Natvoer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
caetje
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mei 2010 00:36

Natvoer

Bericht door caetje »

Hey,

Ik heb nu zo'n grote twee weken mijn lief kittentje, nu zo'n 3 maand en een half. Ze is echt een droom en eet goed van de brok (RC Kitten).

Nu zou ik ook graag wat natvoer geven. Maar dat blijkt een beetje moeilijk te zijn, want ze is enorm kieskeurig. Zo eet ze nu RC Baby Cat Instinctive (ze ziet er al bijna als een dame uit, maar eet nog als een babietje :lol: ) en soms ook wat van de Hill's, maar ik zelf zou haar liever Schesir of Porta 21 geven - weet je wel, vlees ipv heel wat granen en vulsel... Want dan geef je uiteindelijk maar natvoer om het vocht en om de kattenbak te vullen. :lol:

Nu heb ik al de gewone Schesir en Almo Nature geprobeerd, maar nog geen kitten variant? Weet iemand of dit eigenlijk een effect heeft? Hebben die echt zo iets van "Jee! Dit is echt voor mij gemaakt!" of is er überhaubt wel een verschil tussen Schesir Kip en Schesir Kitten Kippefilet (oké, er zit aloë in...)? Moet ze dan sowieso bestellen bij Zooplus (geen enkele dierenwinkel in de buurt verkoopt die blijkbaar voor kittens) en dat komt dan weer neer op in hoeveelheden van zes bestellen... Oké, valt nog mee, maar toch... Sta ik met vijf blikken over al weer. :roll:

En ze eet wel graag paté heb ik zo het gevoel. Enige paté waarvan jullie denken van, hm, die zit barstensvol vlees, probeer die eens?

CB: Zou ik graag proberen, maar woon in W-Vlaanderen, België, en vind het nogal moeilijk om hier een PROBEERhoeveelheid te krijgen.

Volledig vers: Ja, wil ze nog wel iets van eten... Maar ik kan niet altijd naar de winkel (werk laat) om volledig vers in huis te hebben voor haar. Wij werken ons er wel rond door af en toe pasta te eten, maar ja, vlees kun je niet te lang laten liggen en als ik zes dagen op een rij werk, dan is dat vier dagen zonder vers eten voor haar... (Heb géén grote diepvries voor de moment).

Minder brok geven? Probeer ik morgen eigenlijk al. Nu krijgt ze "all you can eat", morgen probeer ik met 50 gram ofzo, rest moet ze maar natvoer. Maar denk dat ik het antwoord al ken. :lol:


PS: In de discussie nat vs droog, vind ik geen enkele uitsluitend goed voor de tanden. Enkel rauw vlees waar ze moeten "trekken" en "kauwen" of tanden poetsen en regelmatig langsgaan bij de dierenarts is daarvoor goed. Voor de nieren is of vlees of natvoer geschikt. Enkel droog geven is voor mij gelijk aan én nier- én tandbederfproblemen uitlokken. Een kat drinkt nooit voldoende water om te compenseren met zijn droge voeding. Als "katten voldoende drinken want ze drinken wanneer ze dorst hebben", waar is, dan eten mensen ook genoeg van alles en nog wat... Oh, wacht... Te veel van dit, te weinig van dat - DAT eten we, ja. Maar ook niet gezond. :!:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Natvoer

Bericht door Adriana »

dat caetje en welkom ;-) op het Forum!
dat is gelijk een emmer vol met vragen en aandachtspunten. erg goed dat je over allerlei dingen nadenkt, dan ben je bij ons aan het goede adres en kun je op al op erg veel vragen onze uitgebreide meningen vinden (via de zoekfunctie) want zo ongeveer alles is al wel eens gepasseerd.
en soms lopen onze meningen uiteen maar dat is alleen maar goed, dan krijg je van beide kanten de argumenten..
vooropgesteld: ik heb geen ervaring met kittens maar er zijn hier zat leden, die dat wèl hebben en die vullen wel aan.

dus je hebt kitten van drie+half, dat eet goed RC kitten brokjes. plast ze goed? maw als ze goed drinkt dan plast ze regelmatig en goed. ontlasting stevig en zacht?
je geeft natvoer om de nieren beter te laten doorspoelen, te helpen functioneren en afvalstoffen makkelijker en meer verdund kwijt te raken!

er is ongetwijfeld kitten natvoer, dat is compleetvoer met meer fosfor en calcium en nog zo wat extra stofjes want ze is nog in de groei. nu krijgt ze al RC kittenbrokjes met die stofjes, maar de opname van het ene voer wil nog wel eens verschillen van het andere. bij Porta en Schesir zit nogal wat voer dat maar uit één component bestaat, dus alleen vis of alleen kip, dat is geen compleetvoer en daar zou ik nu niet voor kiezen.

de enige die weet of het voer lekker is, dat is je katje.
ik neem aan dat je wel eens in een grotere stad komt met een dierenspeciaalzaak. daar zou ik dan wat verschillende soorten kitten natvoer kopen (bv foliezakjes Royal Canin en Iams en wat ze daar nog meer hebben) en dan gewoon proberen.
daarna kun je Zooplus van klandizie voorzien en dat geldt voor ons ook hoor, Zooplus is van de grote hoeveelheden.
als jullie af en toe kipfilet of kip bij de pasta eten, houd dan voor haar een klein stukje gekookt, ongezouten apart en hetzelfde geldt voor bv rauw lamsvlees.

ja, er is discussie over wat beter voor het gebit is en de meningen zijn verdeeld.
wat ik nauwelijks tegenkom is kwaliteit en samenstelling van speeksel, mondflora heet dat. tandbederf wordt veroorzaakt door voer en dan met name hoog graangehalte, dat aan tanden en kiezen blijft plakken en plaque en tandbederf veroorzaakt. goed drinken helpt. bij nogal wat ziektebeelden gaat de mondflora achteruit en dat heeft invloed op de kwalteit van speeksel en ook van het gebit. af en toe rauw is vooral goed voor het tandvlees omdat ze dan enzymen en onbewerkte vitamientjes/mineraaltjes binnenkrijgt. dus verzorging van binnenuit.

nog even over het leven dat jullie kitten leidt, ze is waarschijnlijk 20 van de 24 uur per etmaal alleen, want jullie werken alle twee. dat is op deze leeftijd eigenlijk niet zo goed, een tweede erbij misschien overwegen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Natvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Nat voer is zeker niet beter voor de tanden dan droog voer, je moet gewoon zorgen dat je een harde korrel hebt die niet aan de tanden blijft kleven (want daar komt de tandplak van). En drinken, sommige katten drinken liever regenwater omdat leidingwater slecht smaakt, dus probeer dat wat uit. Er bestaan inderdaad ook voedingen die tegen nierstenen werken, maar als ze voldoende drinkt, is er toch geen probleem?
Verder zou ik zeggen, gewoon wat volhouden, soms moeten ze iets nieuws gewoon nog leren kennen. Dus ik zou ook niet te veel wisselen, dan wordt ze in de war.
Er is ook heel veel te vinden op internet, heb je al eens goed rondgekeken? Daar staat bijvoorbeeld duidelijk, dat je niet je voeding zelf moet proberen samen te stellen uit vers vlees, dat lukt niet. Ze missen dan steeds iets cruciaal en dat kan echt gevaarlijk zijn voor haar gezondheid! Ga mss eens te rade bij je dierenarts als je echt niet weet waar je nu op moet letten en waar niet, maar ik heb nog nooit een dierenarts geweten die zei dat nat voer beter was dan droog. Je hebt in droog ook heel wat kwaliteitsverschil!

Niet panikeren voor niets he, en gewoon wat gedult hebben. Iets nieuws is altijd moeilijk. Je moet dat trouwens steeds opbouwen omdat hun spijsvertering moet wennen aan het nieuwe voer, plots veranderen kan problemen geven.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Natvoer

Bericht door Adriana »

harde korrels (brokjes bedoel je denk ik), die niet aan tanden blijven plakken bestaan niet, dan zouden ze heel doorgeslikt moeten worden...
regenwater in de stad kan erg vervuild zijn en dan heb ik het over zware metalen, weet niet waar ze wonen..
ik heb het niet over nierstenen gehad, alleen gezegd dat het beter voor het functioneren van de nieren is..
kittens moeten blijven eten dus volhouden als ze niet eten en dwingen lijkt me geen optie, want kittens kunnen snel uitdrogen..
rauw voer/barf is goed zelf samen te stellen, is groot internetforum voor (barfplaats.nl)..
hoeveel dierenartsen heb je ooit gesproken?

we panikeren hier niet, goed rondvragen en voorzichtig proberen en goed opletten, dat was het advies, Valerie!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Natvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Allereerst, je moet me niet zo aanvallen ze. Ik heb die info ook vanop verschillende plaatsen op internet, uit boeken, van andere kattenhouders, eigen ervaring, en 3 verschillende dierenartsen. Nu goed?
Dat regenwater komt ook van internet, en je moet inderdaad kijken waar je woont en geen vervuild laten drinken. Maar als er wat groen in de buurt is en geen industrie binnen een10tal kilometers afstand, dan zie ik geen probleem. Zure regen is echt iets dat al een tijd geleden is. Tegenwoordig zou ik meer schrik hebben van het grondwater dat sterk vervuild is door overbemesting en andere vervuilingen. En dat weet ik heel zeker want ik ben bioloog, dus ik weet waarover ik het heb.
Harde korrels in droogvoer helpen juist de tanden schoon te houden, maar ze moeten wel hard genoeg zijn. Minder koolhydraten helpen inderdaad ook omdat dit hetgeen is waar de bacterien zich in vestigen die dan de biofilm vormen dat tandplak is. Nat voedsel blijft gewoon veel meer aan de tanden hangen dan droge korrels. En dat heb ik echt wel van de dierenarts.
Ik wil ook gewoon mijn mening geven, daar is dit toch een forum voor. De persoon in kwestie kan dan zelf kiezen wat hij ermee doet.

aja, srr, dat was ik nog vergeten zeggen.

Ik bedoel ook niet dat je het katje zou gaan dwingen met nieuw voer. Je moet het juist stillaan opbouwen, dus (indien mogelijk) een klein beetje mengen onder het gewone voer zodat ze het stilletjes aan leert kennen, en verteren! Je moet gewoon niet te snel opgeven omdat ze het de eerste keer niet wil. Dan geef je inderdaad gewoon voer en probeer het later met hetzelfde nog eens opnieuw. Geen plotse veranderingen, want daar kan hun spijsvertering echt niet tegen.
Srr als er misverstanden opgetreden zijn, dat was echt niet mijn bedoeling.

Caetje,
heb je al eens op de site van dit forum gekeken? Daar staan dingen die je wss wel verder gaan helpen, over voeding voor een kat , en de noodzakelijkheid van een uitgebalanceerde voeding. Hopelijk vind je toch nog alle info die je zoekt, en anders zou ik eens met een dierenarts gaan praten over de verschillende mogelijkheden.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Geloof dat je je iets te aangesproken voelt pearl, ik zie nergens een aanval alleen goed advies ;-)
Zelf rauwvoer samenstellen kan prima maar je moet je daar alleen tevoren heel goed op inlezen omdat het nogal veel werk is, maar dus wel degelijk te doen.
Een andere optie is versvoeren, met carnibest of haaksbarf bv. dat is al compleet.
Een kat kan je zowiezo nooit dwingen, als ze iets niet lusten eten ze het echt niet.

Brokken die geen tandplak veroorzaken bestaan niet, het enige wat goed is voor tanden is rauw.
Nat en droogvoer maakt in dat opzicht dus geen enkel verschil. Natvoer is juist goed voor het vochtgehalte.

Zure regen hoor je niks meer over omdat andere zaken veel interessanter zijn voor de media, dat betekent echter niet dat het niet meer voorkomt.
De industrie is toch echt niet dermate veranderd dat dat ineens geen probleem meer is dunkt me, de wereld is alleen maar steeds zwaarder aan het vervuilen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Natvoer

Bericht door pearlsofpassion »

Tegenwoordig zetten ze filters op de schoorstenen en dat soort dingen, geloof me, als je ooit bossen zou zien die aangetast zijn door zure regen... Dat is echt vreselijk, en helemaal geel en zo. Ik weet uit mijn studies dat het een probleem is dat nu onder controle is (bij ons toch he, china is een ander verhaal), niet omdat het niet meer in de media komt. :-) Ale bon.
Ik weet ook dat vers vlees best is voor de tanden, maar je moet gewoon heel erg goed opletten dan dat je kat alles wat ze nodig heeft goed binnen krijgt. Dat is erg belangrijk! en dus zwaar. Ale bon, op site die bij dit forum hoort staat wel degelijk dat (hoge kwaliteit) droog voer beter is, en dat is ook wat ik steeds hoor. Maar je doet natuurlijk wat je zelf het beste vind. Ik zeg gewoon wat ik ervan weet.

groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Dat is ieder zn mening ;-)
Mijn ideaal was ooit om al mn katten op versvoer te krijgen maar helaas na ruim 2 jaar moeten opgeven omdat ik ze niet volledig overkreeg, er was altijd wel wat.
Maar wat ik wel zag is dat ze er veel beter uitzagen op vers, prachtige glanzende superzachte vacht, en vooral wat Buffy aangaat, mooie volle poes.
Met brokken heeft ze dit niet, de andere katten ook niet.
Ik weet hoeveel werk barfen is, heb het zelf in het begin gedaan, en daarom overgestapt op versvoeding.
Het is wat mij betreft gewoon de ideale voeding die het dichtst bij de natuur van de kat staat, ongeacht wat er hier bij deze website vermeld staat.
Reclame inkomsten is ook zoiets natuurlijk(neem ik aan, correct me if I'm wrong Roland)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Natvoer

Bericht door Dafpoetser »

Mijn kat krijgt "gewoon" blikvoer / aluminium kuipjes, brokjes, (ik denk dat menig kat daar blij mee zou zijn overigens!), en vindt alles lekker.

Ook krijgt de kat hier geen bronwater maar gewoon fris kraanwater.

Sommige topics slaan een beetje door, heb ik het idee.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door Admin »

sandy schreef:Ik weet hoeveel werk barfen is, heb het zelf in het begin gedaan, en daarom overgestapt op versvoeding.
Het is wat mij betreft gewoon de ideale voeding die het dichtst bij de natuur van de kat staat, ongeacht wat er hier bij deze website vermeld staat.
Reclame inkomsten is ook zoiets natuurlijk(neem ik aan, correct me if I'm wrong Roland)
Ik heb momenteel op De Kattensite geen voederfabrikanten als adverteerder ;-) maar zelf geloof ik wel in een voer als Royal Canin als hoogwaardig voer zijnde.
Verder geloof ik ook dat veel mensen de tijd, de zin of de kennis niet hebben om katten op barf of versvoeding te zetten. In dat geval zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan bijv. RC. Tuurlijk zou het ideaal zijn als katten hun natuurlijke dieet zouden kunnen krijgen, maar helaas is dat maar voor een piepklein deel van de katten weggelegd.

@Valerie
In de informatie op de website wordt uitgegaan van de gemiddelde kat. Vaak krijgen katten teveel van het verkeerde voedsel (bijv. alleen maar blikvoer) of zelfs verkeerd barfen waardoor de kat een tekort krijgt aan bepaalde stoffen, dan is hoogwaardig droogvoer uiteindelijk de beste keuze.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Natvoer

Bericht door Dafpoetser »

Sorry hoor, maar voor ik mezelf een dierenbeul moet gaan voelen, moet me even wat van het hart,

Doe ik mijn kat tekort met brokjes die ik koop (en eerlijk betaal) in de supermarkt?
Wat doe ik de kat aan met blikjes die ik (in diezelfde supermarkt) koop?

Laten we nou toch even eerlijk zijn....10, 20 jaar geleden kocht men toch ook MASSAAL Brekkies, en Whiskas? Lijkt me altijd nog stukken beter dan NIKS.

Ben best wel pissed eigenlijk nu.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Natvoer

Bericht door sandy »

Ieder maakt zn eigen keus Rob, mijn katten krijgen Kenner, word volgens mij ook niet hoog aangeschreven maar laat het nou de enige brok zijn die ze eten dus ik vind het prima.
Qua blikvoer krijgen ze regelmatig whiskas en gourmet en heel soms de dure zakjes of miniblikjes.
Whiskas heeft ook een slechte reputatie maarja ze vinden het lekker dus ja, lekker boeiend wat een ander er van vind.
En dat vind ik het belangrijkst, dat mn katten met smaak eten of iets nou hoog aangeschreven staat of niet.
Dan er mensen blijven die het daar niet mee eens zijn hou je toch altijd.
Persoonlijk omdat ik een groot voorstander ben van vers, geloof ik niet in een goeie brok van welk merk ook duur of goedkoop, maar de propagandamachine doet zn werk heel goed dus goedkopere merken worden als slecht gezien wat in mijn ogen gewoon niet terecht is.
En gezien ik vreselijk eigenwijze katten heb krijgen ze dus dat wat ze het liefst eten, het is niet anders en ze zullen er vast ook wel oud mee worden.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Natvoer

Bericht door Kattenbella »

Ik ben al bijna 30 jaar aan het kijken wat het beste is voor mijn katten.
Whiskas, Doko, nierdieet, RC, Hills, ik weet niet wat allemaal. Nu heb ik hen inderdaad op vers. Ik loop steeds weer tegen dezelfde dingen aan : tandbederf, ontstoken tandvlees, plotseling vermageren, nierproblemen, kanker. Dat zijn de grootste problemen.
Het versvoer bevalt me tot nu toe erg goed. Ook de oudere dieren zien er goed uit. Ik ben er nog maar een jaar mee bezig, maar ik ben voorzichtig optimistich.

Rob, wie maakt jou nou uit voor dierenbeul???? Ik heb wat gemist denk ik.

Het zoeken naar de juiste voeding blijft echt moeilijk. Katten zijn echt gevoelig en kijk naar wat hun natuurlijke gedrag is en wat ze nodig hebben. De een reageert direkt met struviet of een nieraandoening.
We willen het allemaal goed doen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Natvoer

Bericht door Dafpoetser »

Bella,

Het gaat me om het feit, dat het idee wordt gewekt dat wanneer ik mijn kat "gewoon" TomPoes voer, dit een minderwaardig voer is, en ik mijn kat tekort doe.
Zo voel ik dat absoluut niet!

Barfen, en dat soort termen zijn van de laatste jaren, en toch heb ik ook katten gehad die de leeftijd van 20 hebben bereikt, op datzelfde TomPoes, of Euroshopper blikje!

Kanker, tandbederf, vermageren hoort gewoon bij ouderdom van de kat, of aanleg.
We doen onze best voor onze makkers, ieder op ons eigen manier.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Natvoer

Bericht door ktje »

@ Rob:

Hier krijgen ze een voer dat huismerk is van een groothandel. Dit is het enige voer wat ze willen eten. En kittens krijgen hier kenner. Ben zelf erg te spreken over dat voer.

Het is zo dat iedereen je op RC enz. wil zetten, maar ik ken ook katten die 21 jaar werden op bhet voer van de Aldi. Dus tja wat is dan de waarde van ''betere'' voermerken??
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Plaats reactie