Hoe vaak moet een kitten eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door echelon »

Hai allemaal,

Ik kon zo niks vinden wat mijn vraag beantwoord en ik hoop niet dat ik het over het hoofd heb gezien!
Ik las dat een kitten 5-6x eten moet krijgen per dag en als ze een half jaar zijn is dit 3x en vanaf 1 jaar 2x. Hoe doen jullie dit? Zetten jullie altijd voer neer voor de hele dag en is dat dan goed? Of moet je er dan nog iets bijgeven? Ik ga waarschijnlijk binnenkort fulltime werken en dan kan ik niet op en neer om ze eten te geven, 5 à 6 keer per dag.

Ik heb trouwens speciaal kittenvoer tot 4 maanden! Schakel dan over op het kittenvoer tot 1 jaar en daarna wordt het volwassen voer. Dit allemaal van Royal Canin.

Bedankt alvast!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door JLC »

Ik gaf mijn katten, toen ze nog kittens waren, 's ochtends en 's avonds natvoer (voor kittens) en de droge brokjes (voor kittens) stonden de hele dag voor ze klaar. Ik werkte ook fulltime. Ideaal is wellicht anders, maar het kan wel. Juist omdat ik werk, nam ik twee kittens, zodat ze gezelschap aan elkaar hadden (en nu nog steeds aan elkaar hebben).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door echelon »

Wij nemen er ook snel een kitten bij. Eerst eventjes afwachten hoe het met Noah gaat, omdat het onze eerste kitten is.
Waarom moet dat natvoer er dan ook nog bij? Telt dat dat als hele maaltijd o.i.d? Dan ga ik die ook maar kopen van royal canin. Maar uiteindelijk wik ik het bij brokken alleen laten. Is dat erg?
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door JLC »

Ik heb natvoer gegeven als variatie op droogvoer.
Mijn katten krijgen nu om de dag natvoer (en dan delen ze samen 1 zakje van Hills), omdat teveel natvoer zorgt voor tandplak. Dit heb ik uit eigen ervaring gemerkt. Lizzie houdt meer van natvoer en kreeg dus meer tandplak dan Jaap, die meer van droogvoer houdt.
Maar alleen droogvoer kan ook prima.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door echelon »

Ik zit nou te kijken voor Royal Canin Kitten Instinctief-zakjes, maar dat is echt héél erg duur!! €8,- voor maar 6 zakjes. Als ik dat bestel moet ik dan 's ochtends een half zakje geven en bijvoorbeeld 's avonds? Op de verpakking zag ik staan dat je 1 1/5 zakje per dag moet hebben, maar dat is gewoon onbetaalbaar. Dan eet ie voor meer geld dan ik elke dag :lol: Kan ik ook brokken van Royal Canin mengen met natvoer van The Hills 's ochtends en 's avonds? Dat is toch weer iets goedkoper. En dat moet ik dan geven tot ie ongeveer een jaar is? Ik wil echt het beste voor mijn mannetje. Het is trouwens een Heilig Birmaantje! Wat raad jij aan? Het liefste geef ik alleen brokjes... Hellup!

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi!
Als de kleine man 1 1/2 zakje per dag mag kun je als je brokjes geeft iets minder geven. Let trouwens wel een beetje op met wat er op verpakkingen staat, het is een richtlijn maar als je het idee hebt dat jouw kat het niet op kan kun je rustig wat minder geven!(of te weinig heeft, maar dat komt zelden voor volgens mij. Dat hij nog honger heeft als hij het op heeft betekent trouwens niet dat hij te weinig krijgt, daarbij moet je echt op gewicht/vet letten, en in het begin als kitten of hij goed aan komt!) Meestal is wat er op de verpakking staat erg veel. Volg dus niet klakkeloos de verpakking maar hou ook het formaat van je kat een beetje in de gaten ;-)
Persoonlijk zou ik niet aan Whiskas of Felix beginnen, Royal Canin en Hill's zijn echt betere merken. Carocat van de fabrikant Vobra heeft ook brokjes en blikvoer wat over het algemeen ook wel betaalbaar is. Zelf geef ik mijn kat het blikvoer van Cat Lovers Gold, ook goed betaalbaar.
Je zou ook brokjes kunnen geven van het merk Orijen. Deze laatste zitten geen granen in (katten eten in het wild geen granen, maar blijkbaar vinden fabrikanten het nodig om kattenvoer vol te stoppen met granen, en in Felix en Whiskas zitten nog veel meer ongezonde/onnodige voedingsstoffen)
Natvoer is goed voor de afwisseling, maar ook voor het drinken/blaas van de kat. Een kat kan namelijk niet tegen brokjes op drinken, brokjes zijn veel te droog. Extra risico als je alleen brokjes geeft is dan dat de kat te weinig vocht binnen krijgt, de urine te geconcentreerd wordt en gaat neerslaan in de blaas, waardoor struviet/blaasgruis ontstaat en dan ben je ver van huis. Je kunt zelfs als je natvoer geeft nog wat extra water erbij doen als je besluit half brok, half natvoer te gaan geven of meer brok dan natvoer.
Wanneer komt de kleine? Of is hij er al? ;-)
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door JLC »

Als je nat- en droogvoer beiden geeft dan kun je van zowel het nat- en droogvoer minder geven dan op de verpakking staat aangegeven als richtlijn. Je kunt trouwens van Hills ook blikjes voer kopen. Blikjes zijn wat makkelijker af te sluiten. Een andere tip is om het water op een andere plek te zetten dan direct naast het droogvoer. Mijn ervaring is dan dat katten meer water drinken. Katten doen eten en drinken niet tegelijkertijd.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door echelon »

De kleine komt vrijdag! Ik heb er echt super veel zin in!=D Ik zou graag een foto posten, maar ik weet niet hoe dat moet haha.
Ik heb het volgende idee; gewoon droogvoer overdag hele dag beschikbaar stellen (brokjes van RC, dat staat al vast) en 's avonds krijgt ie van mij een half zakje of zakje natvoer (moet even kijken naar hoeveelheiden etc.) rond onze etentijds (uurtje of half 7, 7 uur) van The Hills of Royal Canin. Ik ga morgen even langs de dierenwinkel om te kijken wat het beste is enzovoorts. Dan krijgt ie ook nog natvoer binnen.
Lijkt jullie dit een goed plan?

En super bedankt voor jullie reacties :D

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
mendy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mei 2009 09:01

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door mendy »

Spannend hoor nog 1 dag! Morgen de grote dag.
Ik deed het altijd zo toen ze nog klein waren brokvoer van RC continu beschikbaar.
En dan kregen ze om de dag samen een kuipje natvoer van RC.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Lijkt me een goed plan!
Op mijnalbum.nl kun je online foto's neerzetten, en via daar de foto's hier in een bericht plaatsen als je hier een eigen fotoalbum aanvraagt. Als je in het forumoverzicht naar katten overig --> kattenfoto's --> ik wil een eigen fotoalbum gaat kun je die aanvragen en onder stap voor stap foto's plaatsen staat precies hoe het moet ;-)
We willen wel foto's zien natuurlijk! *I like Birmanen :grin: *
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door JLC »

Lijkt mij ook een prima plan.
En vaak zijn de premium merken voer goedkoper aan te schaffen via internet (zooplus).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Hoe vaak moet een kitten eten?

Bericht door echelon »

Hai!

Bedankt voor jullie reacties. Vanavond even de laatste dingen in orde maken (kattenbak vullen etc) en morgen nog even werken en dan gaan we 'm ophalen!=D
Ik heb al mijn spullen via Zooplus besteld! Wat een topsite is dat he? Maar ik ga toch even kijken bij een discount dierenwinkel (Jumper). Daar is het ook best goedkoop en zéér veel keuze.
Dit is de link van de catery met het fotoalbum. Hij heet Keano, maar wij noemen hem Noah. Hij heeft een zwart teentje en tekeningen op z'n gezichtje. Het is een Seal Tabby Point. Hopelijk kunnen jullie 'm eruit pikken;-) De andere zijn blue points namelijk, dus die zijn lichter gekleurd.
De link: http://www.mijnalbum.nl/Album=CYWI4XRQ

Groetjes,
Evelien
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Plaats reactie