Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Corine01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 10:04

Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door Corine01 »

Beste lezers van dit forum,

Verleden week heb ik mijn allerliefste Poes Ugly van 16 jaar en 3 maanden in laten slapen.
6 weken daarvoor was nierfalen geconstateerd. Eerst dacht ik dat ze het eeuwige leven had. Ugly zou gewoon weer beter worden met aangepast eten en elke dag een pil (fortekor).
Mis dus, het aangepaste eten wilde ze zien, waardoor ze verder afviel. Het pilletje had ze wel geaccepteerd maar dat was toch iedere dag weer een stress moment. Uiteindelijke is ze verleden week dus overleden. Ze was op. Elke dag laten we nog wel een traan, branden we een kaarsje en halen herinneringen op aan onze lieve, kleine vriendin.
Het zusje van Ugly, Muis is nog een mooie volle poes en ook moeder Misty (17,5 jaar) is wel oud en slaapt veel, maar ziet er nog goed uit. Nu merken we dus dat Muis veel, heel veel drinkt. We zijn er dus bang voor dat ze het ook aan haar nieren heeft. Eigenlijk willen we haar het leed van Ugly besparen, maar hoe doen we dat. Ik ga in ieder geval proberen of ik het normale voer met niervoering kan mengen. Nu zeg ik, geen gedoe met pillen of alleen niervoeding want dat trekt ze echt niet. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Zal ik haar gewoon verder een katwaardig leven geven of moet ik bloed laten testen, weten dat het niet goed is, toch met medicijnen in de weer, kortom veel stress voor haar en mij.

Ben benieuwd naar de reacties.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door sandy »

Ik weet van mn zus, die had een oud katje met hcm die enorme stress kreeg met medicijnen toedienen, meer stress dan goed voor haar was dus is ze er uiteindelijk mee gestopt.
Ze heeft nog ruim een jaar geleefd en toen was het wel over, en ja ze heeft wel voldoende kwaliteit van leven gehad ondanks het zware probleem.
Ik zou zeggen vertrouw op je gevoel, als jij naar je kat kijkt en weet dat dit hetzelfde verhaal gaat worden zou ik er denk ik vanaf zien en laten inslapen als het zover is.
Sterkte, ook met het verlies van Ugly, het is en blijft vreselijk moeilijk als je zelf moet gaan beslissen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door Cari »

Dat Misty ook een nierprobleem heeft, is inderdaad zeer waarschijnlijk. Ze heeft op zich al een mooie leeftijd bereikt en daar kan je vrede mee hebben. Aan de andere kant, misschien maakt ze geen probleem van pilletjes, of accepteert ze die makkelijk als ze door haar eten verpulverd worden. Jij kent haar en kan het beste inschatten hoe ze een onderzoek en eventueel medicatie zal doorstaan. Ikzelf zou het denk ik proberen en bij problemen gewoon stoppen en haar verder met alles verwennen wat ze maar wil.
Sterkte, ook met het verlies van Ugly (was ze dat echt ;-) ?)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door Nyncke »

Is er iets wat ze erg lekker vind en wat ze wel mag bij haar dieet? Dan zou ik proberen het haar verpulverd dooor zo'n lekker hapje te geven.
Maar anders zou ik haar niet gaan lopen vervelen met pilletje en toestanden.
Het is een prachtige leeftijd.

Maar je moet datgene doen waar jij het gevoel hebt dat je het goed hebt gedaan, als ze is overleden moet jij het gevoel hebben dat je het beste voor haar hebt gedaan.

Wat dat is en hoe dat eruitziet, kan je alleen maar zelf bepalen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk ben ik ook egen voorstander met de stress van bloed prikken en pillen toedienen. Als het een makkelijke kat is met pillen of als ze goed eet en het kan doro het eten dan zou ik dat doen.
Als het in vloeibare vorm is zou je het op het tandvlees kunnen smeren, dat deed ik met pijnstillers wel bij een kat die absoluut geen gedoe wenste.

Sterkte met het verlies van Ugly.

Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door Adriana »

er zijn prima manieren om pilletjes toe te dienen: stukje vlees, stukje leverworst, stukje vitakraft, staafjes te koop bij AH en neem de kip/kalkoen, die kneedt het makkelijkst, easypill, soort van stopverf te koop bij de dierenwinkel.
veel drinken kan bv ook van suikerziekte komen, hoeft niet alleen van mogelijk nierfalen te zijn.
bloedonderzoek is toch de enige manier om er op een goede manier achter te komen hoe het met de gezondheid van Muis gesteld is. dat kost indd geld en doorgaans katzenstresss..
en dan hangt het van de waardes af hoe verder. kortom, niks is zeker en er is hoop lijkt mij!
en een hoop te ondernemen om de situatie te stabiliseren zodat je hopelijk nog lang van Muis kunt genieten.
Mo is mijn tweede nierfaalkater en die heb ik je tekst maar niet laten lezen..
hij gaat al ruim een jaar goed, verbetert licht en capsules slikken is niet zijn grootste hobby. maar hij weet dat het goed voor hem is (zoals de levertraan vroeger..) en ik doe er niet moeilijk mee. soms moet de dwangmethode met handdoek eraan te pas komen maar altijd zo gepiept. en lekker stukje vlees na, dus leed zo geleden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Corine01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 10:04

Re: Ik wil Muisje en Misty geen stress bezorgen

Bericht door Corine01 »

Bij Ugly ging het geven van het pilletje best goed. Het punt was dat na 4 weken de waardes in haar bloed nog verder gedaald waren. De medicijnen hadden dus geen enkel effect gehad.
Het was heel erg om te zien hoe ze het eten, wat goed voor haar was niet wilde en dat wat ze niet mocht, achter elkaar weg schrokte. Omdat ze zo weinig at werd ze steeds magerder (ze was altijd maar 3,5 kg) en zwakker (1,5 KG). Ik heb er daarom achteraf spijt van dat ik haar niet gewoon heb laten eten, wellicht had ze dan langer geleeft.
Ugly was een geweldig mooi (en super lief) poesje. Ze was een Balinees.
Omdat ik nog veel niervoeding over heb, meng ik dit nu door het voer van Muis en Misty. Mijn leken verstand zegt mij dat dit goed is. Op deze manier eten ze genoeg en ontlast ik hun nieren.
Plaats reactie