Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Nicolinepoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:55

Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Nicolinepoes »

Hallo allemaal,

Net aangemeld hier op 't forum, en meteen een prangende vraag waarop ik met de zoekfunctie geen antwoord kon vinden. Ook google is m'n vriendje niet in dit geval.

We hebben een aantal katten en honden, allemaal kerngezond. Maar onze jongste aanwinst, een kitten van 9 maanden, laat me met de handen in het haar zitten. Ik zal het hele verhaal hieronder neerzetten, en ik hoop op jullie input.

Kitten kwam bij ons toen ze 4 maanden oud was. Triest genoeg is ons huis haar 5e huisje, en dat voor zo'n kort leventje. Maar bij ons mag ze blijven tot het einde! Ze had bij haar vorige adres last gehad van diarree, getest op van alles en nog wat en uiteindelijk was de diarree over zonder aanwijsbare oorzaak. Buikgriepachtig iets zou het moeten zijn geweest, heb ik vernomen van de dierenarts waar ze toen geweest is.
In de eerste week met haar naar onze eigen da geweest voor controle, chip en entingen. Chip moest in 2 keer geschoten worden, da bleek niet bekend met dit nieuwe schietapparaatje. Erg knullig vond ik dat, maar goed. We zijn allemaal mensen waar wel eens iets mis gaat denk ik dan maar.

Kitten gezond bevonden, wel aan de magere kant. Maar ze sterkte snel aan, en was echt een ondeugend kitten zoals ze horen te zijn. Hard spelen, hard slapen, hard genieten eigenlijk.

Met 6 maanden sterilisatie. Die ging goed, maar daarna begon de ellende. Kitten begon zich kaal te krabben in haar nek! Echt een bloedbad, in 1 nacht tijd! Terug naar de da, en vanaf dat moment heb ik de afgelopen 3 maanden iedere 2 weken met haar bij een da, andere da en uiteindelijk dermatoloog gezeten. In het begin kreeg ze een kap op, later heb ik van latex een soort grote kraag gemaakt zodat ze makkelijker zelf kon eten, zelf op de bak, niet meer overal tegenaan knalde maar niet meer haar nek openkrabte. En steeds als het beter ging, en uiteindelijk de kap/kraag af mocht, lag binnen een paar dagen de hele boel weer open.

Honderden euro's verder weet ik vooral wat het NIET is:
- geen voedselallergie;
- geen vlooienallergie;
- geen allergie voor de antibiotica die ze kreeg;
- geen celwoekering;
- geen andere aantasting zoals tumoren of melanomen;
- geen schimmel.

Alle deskundigen zeggen hetzelfde: kerngezond kitten waarvan het een raadsel is waarom ze zichzelf openkrabt. Want daar lijkt ze geen reden voor te hebben, men kan niet bedenken wat er aan de hand kan zijn. De huid, die zeldzame dagen dat die niet beschadigd is, ziet er prachtig uit, geen plekken, geen schilfers, geen roodheid, geen bultjes, geen blaasjes. Prachtige vacht, ze groeit als kool.

Het enige wat wij zelf nu nog kunnen bedenken is dat die chip misschien voor problemen zorgt? Morgen laat ik controleren waar dat ding exact zit, maar als die centimeters verwijderd zit van waar ze krabt, en als de chip niet aan de wandel is gegaan moet dat haast wel, dan weet ik 't ook niet meer...

Ze heeft vanwege die wonden antibiotica gehad, moderin, cortison, honingzalf, allergiedieet, pijnstillers, allerlei jeukstillende middelen, en 't helpt allemaal maar eventjes. Zodra de kap/kraag af gaat is het weer bal. Dagelijks de nageltjes knippen helpt ook niet. En zo'n jong dier de rest van haar leven met zo'n kap/kraag laten lopen is natuurlijk ook niet goed. Met de kraag gaat het wel beter als met de kap, maar ze blijft tijgeren ipv gewoon lopen, en speelt minder. Vroeg of laat gaat zich dat wreken in haar ontwikkeling natuurlijk. Geestelijk krijgt ze er een tik van (als het maar lang genoeg duurt) maar lichamelijk is het ook slecht natuurlijk voor een dier in de groei als ze niet normaal bewegen.

Als het de chip niet is, dan is de enige overgebleven optie eigenlijk om haar achterpootjes te laten ontklauwen... Laat ik heel, heel, heel erg duidelijk zijn: als, hele grote als, we daar toe moeten besluiten zal het in háár belang zijn. Ik heb beesten, en dan gaan m'n meubels er vroeg of laat aan. Dat is dus zeer zeker NIET de reden om haar te laten ontklauwen (sowieso heb je er dan niks aan om de achterpootjes te doen). Het gaat echt om haar welzijn.

Wie o wie weet raad of heeft tips? We zijn echt wanhopig!

Liefs,
Nicoline
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door castratenkoor »

Achterpoot-ontklauwen, hmmmm daar zet ik mijn vraagtekens bij.
Daarmee is ze niet van haar irritatie en jeuk af.
Ga naar een andere da en laat haar opnieuw onderzoeken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Ilone »

Ja maar Dinie, ze heeft al bij meerdere DA en een dermatoloog gelopen.

Is hetniet mogelijk om op te sporen waar de chip zit?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Claudia007 »

Zou het geen stress kunnen zijn?

vijf keer een ander huis in 9 maanden en waarom moest ze daar weg en hoe zijn die mensen met haar om gegaan.

Naast een andere dierenarts zou ik als ik jou was ook eens een alternatieve wijzen bekijken.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door castratenkoor »

Voelt weer als neppert.......al is het bericht wel erg lang.

ik heb nu alleen katers al jaren.
ooit een poes gehad die vreselijk kaal en korsterig werd na sterilisatie.
Zou het geen hormonale kwestie kunnen zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Claudia007 »

hormone kunnen ook opgewekt worden door stress.

en net als bij mensen kunnen misschien ook katten veel later last krijgen van ervaringen die niet leuk waren.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nicolinepoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:55

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Nicolinepoes »

Bedankt voor jullie reacties!

We zijn nu bij 2 verschillende da's geweest en 1 dermatoloog. En die weten 't ook allemaal niet, ze hebben bij collegae informatie ingewonnen, bij andere klinieken (zo bij dermatoloog terecht gekomen) dus er zijn via via meerdere deskundigen geraadpleegd. Die het ook allemaal niet weten.

Stress zou kunnen natuurlijk. Ze is nu 5 maanden bij ons. De verhuizingen waren in haar eerste 4 maanden en dieren krijgen tics en stress van minder verhuizingen natuurlijk. En al die da-bezoekjes, prikken, sterilisatie, zalfjes en krabsels helpen natuurlijk ook niet. Daarom is er een periode van 3 weken ingelast waarin ze geen kap/kraag om kreeg, geen prikken, geen da-bezoeken, geen zalfjes, alleen eten, spelen, slapen en kroelen. Helaas was het bloedbad na 3 weken zó groot dat we wel weer in móesten grijpen. Dat is nu 3 weken geleden. Weer antibiotica omdat de wonden zo groot waren dat ze dreigden te ontsteken omdat de korsten steeds openbarstten door beweging van de nek. Weer kraag om zodat ze er niet aan kan krabben.

Hoe gaan we die stress weghalen dan? Bach Rescue geprobeerd. En daar slaapt ze veel en heerlijk op. Maar zodra ze wakker wordt is het weer krabben geblazen.

En alternatieve methoden. Ik sta overal voor open. Maar waar moet ik dan beginnen met zoeken?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door sandy »

Chip laten verwijderen, die is te vinden met het apparaatje waarmee ze de informatie aflezen, dan weet je gauw genoeg of het daar aan ligt.
Zou zomaar is kunnen, is er wel een een afschraapsel van de huid gemaakt daar?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nicolinepoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:55

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Nicolinepoes »

castratenkoor schreef:Voelt weer als neppert.......al is het bericht wel erg lang.
Ik snap waarom je dat denkt, maar jammer genoeg is dit verhaal reuze echt... Ik weet alleen niet hoe ik je daar van kan overtuigen. En of ik dat ueberhaupt wel zou moeten willen.
ik heb nu alleen katers al jaren.
ooit een poes gehad die vreselijk kaal en korsterig werd na sterilisatie.
Zou het geen hormonale kwestie kunnen zijn.
Hormonale kwestie is ook overwogen door de da's maar door de dermatoloog verworpen. Dit omdat het krabben op 1 plek is, niet symmetrisch (alleen links, niet rechts) en de rest van haar huid en vacht er gewoonweg perfect uitzien. Was het hormonaal dan had ze op meer plekken in ieder geval irritaties, schilfers of roodheid moeten hebben en dat is niet het geval.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Claudia007 »

ik zou paronormale therapie gebruiken....ik heb een kennis die dat doet en die heb ik ook een keer om advies gevraagt en daar kwamen hele aparte dingen uit....ook dingen die zij niet kon weten.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nicolinepoes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:55

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Nicolinepoes »

sandy schreef:Chip laten verwijderen, die is te vinden met het apparaatje waarmee ze de informatie aflezen, dan weet je gauw genoeg of het daar aan ligt.
Morgenochtend ga ik met haar naar de da om te laten kijken waar dat ding precies zit. Maar 2 maanden geleden zat die chip zo'n 4 cm van de wond vandaan... Dan zou de chip aan de wandel moeten zijn gegaan.
Zou zomaar is kunnen, is er wel een een afschraapsel van de huid gemaakt daar?
Ja, bij beide da's èn bij de dermatoloog. Niks te vinden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Adriana »

pfoei, wat een zorgenkind en welkom ;-) op het forum!
dit lijkt me geen nepverhaal, te veel zinnige info en goeie probleemomschrijving.
jullie hebben ook al heel veel achter de rug.
ze is nogal mager en die chip ligt dus tegen botten en missch ook wel zenuwen of bloedvaten of ander weefsel aan.
je kent de uitdrukking misschien wel: als ik hìer druk dan doet het dààr pijn!
ergens wordt iets geprikkeld en het is met zenuwen zo dat de oorzaak wel eens heel ergens anders kan liggen.
ik zou die chip er zo snel mogelijk uit laten halen, Enzo is niet gechipt omdat ik hem daarvoor nog steeds te mager vind en chips zijn relatief vrij groot, die kun je makkelijk met je vinger voelen zitten, zeker bij een slank dier.

jullie hebben al zo veel uitgesloten dat er weinig overblijft anders dan naar de situatie terug te gaan van vóór de chip en wel zo snel mogelijk.
dan is er ook nog de mogelijkheid dat iets in of aan die chip reageert met iets in voer en/of in de stofwisseling, maar je bent al van voer gewisseld, denk aan nikkelallergie oid.
misschien is het optreden na de sterilisatie gewoon toeval en is de chip misschien wat verschoven en heel ongelukkig komen te zitten en wordt er in haar systeem daardoor vanaf dat moment iets getriggerd.
ik zou geen dag wachten en weg met dat ding en dan kijken of het rustig wordt.

nagels van de achterpoten kort houden, zou dat een beetje helpen?
ontklauwen lijkt me geen werkbare remedie want ze gaat als ze er niet met haar klauwen bij kan, die plek tegen iets aan en dus kapot schuren, daar los je niks mee op lijkt me.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Admin »

Bij het lezen van het verhaal kan ik alleen maar concluderen dat het toch een vorm van allergie is. Kale plekken in de nek duiden meestal op voedselallergie. Soms is de oorzaak moeilijk te achterhalen en wordt allergie te vroeg uitgesloten. Naast vlooien- en voedselallergie is er ook zoiets als contactallergie, waarbij het dier een allergische reactie op iets in de omgeving vertoont.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door castratenkoor »

Sorry dat ik dacht dat dit nep was......er komt hier ook zoveel bagger binnen.

Heb je rauw voer geven geprobeerd?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kale plekken in nek en da weet het ook niet meer

Bericht door Adriana »

heb nog een tijdje zitten google-zoeken op allergie en chip en paar andere kreten, kom indd niks tegen in combinatie met een chip.
zo'n kale eenzijdige plek en krabreacties worden zonder uitzondering geduid als voedselallergie en ik ben het met Adm. eens dat vaak heel snel allergie wordt uitgesloten.
waar ik nog wel aan denk is een reactie op hormonen in voer.
je zult van voer zijn gewisseld maar je zult verbaasd staan hoeveel rare chemische stofjes er ook in premium of dieetvoer/zogeheten hypo-allergeen voer zitten. al was het alleen maar omdat langzamerhand vrijwel alle vleesdieren hormonen/antibiotica of ander chemisch spul krijgen toegediend.

wat hier erg goed helpt bij incidenteel krabben is Yarrah tinnetjes (zooplus http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ten_yarrah), schoon voer uit de biologische veeteelt/landbouw. erg veel duurder is het niet en je zou het gewoon een keer kunnen proberen..

nicoline, ik zag je gisteravond nog vrij lang/laat ingelogd en hoop dat je er begrip voor hebt dat we soms denken dat er weer eens iemand het nodig vindt om ons 'werk te bezorgen' met een nepbericht..
succes bij de dierenarts straks en we zijn erg benieuwd hoe het verder gaat.
hoe heet de katzel waar het over gaat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie