Kat wil in een donker hoekje zitten en afbakening

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Eifos
Kitten

Kat wil in een donker hoekje zitten en afbakening

Bericht door Eifos »

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier!

Ik heb sinds, het eerst in mijn leven, kort (4 dagen) een kat van ongeveer 3 jaar oud. Er voor woonde ze bij een kennis die niet genoeg tijd had voor deze kat. Zat vaak alleen, kreeg geen blik voer meer (enkel droog voer), ... Dus de kat heeft al wat meegemaakt.

Ik ben blij dat ze nu bij mij woont.

Aangezien ik nog nooit een kat heb gehad had ik toch enkele vraagjes i.v.m. het gedrag van katten.

De eerste twee dagen zat de kat onder mijn bed in het donker. Ik denk dat dit wel normaal is aangezien ze in een nieuwe omgeving terecht komt. De tweede dag durfde ze wel al wat gaan verkennen.

Derde dag ging ze al naar de woonkamer 's avonds en heb haar dan daar willen opsluiten. Want eigenlijk wil ik niet dat de kat in mijn slaapkamer zit.
Omdat ik wil dat ze de woonkamer verkent en daar haar plekje maakt heb ik alle deuren toe gedaan! Ik ben gaan slapen en de kat heeft zeker anderhalf uur zielig staan te 'miauwen' en tegen de deur staan krabben en toch maar in de slaapkamer te willen.
Ik heb dus dit anderhalf uur genegeerd maar heb haar toch in de slaapkamer gelaten. Misschien is het toch te vroeg om ze al 'alleen' in de woonkamer te laten. In de slaapkamer voelt ze zich goed omdat ze zich daar wat kan verstoppen. In de woonkamer is er niet veel waar ze onder kan.

Is dit gedrag normaal? Volgens mij wel, omdat ze nog moet wennen aan de nieuwe omgeving.

Dan had ik nog eens een vraagje:

De kat bakent haar terrein af! Ze schuurt met haar rug tegen de kast en maakt cirkeltjes. Is dit een soort van terrein afbakening?

Alvast bedankt voor de reacties.
Adriana

Re: Kat wil in een donker hoekje zitten en afbakening

Bericht door Adriana »

dag Eifos en welkom ;-) op het Forum,

wat aardig dat je je over die kat (hoe heet-ie?) hebt ontfermd en hij/zij zal zeker een beter leven krijgen.
alles aan gedrag wat ik in je bericht lees is normaal kattengedrag, jouw huis wordt territorium en dat betekent luchtjes overal achterlaten.
gelukkig mag ie ook in de slaapkamer, katten zijn erg schoon op zichzelf en als ie niet buiten komt dan kan-ie geen enge troep mee naar binnen nemen.

is hzij gezond en plast hzij normaal? veel katten drinken slecht en dan is een foliezakje natvoer minimaal per etmaal een goeie vervanger.
we zijn erg benieuwd hoe het verder gaat met jullie..
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Welkom hier. Dat de kat in een donker hoekje zit, lijkt mij nu nog niet zo heel raar. Hij moet natuurlijk wennen aan jou en het nieuwe huis. Op zich zouden katten wel zonder natvoer kunnen, maar bij droogvoer moet altijd wel water beschikbaar zijn. Zelf geef ik om de dag natvoer aan mijn katten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Lijkt me nog niet zulk vreemd gedrag voor een volwassen kat in een vreemd huis.
Heeft even tijd nodig om te wennen.
Nat voer geven hoeft niet persé, als er naast de brokken maar altijd water staat.
Op goede brokken uit de dierenspeciaalzaak kan de kat gewoon oud worden.

Succes met het laten wennen.

Dinie
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Komt hij inmiddels al uit het donkere hoekje?
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie