Kittens 7 weken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Rowena
Lynx
Lynx

Re: Kittens 7 weken

Bericht door Rowena »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten! Hoe heten ze? Ik gaf mijn katten in het begin ook Whiskas kitten voer, maar ze gingen daar erg van stinken.. Ik geef ze sinds een tijdje Hill's Feline Kitten kattenvoer met kip.. Hier zijn ze dol op, ze hebben een mooiere vacht gekregen en ze stinken een heel stuk minder!
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Evaa1985 »

Ik schrik gewoon dat Whiskas helemaal niet goed is voor katten! Ik geef Bobbie vanaf het begin Whiskas..:-S Ga maar gauw wat anders halen dan! :-)
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Rowena
Lynx
Lynx

Bericht door Rowena »

Ik wist dat ook helemaal niet hoor Eva! Pas toen ik hier op dit forum rond kwam neuzen ben ik over gegaan op andere voeding. Op Zooplus.nl kan je een aantal verschillende merken voer vinden. Bestellen is heel makkelijk en ze bezorgen heel snel ;).
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Tamir
Huiskat
Huiskat

Bericht door Tamir »

Er zijn katten die oud worden op Aldi voer (de poes van mijn schoonouders bijvoorbeeld, die is er 17 mee geworden). Maar ik moet toegeven dat ik op ten duur onze katers ook vond stinken (zowel vacht als mond en ontlasting) van Whiskas en dat de link toen snel gelegd was door het forum. Wij geven ze nu allebei RC. En het verschil merk je!
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

als het aan de kat lag, kocht ze..:ewhistle:

Onze kat vindt het premiumvoer van de LIDL erg lekker, zowel het natvoer, als de brokjes.
Zijn vacht glanst prachtig, en hij stinkt absoluut niet, zowel niet zijn vacht als bekkie (en dat kan ik controleren, omdat ie me dagelijks meerdere malen mijn gezicht komt aflebberen)
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Tsja... als het aan kleine kinderen lag, kocht je elke dag pizza, patat en snoep. Dat zegt ook niks ;)

Moet ik wel zeggen dat Lidl premiumvoer volgens mij beter is dan Whiskas.... maar ik zou het mijn katten nog steeds nooit geven. Teveel zooi, teveel granen.
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Opticat heet het, en Tommie is er dol op.
Ik ben niet de enige die er enthousiast over is:

http://vandemoeshoek.web-log.nl/vandemo ... aak_2.html
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Adriana

Bericht door Adriana »

altijd dol op voer-discussies hier!
ingredienten Lidl opticat:
gevogeltevleesmeel, rijst, maisgluten, mais, gevogeltevet, gerst, cellulose, voederbietenpulp, gedehydrateerde gevogeltelever, mineralen, visolie, gist, gedehydrateerd ei

eiwitgehalte 32% en oei, erg hoog fosforgehalte 1,1%.
koolhydraten worden niet vermeld, maar gehalte moet vrij hoog zijn.

dit voer bestaat voor een deel uit plantaardige en dierlijke eiwitten en moet een vrij hoog graangehalte hebben.
fosfor ook relatief hoog (slecht voor nieren)

alleen voor jonge katjes die nog in de groei zijn (botten fosfor!) en moeten aankomen is deze samenstelling begrijpelijk,

door het hoge granenaandeel wordt de alvleesklier behoorlijk belast (kans op diabetes)
en wat oudere niet zo bewegelijke katten worden hier snel te dik van
en je krijgt bovendien de zuurgraad (granen!) van je urine waarschijnlijk niet goed, dus bij wat minder goed drinken of te veel droge brokjes vette kans op blaasgruis,

plantaardige eiwitten zijn vrij slecht verteerbaar voor katten, die van nature vooral vleeseters zijn en ook een stofwisseling hebben die daarop is ingesteld.

dit kan erg gunstig geprijsd zijn maar één bezoek aan de dierenarts met een blaasgruiskater en je bent je winst al dubbel en dwars kwijt aan de dierenartsrekening.... :-(
looielonder
Huiskat
Huiskat

Bericht door looielonder »

Ik heb sinds maandag 02-05-2011 me kittens Diesel en Misty
en heb ook whiskas junior droog en nat voer gehaalt en ook die catmilk van whiskas.
dit kregen ze ook bij diegene waar ze vandaan komen. en daar hadden ze wel goede ontlasting.

en het viel mij op dat de ontlasting wel iets dunner is en stinkt ook.
gister lagen ze bij mij op bed en lag diesel te gapen en rook ook niet zo lekker.
dit zijn mijn eerste kittens.

maar lees nu al die dingen over whiskas en er zijn maar weinig positieve berichten.
welke voer kan je ze het beste geven ze zijn 7 weken.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Kijk eens in de voedingstopics vb beste premiummerk of ervaringen met merken (maar dat begint jaren geleden, dus de eerste pagina's zijn niet meer zo up to date).
Daar kan je dan een keuze uit maken, vele merken hebben ook kittenvoeren. Al is het niet noodzakelijk om een kitten kittenvoer te geven.
Als je zowel brok als natvoer geeft, kan je bv ook voor een goede adultbrok kiezen en kittennatvoer geven. Let er wel op dat ze in totaliteit voldoende calcium binnenkrijgen voor hun groei. ;-)

Kattenmelk is niet nodig en ook niet erg gezond. Daar kunnen ze ook van aan de dunne gaan als je er te veel van geeft. Zeker dagelijks zou ik het niet aanraden.

Zeven weken is wel nog ontzettend jong om al bij de moeder weg te zijn, is daar een reden voor??
Misschien kan je wel best nog enkele weken wat kittenmelk geven. Dit is niet hetzelfde als kattenmelk! Het is een moedermelkvervangend product, terwijl kattenmelk gewoon koemelk is waar ze een deel lactose hebben uitgehaald. Dat is echt niet goed voor kittendarmpjes, en mag zelfs niet onder de 8 weken gegeven worden!

Je kan altijd bij je DA kittenmelk halen, maar je kan er ook bij Zooplus bestellen.
Eentje van RC: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... elk/207355
En eentje van Beaphar:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... melk/46048
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
looielonder
Huiskat
Huiskat

Thanks voor de snelle reactie ik zal zo is kijken in de dierenspeciaalzaak
en die melk gooi ik meteen weg

kan ik wel die whiskas brokjes mengen met een ander merk zodat ik nog wel die zak kan opmaken want hij zit nog vrij vol...?

inderdaad is 7 weken te jong dat zei ik ook maar moeders keek niet meer naar hun om.
mijn ouders hebben ook katten en die kregen we pas met 13 weken.

ze gaan wel netjes naar de kattenbak en eten goed lopen door het hele huis achter elkaar aan te rennen en de eerste nacht heb ik ze ook niet gehoord.

en sinds de 2de nacht liggen ze al bij me op bed en ook geen last van ze maak ze eerst heel moe door met ze te spelen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Je moet zowiezo geleidelijkaan overschakelen van voer. Dus geef je zeker nog wat van die Whiskas.
Je moet natuurlijk zelf weten of je het nog wil geven of niet.... Hoeveel kg zit er nog in?

Heb je al een idee wat je zou willen gaan geven?

Op Zooplus kan je trouwens ook heel gemakkelijk merken vergelijken en de meeste samenstellingen staan erop. Je hoeft daarom daar niet te kopen, maar kan daar wel gemakkelijk een keuze maken. ;-)
Ik heb eens snel gekeken en de kittenvoeren die mij op het eerste zicht wel een goede samenstelling lijken zijn:
RC babycat (de kitten vind ik iets minder), Fokker kitten, Bozita alive and kicking, Sanabelle kitten. Maar er zijn er zeker en vast nog meer, en iedereen vind wel andere zaken belangrijk in voer en kiest dus anders. Dit is maar wat ik zelf ook zou geven. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
looielonder
Huiskat
Huiskat

nou ik heb net even met mijn moeder gebelt erover, omdat het me niet lekker zit.
zij geeft de katten carocat en ze zei dat ze dat ook voor kittens hadden en dat meer uit vlees bestaat dan de whiskas en ik dacht er goed aan te doen om ze hetzelfde te geven als ze al kregen.

dus ik ga zo even naar de dierenspeciaalzaak om carcocat te halen en meng dat dan nog even met whiskas voor de overgang mochten ze het daar niet goed op doen dan ga ik over op royal of hill

en ik geef ze die natvoer van whiskas ook deze week even niet meer miss dat het daar aan ligt.
me moeder de katten hebben met carcocat geen last en zijn er dol op ze willen niks anders en hebben een mooie vacht glanst mooi en is lekker zacht

bij de eerste kat bij mijn ouders toen ik nog thuis woonde kreeg blaasgruis de DA zei toen dat het door natvoer kwam en dat natvoer niet zo goed was voor een kat
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Blaasgruis komt door granen (vooral tarwe) in de voeding. En dus niet door gelijk welk natvoer, het hangt er net als bij de brokken vanaf welk je geeft.

In brokken zitten eerder veel granen (ze hebben het nodig als bindmiddel) dan in natvoer, dus dat klopt niet echt.
Daarom dat Whiskas ook niet zo goed is, daar staat graan op de eerste plaats en zit bijna geen vlees in.
Echt goede brokken hebben geen graan op de eerste plaats en ook niet op plaats 2 en 3 tegelijk.

RC ben ik zelf niet zo gek van, maar anderen vinden dat inderdaad wel goed voer. Ik vind het vooral veel te duur voor wat het is en er zit ook nog erg veel graan in. Hetzelfde geldt voor Hill's. Er zijn stukken goedkopere voeren met meer vlees en een uitgebreidere samenstelling.
Die Babycat vond ik wel nog deftig van samenstelling en de dieetvoeren (zoals nierdieet of blaasgruisdieet) zijn wel goed.
Carocat ken ik niet, maar als je het in de zoekfunctie intypt vind je vast ook wel een analyse.
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

bij de eerste kat bij mijn ouders toen ik nog thuis woonde kreeg blaasgruis de DA zei toen dat het door natvoer kwam en dat natvoer niet zo goed was voor een kat
:shock: :shock: Natvoer is JUIST heel goed voor katten met blaasgruis! Nuja, degene met veel granen, zoals Valerie al toelicht, natuurlijk niet, maar natvoer bestaat voornamelijk uit vocht en dat is erg bevorderlijk voor het uitplassen van gruis (je kan ook nog extra water toevoegen en soort soepje maken)

Mijn eerste da zei ook dat vers vlees absoluut uit den boze was voor blaasgruiskatten, volgens hem moest mijn kitten levenslang(!) op dieetvoer van RC. Ik heb niet naar hem geluisterd en voer die kat nu alleen maar vers en hij is nooit meer verstopt geraakt.

Mijn advies; niet klakkeloos 1 da zijn advies opvolgen, maar veel zelf uitzoeken en eventueel een second opinion. Lees hier op het forum de verschillende voedingstopics en je zal zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden ;-)
*Dexter & *Mosa
Plaats reactie