Echtelijke ruzie?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Echtelijke ruzie?

Bericht door Tember »

Erwin en Dennis zijn vanaf het begin makkelijk geweest met het accepteren van elkaar. Ze hebben wel eens mot, dan blazen ze even en kijken ze erg 'evil', maar meer ook niet.

Tot gisteren, toen ik 's nachts wakker werd van de herrie. Ze waren aan het vechten en vlogen de hele woonkamer door. Haarplukken overal.. Ik heb het gesust door ze beiden wat af te leiden en toen waren ze beiden rustig. Ik lag nog niet in bed of de chaos begon weer. Brommen en blazen naar elkaar toen ik voor de 2e keer beneden kwam. Ik heb toen Dennis mee naar boven genomen, omdat ik m'n slaap nodig had. Boven was Dennis weer lief en knuffelig en Erwin leek tevreden beneden. Vanmorgen toen Dennis meeging naar beneden leek alles weer koek en ei. Ik ben de hele dag niet thuis geweest, maar volgens m'n vriend was er niks bijzonders meer. Maar net begon Erwin weer ontzettend te blazen naar Dennis en ben ik er tussen gaan staan. Als ik Erwin vervolgens aai of een snoepje geef, wat ie toelaat, dan is ie weer rustig en gaat ie knorren. Als ik dan weer wegloop, begint het weer. Het komt volgens mij echt van Erwin uit.

Is het een echtelijke ruzie tussen de twee en moet ik het ze laten uitvechten?

Ik zat me te bedenken dat het ook kan komen, omdat Erwin misschien gefrustreerd is. Hij wilt graag naar buiten, maar het mag (nog) niet van me. Dit ook, omdat Dennis het absoluut niet mag, ik vind het dan sneu voor haar. Dennis is te bang en ik vrees dat als er een vrachtauto of een groep mensen langskomt, ik haar kwijt ben. Erwin is vaak druk en kan hier binnen misschien niet z'n ei kwijt. Nu heb ik Erwin en Dennis even naar boven gelaten om rond te rennen en dan sprint Erwin ook tig keer de trap op en af. Ook vliegt ie dikwijls de hele woonkamer door.

Graag wat tips, want ik weet niet hoe dit plots komt. Het is altijd vrede geweest hier, tot gisteren. En wat raden jullie me aan om te doen? Er tussen of laten uitvechten?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Nyncke »

Gewoon uit laten vechten, als jij je erin mengt duurt het alleen maar langer voordat ze hebben uitgevochten wat er uit valt te vechten.
Bovendien loop je de kans, zeker als je 1 van de 2 mee naar boven neemt, dat ze jaloers op elkaar worden...dan kun je je lol op :-(
En dan is het nog maar de vraag of het weer goedkomt.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Ilone »

Ik had laatst ook zoiets, dat duurde een paar dagen. En dan ook alleen maar 's avonds.
Nu (even afkloppen) is het weer rustig tussen die 3 van mij, ik weet niet of ondertussen alles 'uitgevochten' is. Wel had ik meer speeltjes aangeschaft, ik had het idee dat ze hun energie niet kwijtkonden binnen. Nu speel ik dagelijks met ze en het lijkt te helpen.

Maar of het dat daadwerkelijk ook was, dát weet ik niet ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Cari »

Ik zou het zeker niet laten uitvechten. Dit is geen rangorde-kwestie tussen 2 honden :roll: !
Dennis kan niet vluchten en kan het gevecht dus ook niet ontwijken. Dat betekent dat ze zich toch zal verweren "als een kat in het nauw". Ik zou altijd tussenbeide komen, daarbij geen partij trekken, maar ze wel scheiden. Hoe meer en hoe heftiger de gevechten zijn , hoe kleiner de kans dat het ooit nog goed komt. Om 'jalouzie' (een emotie die katten niet kennen ;-) ) te voorkomen, kan je ze beurtelings mee naar boven nemen. Dat lijkt me goed om te voorkomen dat 1 van beide de slaapkamer als zijn/haar terrein gaat zien.
Ik denk dat je goed bezig bent Tember. Het idee van Ilone om wat nieuwe spannende speeltjes aan te schaffen, lijkt me ook heel zinvol. Succes!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Tember »

Ik ben er achter waarom ze zo raar doen. En ook waarom het bij hun (ook, net als hierboven) steeds 's avonds is.

Wat blijkt nu: de buurkat zit 's avonds voor ons raam op de vensterbank vanaf buiten, Erwin & Dennis vanaf binnen op de vensterbank uit te dagen. Vervolgens raken ze overstuur en dat reageren ze op elkaar af, denk ik. Ik zag het net gebeuren. En het verklaard ook waarom Erwin gisteren zo op de vensterbank zat. Ik dacht dat ie naar het spiegelbeeld van Dennis keek in het raam, maar hij keek dus de buurkat recht aan. Dat kon ik niet in het donker. Maar in de schemer van net kon ik hem wel zien. Ik dacht dat Erwin gefrustreerd was door ruimtegebrek vanwege z'n drukke karakter. Ik heb daarom Erwin vandaag voor het eerst naar buiten gelaten. Had ik toch ooit moeten doen, dus daarvoor is het goed geweest. De arme schat kwam na 2 uurtjes terug, hard miauwend en knuffelig. Maar het is wel goed gegaan!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Tember »

Cari schreef:Ik zou het zeker niet laten uitvechten. Dit is geen rangorde-kwestie tussen 2 honden :roll: !
Dennis kan niet vluchten en kan het gevecht dus ook niet ontwijken. Dat betekent dat ze zich toch zal verweren "als een kat in het nauw". Ik zou altijd tussenbeide komen, daarbij geen partij trekken, maar ze wel scheiden. Hoe meer en hoe heftiger de gevechten zijn , hoe kleiner de kans dat het ooit nog goed komt. Om 'jalouzie' (een emotie die katten niet kennen ;-) ) te voorkomen, kan je ze beurtelings mee naar boven nemen. Dat lijkt me goed om te voorkomen dat 1 van beide de slaapkamer als zijn/haar terrein gaat zien.
Ik denk dat je goed bezig bent Tember. Het idee van Ilone om wat nieuwe spannende speeltjes aan te schaffen, lijkt me ook heel zinvol. Succes!
Bedankt voor je reactie Cari. Ik ben altijd blij met die van jou! :grin: Gelukkig weet ik de oorzaak al, dus vannacht gaan ze beiden mee naar boven, zodat ze niet beneden op de vensterbank aangewezen zijn. Ze zullen bij mij in bed slapen verkiezen boven de vensterbank.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Cari »

Geweldig dat je de oorzaak ondekt hebt! Dat afreageren op Dennis, als hij de andere kat ziet, is heel normaal (nou ja.... voor katten dan ;-) ). Leuk dat ie nu naar buiten kan, kan ie die kater 'ns even op zijn plaats zetten (lees: niet voor zijn raam!
Als het probleem bij het raam blijft, is het misschien een idee om het met folie te beplakken, zodat ze 'de vijand' niet zien.
Ik ben blij dat de echtelieden het bed weer kunnen delen :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Tember »

Haha ja, inderdaad voor katten. Ik zie mezelf al m'n vriend aanvliegen als ik een rivaal langs zie lopen.. :D

En voor Erwin was het inderdaad echt nodig! Hij is soms zo druk en dan vliegt ie letterlijk tegen deuren en muren aan. Ik heb lang getwijfeld, omdat ik het sneu voor Dennis vond, want zij mag nóóit van me naar buiten. Zelfbescherming voor haar. Maar Dennis keek uit het raam van: 'Hee! Dat is Erwin. Dat is raar. Normaal is hij binnen. Ach ja, ik ga weer slapen.'. Nu hopen dat Erwin die stomme buurkat een lesje leert, om z'n meisje en territorium te beschermen. :D
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Corine01
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2010 10:04

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Corine01 »

Heel herkenbaar. Bij mij hebben ze elkaar (met z'n drieen) ook eens flink van langs gegeven toen ze door een kier van de deur oog in oog stonden met een vreemde kat. Ze vlogen in elkaars haren en blazen als een gek. En dat tewijl het altijd de beste vriendinnentjes van elkaar waren. Het heeft een paar uur geduurd tot het weer normaal was. Daarna is het nooit meer voorgekomen.
Helaas sinds verleden week hebben we afscheid moeten nemen van lieve kleine Ugly (16 jaar). Gelukking zijn nu Misty en Muis (moeder en dochter) en nog. Maar toch ...... het is anders.
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Tember »

Ik ga als ik thuis ben iets voor het raam plakken. Vannacht mochten ze naar boven, maar toch hadden ze weer mot met die kat, en dus met elkaar. Ik heb geen zin dat dit elke nacht zo goed, dus ik koop vanavond bij de karwei van die raamfolie. Jammer voor Erwin en Dennis, ze kijken graag naar de straat, maar dan kijken ze maar wat vaker naar de achtertuin.
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Echtelijke ruzie?

Bericht door Nyncke »

Misschien kun je iets hoog bij het raam hangen of zetten, zodat ze daarop kunnen liggen.
De confrontatie bij ons met buurtkatten is als een buurtkat direcht voor het raam zit en ze dus neusje-neusje zijn met glas ertussen.
Maar als er wat afstand is, maakt het ze bij ons niet uit.
Plaats reactie