Eentje of toch twee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Eentje of toch twee?

Bericht door swelvet »

Ik woon nu bijna een jaartje in mijn eigen huisje (heb eerst twee jaartjes samen gewoont) en wil nu echt een katje. Ik ben vanuit huis al opgegroeid met katjes en vind ze super. Sowieso de gezelligheid in huis. Als je lekker tv kijkt een katje op je schoot. Lekker knuffelen en natuurlijk spelen!! anyway jullie kennen het wel. Nu heb ik bij een boerderijtje ein-de-lijk mijn rode katje weten te vinden. Ik wou graag rood aangezien ik altijd de meeste klik had met de rode katten thuis. (Thuis hadden we altijd een rode en een zwarte).

Ik kan niet wachten tot hij hier is. Maar voorlopig mag ie nog even lekker bij moederpoes blijven en spelen met broers en zussen. Kan ik me ondertussen rustig voorbereiden om de komst van m'n katje en de nodige spulletjes in huis halen.

Nu twijfel ik alleen of ik er misschien niet nog een moet nemen. Van mij persoonlijk hoeft het niet want ik vind ééntje prima. Zo kan ik m ongestoord alle aandacht geven maar misschien voor de kat is het wel fijn? Alhoewel katten redelijk op zichzelf zijn toch? Ik werk nu nog, straks eventjes niet meer maar hoop snel weer een nieuwe baan te vinden zodat ik weer fulltime werk. Dan ben ik dus niet thuis. Verder ben ik ook best vaak naar vrienden of heb afspraken maar op zich vind ik het ook erg fijn om lekker thuis te zijn. Maar ik ben dus niet heel veel thuis als ik werk. Wat is jullie mening hierover?

Verder heb ik twee balkon thuis. Eentje bij de keuken en eentje voor. Ik hoop die bij de keuken als t katje wat ouder is er een kattenluikje in te kunnen maken zodat de kattenbak op t balkon kan staan en t katje dus ook lekker naar buiten kan. Hoe krijg ik me kittenbalkon proof?? Ik zag ze bij me buurvrouwtje gewoon door de spijlen van het balkon heen sjeesen en ging allemaal prima. Ik weet dat wanneer ik bij me ouders zat te vissen dat onze andere kat er ook vaak bij kwam. (juist de rode :)) en dat als je m een klein pesterig zetje gaf ze echt niet van de steiger afging. Die keek wel uit. Op de kleinste puntjes kan mevrouw zitten maar vallen doet ze echt niet. Ik wil ook niet me hele balkon afzetten namelijk. Dus tips????

Zo erg lang verhaal maar ik hoop dat jullie de tijd nemen om het te lezen en me wat tips kunnen geven.

Thx Alvast!!

Liefss
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Eentje of toch twee??

Bericht door jobey »

1 of 2 is altijd lastig. Het is maar net hoe je kitten reageert al hij/'zij alleen is. Omdat wij overdag weg zijn vond ik het leuker voor ze dat ze met zn 2-en zijn. Maar zoals gezegd het ligt aan de kitten of die daar behoefte aan heeft en natuurlijk je persoonlijke voorkeur.

Een balkon kittenproef maken lijkt me niet moeilijk. Mijn zus heeft er niets voor gedaan omdat ze weet dat ze er niet vanaf springen, wel wil er 1 van afvallen omdat die wat stuntelig is. Maar kittenproef maken staat vast wel ergens op het forum.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Eentje of toch twee??

Bericht door swelvet »

Ja ik bedoel meer dat ik m wil leren van kleinsaf aan op het balkon te gaan. Dus eerst met begeleiding enzo. Dat ik erbij ben en misschien met een tuigje ofzo. Ik las hier ook ergens dat je ze ff moet laten schrikken vast houden en dan pootjes over de rand. Maar of dat zo geschikt is??

Kan ik trouwens de hele dag brokjes laten staan? Ik zou t wel fijn vinden want me werktijden wisselen nog wel eens en ik vind dat ze altijd moeten kunnen eten als ze honger hebben. Bij mijn ouders kan dat niet want een van de katten eet zich dan helemaal ziek. Kun je dit ook van jongsafaan leren?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door Leonie89 »

laten schrikken en pootjes over de rand!! :shock:
misschien iets van gaas?? en even op dat andere topic kijken..

de meeste katten kunnen goed met eten om gaan, dus kun je gewoon droge brokjes laten staan..
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door swelvet »

Ja dat stond op die andere topic?? Vond ook een beetje crue.

Verder nog tips???
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door Leonie89 »

Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door ayla »

ik heb er bewust voor gekozen om 2 katten te nemen. Mijn vorige kat vond het verschrikkelijk alleen. Ik werk, en mijn vriend ook, dus af en toe zijn ze hele dag alleen en kunnen ze lekker samen spelen. Zeker nu ze jong zijn vinden ze dat fijn. Verder heb ik ervaring met katten die het in hun eentje maar dodelijk saai vonden, en dan de boel gingen slopen of de hele dag aan het miauwen waren.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door swelvet »

Waar moet ik trouwens nog meer opletten?? Om me huis katproef te krijgen? Welke spulletjes moet ik in huis halen? Ik heb al een kattenbak :).
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door swelvet »

elvedinenleonie schreef:http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... lit=balkon
deze geloof ik..
ja die heb ik helemaal doorgelezen dankjewel maar er staat niets in over hoe je je kitten al vanaf jongsaf aan kan leren om met een balkon om te gaan zegmaar.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door ayla »

ik zou je kitten eerst rustig ruimte voor ruimte laten wennen aan de nieuwe omgeving. Die van mij heb ik de eerste paar weken enkel in de huiskamer gehouden, omdat zij volledig in de stress raakten als alleen al de gangdeur open ging. ( verschilt per kat) Aangezien ik ze in de winter heb gekregen, heb ik ze pas in februari voor het eerst op het balkon laten gaan. je kunt de kitten eerst enkel op het balkon laten terwijl jij er bij bent, later kun je ook af en toe weggaan en bv in huiskamer gaan zitten, maar ik zou nooit je huis verlaten terwijl je kat op balkon is, altijd in de gaten houden.

verder heb ik in huis:
voerbakje en drinkbakje
krabpaal/krabplank
speeltjes
ik heb een kammetje om ze te borstelen, vinden ze heerlijk!
kattenbakspray tegen de lucht van de kattebak
ik heb speciale kattenbakzakken die ik in de bak leg
ook leg ik altijd oude kranten onderin de bak, dan de zak, dan het grind. ( papier neemt het vocht extra op)
kleedje of mandje voor de kat
ontwormingstabletten
ik heb vaak ook kattengras in huis omdat ze anders mijn planten slopen
speeltjes!

als ik nog meer bedenk ( tis nog vroeg ;)) dan roep ik het!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door Adriana »

volgens mij kun je een kat niet leren om niet van het balkon af te springen.
er hoeft maar een vogeltje/vlinder/bij/wesp/vlieg in de buurt te komen en dan gaat het instinct werken en oeps!
er zijn hier tig verhalen van katzels die naar beneden zijn gekukeld met ernstige nierschade, gebroken poten en erger en/of gelijk dood.
voor de katzel is t pijnlijk en vervelend en blijvende gezondheidsschade is erg naar
en de rekeningen van de dierenarts zijn stevig. t hoeft maar één keer mis te gaan..

soms willen mensen er niet aan hun balkon goed af te schermen, soms gaat het heel lang goed en soms ook niet..
in een tuig en erbij blijven geeft de minste kans op brokken, een grote bench wil ook nog wel eens genoeg zijn. de meeste katten willen van boven naar beneden/naar buiten kunnen kijken en lekker in de zon soezen (en op het balkon kunnen ze ook niet veel anders..)
gaas rondom vanaf de vloer tegen de spijlen tot 1.20 m hoog is wel het minste dat je moet doen, denk ik..

een kat met zijn pootjes op de rand zetten en dan naar beneden kijken lijkt me erg gevaarlijk, als ie schrikt en zich loswurmt.. k moet er niet aan denken
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
swelvet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 apr 2010 22:54

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door swelvet »

ja daarom dan heb je gewoon je eigen katje vermoord!

Ik heb nu sowieso al de balkons afgeschermd en de onderkant dat is nu ongeveer de breedte van een hand. Ook even afschermen. Maar ja katten kunnen 'vliegen' toch? Bij mijn ouders hebben ze wel eens een 'aanval' en rennen ze zo de boom in of tegen de schutting op.

Maar dan is me balkon (als ik t gaas ervoor zet) sowieso zeker wel 1.20 m afgezet. Wat kost trouwens een castratie van een kat? Ik neem er geen uit het asiel, ik weet dat het beter is maar de kosten zijn zoo hoog hier vragen ze al snel 150-200 voor een katje. Ik geef liever dat geld uit aan eten, speeltjes etc. voor de kat. Ik hoop dat ie net zo oud word als bij mijn ouders natuurlijk. Die werden 18-20 jaar. Moet je trouwens ook vlooienkeuren en ontwormingskeuren doen als het katje alleen binnen blijft? Of alleen als je m heb na het nestje?

Welk eten is goed voor je katje? Ik lees hier vooral dat alleen duurdere merken goed zijn maar de katten van mijn ouders krijgen gewoon uit de supermarkt en halfvolle melk en die zijn hartstikke oud geworden. Of is duur voedsel alleen nodig als je katje problemen krijgt met nieren of iets?

Hoe ga ik trouwens op zoek naar een goede DA? Eentje die het om de beestjes te doen is en niet om het geld? Waar moet je opletten?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door sandy »

Ik zou zelf kiezen voor 2, veel gezelliger voor de katten zelf, wij hebben er 4 rondlopen overigens ;)
Hoe ze op mensen gericht worden ligt volledig aan jezelf, hier zijn ze allemaal heel mensgericht ondanks dat ze mn zn vieren zijn.
Af en toe word ik gek van de aandacht die ze van me eisen :lol:

Mijn katten krijgen Kenner, een van de goedkopere merken, de enige brok die ze altijd goed eten.
Mn vorige kat is 14 geworden met een combinatie van verschillende brokken en blikvoer en zo ken ik er zovelen.
Ik ben zelf van mening dat je je kat moet geven wat ze zelf het lekkerst vinden gezien ik over alle merken an sich niet te spreken ben, brok en blik is onnatuurlijk.
Ik ben een groot voorstander van barfen of versvoeren alleen helaas krijg ik ze er hier niet aan.
Dat is namelijk de meest natuurlijke manier van voeren, alleen niet voor iedereen prettig of wenselijk.

Ontwormen doe ik alleen als ik een infectie heb geconstateerd, ik geloof niet in preventief ontwormen, als je dat doet, een week later kunnen ze ze alsnog krijgen en kan je weer die troep gaan geven.
Het blijven immers chemische middelen die je je kat geeft en als je dat kan vermijden zoveel mogelijk doen is mijn mening ;)
Ontvlooien heb ik 5 jaar niet gedaan, ik geef vrijwel standaard edelgist door het voer, daar houden vlooien niet van.
Desalniettemin kan het niet altijd voorkomen worden, vorig voor het eerst in 6 jaar hier vlooien geconstateerd omdat onze tuin overhoop lag en 1 grote zandzooi was, een walhalla voor vlooien dus :???:
Ik zit er dus wel aan te denken om maandelijks advantage te gebruiken omdat ik dus ook sinds vorig jaar pas weet dat onze jongste een vlooienallergie heeft .

Waar je op moet letten bij het zoeken naar een goeie dierenarts is of ze de tijd voor je nemen, niet gelijk aankomen met pilletjes en spuitjes oid als je kat ''iets'' mankeert, maar gedegen onderzoek doen.
Meestal verteld je gevoel je wel of het goed zit of niet, bij twijfel gewoon een ander zoeken.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Eentje of toch twee??

Bericht door Umimeis »

swelvet schreef:Ja ik bedoel meer dat ik m wil leren van kleinsaf aan op het balkon te gaan. Dus eerst met begeleiding enzo. Dat ik erbij ben en misschien met een tuigje ofzo. Ik las hier ook ergens dat je ze ff moet laten schrikken vast houden en dan pootjes over de rand. Maar of dat zo geschikt is??

Kan ik trouwens de hele dag brokjes laten staan? Ik zou t wel fijn vinden want me werktijden wisselen nog wel eens en ik vind dat ze altijd moeten kunnen eten als ze honger hebben. Bij mijn ouders kan dat niet want een van de katten eet zich dan helemaal ziek. Kun je dit ook van jongsafaan leren?
Mijn katten komen ook van kleins af aan op het balkon, maar heb het balkon niet kat - proof gemaakt.
Aan het balkon zit een tafeltje vast en daar zitten ze wel eens op. Die rode kat van mij is er maar 1x afgevalllen,maar daarna nooit weer. Ik woon ook niet zo heel hoog (1 hoog).

Als je hoger woont, kan ik me wel voorstellen dat je het balkon kat - proof maakt.

Hierbij een foto van mijn katten op het balkon.


Afbeelding


Voor de brokjes heb ik een voersilo......erg handig als je veel weg bent....

Afbeelding
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eentje of toch twee?

Bericht door ayla »

Altijd je balkon goed afschermen! wij dachten dat het goed afgeschermd was, maar meneer is door het net heen gevallen. Nu dus soort van gaas opgehangen en wat ik zeg, laat je kat niet alleen op het balkon als jij niet thuis bent.

DA: ik heb hier in de buurt een hele goede zitten. Hij staat al jaren goed bekend in deze buurt, ik heb advies ingewonnen bij mensen die al dieren hadden. gewoon even rondvragen bij mensen die dieren hebben.

Ik geef mijn katten 's ochtends droog voer van whiskas, omdat dat het enige is wat ze eten. ze zijn hier erg eigenwijs wat eten betreft. 's avonds krijgen de heren natvoer. verschillende merken meestal sheba, gourmet, whiskas of Felix. Ik zou je een een goed merk aan willen raden als je dat betalen kan., ik heb een tijdje hills en royal canin geprobeerd. Ik zou dat het liefst nu ook nog geven, maar de heren weigeren het te eten. Uiteindelijk in overleg met DA toch de whiskas gegeven en nu gaat het allemaal helemaal goed.
die van mij aten tot de castratie gewoon rustig hun brokjes, kon ik hele dag laten staan. na de castratie was het nodig om ze een deel in de ochtend en deel in de avond te geven, anders aten ze zich ziek.

o ja verder heb ik ook een verzekering voor ze afgesloten bij Petplan. en door het ongelukje vorige week heb ik het geld voor de komende 10 jaar er al uit...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie