Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Mijn moeder en ik willen eigenlijk al heel lang een blauwe kat. Jarenlang hadden we witte poes Whoopie, toen een tijd niks, vervolgens kwam ons cyperse meiske Twiggy en na haar plotselinge overlijden zijn we dan ook echt op zoek gegaan naar blauw. Alleen toen kwamen we Billy tegen en waren we helemaal verliefd.. Dus we namen ons voor, als er ooit nog toevallig eentje op ons pad komt..

Bijna twee jaar later kijk ik op de site van het asiel hier in de buurt en ja hoor... Een gecastreerde poes van vijf, blauw.. Ik kijk normaal nooit op die site, dus dit moest wel voorbestemd zijn vinden wij. We hebben haar tot de veertiende gereserveert, en ze kan tot zes weken daarna nog terug. Het is niet bekend of ze met honden kan, met katten gaat het goed, ze speelt niet echt maar ze zoekt ook geen ruzie. Het asiel adviseert ons het gewoon te proberen.

Dat gaan we dan ook doen, maar ik ben wel benieuwd wat we een beetje kunnen verwachten.. We hebben nu Billy, een 'huis, tuin en keuken' kater van twee jaar, hij is anderhalf jaar geleden al gecastreerd, en Barber, een Dwerg Schnauzer reu (niet gecastreerd) van anderhalf. Billy woont hier sinds augustus '08, Barber sinds december datzelfde jaar. 't Is een goed stel, spelen leuk, slapen samen, laten elkaar ook met rust wanneer nodig. Beide gaan ook erg goed samen met onze konijntjes, zowel de buitenbunnies als het konijntje dat we een tijd binnen hebben gehad, al heeft Barber wel wat issues met Feline, die hier na hem is komen wonen, hij gedraagt zich dan erg dominant. In feite is hij dat ook wel, maar de oudere konijnen en Billy stonden toch boven hem in rangorde, Feline absoluut niet.

Uhm, lang verhaal.. Maar we vragen ons dus af wat we een beetje kunnen verwachten, wat we nog moeten doen..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door castratenkoor »

Moeilijk te voorspellen, iedere kat reageert weer anders. Ik zou het gewoon proberen. De blauwe poes de kans geven alleen de huiskamer te verkennen zonder de hond en de kat. Dan eerst met de kat proberen en als laatste met de hond.
Het is wel een idee een Feliwayverdamper te nemen, dat geeft rust.
Tevens zou ik bij de apotheek valeriaandrupjes halen en dat op diverse plekken sprenkelen.
Worden ze ook rustig van.
Veel succes met de introductie!
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Hoelang moet ik haar de kans geven de boel te verkennen? Een kwartier? Een uur? Een halve dag? En dan zet ik de kat erbij.. Wanneer is dan het juiste moment om de hond erbij te halen?

Verder nog een vraagje, onze kater komt gewoon buiten (overdag), de nieuwe poes moet natuurlijk nog even wachten.. We hebben geen kattenluikje, we spelen zelf voor portier, dus dat maakt niet uit. Maar moeten we onze kater dan ook tijdelijk binnen houden?

En 's nachts, laten we ze 's nachts gewoon samen in de woonkamer? In principe kan ze dan niet weg.. We kunnen de deur wel open laten staan naar de hal, zodat ze naar boven zou kunnen, daar kan de hond in elk geval niet komen..

En wanneer introduceren we de konijnen?
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Ze is er al!

We hebben haar vanmiddag om een uur of drie opgehaalt! Ze bleef eerst een tijdje in het reismandje zitten, die hebben we op de bank gezet. Barber was erg nieuwsgierig, een beetje blaffen en grommen, maar eigenlijk viel het 100% mee, niks vergeleken bij hoe hij op Feline reageerde. Billy reageerde helemaal niet, die lag te slapen. Uiteindelijk ging Barber naar de keuken en toen sprong ze gauw uit het mandje, snel onder de bank en daar zit ze nu nog steeds..

Billy heeft intussen ook door dat ze er is, hij had wel wat door toen hij wakker werd maar hij kon het ook zo gauw niet ontdekken, uiteindelijk is ie wel onder de bank gekropen om te kijken, en tot een halve meter bij haar gekropen. Ze begon toen te miauwen en Billy was toen ook al gauw weer weg. Later is hij nog eens gaan kijken. Ze houden haar wel in de gaten, kijken regelmatig even, steken hun koppie dan onder de bank, maar verder gaat het heel goed. Alleen is ze dus nog niet onder de bank weggeweest, maarja.. We laten haar maar voorlopig, ze komt wel onder de bank weg als ze dat wil. We hebben wel eten en drinken neergezet naast de bank (tussen de muur en de bank, ook een 'veilig' hoekje dus) maar zelfs dat durft ze nog niet.

Toch lijkt ze niet heel bang, tenminste, ze kijkt niet heel bang. (Meer dan haar oogjes kun je niet zien onder de bank..)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Cari »

Begrijp ik het goed dat ze nu alle drie in dezelfde kamer zijn? DIt is niet de beste beginsituatie, maar als Billy en de nieuwe (hoe heet ze?) over en weer niet moeilijk doen, kan je dat zo laten. Ik zou wel Barber voorlopig elders zetten, want ze is tenslotte geen honden gewend en zal dan ook niet graag onder die bank vandaan komen. Zet je ook een kattenbak bij haar, want die durft ze zeker niet te zoeken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Hm, heb op een ander forum wat uitgebreider gepost, maar de beknopte samenvatting..

Toen de hond uit ging, kwam ze vrij vlot onder de bank weg, is toen wel onder de kast gaan zitten, waar we haar uiteindelijk weggehaalt hebben (ze liet zich onder de kast wel goed aaien enzo) en bij ons op de bank gelegt, toen is onze eigen kat nog even weer gaan kijken, beide blazen, mijn kat even miauwen en sindsdien laten ze elkaar ook wel redelijk met rust. Zij is verder aldoor op de bank blijven liggen, toen de hond na een anderhalf uur terug kwam hem aan de lijn gehouden en rustig laten kijken, ze gromde wel even, soms blazen, maar het gaat nu heel goed eigenlijk. Zowel hond als eigen kat laten haar gewoon met rust en zij blijft lekker op de bank liggen. Ze is relatief ontspannen, gaat wel languit liggen, maar wel af en toe onrustig doen met haar staart.

In dit geval dus misschien toch een prima beginsituatie. Ze heeft ook al wat gegeten, weet niet hoe belangrijk dat is/hoeveel dat zegt. (Ben konijnen gewend.. Daar is dat erg belangrijk.. Maar de spijsvertering van een konijn werkt anders..) Het gaat echt goed eigenlijk.

Ze heeft nog geen naam.. En natuurlijk is zij vanaf nu ook onze eigen kat, maar ik heb het even zo getypt.
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Inmiddels is ze nu al de kamer zelf aan het ontdekken, ondanks de aanwezigheid van mijn hond en kat. Ze liet de hond aan haar snuffelen zonder te blazen oid, hij vindt het nog wel een beetje vreemd maar volgens mij verder wel prima. Mijn kat is opeens begonnen met één of ander raar geluid, ik weet het niet, Poes (de nieuwe dus) bromde gisteren nogal, maar dit.. Is een soort brommen maar niet helemaal, een soort miauwen zonder dat ie z'n bekkie open doet (heeft ie ook een handje van) en nog wat erdoor.. Het klinkt behoorlijk verwijfd hahaha, terwijl Poes zo stoer bromd.. Ze vindt de tuin geweldig.. (Door het raam dan hè!!) Da's mooi, want mijn kat zit liever op de vensterbank aan de voorkant naar vanalles te kijken.. Hoeven ze geen ruzie te krijgen wie waar mag zitten haha.

Ze heet geen Poes trouwens, maar we hebben nog geen naam. Nog niet echt tijd gehad om over na te denken, een week geleden hadden we gelachen als je gezegt had dat we nu twee katten zouden hebben haha. Niet dat ze een impulsaankoop is, absoluut niet.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Cari »

Zo te horen gaat het buitengewoon goed :grin: . 'Poes' is een dappere poes en dat ze al zo snel is gaan eten is eengoed teken, want een kat in grote stress eet niet. Het geluid van Billy is me niet helemaal duidelijk :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Iemand anders (die het geluid niet gehoort heeft, maar aan de hand van mijn omschrijving op een ander forum) verwoordde het als 'zacht loeiend grommen', wat wel aardig in de buurt kwam. Inmiddels heeft Billy dat sinds vanochtend ook al niet meer gedaan.

Het gaat goed, ze heeft af en toe wel weer dat ze in de kast of onder een andere kast gaat zitten, niet meer onder de bank. Ze komt wel naar je toe, en ze zit nu bijv. rustig op de vensterbank naar buiten te kijken. Af en toe is er even een beetje 'gekat' tussen hond/nieuwe kat, kat/nieuwe kat, maar over het algemeen letten ze niet zo op elkaar.

Het gaat echt boven verwachting eigenlijk. We vinden het alleen wel lastig (ook voor later) om te zien wie wat eet. Sowieso eet Barber (hond) wel regelmatig het bakje van Billy leeg, maar nu is het helemaal opletten.

Nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(De blauwe kat is dus nieuw, foto twee is kater Billy. Poes heeft nog altijd geen naam.)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Dollie »

Vanochtend zat "Poes" op de vensterbank in de kamer toen ik beneden kwam. Kater Billy kwam gelijk op mij af, ik weet niet waarvandaan, hond Barber lag gewoon op de kussens die op de grond voor de vensterbank liggen te slapen. Billy wilde vervolgens perse naar buiten, was vijf minuten later al weer binnen ('t is rotweer hier.....) en is toen vanaf de andere kant op de vensterbank gesprongen, voorzichtig de kant van "Poes" op.. Er staan bloemen ed op de vensterbank, die tussen "Poes" en Billy instaan, helemaal bij elkaar kwamen ze dus niet, maar toen "Poes" Billy toen hij steeds dichterbij kwam opmerkte, was het een tijdje rustig, uiteindelijk heel kort even blazen en toen is Billy rustig weer weggegaan. Het leek ook meer of hij zoiets had van 'ok, blijkbaar gaat ze dus níet weg, dan zal ik ook maar eens even gaan kijken..........' op een nieuwsgierige manier, niet alsof hij 'nou effe die indringer ging verjagen' ofzo.

Kortom, wij zijn al dolgelukkig.. We wachten nog even af, maar dan kan er een mailtje richting asiel dat het echt goed gaat en dat ze zeker weten blijft! Hopelijk hebben we tegen die tijd ook een naam.. ":p
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Cari »

'Poes' is mooi, maar Billy ook met zijn opgemaakte oogjes ;-)
Wat de kattenbrokjes betreft: zet ze op een kastje, waar de hond niet bij kan, dat moet met een dwerg schnautzer makkelijk kunnen. Kattenvoer is overigens ook niet best voor de hond. ALs ik hier het voer niet hoger zet, is het ook onmiddelijk in hondenmagen verdwenen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Volwassen poes bij volwassen kater en reu

Bericht door Nyncke »

Rustig laten wennen en geef haar wat plekjes waar ze zich kan terugtrekken...maar ook weer niet teveel.
Ik zou vragen of ze op het asiel niet eens langs kunnen lopen met een hond dan kun je wel al haar reactie peilen.
Plaats reactie