Onze nieuwe Dibbes

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Fix
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2010 01:41

Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Fix »

Hey allemaal ,
ik ben nieuw hier .
heel toepasselijk is mijn eigen naam Felix.
Wij hebben nu 4 jaar onze grote grijze Moos.
nou zijn we vrijstaand gaan wonen en hebben we gister onze nieuwe kitten Dibbes opgehaald :grin: Het is echt een supertof beestje heel speels en gezellig maar bij het zien van Moos door het raam buiten gaf Moos een dikke staart en Dibbes een hoge rug. Even later konden ze elkaar wel aankijken. Ik wist helemaal niet hoe dat moest en niemand hier thuis.
Dus even later hebben we moos naar binnen gehaald (vasthoudend). Die begon te blazen en grommen en dibbes ook. Nou hebben we het zo gedaan dat overdag dibbes beneden is en moos vanaf een uurtje of 8 savonds. dan gaat dibbes naarboven.
Hoe pak ik dit nu aan ?
Gr Felix
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Adriana »

dag Felix en welkom ;-) op het Forum!
haha, jij dacht dat je katzels elkaar gelijk in de armen zouden vallen..
jullie hebben ze in ieder geval al een beetje apart gehouden zodat Dibbes wat aan zijn nieuwe omgeving kan wennen en Moos aan het idee dat hij niet enige kater is. Dibbbes ruikt nog niet naar het huis en ruikt vreemd voor Moos en het zal nog de nodige tijd vergen en schermutselingen en botsingen/dikke staarten, geblaas en gebrom.
lees je uitgebreid in dan kom je tal van vergelijkbare situaties tegen en neem ook de info over feliway verdampers, valeriaan druppels en bv benches en (aantallen/plaats) kattenbakken mee.
bovenin zit een zoekfunctie en daarmee krijg je snel alle berichten over stress of andere problemen.
en via de Forum-index kom je bij 'gedrag' ook al het nodige aan berichtenwisselingen/draadjes over je problemen tegen.
en als het toch anders is, dan gewoon vragen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fix
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2010 01:41

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Fix »

Hey Adriana bedankt voor je reactie,
Nou vroeg ik me alleen af.
Ik heb gelezen dat je het uit moet laten vechten. Maar maakt Moos Dibbes dan niet gewoon dood ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door castratenkoor »

Uit laten vechten, nee ik zou de introductie heel voorzichtig aanpakken.
Nieuwe kat eerst de kans geven het huis en de mensen te kennen.
Zorgen dat de katten gelijk ruiken, bv een drupje valeriaan op ieders voorpootje.
Dan eerst via een kier in de deur bv.

Ja je hoort wel eens wilde verhalen sluit ze samen op in de badkamer en ga zelf het huis uit......
Zelf ben ik absoluut geen voorstander van die aanpak. Je loopt het risico dat ze elkaar zwaar
verwonden en dat het juist daarna nooit meer goed komt.

Doe heel rustig aan dan is de kans op slagen veel groter.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Adriana »

nee, zeker weten, niet laten uitvechten. dat is voor geen van beide goed en ook voor de baasjes niet. als jullie huis zo is ingericht dat je ze voorlopig beetje kunt afzonderen, dan zeker doen. wat ook nog wel eens goed werkt is een soort van gaaspaneel (tot 1.80m) in een gang, dan kunnen ze elkaar wel zien en ruiken. en afhankelijk van hoe ze daar met elkaar omgaan, kun je het gevangenis-beleid versoepelen.
en zorgen dat je met dezelfde hand ook de ander aait, zo breng je het luchtje van Moos over op Dibbes en omgekeerd. dat kun je ook met een wattenschijfje doen, zachtjes over de kop wrijven, bovenop en bij de snorharen en met dat wattenschijfje de andere kat inwrijven, heel voorzichtig want dat kan de eerste keer een reactie geven. bedoeling is dat ze aan elkaars geur gaan wennen en wat naar elkaar gaan ruiken.
en neem de tijd en dan bedoelen wij weken en maanden en geen dagen.
Afbeeldingdit zijn twee katers, de voorste is 6 en de achterste 16 en het heeft vanaf zijn herplaatsing bij mij 14 maanden geduurd voordat ik ze (vanmorgen) zo dicht bij elkaar zag liggen en oortjes zag wassen.
er hoort nog een poes (zus van links) bij en die heeft na 3 weken haar logeerkoffer gepakt en is naar mijn partner vertrokken, dat ging echt niet samen en die is zielsgelukkig in haar eentje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fix
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2010 01:41

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Fix »

Hahah ok,
Nou mijn broer is slim geweest ?? (niet dus) en heeft ze gister toch weer even bij elkaar gezet. Laten ruiken enzo maar wel vasthoudend. Dit ging al een heel stuk beter. Ze vielen elkaar niet aan bliezen en gromde niet maar Moos had wel een staart die de hele tijd heen en weer ging (niet dik). Omdat Dibbes de eerste dag nog niet zinderlijk was heeft hij op plaatsen geplast en daar ging Moos grondig ruiken. Nu lijkt Moos het een beetje te accepteren. Ik denk dat we ze morgen weer even bij elkaar laten zijn terwijl we 1 van de 2 vast houden. Of kan ik dit beter niet doen ?
Gr felix
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Adriana »

dat zijn al veel betere berichten. met staart zwiepen is onzekerheid maar al veel rustiger dan dikke staart en blazen.
je hebt wel een ander probleem, Dibbesje die zijn kattenbak niet kan vinden.
hoeveel kattenbakken hebben jullie in totaal op hoeveel plaatsen? (en je raadt het al eentje voor twee katers is dus absoluut niet voldoende..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fix
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 mei 2010 01:41

Re: Onze nieuwe Dibbes

Bericht door Fix »

Hey adriana. Dibbes is nu zinderlijk en doet alles in zijn eigen kattenbak. Moos zit 3kwart van de dag buiten en poept/plast nooit binnen. Zo gaat het al 3 jaar :)
Plaats reactie