Samenwonen, nu nog een kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik persoonlijk heb niet veel problemen met mijn katten gehad, en niet zoveel moeite met opvoeden. Lees er gewoon wat over, zodat je dat toch zeker al juist doet.
Moest ik kiezen zou ik als je kittens neemt ze in huis halen in een periode dat je veel thuis bent. Dan kan je ze alles op het gemak leren en ze goed in het oog houden. Geheim van een goede opvoeding is consequent zijn, en dat gaat natuurlijk niet als je niet thuis bent. Een kitten alleen is zowiezo verveeld, en wat kan je dan verwachten? Die gang is trouwens veel! te klein, daar kan hij zelfs geen balletje rollen, wat moet dat dan de hele dag doen? Een kitten slaapt wel veel, maar de rest van de tijd is dat 1 brok energie. Daarom is twee kittens ook beter, want dat is niet enkel zo de eerste maanden, die speelsheid houdt wel een aantal maanden aan. Dat is ook afhankelijk van de kat natuurlijk.
Zorg dan ook veel afwisselend speelgoed en moedig hem aan om ermee bezig te zijn zodat de meubels minder interessant zijn. En als hij vb, merk je, graag aan het tapijt krabt, geef hem dan een eigen oud tapijtje waar hij dan wel aan mag krabben. Steeds dat geven wanneer hij aan het oude krabt. Wij hebben zo ook een paar dingen tot kattenspeelgoed omgedoopt, deze pantoffels mag je mee spelen, al de andere niet! En bij mij werkt dat... Maar elke kat is natuurlijk anders.
Ik zie een relatie ook niet stuklopen op een kat, zolang beide partijen er graag één willen. Als dit niet zo is, is het volgens mij wel gevaarlijk, want dan krijgt de kat op de duur van alles de schuld.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door castratenkoor »

""Een kitten slaapt wel veel, maar de rest van de tijd is dat 1 brok energie. Daarom is twee kittens ook beter, want dat is niet enkel zo de eerste maanden, die speelsheid houdt wel een aantal maanden aan. Dat is ook afhankelijk van de kat natuurlijk""

Die opmerking verbaast me......een aantal maanden speels maar?
Als een kat op de juiste manier gestimuleerd wordt zijn ze meestal tot hoge leeftijd speels.
Mijn Sjaak van 12 scheurt nog steeds graag achter weggegooide propjes aan.
En hij sleept speelgoed van zolder naar beneden. Dan breng ik het weer naar zolder, zodat hij het weer naar beneden kan slepen.
Bezigheidstherapie zeg maar hahahaha.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door pearlsofpassion »

ja, mss een beetje verkeerd uitgedrukt :-) Ik bedoel eigenlijk dat een kitten als het wakker is echt altijd bezig is en speelt terwijl een oudere kat wat rustiger kan zijn en ook gewoon rustig kan liggen kijken. Een kitten speelt gewoon de hele tijd door, kan dus niet in een ruimte zitten zonder speel gelegenheid, een oudere kat wel.
Natuurlijk spelen oudere katten ook nog :-), tenzij ze zeer lui zijn natuurlijk...

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Samenwonen, nu nog een kat

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Evita,
Als je een kat in huis haalt moet je er altijd rekening mee houden dat sommige dingen niet zullen blijven in de staat zoals ze nu zijn, dat is nou eenmaal zo. De kat overdag in de hal opsluiten lijkt me geen optie, veels te klein en wat heeft ie dan? Helemaal niets. Is het niet mogelijk dat je de deur van de woonkamer dicht doet als jullie er niet zijn dat hij de rest van het huis heeft? Als ik wegga van huis doe ik de woonkamerdeur dicht en de rest van het huis heeft de kat tot zijn beschikking: slaapkamers, hal, overloop en zolder. Jullie zullen je een beetje aan moeten passen aan de kat; ik vind meubels die kapot kunnen oid geen excuus, dan moet je creatief zijn en een oplossing bedenken, het niet erg vinden of het grootste gedeelte van het huis kat-proof maken.
Misschien is het verstandig om in jullie geval voor een wat oudere kat (herplaatser of asiel) te gaan die goed alleen kan zijn (dus geen behoefte aan andere kat) of voor 2 wat oudere katten die wel behoefte hebben aan gezelschap. Kittens hebben veel aandacht nodig en absoluut gezelschap als je zoveel weg bent. Niet alleen de eerste weken in huis hebben ze veel aandacht nodig maar tot zeker een half jaar kun je ze echt niet veel alleen laten en je moet het ook langzaam opbouwen. Mocht je toch voor een kitten (liefste natuurlijk 2!) gaan, neem ze dan niet in huis voor ze minimaal 9 weken zijn, liefst 12 weken.
Zou wel heel erg goed overleggen met je vriend, als hij er namelijk niet achter staat en er gebeurd een keer iets is er voor hem des te meer reden de kat op straat te zetten en hebben jullie heibel waar de kat de dupe van wordt. Mocht dat gebeuren zou ik er persoonlijk voor kiezen de vent op straat te zetten ;-)
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie