Kan een kat samen met reptielen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
cyriel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:20

Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door cyriel »

Hallo,

Momenteel ben ik aan het overwegen om een kat aan te schaffen. Dit zal na alle waarschijnlijk een volwassen dier uit het asiel zijn. Wellicht twee, alhoewel de meningen daarover verschillen. Nu is het zo dat ik ook reptielen houd. Dat wil zeggen: Baardagamen, blauwtongskinken, schildpadden en zwarte leguanen. Met name de eerste twee willen nog weleens door het huis lopen. Op zich zijn het niet de normale prooi dieren voor een kat, maar toch twijfel ik of dit samen gaat. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Verder ben ik benieuwd waar ik verder nog op moet letten. Ik heb een redelijk groot huis en achter een omheinde tuin. Het liefst wil ik een kat die binnen blijft, althans niet verder dan mijn tuin. Ik wil andere mensen niet lastig vallen met mijn dier.

Alle tips zijn meer dan welkom.
Alvast hartelijk dank.

Groet,
Cyriel van Aar
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Nyncke »

Welkom op het forum!!!

Met reptielen heb ik geen ervaring.

Maar in dit topic is vrij uitgebreid over omheiningen en wat al niet meer gesproken.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ilit=boxer
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Anne82 »

Welkom op het forum!!! Goed van je dat je misschien gaat kiezen voor een kat uit het asiel!!! :thup:
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
missch weet castratenkoortje iets over de combi reptielen/katzels en missch zijn er reptielenfora, waar het onderwerp aan de orde is geweest..
(http://www.reptielenforum.nl/ - maar die ken je ongetwijfeld al)
heb even voor je gezocht maar heel erg weinig gevonden over of ze samen kunnen, de meeste reptielen worden in een aparte kamer gehouden en dat is dan een 'no-go' plek voor de katten des huizes!

sommige katten geven een knauw in alles, dat beweegt, dus zo jofel lijkt mij de combinatie niet.
.. en ik ben heel erg benieuwd hoe jouw reptielen eruit zien..
.. je zult toch maar een rondwandelende blauw-tong-skink in je huis tegenkomen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door ktje »

Misschien vragen in het asiel of de poezen gewend zijn aan andere dieren (denk aan cavia's konijnen enz.) Van oudere katten in het asiel weten ze vaak meer over hun gedrag en karakter.

Maar je moet denk ik je achterhoofd houden katten zijn nou eenmaal roofdieren dus zal ik ze nooit alleen laten als je reptielen los door het huis lopen. Je weet het nooit!
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ervaring met slangen en katten. Op dit moment heb ik 3 boa constrictors en 8 katten. Maar jij geeft aan dat jouw reptielen wel een los in huis zijn. Daar kan ik niet over oordelen. Ik denk dat het van de kat in kwestie af zal hangen of ze de dieren iets doen. Mijn boa's mogen nooit los, als ze een kat te pakken zouden krijgen is het einde kat.
Zelf heb ik mijn katten in het hele huis. Ik laat ze niet los buiten. Ik heb een kattenren in de achtertuin van 10 meter. Via een luikje kunnen ze daar dag en nacht in. Zo heeft niemand last van mijn katten en lopen mijn katten geen gevaar van het verkeer, vergif en dierenbeulen ed.

Ik denk dat het het voorzichtig zou kunnen proberen hoe ze reageren op de reptielen door in een afgesloten ruimte met een kat en een reptiel te gaan zitten. Dan merk je gauw genoeg of hij/zij erop duik of niet.

Succes met de aanschaf en alvast veel plezier gewenst.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Cari »

Hallo Cyriel, leuke beestenbende heb je!
Ik heb de blauwtongskink even gegoogled, want ik had er nog nooit van gehoord. Mooi diertje - leuk tongetje!
Ik begrijp dat beide reptielen ca. 50 tot 60 cm groot kunnen worden (zijn ze dat?) en dan zou het met een kat wel eens goed kunnen gaan. De reptielen zijn groot genoeg om een verdedigende houding aan te nemen, waar een kat respekt voor zal hebben. Ik denk niet dat een asiel klaar staat met een kat die reptielen gewend is, maar met een ouder, rustig exemplaar denk ik dat het wel moet lukken. Ben heel benieuwd!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
cyriel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:20

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door cyriel »

Wat fijn dat er zoveel wordt mee gedacht.
Ik zal binnenkort wat foto's online zetten, dan jullie er allemaal van genieten :grin
De dieren die ik momenteel bezit zijn allemaal volwassen, echter heb ik inmiddels eitjes van de baardagaam, dus binnenkort zijn er een stuk of 10 kleintjes bij. Maar die blijven netjes achter glas. Als mensen nog tips hebben, dan hoor ik ze graag.
Aangezien een kat intelligent is, kan ik deze wellicht aanleren om uit de buurt van ze te blijven. Met een plantenspuit of zo?
Ik ga nog verder naar informatie zoeken.

Nogmaals hartelijk dank.

Groet,

Cyriel
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten blijven wel uit de buurt van mijn terraria - stellage. Alleen met kittens moet ik wel oppassen dat als ik de slangen voer ze niet mee glippen de bak in.
Kwestie van even opsluiten in een voer-bench.
Het is hier nog nooit fout gegaan, maar ik neem dan ook geen risico's.
Mijn Boa's zijn ruim 2 meter.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Gita »

Ik heb ze allemaal, behalve de schildpad, even gegoogled. Als ik ze zo zie dan kan ik me er niets bij voorstellen hoe een kat erop zou reageren. Zoals al eerder gezegd, zijn het niet de normale prooidieren van een kat maar goed het beweegd wel en is klein.

@Castratenkoor. Die boa constricors, kruipen (glijden?) die wel es los door het huis? Misschien een hele domme vraag maar ik heb totaal geen verstand van reptielen. Vind ze eigenlijk wel een beetje eng maar ook erg fascinerend.

Cyriel, ik ben benieuwd of je ergens nog een antwoord vindt op je vraag. Zo niet dan denk ik ook dat het een kwestie is van inschatten, de ene kat is de andere niet. Zo heb je katten die goed door de deur kunnen met een cavia. Met geen van mijn beide katten zou ik dat aandurven.

Anyway... hou ons op de hoogte.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
cyriel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:20

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door cyriel »

Hallo mensen,

Uiteindelijk na een periode van veel info vergaren, twee mooie katten gekocht.
Het is man en vrouw en heten nu Mr puffels en disco. Maar dat kan verandert worden.
Beide zijn vijf jaar oud en erg rustig. Morgen wordt disco gesteriliseerd en vrijdag haal ik ze op.
Het probleem met de reptielen, mocht het een probleem zijn, zou goed af te leren zijn. Met behulp van luciferdoosje wat geluid maakt of een plantenspuit.
Zal mij benieuwen hoe het verder allemaal gaat.
één laatse vraag: in het asiel gaven ze advies om Royal canin te geven. Zelf geven ze een ander merk,dus ze hebben er geen voordeel bij. Bij de dierenwinkel werd verteld ''dat royal canin slechter zou zijn dan hun zelfgemaakte, bovendien veel duurder'. Royal canin kost 23.95 voor 2kg en hun zelfgemaakte 2.95 per kg. Wie moet ik geloven?

Groet,

Cyriel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Nyncke »

Ik heb zelf het eigen merk gekocht bij dierenspeciaalzaak, volgens eigen zeggen perfect, alleen kreeg Binkie er blaasgruis van.

Van de brokjes, zweer ik bij Prins ( adult )
Toendertijd ( 2-3 jaar geleden ) kostte dat 21,50 voor 5 kilo.
Ze geven ook heel goede produkt informatie.

Ennuh, gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding, ben benieuwd hoe alle beestjes het met elkaar gaan vinden!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd en spannend! Leuk dat je 2 wat oudere (maar nog steeds eigenllijk heel jonge) katten neemt :grin: !
Royal Canin staat bekend als goed voer, maar dat komt vooral door een gigantisch marketing netwerk, waar je dan ook fors voor betaalt. Het voer van de dierenwinkel kan voor dat geld nooit veel zijn en bovendien weet je nooit wat erin zit. Personeel van dierenwinkels weet vaak bitter weinig en is voornamelijk commercieel ingesteld. Er is op internet (ook op dit forum) genoeg te lezen over goede brokken. Iedereen zweert weer bij een ander merk en de kat moet het ook nog lekker vinden. Lees je in, probeer eens wat uit, maar de dierenwinkel zou ik niet geloven ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Jarnoootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 mar 2010 15:52
Locatie: Hengelo

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door Jarnoootje »

Zelf geven wij tegenwoordig ook Royal Canin en wij zijn er zeer tevreden over!

Je kunt nu merken dat ze minder vaak naar de kattenbak moeten, ze stinken veel minder en hun vachtje ziet er ook nog eens beter uit dan eerst. 'Vroeger' gaven we ze Carocat, een stuk goedkoper.
We hebben langharige katten (main coon) en geven dus ook Royal Canin Indoor Long Hair 35

Wij willen niet meer anders dan Royal Canin. Het is inderdaad wat duurder dan de rest, maar ze eten er ook minder van dus per saldo zal het niet zo heel veel schelen.
cyriel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 apr 2010 23:20

Re: Kan een kat samen met reptielen?

Bericht door cyriel »

Na een onverwacht telefoontje van het dierenasiel, heb ik ongeveer een uur geleden de katten gehaald. Van Puffelen (vrouwtje) is al een beetje aan het verkennen, Disco daarentegen blijft rustig onder het terrarium zitten. Overigens heb ik me bovenstaand bericht vergist in de naam. Ze hebben beide al behoorlijk wat kattensnoepjes gehad en die gaan er wel in. Wat het voer betreft: heb toch maar voor Royal Canin gekozen. Daar het veel goede reviews krijgt en ik toch meer oor voor het asiel dan voor de winkel heb. Verder twijfel ik nog over een verzekering.
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat lopen.
Moet er aan wennen twee van die lekkere harig dieren in huis.....

Cyriel.
Plaats reactie