Mijn huis katproof maken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Cari »

@ Tember en Camoth: ik geloof jullie wel hoor, maar toch zijn het uitzonderingen ;-) . Misschien scheelt het ook hoe je kabels liggen. Als ze ergens liggen waar ze ook doorheen lopen, is de kans misschien groter?
Ik heb niets tegen op afschermen hoor, maar als ik hier zo rondkijk, zou ik niet weten hoe ik dat voor elkaar zou moeten krijgen, dus het was meer bedoeld als "als het afschermen problematisch wordt, zou ik er geen halszaak van maken, want misschien is het helemaal niet nodig"
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Nyncke »

Planten, mijn ervaring is dat het toch vooral de kittens zijn die ze slopen...
en eten van planten.
Behalve de palmachtigen, wordt er verder eigenlijk niet van de plantenbladeren gegeten. Ook niet de ficus, die is overleden aan kittens die Tarzannetje in de ficus spelen.

Gelukkig geen ervaring met kabelsdooknagende katten ( daar had ik een hondenpupseltje voor ;-) ) maar de meesten heb ik ook onder het tapijt langs de richels geleid.
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Anneke_84 »

wat super weer, al die reacties! ben zo blij met dit forum,haha, kan gewoon ongegeneerd mijn vragen stellen. 8-)

Ik was nog over die kabels aan het nadenken, ik kijk even hoe het loopt. De katten slapen bij de huidige eigenaar op de kamer waar ook de computer staat, dus grote kans dat ze niets met de kabels uitvreten.

Over de brokjes gesproken, ik weet dat ze nu supermarktbrokken krijgen, ik ga het even in de gaten houden, maar anders denk ik dat ik overstap naar royal canin voor binnenkatten. als ik het zo uitreken maakt dat qua bedrag niet eens zo heel veel uit. zeker niet als ik een zak van 10 kg insla. Dan moet ik nog even kijken naar het natvoer, heb begrepen dat ze nu in het weekend s'avonds blikvoer krijgen als verwennerij. vind het ook wel leuk voor ze om dat erin te houden ;-)

Voorlopig laat ik ze gewoon binnen. het zijn echte binnenkatten. heb begrepen dat het huidige baasje (oeh, kan niet wachten totdat ik dat wordt,haha) ze wel af en toe op het balkon liet, onder toezicht, en dat ze dan braaf blijven kijken en niet op de reling springen. Maar dat vind ik toch wel heeeeel spannend! Dus de eerste weken blijven ze in ieder geval binnen en misschien dat ik dan voor de zomer eens ga kijken of ik mijn balkon veiliger kan maken. Ik mag er geen kooi o.i.d. van maken....dus daar moet ik nog maar ff over nadenken.

de planten die ik heb blijken niet giftig te zijn voor ze, dus ik laat ze nog even zo staan, en dan kijken hoe het loopt.

Nog even een vraagje voor de eerste uren/nacht dat ze bij me zijn. Ik krijg ze vrijdagavond, rond 20.00 uur worden ze gebracht. Zal ik ze dan meteen in de woonkamer laten of eerst in een kleiner kamertje en op de gang, vraag me af of het hele huis misschien wat overweldigend voor ze is? En s'nachts? gewoon in woonkamer laten of in kleiner kamertje/gang doen?
Voorlopig blijft mijn slaapkamerdeur nog even dicht, ik krijg de dag voordat ze komen mijn nieuwe bed, dus dat wil ik ook nog even nieuw laten ;-) , maar ik durf te wedden dat ik de verleiding van wakker worden met twee lieverds niet kan weerstaan op den duur,haha.

En foto's volgens zo snel mogelijk ;-) :grin:
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Rowena »

Wat leuk zeg! Geniet er maar van!! Vooral dat je er meteen 2 neemt is erg leuk..

Wij hebben het bij allebei de katten op dezelfde manier gedaan. Eerst in een grote bench gezet, met alle benodigheden erin (etens- drinkens bak, kattenbak, mandje, klabpaaltje, dekentje etc..) Even laten wennen aan de omgeving en natuurlijk even uitrusten van van de reis! Na een uurtje hebben we ze eigenlijk al uit de bench gelaten en gewoon rond laten snuffellen. Onze katten zijn allebei heel makkelijk en gingen meteen op onderzoek uit. Dit verschilt natuurlijk wel erg per kat. Sommige katten gaan onder de bank zitten en komen er pas een paar uur later (of zelfs langer) onder uit! Ook omdat jouw nieuwe aanwisten al wat 'ouder' zijn, zal het voor hun extra wennen zijn..Ben erg benieuwd hoe het gaat!! Alvast succes.. ;-)
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Cari »

Hoe oud zijn de katten eigenlijk?
Ik zou ze, als ze komen, even bij jullie in de woonkamer houden en zodra ze daar een beetje gewend zijn, gewoon lekker vrij door het huis laten in de vertrekken waar ze uiteindelijk mogen komen. Er zijn geen andere katten in huis, dus ze zullen best snel wennen. En ja, je kattten op bed is gewoon heel gezellig :grin: , ze zullen echt je bed niet mollen hoor.

Wat betreft het eten: goed plan van je om op betere brokken over te gaan :eclap: . Ik zou ze ook zeker natvoer geven en het liefst elke dag wat. Daarmee kan je eraan meehelpen te voorkomen dat ze blaasgruis gaan ontwikkelen. Binnenkatten die alleen droog voer krijgen, zijn een risicogroep (zeker als ze ook nog eens vrij lui zijn ;-) ) Zijn het katers of poezen (of heb ik iets gemist?)?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Anneke_84 »

het zijn twee poezen van 5 en een half jaar oud. Over dat natvoer zal ik inderdaad ff nadenken.
Ja, dat in de woonkamer kan misschien toch wel, vooral omdat hun huidige baasjes erbij zijn (door hen worden ze gebracht) dus dan voelen ze zich misschien al wat veiliger.
ben zo benieuwd! ;-)
Gebruikersavatar
felix111
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2009 18:41
Locatie: Enschede

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door felix111 »

ik heb een vraagje is tape gevaarlijk of niet gevaarlijk voor katten om op te eten??? omdat mijn katje altijd aan kauwt als er wat dozen staan met stukjes tape opgeplakt. ik wil mijn huis katproof maken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Adriana »

jahàà !, tape kan errg gevaarlijk zijn
ik heb een kater van 6 en die eet nog steeds het doorzichtige plakband van iedere Zooplusdoos.
hij gaat er naast zitten klauwen en nageltje ertussen en dan stript ie t eraf met zijn poot en vreet het op.
kreeg laatst een bos bloemen in van dat doorzichtige plastic cellofaan en ja hoor.
hij was er als de kippen bij maar zijn hoektanden bleven vastzittten en hij kreeg het grote vel niet kapotgescheurd en niet uit zijn bek.
zie http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... nd#p407454 voor de gebruiksaanwijzing en het recept
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Cari »

Anneke_84 schreef:het zijn twee poezen van 5 en een half jaar oud. Over dat natvoer zal ik inderdaad ff nadenken.
Ja, dat in de woonkamer kan misschien toch wel, vooral omdat hun huidige baasjes erbij zijn (door hen worden ze gebracht) dus dan voelen ze zich misschien al wat veiliger.
ben zo benieuwd! ;-)
Blaasgruis is vooral bij katers een probleem door een veel smallere urinebuis. Bij poezen loop je minder risico, maar waarom zou je hun dat lekkers onthouden ;-) ? Veel katten zijn er gek op.

Dat de huidige baasjes er even bij zijn, is wel fijn voor de katten, dat geeft inderdaad wat vertrouwen. Zet wel de kattenbak dan ook in de woonkamer en zet hun mandje open bij de kattenbak, zodat ze meteen weten waar die is.
Nog 2 nachtjes slapen ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Anneke_84 »

ik was al aan het denken wat een goeie plek is voor de kattenbak... waar hebben jullie m staan? in de keuken leek me niet zo handig, ik heb namelijk een open voorraadkast en denk dat het slim is de keuken maar dicht te doen als ik er niet ben. in de woonkamer heb je meteen de stank (fijn als er bezoek is,haha) en in de gang is misschien niet zo'n rustig plekje? of hebben ze dat niet nodig?
en is het niet erg dat als ik in eerste instantie de kattenbak ernaast zet, hem daarna nog ga verplaatsen? ook met voer, maakt het uit of ik daarna nog voor een andere plek kies, of zullen ze dat wel vinden? dan doe ik het in eerste instantie allemaal in de woonkamer, voor hen lekker overzichtelijk in het begin....

nog 1 nachtje slapen!!! ik kan niet wachten. Heb daarnet mijn pakket van zooplus binnengekregen met grit, snoepjes,brokjes,vlees, borsteltje en schepje voor de kattenbak :) een heel pakket!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Adriana »

bij mij staan er drie kattenbakken in het toilet en omdat ik wat smallere dweilemmers van Blokker als kattenbak heb,
passen die keurig tussen de muur en de toiletpot.
de deur van het toilet moet wel altijd op een kier blijven staan, maar dat went snel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Cari »

Bij mij staat er een kattenbak op de gang. In de keuken zie je vaak en dan ook nog 't liefst naast de voerbak :roll:.
Zou ik zeker niet doen. Niet alleen vanwege je open voorraadkast, maar poepen in de keuken.... ik vind dat de slechtste plek die je verzinnen kan.
Hoe je 't in het begin gaat aanpakken, is afhankelijk van hoe bang de katten zullen zijn. Als je ze de eerste avond even in de woonkamer wilt houden met kattenbak en daarna de deuren open gooit, dan kan je de bak gewoon verplaatsen naar waar je 'm hebben wilt (wel even aan ze laten zien) Als ze nog niets durven, zou ik de bak nog even bij ze in de buurt houden. Een rustig plekje voor de bak is wel prettig, maar hoe druk is jouw gang - zal toch wel meevallen?
Voor het eten geldt precies hetzelfde.
Vanavond komen ze :edance: :edance: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Ilone »

Spannend hoor, nog maar even :grin:

Bij mij staat de kattenbak bovenaan het trappengat.
(niet meteen recht voor de trap, maar naast het hekje ;))
Maar ik heb dan een bovenverdieping. Als ik die niet had gehad dan zou ik hem waarschijnlijk in de gang zetten.
Toen Speedy en Muka hier net waren als kitten, heb ik de kattenbak laten staan waar die stond, en een extra bak beneden. Zo hebben ze kunnen wennen aan de geur van de bak. Regelmatig boven in de kattenbak gezet, en uiteindelijk extra bak weg gehaald.
En nu ik dit zo zit te typen bedenk ik me dat je daar helemaal niks aan hebt, want jij krijgt geen kittens :lol:

Betreft kabels, mijn ervaring is dat ze niet aan de kabels zitten die langs de muur lopen/liggen. Wel als ik bijvoorbeeld een oplader op de bank laat liggen, dan is die van hun haha.

Veel plezier met de katjes vanavond :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anneke_84
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 feb 2010 17:50
Locatie: Leidschendam

Re: Mijn huis katproof maken

Bericht door Anneke_84 »

voor degene die geïnterresseerd zijn naar de ervaringen met de poezen; kijk maar even op het forum, na aanschaf van een kat of kitten bij; ze zijn er! maar WAT een nacht... ;-)
Plaats reactie