Mogen kittens hesp eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Mogen kittens hesp eten?

Bericht door lisa21 »

mijn kittens hebben de koelkast ontdekt, ze waren zo aan het jammeren toen ze een stuk hesp zagen. dus had ik hen een stukje gegeven.
heb ik hier verkeerd aan gedaan?
nu gaan ze elke keer naar de koelkast en blijven ze zagen tot ik een stukje geef
maar dat doe ik niet altijd.
als ze nu vlees ruiken aan tafel,komen ze ook op tafel gesprongen.
daardoor zet ik ze als we aan het eten zijn in een andere kamer.
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: mogen kittens hesp eten

Bericht door Rowena »

Wat is Hesp? (klinkt misschien echt hééél stom maar heb er nog nooit van gehoord!)

Op het moment dat je je katjes te eten geeft omdat ze er om 'zeuren', dan zorg je er eigenlijk voor dat de katjes hun zin krijgen. Daarom komen ze nu elke keer miauwen in de hoop dat ze weer een lekker hapje krijgen. Je mag ze heus weleens wat lekkers geven (al heb ik dus geen idee wat Hesp is en of dat schadelijke voor je katjes is) maar probeer het wel uit jezelf te doen, en niet omdat ze er om vragen. Als ze lopen te jammeren zou ik ze gewoon negeren.. misschien dat ze dan merken dat het totaal geen zin heeft!

Moet wel toegeven dat mijn katten ook altijd aan komen sprinten als ik de koelkast open doe.. :eangel:
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: mogen kittens hesp eten

Bericht door Dafpoetser »

Hesp is een (gedroogde) hamsoort weet ik nu dankzij Google.
Lijkt me voor katten aan de zoute kant!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: mogen kittens hesp eten

Bericht door lisa21 »

In België zeggen we hesp tegen ham :)Heb er al een beetje spijt van dat ik hen dat heb gegeven.
Maar zal je tip opvolgen en hen negeren als ze weer komen zeuren :grin:
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: mogen kittens hesp eten

Bericht door lisa21 »

nee is niet gedroogd hoor,gewoon vlees :)
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Rowena »

Ik weet dat varkensvlees absoluut niet goed is voor katten omdat daar een virus in kan zitten, die voor katten en honden erg schadelijk is. Ham is dus ook niet goed voor je katjes. Ik denk dat de stukjes die je ze hebt gegeven niet veel kwaad kunnen, maar ik zou ze vanaf nu echt geen ham meer geven ;)..

Edit: Ik heb het even opgezocht welk virus het is:

In varkensvlees (vooral rauw varkensvlees is heel gevaarlijk) kan het virus van Aujeszki zitten. Dit virus is zeer gevaarlijk voor een kat. Als de kat eenmaal besmet is, dan is het altijd dodelijk. Het duurt maximaal 3 dagen.... De symptomen lijken op die van rabiës. De symptomen zijn: schuimbekken, veel miauwen, karakterverandering, zenuwsymptomen enz. Er zijn geen medicijnen voor, dus: voorkom deze ziekte door je kat geen varkensvlees te geven!!!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Nyncke »

Ja, varkensvlees is slecht...maar je hebt barfertjes in huis :eclap: die willen vlees ;-)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Camoth »

Je kan ze beter een stukje rauwe kip of rauw gehakt geven. Inderdaad, varkensvlees kan gevaarlijk zijn voor katten.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door lisa21 »

oei, ik hoop dat ik nog niets verkeerd heb gedaan
dank jullie voor jullie hulp
geven jullie soms ook restjes van aan tafel?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Camoth »

In Nederland komt dat virus zelden voor in varkensvlees, maar waarom zou je het risico lopen denk ik dan ;). Vandaar dat het wordt afgeraden. Ik zou me dus niet meteen zorgen gaan maken als je ze een klein stukje hebt gegeven hoor.

Ik geef ze nooit restjes van tafel omdat ik mijn eten vaak met saus eet wat gekruid is en met veel zout, dat is niet zo goed voor ze. Daarbij is gebakken vlees vaak erg vettig (door de olie/boter waarin je bakt) waar ze diaree van kunnen krijgen. Maar een klein stukje af en toe lijkt me geen kwaad te kunnen hoor. Al is rauw natuurlijk altijd beter!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Nyncke »

Geef geen restjes van tafel maar Doortje vreet alles, zelfs curry ( van de frietsaus) als ze de kans krijgt.
Behalve wat ze moet eten, haar kwartel lekkernij ligt er nog steeds.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Kattenbella »

Het is inderdaad beter dat je dit niet geeft, zoals Fleur als zei, het zal voor nu wel loslopen ;-)
Over de koelkast leef ik met je mee. Jerry maakt deze hier zelf open als ik het niet dichttape :roll:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
lisa21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 apr 2010 14:42

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door lisa21 »

nu maar hopen dat ze gaan stopen met zeuren als ik hen geen vlees meer geef, zelf eten wij heel weinig vlees,behalve dan voor op de boterham.
mogen de katten misschien schapenvlees eten?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Umimeis »

Nyncke schreef:Geef geen restjes van tafel maar Doortje vreet alles, zelfs curry ( van de frietsaus) als ze de kans krijgt.
Behalve wat ze moet eten, haar kwartel lekkernij ligt er nog steeds.
:lol: Klein vuilnisbakje.....

Hier snappen ze niks van mensen voedsel, ze kijken alleen maar raar op als ik ze het wel eens voor de grap voor hun neus hou....hihi
Gelukkig maar dat ze het niks vinden, want gebakken vlees aardappeltjes enz is niet goed voor hun. Heb dus geen last van gebedel aan tafel.

Alhoewel, laats met oud en nieuw liet ik een stukje oliebol vallen en Flea at dat lekker op....

@ Kattenbella....Hahaha Jerry die denkt zeker van, nou als m'n vrouwtje me niks geeft, dan bedien ik mezelf wel....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Mogen kittens hesp eten?

Bericht door Rowena »

Kattenbella schreef:Het is inderdaad beter dat je dit niet geeft, zoals Fleur als zei, het zal voor nu wel loslopen ;-)
Over de koelkast leef ik met je mee. Jerry maakt deze hier zelf open als ik het niet dichttape :roll:
Afbeelding

do I need to say more? :roll: :lol:
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Plaats reactie