Hoe oud worden katten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Saantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2010 18:05

Hoe oud worden katten?

Bericht door Saantje »

Hallo allemaal.

Eerst wil ik even zeggen dat ik deze site SUPER vind.
Je kan er van alles vinden en mensen helpen je goed!
Ik heb een belangrijke vraag. Het klinkt misschien niet leuk maar ik wil graag weten hoe oud mij poes ongeveer wordt.
Ik heb ook al een beetje op het internet gekeken maar er staat dat ze 20 jaar kunnen worden en ergens anders staat dat 13 jaar al erg oud is.
Eerst zal ik wat vertelen over mij poes.
Ze heet Pim. (Ik weet het het is een jongens naam maar het is een beetje een ingewikkeld verhaal maar het is wel een meisje).
Ze is gevonden door het asiel en is daardoor geschat op ongeveer 13 jaar dat ze nu is. We hebben haar al vanaf kleins af aan. En toen we haar kregen had ze nies en kat ziekte en een lelijke wond op haar rug. Ze heeft ook nog een groei achterstand gehad en er is door de dierenartsen gezegd dat ze nooit oud zal worden. Ze is ook erg schrik achtig. En ze heeft een allergie, de dieren artsen weten niet precies wat het is maar soms heeft ze hele erge plekken en daar hebben we dan medicijnen voor en dan gaan de plekken weer weg.
Sinds we verhuisd zijn (dat is ongeveer 5 jaar geleden) komt ze op schoot zitten en is ze erg aanhankelijk geworden. Ze is aanhankelijk en speelt soms. Vaak ligt ze te slapen maar als je met haar speelt speelt ze wel. Maar na een tijdje is ze er klaar mee gaat ze anderen dingen doen. Dat varieert ongeveer tussen de 5 en 7 minuten dat ze speelt.
En natuurlijk om niet te vergeten ze is SUPER LIEF !!!
En als je verdrietig bent en je gaat naar haar toe dan troost ze je op haar katten manier.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Leonie89 »

tja.. hoe oud ze worden is moeilijk te zeggen.. 13 tot 20 jaar lijkt mij wel een redelijke schatting.. raskatten worden (over het algemeen) wat minder oud dan 'gewone' katten..
er zijn katten die van kerngezond van de ene op de andere dag overlijden.. er zijn katten waar tegen gezegd word dat ze niet oud worden en toch nog de 15 halen..
geen pijl op te trekken, denk ik..
mijn eerste kat is nu 15 en woont bij mijn vader.. hij is nog energiek, maar niet lang.. hij kan ook heerlijk de opa uit hangen en uren liggen maffen (maar dat doet mijn katertje van 8 maand ook..) maar over het algemeen worden oudere katten van minder actief, zoals je ook beschrijft..
13 jaar is een mooie leeftijd, het kan zo voorbij zijn, maar ze kan ook nog jaren mee gaan.. je ziet zelf denk ik wel wanneer ze ernstig achteruit gaat.. tot die tijd geef je haar de tijd van haar leven.. :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Cari »

Hai Saantje, welkom :grin: !
Dat je poesje, dat toch de nodige 'startproblemen' had al 13 jaar is, is op zich al heel mooi :eclap:
Om een beetje een idee van leeftijd te krijgen, hieronder aan vergelijkingstabel tussen katten- en mensenleeftijd. Helemaal klopt zo'n tabel ook weer niet. Een poes van 13 wil nog wel spelen en rennen, de meeste mensen van 68 echt niet meer :pdtold: Maar hoe oud ze wordt, is inderdaad niet te voorspellen


Kat------ --Mens
3 maand --5 jaar
6 maand--10 jaar
2 jaar----- 24 jaar
3 jaar----- 28 jaar
4 jaar-----32 jaar
5 jaar----- 36 jaar
6 jaar----- 40 jaar
7 jaar----- 44 jaar
8 jaar----- 48 jaar
9 jaar----- 52 jaar
10 jaar---- 56 jaar
11 jaar---- 60 jaar
12 jaar---- 64 jaar
13 jaar---- 68 jaar
14 jaar---- 72 jaar
15 jaar---- 76 jaar
16 jaar---- 80 jaar
17 jaar---- 85 jaar
18 jaar---- 90 jaar
19 jaar---- 95 jaar
20 jaar--- 100 jaar
21 jaar--- 105 jaar
22 jaar--- 110 jaar
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Uumie »

Ik denk dat die tabel misschien meer zegt over de biologische leeftijd? En minder over de psychologische leeftijd? Geestelijk blijven katten toch altijd een soort kindjes volgens mij. Ook de poes van mijn ouders, inmiddels een mooie dame van 14, speelt nog als een kitten af en toe. En ze blijven natuurlijk toch in grote mate afhankelijk van hun mensen.

Maar goed, terug naar de vraag. Het is moeilijk te voorspellen hoe oud een kat wordt. Dat heeft met biologie, maar ook met omgeving te maken en is afhankelijk van zoveel factoren dat het moeilijk te zeggen is. De katten van mijn ouders zijn bijvoorbeeld allemaal op 14-jarige leeftijd overleden (door een auto :( of door ouderdom), maar ik ken ook katten die veel jonger of juist veel ouder zijn geworden.

Dertien is een prachtige leeftijd voor je poes, zeker met inderdaad de nodige 'startproblemen'. Een heerlijk oudje dus, geniet maar lekker van haar, hopelijk nog lang!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Kattenbella »

Het is zo verschillend. Ik heb hier een grote groep katten. De meesten halen de 13 zeker!
Ik heb mijn vrouwtje nu al een jaar of twee geleden gekregen. Ze was 16 en het asiel wilde haar niet opnemen vanwege haar leeftijd. Het gaat nog steeds erg goed met haar. De katten eten hier allemaal vers en gaan daar echt heel goed op, ook, vooral de oudere dieren!
Siepel was de zwakste van het nest en is er nog steeds. Ze is nu een jaar of 13.
Geniet lekker van je kat, let op goede voeding.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Tamir »

De kat van mijn schoonouders is ook al 17 en die was behoorlijk fit. Ze sprong ontzettend lenig van tafels en stoelen. Alleen oppakken vond ze niet fijn, waarschijnlijk door pijnlijke botten. Nu is ze dan sinds kort blind en daardoor flink beperkt. Maar zo zie je maar dat katten nog lang door kunnen.
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Adriana »

misschien een idee om eens met je da te overleggen over een gezondheidscheck voor senioren :pdtold: , dan weet je zeker dat het allemaal goed zit of ben je er op tijd bij als ze qua gezondheid wat aandachtspunten heeft. en dan kun je bv met veranderen van voer vaak al heel veel verbeteren en/of ondersteunen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Saantje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2010 18:05

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Saantje »

Heel erg bedankt allemaal!
We gaan vrijdag even naar de da omdat er en stukj huid weg gehaald moet worden en daarna even onderzocht om te kijken wat ze nou heeft.
Ze heeft namelijk allemaal kale plekken.
anderson
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2010 20:05

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door anderson »

Die van mij zijn 22 en 15 geworden.

Die van 22 was op en top fit tot haar 18e daarna kon ze niet zo goed meer springen. Toen ze 8 was kwamen we er achter dat ze problemen aan haar nieren had toen kreeg ze speciale brokken voor haar nieren maar ze had nergens last van kon alles.

Die van 15 was een ander verhaal ging helemaal prima maar tot har 13e. Haar gedrag veranderde ze werd agressief tegen andere katten en mauwde heel raar. Dierenarts[slechte dierenarts] durfe haar niet goed te bekijken om dat ze agressief werd bij de behandeling. Later kwamen we er achter [1,5 jaar later] dat ze een tumor in haar buik had. Toen moesten we haar inlaten slapen.
ria57
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2011 15:19

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door ria57 »

Onze Tijger is een vrouwtje en wordt 19 juni 17 jaar
Ze miauwt niet meer en ze schreeuwt af en toe, maar
ze doet het nog goed.Wij vinden wel dat ze erg aanhankelijk wordt,
ze wou nooit op schoot maar nu wel ze joeg de andere de andere katten
altijd de tuin uit maar nu kijkt ze er niet meer naar om.
Ze is erg tevreden onze ouwe bes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met je senior tijger!
als het schreeuwen een probleem wordt, dan zou je kunnen kijken of ze baat heeft bij cholodin (even googelen of op het Forum zoeken -> rechtsboven^)
k neem aan dat ze senior voer krijgt...?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
theaaalderink
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2011 19:29

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door theaaalderink »

Hallo,

Ik heb zelf een kat (geen raskat) gehad, die is 24 jaar geworden. Hij was geboren in september.
Daar is zelfs een aparte naam voor maar deze weet ik niet.

Groetjes
Thea
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe oud worden katten?

Bericht door Ilone »

24....pfff. Had je op moeten geven aan Guinnes Book of Records ;) Oudste kat die er nu in staat is als het goed is 21, en in de volgende uitgave komt er een (nederlandse) kat in te staan van, tadaa, 24 ;)

(staat ergens een filmpje over op de site dacht ik)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie