Eerst wennen in één kamer?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Eerst wennen in één kamer?

Bericht door echelon »

Hoi allemaal!

Ik zit met een paar vragen en ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Vrijdag komt mijn eerste kitten, een heilig Birmaan-katertje van 13 weken die we Noah noemen :grin:
Nou het volgende; ik heb in een paar boeken en op websites gelezen dat het beter is om een kitten eerst een tijd te laten wennen in de kamer waar je het meeste bent. Bij ons dus de woonkamer/keuken. Is dit echt zo? Het is namelijk het plan om de kattenbak op zolder te zetten en ik ben bang dat als ie eenmaal gewend is aan de kattenbak in de woonkamer hij niet kan wennen aan de bak op zolder of de bak simpelweg niet kan vinden. Een andere kant aan het verhaal is dat ik bang ben als ik 'm meteen op de zolder etc. laat, dat hij de hele tijd op zolder blijft zitten en niet naar beneden komt in de ruimtes waar ik en mijn vriend altijd zijn. Dat is ook niet de bedoeling natuurlijk, want dan went ie nooit aan ons!

Nog één vraagje (sorry hoor;-))! Is het echt zo dat je kittens tot een half jaar 5 à 6 maaltijden per dag moet geven? Vanaf een half jaar 3 maaltijden, en dat het vanaf 1 jaar terug gebracht kan worden naar 2 maaltijden? Ik ben nu nog veel vrij en mijn vriend ook (net afgestudeerd ;-)), maar ik kan niet elke dag vanaf mijn toekomstige baan op en neer rijden voor het eten. Hoe lossen jullie dat op? Normaal gezien zou ik 'm dan 's ochtends eten kunnen geven en dan 's avonds.

Ik hoop dat jullie mij advies en tips kunnen geven! Alvast bedankt :grin:

Groetjes,

Evelien
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Eerst wennen in één kamer?

Bericht door castratenkoor »

Een kitten van die leeftijd kan ook eten als je de hele dag brokjes ter beschikking stelt.
5-6 x per dag eten geven heb ik in ieder geval nooit gedaan.
Constant een bak met brokken en bv 2 x per dag blikvoer, of barfen als hij dat gewend is.(rauw vlees)
Ik zou wel beginnen inderdaad met 1 ruimte.
Alleen een kattenbak op zolder lijkt me nogal een risico in het begin.
Als je ervoor kiest hem het hele huis ter beschikking te stellen zou ik in het begin op iedere verdieping een kattenbak neerzetten. Zo voorkom je wildplassen.
Als hij beneden aan het spelen is en zich opeens realiseert dat hij moet plassen, dan is de zolder wel erg ver vrees ik.
Als hij wat ouder is kun je het verminderen naar 1 bak.
Mocht hij dan toch beneden gaan plassen denk ik dat je er goed aan doet 2 bakken neer te zetten, 1 op zolder en 1 beneden.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Eerst wennen in één kamer?

Bericht door echelon »

Hey,

Hoe lang zou ik 'm in één kamer moeten laten? 2 dagen? 1 week? Dus wanneer kan ie het redden met de kattenbak alleen op zolder? Ik heb trouwens een bovenwoning, dus er zit maar één trap tussen de zolder en onze woonruimte. Hij hoeft dus niet helemaal vanaf de begane grond te rennen om te plassen etc.

Goetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Plaats reactie