Advies voor een kat in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
intered
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2010 00:31

Advies voor een kat in huis

Bericht door intered »

Graag zou ik van een vriend een kat willen overnemen, wat echt een schat van een beest is! Nu heb ik alleen totaal geen ervaring met katten, en daarbij komt ook dat het altijd meer een buiten kat is geweest en niet al te vaak heeft binnen gezeten. Dat zal dan gaan veranderen, want wil de kat alleen binnen houden (woon in een appartement).

Nu heb ik hierover meerdere vragen, namelijk:

1. tegen welke problemen kan ik aanlopen als ik de kat in huis neem die niet gewent is om de hele dag binnen te zijn?
2. Wat heb ik allemaal nodig naast een kradpaal, kattenbak + grit, kattenvoer?
3. Wat zijn ongeveer gemiddeld de maandelijkse kosten?
4. Ik had vroeger een flinke allergie voor katten, nu is dat bijna weg (behalve benauwdheid), kan ik daar nog iets tegen doen?

En voor de rest heb ik nog een tal van andere vragen, maar die zijn ongetwijfeld makkelijk op het internet te vinden!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9395
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Advies voor een kat in huis

Bericht door castratenkoor »

Ik ben zelf overgevoelig voor katten, moet ze niet te dicht bij mijn gezicht laten anders nies ik me gek.
Ik zou je in ieder geval aanraden de kat niet bij je in bed te nemen.
Tegen welke problemen je aanloopt als hij niet meer buiten kan is moeilijk te voorspellen. De ene kat is de andere niet. Zorg voor genoeg afleiding, leuk speelgoed, meerdere ruimte waar hij in mag, zodat er wat te kiezen blijft.
De kosten is ook heel variabel. Je kunt goedkoop voer van de supermarkt geven en duur goed merk voer. Bij duur voer heb je minder kans op ziektes en kwalen.
Ikzelf geef Orijen brokken, omdat daar geen granen in zitten, duur voer maar je voorkomt blaasgruisaanvallen. Ik heb twee katten die daar gevoelig voor zijn.
Ik zou ook meer krabpalen neezetten, in twee ruimtes als ik jou was.

Succes!

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Advies voor een kat in huis

Bericht door Cari »

Ik vind het heel lief van je dat je de kat wilt overnemen, maar vraag me af of je de kat hier een plezier mee doet. De meeste katten die uit zichzelf veel naar buiten gaan, zijn niet gelukkig als ze altijd in huis moeten blijven. Buiten is het spannend en dat kunnen ze vreselijk missen. Het kan zijn dat hij gaat 'zeuren', in huis gaat plassen/sproeien, chagrijnig of depressief wordt :-( Als dat het geval is, zou ik hem niet houden als ik jou was, want dan maak je hem ongelukkig. Maar misschien heb je zo'n zeldzame kat dier er allemaal niet mee zit en het wel prima vindt ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Advies voor een kat in huis

Bericht door Camoth »

1. tegen welke problemen kan ik aanlopen als ik de kat in huis neem die niet gewent is om de hele dag binnen te zijn?
2. Wat heb ik allemaal nodig naast een kradpaal, kattenbak + grit, kattenvoer?
3. Wat zijn ongeveer gemiddeld de maandelijkse kosten?
4. Ik had vroeger een flinke allergie voor katten, nu is dat bijna weg (behalve benauwdheid), kan ik daar nog iets tegen doen?
1. Miauwen, tegen de muren opspringen, aan de deur krabbelen, onzindelijkheid.
2. Speelgoed om voor afleiding te zorgen.
3. Ik heb eens berekent dat het bij mij rond de 30 euro ligt geloof ik.
4. Even langs de huisarts een allergie testje laten doen (je kan namelijk bijvoorbeeld voor specifieke soorten katten allergisch zijn, langhaar of korthaar kan uitmaken). Er schijnen goede medicijnen te zijn tegenwoordig.

Veel plezier met je katje. Ik hoop dat de kat zich zal kunnen wennen aan binnen blijven. Dit gaat overigens beter bij oudere katten dan bij jongere.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
intered
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2010 00:31

Re: Advies voor een kat in huis

Bericht door intered »

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

Wat ik hier uit opmaak en wat ik inmiddels ook heb gelezen kan het inderdaad best voor problemen zorgen om een kat die veel buiten is geweest opeens alleen binnen te houden. En aangezien ik niet alleen neen kat wil hebben voor me eigen plezier, maar ook om het beesie een leuk en plezierig leven te geven vraag ik me af of ik er wel verstandig aan doe om de kat van me vriend over te nemen?
Ik denk dat we daar beide (Kat en ik) geen plezier mee doen als het toch niet blijkt te werken, wat ik begrijp best flink aanwezig is.

Zou ik er dan beter aan doen om een kitten te nemen, en deze van jongs af aan laten wennen aan het leven in-huis?
En is het dan ook meteen verstandig (voor de kat) om twee katjes te nemen, ivm de afleiding e.d.?

En maakt het verschil of je een kater of poes neemt? Denk dat een poes wat makkelijker is in omgang?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Advies voor een kat in huis

Bericht door Cari »

Voor jouw situtatie is het sowieso raadzaam om 2 katten te nemen, dan hebben ze gezelschap aan elkaar en zijn nooit alleen, ook niet als de mensen elders zijn. Kittens kan, maar asiels hebben ook vaak volwassen stelletjes die goed met elkaar kunnen opschieten en gewend zijn aan een leven binnenshuis. Op http://www.dierenasiels.com kan je gericht zoeken naar stelletjes enbij de beschrijving staat ook meestal of ze gewend zijn omalleen binnenshuis te leven.
Heb je voor de kat van je vriend eventueel een ander plekje of zou hij dan naar het asiel moeten?

Een poes is niet makkelijker in de omgang. Het geslacht maakt op zich niets uit (hoewel ik katers vaak wat relaxter 8-) vind). Poes/kater, poes/poes, kater/kater, kan allemaal.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie