Braken en niet eten

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
loeka
Kitten

Braken en niet eten

Bericht door loeka »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en zit met mijn handen in het haar :-( ! Sinds mijn moeder is overleden heb ik haar poesje van net 2 jaar. Loeka heet ze. Ik heb haar sinds januari dit jaar.

Loeka heeft al van kitten af aan last van overgeven en weigeren te eten. Op IAMS brokken deed ze het fantastisch. Tot ze na het overlijden van mijn moeder in januari bij mij kwam wonen. Het voer was op en toen heb ik (tijdens het halen van een inenting) bij de dierenarts Royall Canin meegenomen. Sindsdien gaat het weer slecht en ik krijg haar niet goed meer.

Paar keer per week overgeven en het enige voer wat ik erin krijg is blikvoer van prince. Voor de rest weigert ze alles. Na een injectie bij de dierenarts gaat het altijd weer even goed en gaat ze weer haar brokken eten. Dit is echter steeds tijdelijk. Echo buik van vorige maand terug was prima. Niets afwijkends gevonden met de echo. De dierenarts heeft nu een grootschalig bloedonderzoek laten doen. Uitslag volgt volgende week

Ze eet nauwelijks, maar is verder gezond. Niet sloom, veel slapen of zoiets. Duikt ook niet weg en slaap 's nachts bij mij.

Hebben jullie misschien een oplossing? Kan haar toch niet op blikvoer van prince blijven houden. Wil graag dat ze weer haar brokjes van IAMS gaat eten. Heb echt bijna alle merken voer al gehad. Brokken en blikvoer. Alleen prince blikvoer gaat er op dit moment wel een beetje in. Herkent iemand dit? Kan iemand mij helpen? Weet echt niet meer wat ik moet doen en heb het nog te moeilijk met het verwerken van het overlijden van mijn moeder. Voelt Loeka soms mijn verdriet en kan ze daar lichamelijk ziek van worden? Ik kan mijn gevoel niet uitschakelen.

Groetjes Jose
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Braken en niet eten.

Bericht door Admin »

Hallo Jose,

Allereerst welkom op dit forum en sterkte met het gemis van je moeder.

Het is jammer dat de uitslag van het bloedonderzoek nog niet bekend is, want dan hoef je niet zo te gissen. Het is bijv. mogelijk dat er een alvleesklierprobleem is waardoor de kat slecht eet. Je zou de radio uitzendingen van mijn dierenarts kunnen beluisteren; je kunt op http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 29&t=16734 lezen waar hij de vragen beantwoordt die gaan over slecht etende katten.

Aan de andere kant zijn er ook veel katten die een abrupte overgang van het ene naar het andere soort voer niet goed verdragen. Daarom zou je het voer geleidelijk moeten mengen en afbouwen naar voer dat je hem uiteindelijk wil geven. Eet hij slecht of eet hij wel goed, maar dan alleen Prince? Want als een kat slecht of nauwelijks eet, dan is het toch een urgenter probleem. Katten die bijv. maar 1 soort voer gewend zijn, zijn ook kieskeuriger dan katten die hun hele leven allerlei soorten en smaken krijgen.

Of katten verdriet voelen is niet na te gaan, er zijn wel tal van mensen die dat wel geloven. Zie bijv. de pagina van Hilleke Keereweer op onze website op http://www.dekattensite.nl/html/keereweer.html die toch veel mensen helpt om de stress te verminderen en daarmee het gedrag van de kat te veranderen. Je zou haar eens een e-mail kunnen sturen met jouw situatie.

Sterkte en hopelijk is de bloeduitslag goed.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
loeka
Kitten

Re: Braken en niet eten

Bericht door loeka »

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. De uitslagen zijn binnen. Echt iets bijzonders komt er niet uit, behalve dat ze is uitgedroogd, maar dat kan ook niet anders door dat braken. Ik heb haar voeding van IAMS een dag of 4 gemengd met dat van Orijen. Had toch niets meer te verliezen. Sindsdien braakt ze niet meer. Ze eet ook wat beter en ze speelt er lekker op los. Na 4 dagen mengen heb ik haar totaal overgezet op Orijen. Kijken wat er nu gaat gebeuren, want vandaag is de 1e dag dat ze helemaal op Orijen zit.

Ik moet haar veel laten drinken, maar dat lukt me niet. Ze drinkt gewoon niet veel. Ik werk de hele dag en dan slaapt Loeka denk ik, waardoor ze te weinig drinkt. Als ik thuiskom tussen 5 en 6 dan heeft ze 1 keer geplast in de bak. Morgen ga ik een drinkfontein voor haar halen. Dit zei de dierenarts, want dan is het drinken wat leuker en wordt ze erdoor aangetrokken. Ik schaf er 1 met een straaltje aan net als uit de kraan en 1 met een waterstraal gewoon over een bal. Als ze dan nog niet gaat drinken....tja....dan houdt het op. Ze is heel levendig nu, dus het zal dan toch wel goed gaan met haar.

Hoe dan ook. Ik laat nog weten hoe het blijft gaan.

Groetjes Jose
Adriana

Bericht door Adriana »

dag Jose en welkom op het Forum,
veel sterkte in deze verdrietige tijd.

katten die slecht/niet drinken moet je half natvoer geven en als ze volgens de dierenarts al aan het uitdrogen was, dan is dat dus iets waar je veel aandacht voor moet hebben.
uit je tekst kan ik niet opmaken waarom je haar niet gewoon op blikvoer van Prince kunt houden en dan ernaast wat droge brokjes. daar is toch niks op tegen? Orijen heeft een geweldig goeie samenstelling qua brokjes, maar beetje droog.
alleen maar droge brokjes en niet tot nauwelijks drinken is voor een kat een slechte situatie, waarmee je binnen vrij korte tijd ernstige gezondheidsproblemen riskeert.
wat dacht je van een voerautomaat? (bv zooplus catmate met twee vakken) daarin kan voer afgesloten desnoods 2 etmalen worden bewaard, er kan een koelelement onder en je kunt nog wat extra water toevoegen tegen uitdrogen van het voer.

en wat bedoel je met de zin: "Als ze dan nog niet gaat drinken....tja....dan houdt het op."
wij denken nog wel een tijdje met je mee om je te helpen een oplossing te vinden..
loeka
Kitten

Bericht door loeka »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik laat nog even weten hoe het nu na een paar maanden met Loeka gaat.

Wel.....het gaat uitstekend :lol: De drinkfontein doet zijn werk en op het brokvoer Orijen doet ze het fantastisch :grin:

Er zijn totaal geen klachten meer en haar tandvlees is helemaal rustig en totaal niet meer ontstoken. Ze eet nu een goede hoeveelheid voer en plast ook veel meer. Poepen doet ze nu ook elke dag en dat ziet er prima uit. Spelen doet ze volop.

Het voer Orijen is uiteraard het zoveelste voer naast droogvoer/natvoer enz. wat ik geprobeerd heb, maar dit voer is graan/gluten vrij. Waarschijnlijk heeft ze dus graan/gluten/tarwe allergie. In Orijen zitten ook geen geur/kleur en smaakstoffen. Hoe dan ook.....op geen enkel voer deed ze het goed droog en natvoer niet en nu is het gewoon een gezond poesje van net 2 jaar :smile:

Een minpuntje is wel hihi.....dat ze nu barst van de energie en dat dat zich ook midden in de nacht nog wel eens wil uiten. Ik speel altijd een kwartiertje/half uurtje voor het slapen gaan met haar om haar lekker moe te maken, maar dat werkt helaas niet altijd ;-)

Bedankt voor jullie steun!

Groetjes Jose
Adriana

Bericht door Adriana »

fijn om te lezen dat het nu goed gaat en jullie de problemen hebben opgelost.
en ach, dat luxeprobleem van te veel energie en s nachts actief, daar hebben we dacht ik ook een draadje over met misschien nog wat goeie tips..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 80&t=20086
Plaats reactie