Aantal vragen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Janneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:02

Aantal vragen

Bericht door Janneke »

Hallo,

Sinds gisteren heb ik mijn eerste kat. Hij is 5 jaar en komt uit het asiel.

Hij is dol op aandacht soms misschien iets te dol (kan dat) Ik wil hem heel erg graag aandacht geven maar wordt het dan geen opdringerige kat?

Ook slaapt hij graag in mijn buurt. Omdat ik hem goed wil laten wennen sta ik het toe. Alleen maakt hij me snachts wel eens wakker. Kan ik hem leren dat een ander plekje ook een veilig plekje is?

Hij eet nu (nog) niet al zijn brokjes op (kan dat komen door de stress?) Wat moet ik doen hem weer brokjes geven als ze op zijn of blijven bijvullen? Kan je katten te veel eten geven?

Ik ben heel erg blij met hem maar wil zeker weten dat ik hem goed verzorg dat verdiend hij!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Aantal vragen

Bericht door Leonie89 »

Hij is dol op aandacht soms misschien iets te dol (kan dat) Ik wil hem heel erg graag aandacht geven maar wordt het dan geen opdringerige kat?
nee hoor geen maar lekker aandacht.. alleen maar fijn dat hij je zo mag :)

Ook slaapt hij graag in mijn buurt. Omdat ik hem goed wil laten wennen sta ik het toe. Alleen maakt hij me snachts wel eens wakker. Kan ik hem leren dat een ander plekje ook een veilig plekje is?
als je s avonds even met hem speelt is de kans dat hij snachts komt slapen groter (ook een vriendje kan helpen, maar ik weet niet of dat voor jou mogelijk is) je kan de slaapkamerdeur dicht doen, maar de kans dat hij dan heftig gaat mauwen en krabben aan de deur is groot.. ik zou het dus gewoon toelaten en hopen dat hij op een gegeven moment begrijpt dat als jij slaapt het geen speeltijd is..

Hij eet nu (nog) niet al zijn brokjes op (kan dat komen door de stress?) Wat moet ik doen hem weer brokjes geven als ze op zijn of blijven bijvullen? Kan je katten te veel eten geven?
(de meeste) katten zijn niet zo gulzig als bijvoorbeeld een hond die snel zijn bak leeg schrokt.. ze verdelen hun maaltijden over kleine beetjes de hele dag door.. ik zou gewoon zorgen dat er de hele dag brokjes klaar staan en hem goed in de gaten houden of hij niet te veel aan komt.. (weeg hem bijv eens per week)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aantal vragen

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met je nieuwe vriendje :grin: !
In aanvulling op het vorige bericht: laat 'm lekker op bed slapen, dat maakt 'm gelukkig. Over een paar dagen maakt ie je misschien niet meer wakker. Het is ook zo dat je zelf aan hem went en minder snel wakker gaat worden (tenzij hij natuurlijk echt gaat klieren ;-) )
De brokjes kan je laten staan, maar als het bakje ook eens leeg raakt, is dat helemaal niet erg. Hou goed in de gaten dat hij niet te dik wordt, want er ziijn wel degelijk katten die met een constant gevulde bak niet om kunnen gaan :pdtpopc1: Ik weet niet of jouw kat (hoe heet hij?) naar buiten kan? Binnenkatten hebben nl nog iets sneller de neiging dik te worden. Ik zou hem ook natvoer erbij geven. Hoeft niet veel te zijn, maar katten zijn slechte drinkers en katers lopen het risico bij te weinig drinken, dat ze blaasgruis ontwikkelen. Bovendien vinden de meeste katten het erg lekker ;-) .
Ik wens je heel veel plezier met hem!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aantal vragen

Bericht door Adriana »

Janneke: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst (hoe heet-ie?) en welkom op het Forum! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Aantal vragen

Bericht door JLC »

Hoi Janneke,

Welkom!
Ik laat mijn katten ook slapen op bed. Dat gaat prima. En als hij je 's nachts toch gaat wakker maken, probeer het te negeren.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aantal vragen

Bericht door Nyncke »

Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Eenmaal in bed gehad...altijd in bed...
Hoewel dat bij mij niet opgaat.

Maar kennelijk is hij dat wel gewend dus als je het wel wil, geen probleem
Maar als je het op termijn niet meer wil, kun je er maar beter helemaal niet aan beginnen.

Verder; je hebt erg aanhankelijke katten en minder aanhankelijke katten, jij bent zelf degene die op een gegeven moment de grens aangeeft.
Dat doe je door hem rustig opzij te schuiven of van je schoot af te zetten. Het kan zijn dat je dat in het begin wat vaker moet doen.

Wel is belangrijk dat je goed en op tijd de grens aangeeft. Nu is het de tijd om het hem te leren, wat nu mag, mag straks ook.
Gebruikersavatar
Dieneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2010 00:08
Locatie: Zutphen

Re: Aantal vragen

Bericht door Dieneke »

Welkom hier op het forum, fijn dat je een nieuw vriendje in huis hebt genomen. Als ik even geen tijd heb om te aaien of te knuffelen zeg ik gewoon tegen ze nu even niet, vaak snappen ze dit al en lopen dan door. Denk inderdaad dat het lastig wordt om m van bed af te houden, onze katten pikken het niet als de deur dicht is, ze willen gewoon bij ons zijn. Maar onze katten maken ons dan ook niet wakker (zijn veel te dol op slapen haha)
Janneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:02

Re: Aantal vragen

Bericht door Janneke »

Hoi allemaal

Dank jullie wel voor de reacties! Hij heet Gizmo en is echt super lief. Hij begint al een beetje te wennen. Ik laat hem op bed slapen. Heb een dekentje op het voeteneind gelegd en hij snapt gelukkig dat het dekentje zijn plekje is. Hij dronk niet veel toen heb ik ergens anders ook een bakje water gezet en dat gaat beter. Alleen heeft hij (vroeger) blaasgruis gehad. Ik heb hem wel het geschikte voer gegeven (zelfde als in het asiel) en nu begon hij aan zijn penis te likken en toen las ik dat het dan zou kunnen dat hij weer blaasgruis heeft. Nu moet ik een urineonderzoek laten doen. Urine opvangen is wel een uitdaging. Ik heb die plastic korrels voor in de bak nu maar hopen dat hij daarop wil plassen. Heeft iemand nog tips om te stimuleren om te plassen?

Dank jullie!!!
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Aantal vragen

Bericht door jobey »

Mijn ervaring met een urinetest die wordt getest op blaasgruis is dat de DA vaak zelf ook wel urine eruit krijgt (doormiddel van een knijptechniek). Heeft de DA je gevraagd urine op te vangen?
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aantal vragen

Bericht door Adriana »

één foliezakje natvoer en wat rauw vlees per etmaal en de kans op blaasgruis wordt een stuk kleiner. in de meeste brokjes wordt veel graan verwerkt, katten hebben dat niet nodig en hun urine wordt basisch en dat werkt de vorming van blaasgruis in de hand. katers kunnen blaasgruis veel moeilijker kwijt (nauwe plasbuis), dus dat geeft sneller problemen. als hij zit te persen en niet plast: onmiddellijk naar de da! maar je zult van het asiel wel veel info hebben meegekregen.
en wat fijn dat hij zijn eigen dekentje bij jou op bed heeft, gezellig!
je kunt een vers laagje kattenkorrels in je bak doen, of hem een schoongemaakte bak met verse korrels aanbieden, pollepel bij de hand en meestal gaan ze dan gelijk plassen om hun luchtje achter te laten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Janneke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2010 22:02

Re: Aantal vragen

Bericht door Janneke »

Hoi
Heb Gizmo maar mee naar de DA genomen. Met een spuit heeft de DA urine uit de blaas gehaald. Dit was wel zielig maar wel nodig. Gelukkig is er niks geks in zijn urine gevonden. Hij moest vandaag wel plassen en in de auto heeft hij dat gelijk gedaan (in zijn reisbak):-) heerlijk die geur maar niet heus! Hij wast zich nu erg veel vanwege de urinelucht (hij stond erin) kan ik hem helpen die geur weg te krijgen?
Plaats reactie