Ik zal me in het kort even voorstellen: naam Stephanie, 29, woont samen met Dalmatier Gijs (1,5) en vriend in de polder van Zuid-Holland.
Ik ben al 1,5 j heel gelukkig met hij-die-gespikkeld-is. Zes maanden geleden is mijn vriend erbij gekomen. Hij heeft vroeger veel goede ervaringen opgedaan met poezebeesten, en omdat ik ook graag wil dat hij zelf zo'n knuffelkont heeft ben ik gaan nadenken over de introductie van zo'n lekker dier in ons huishouden.
Mijn ouders waren meer hondengek, en ben dan ook zonder poezen opgegroeid. Vriendinnen hadden wel katten, en ik merkte dat ik bijzonder allergisch ben voor de zwartharige variant, dus bij mij is er ook nooit de wens geweest om een eigen kat te hebben.
Ik ben helemaal bijgedraaid door de siamesen van een kennis: wat een lieve, nieuwschierige en eigenwijze monstertjes! Bij deze katten was er ook geen nies of tranige ogen te bekennen.
Vandaar dus dat ik ons in heb geschreven bij het asiel voor het kitten seizoen in april/mei en ze zullen ons laten weten wanneer er een rode kater kitten binnenkomt. Daar is de keuze uiteindelijk op gevallen, vanwege de allergie voor zwarte, en mijn vriend wil graag een kater en we vinden de rode allebei heel grappig.
Nu was ik weer eens aan het surfen op de site van het asiel en kwam daar op de foto en beschrijving van een heel mooi en snoezig grijs getijgerd dametje: Julia, van 1 jaar. Dit is haar beschrijving:
"Julia is een lieve meid van bijna 1 jaar. Deze jonge dame is dol op honden, die vindt ze echt helemaal geweldig. Ze wil graag met ze kroelen en komt ook helemaal uit haar schulp als ze een hond ziet. Die mag groot of klein zijn, dat maakt voor Julia niets uit. Bij Julia moet je eerst haar vertrouwen winnen, en dan is ze erg aanhankelijk en lief. Ze kan ook prima met andere katten. Een druk gezin is niet wat Julia wil. Kinderen vind ze prima maar als het te druk is trekt ze zich erg terug, dit vind ze niet fijn."
Nu hebben wij een rustig huishouden, ook Gijs vindt katten prima, zolang ze maar niet wegrennen. Wij dachten: een kitten, dat gaat wellicht wat makkelijker samen met de hond.
Maar als ik de foto van Julia zie, en haar beschrijving lees, dan val ik helemaal voor haar.
Ik ben heel benieuwd wat jullie meningen hierover zijn; is het makkelijker, een kitten bij een hond, wat zijn de voordelen van een al wat volwassener kat t.o.v. een kitten, vrouwtje t.o.v. een mannetje, en hoe ga ik mijn vriend overhalen?

Alle advies wordt bijzonder op prijs gesteld!