Dik, geen eetlust en duf

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Serellyn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 14:28

Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Serellyn »

Hallo mensen, ik woon nu een tijdje in duitsland en de dierenarts is tot vanavond helaas niet bereikbaar wegens omstandigheden :S
Dus ik hoop dat ik hier voor die tijd misschien al het een en ander duidelijk kan krijgen.

Ik merkte gistermiddag ineens op dat mijn kat spontaan dik was geworden, de dag daarvoor had hij nog een mooi postuur. Mn kat is erg veel buiten, overal waar hij heen wilt. Dus hij komt zeker in aanraking met andere katten. Ook neemt hij erg veel cadeautjes voor me mee zoals vogeltjes, muisjes, kikkers etc. maar ook grote ratten, duiven mollen (zelfs een fazant :roll: )

Maargoed, sinds gister is hij dus heel anders, zijn buik is erg dik en hij komt heel duf over. Hij rent niet meer en zn oogjes knijpt hij de hele tijd dicht. Hij wil alleen maar buiten zijn en ligt daar elke keer tussen de bosjes op de grond als ik even kijk hoe het met m is.

Ook zijn eetlust is totaal weg, zijn eigen brokvoer en natvoer (waar hij dol op is) laat hij staan. Zelfs kaas waar hij altijd om smeekt interesseert hem gewoon niet momenteel.


Alles op een rijtje: sinds gister is de kat erg dik, erg duf en heeft geen eetlust.
iemand die misschien enig idee heeft wat er kan zijn? lintworm? tumor? maar bij die dingen las ik dat ze juist meer aten... nou goed, hopelijk is er iemand hier...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Ilone »

Van de een op de andere dag deze symptomen?!
Ik zou zeggen, zoek een vervangende DA, en wacht niet tot vanavond.

Dit schiet me het eerst te binnen: http://www.dekattensite.nl/html/ziekten/gvdkiz_fip.html

Maar ik weet het natuurlijk niet zeker!
Misschien is het een verstopping: http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... pping.html

Het kan zoveel zijn, maaromdat het ineens opkomt, zou ik niet wachten!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door sandy »

Mischien iets gegeten waardoor zn buik ineens is opgezet...je hoort het vaker dat mensen iets van spons ofzo neergooien wat uitzet in de buik door water drinken, en hevige pijnen veroorzaakt en uiteindelijk tot de dood leid.
Hoeft niet persé maar vind het vreemd dat dit zo plotseling is op komen zetten, zou in elk geval geen seconde langer wachten. Sterkte!
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Serellyn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 14:28

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Serellyn »

Bedankt voor je antwoord Ilone. Interessante artikelen.
Ik vond het inderdaad ook erg vreemd dat hij spontaan zo dik is geworden en niks meer doet.

Als het 1 van die 2 is hoop ik erg op de tweede, dat klinkt iets minder gevaarlijk dan het virus. Hopen dat we vanavond nog bij de dierenarts terecht kunnen. heb net wel een andere gebeld maar die kon niet meer vandaag of morgen.
sandy schreef:Mischien iets gegeten waardoor zn buik ineens is opgezet...je hoort het vaker dat mensen iets van spons ofzo neergooien wat uitzet in de buik door water drinken, en hevige pijnen veroorzaakt en uiteindelijk tot de dood leid.
Hoeft niet persé maar vind het vreemd dat dit zo plotseling is op komen zetten, zou in elk geval geen seconde langer wachten. Sterkte!
Bedankt voor je antwoord, spons zal het zeker niet zijn... maar bedankt iedergeval.
Zolang ik vanavond maar terecht kan bij een dierenarts..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Ilone »

Hm, ik vind het maar raar dat een DA niet meteen zegt dat je langs moet komen met zulke symptomen :???:
Ik hoop dat je vanavond terecht kan, en ik hoop dat het niets ernstigs is!
Desnoods eisen dat je vanavond kan komen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door sandy »

Ik snap dat ook niet eerlijk gezegd, dit komt mij wel over als een spoedgeval...
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door ]-marjolein-[ »

Zou meteen een dierenarts zoeken inderdaad, als die ene echt niet bereikbaar is gewoon een andere proberen en eisen dat je langs kunt komen! Normaal gesproken zou een dierenarts je direct laten komen als het zo van het ene op het andere moment is!!
Het zou inderdaad iets kunnen zijn als bovengenoemde dingen, maar sowieso hoe eerder een dierenarts hoe beter, des te minder kans dat er blijvende schade is.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de rest aan, niet wachten, accuut naar een dierenarts, dit klinkt absoluut niet goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door JLC »

Laat ons s.v.p. even weten hoe het is afgelopen bij de DA. Ik zou namelijk ook meteen naar een DA willen gaan in een geval zoals dit.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Ilone »

En? NOg bij een DA terecht gekund?
Hoe is het nu?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Cari »

Klinkt als een maagtorsie :shock: . Hoe is 't afgelopen?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Ilone »

Ik ben toch wel erg benieuwd hoor.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door sandy »

Vrees niet veel goeds gezien het nu 2 dagen geleden is :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door castratenkoor »

alleen aangemeld om een probleem te spuien en dan horen we niks meer......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Serellyn
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2010 14:28

Re: Dik, geen eetlust en duf

Bericht door Serellyn »

Hallo mensen,

neem me niet kwalijk dat ik niet meer gepost heb maar in de drukte van de afgelopen dagen en de zorgen om de kat, heb ik er gewoon niet meer aan gedacht.
Nou, hier komt het verhaal.

Allereerst moet ik even kwijt, bedankt voor de zorgen allemaal, ik ben diezelfde avond nog naar de dierenarts geweest. Echter zijn we er nu nog niet zeker van wat het precies is, hopelijk vanavond de definitieve uitslag.

Die avond bij de dierenarts bleek zijn blaas erg vol te zitten, zijn temperatuur was vrij laag (dit kwam waarschijnlijk omdat de kat in pijn was) en de waarden van zijn bloed ook niet in orde. De dierenarts dacht op dat moment zelf dat het waarschijnlijke neerstenen waren. Dus toen hebben we een piepetje en buisje meegekregen om wat urine van de kat te verzamelen.

Gelijk de dag erna hebben we een sample kunnen wegbrengen naar de dierenarts, en de dag daarop zijn we er weer naar toe geweest omdat het steeds slechter ging met de kat. Toen had hij helaas de uitslag nog niet dus ging hij zelf ook even een sample van de urine nemen. Maar een catheter in een kat stoppen was zo simpel nog niet dus toen is hij een beetje verdooft.
Toen bleek er dus ook wat bloed en eiwitten in de kat zijn bloed te zitten, dus het wordt steeds meer en meer wat er fout gaat, maar wat er is zijn we helaas nog niet achter.

We hebben nou een flesje en injectienaalden meegekregen, en moet elke avond even de kat inspuiten met iets, ben zo vergeten wat het is.
Een goed iets is dat hij wel weer is begonnen met wat eten, dus dat is wel mooi.

Maargoed, even afwachten wat er uiteindelijk uit gaat komen :)
Iemand die al een gokje wil doen?

groetjes
Plaats reactie