Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander merk

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander merk

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Mijn poesje krijgt waar ze nu woont alleen nat voer van een bepaald merk. Ik wil haar graag een combinatie van nat voer en brokjes van een ander merk gaan geven. Ik lees her en der dat je om van merk voeding te veranderen een week lang de verhouding steeds meer naar het nieuwe voer toe schuift, maar hoe doe je dit als ze geen brokjes gewend is?

Bij voorbaat dank!
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Claudia007 »

vele zullen het er niet mee eens zijn maar ik schakel nooit beetje voor beetje over.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Oh en kregen jouw katten daar dan geen last van? Ik lees altijd overal van die waarschuwingen dat ze daar diarree enzo van krijgen!
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Adriana »

Claudia007 schreef:ik schakel nooit beetje voor beetje over.
ik ook niet en ze kiezen bij mij per keer ongeveer welke brokjes ze willen eten. soms is dat indoor/Hills, soms Almo of Sanabelle kitten en dan weer Hills nature's best. en dan weer een tijdje Orijen.
soms zet ik een paar jampotten voor ze neer en dan kiezen ze zelf door met een poot te hengelen. Enzo gooit tegenwoordig gelijk de pot om.
van natvoer krijgen ze twee vaste soorten en ik zie wel hoe snel die worden opgegeten.
Mo is gewend om vaker van voer te wisselen, Enzo is dat aan het leren.
en diarree? nee!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Claudia007 »

AylaAsperger schreef:Hallo,

Oh en kregen jouw katten daar dan geen last van? Ik lees altijd overal van die waarschuwingen dat ze daar diarree enzo van krijgen!
nee maar ze zijn ook zo opgevoed dat ze alles krijgen en heb drie verschillende brok 1 hoofd feline finest er naast feline finest graan vrij en Maine coon normaal en kitten van RC daarnaast krijgen ze carnibest almo en verse kip en vis
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Claudia007 »

spuit krijgen ze hier alleen van rund......heel apart
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door ayla »

hier ook niet, en gaat altijd prima.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Hey een naamgenoot, hihi! Zouden jullie dat ook doen als je het katje net hebt gekregen, of zouden jullie dan wel eerst het oude voer gebruiken en dan overgaan op het nieuwe?
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Adriana »

AylaAsperger schreef:combinatie van nat voer en brokjes van een ander merk gaan geven.
maar hoe doe je dit als ze geen brokjes gewend is?
haal een paar proefzakjes of kleine verpakkingen van kwalitatief goeie brokjes (dierenspeciaalzaak of klein verpakkingen bij zooplus) of leen van je kattenbezittende vrienden hier en daar wat verschillende goeie brokjes.
houd er een paar in je hand zodat ze door de warmte wat meer geur afgeven en geef er een paar. wacht totdat er op geknabbeld wordt en lukt dat niet de eerste keer, dan nog paar keer proberen. als dat helemaal niet lukt, dan een paar brokjes laten weken in het zachtvoer en zo eraan leren te wennen. en dan steeds wat brokjes voor erbij, als ze honger/trekt heeft, dan gaat ze daar wel aan knagen, tenzij ze voor haar vies ruiken. succes!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door ayla »

en eventueel de harde brokjes kort laten weken in water. Krijgen ze wel die smaak in de mond maar is het nog wat zachter.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet hoe oud je katje is , maar ik gaf kittens altijd brokjes geweekt in melk in het begin. En steeds minder melk. Je moet natuurlijk wel opletten, als ze te oud is, moet je speciale kattenmelk (weinig lactose) gebruiken.
En ik kan wel volgen met de vorige berichten over de omschakeling van voedingsmerk. Ik denk persoonlijk wel dat je als ze al heel lang steeds hetzelfde gegeten heeft en je wil ze ineens op iets anders laten overgaan, je dat het best beetje bij beetje doet, zeker als het nieuwe voer erg in samenstelling verschilt met het vorige. Het is namelijk het spijsverteringsstelsel dat moet wennen aan de nieuwe samenstelling dat ze binnenkrijgen, niet het merk op zich. Ze moeten de juiste enzymen gaan aanmaken om het voer te verteren. Als je zou wisselen tussen twee merken waar ongeveer hetzelfde aantal KH, vetten en eiwitten inzit is er volgens mij ook geen probleem om gewoon over te schakelen.
Ook als je katten steeds alle merken door elkaar krijgen is er geen probleem omdat ze dan enzymen aanmaken om alle zaken te verteren. Let gewoon een beetje op en hou de stoelgang in de gaten.
Ik geef persoonlijk maar zelden nat voer en als ik dat geef bouw ik dat ook niet op, ze krijgen gewoon eens. dit heeft ook een andere samenstelling dan droog voer, maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Als ik wissel van droog voer, meng ik het laatste meestal wel met het nieuwe, maar mss hoeft dat niet.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Claudia007 »

AylaAsperger schreef:Hallo,

Hey een naamgenoot, hihi! Zouden jullie dat ook doen als je het katje net hebt gekregen, of zouden jullie dan wel eerst het oude voer gebruiken en dan overgaan op het nieuwe?
Kan ik geen antwoord opgeven omdat wij het zelfde voer hebben als de fokker dus tja er valt dus niet veel over te stappen.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Ze is nog een kitten dus ze heeft nog niet superlang een bepaald voer gehad. Waar ze nu woont is ze ook al eens omgeschakeld van een soort voer naar een andere. Ze proeft ook weleens wat brokjes uit de bak van mamma poes maar die zijn nog wat hard voor haar om te kauwen. Ik heb RC Babycat gekocht, dus dat moet goed te kauwen te zijn voor haar, dat zijn kleine zachte brokjes. Ik ga denk eerst proberen of ze ze eet als ik ze zo neer zet en zo niet los ik het een beetje op.
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Omschakelen van nat voer naar nat+droog voer van ander m

Bericht door Anne1988 »

Mijn kittens waren ook alleen natvoer gewend (whiskas..).
Ik heb ze hier de eerste dag 1 zakje whiskas gegeven omdat ik die had meegekregen, en heb ze meteen daarna aangeleerd om brokjes te eten (RC). Ook heb ik ze na dat ene zakje whiskas gewoon kitten instinctive van Royal Canin gegeven. Ze hadden nergens last van. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Plaats reactie