Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
dijual
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:03

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door dijual »

loek:
--Als je eenmaal weet wat je kiest dan stel je je daarop in en dan komt het vast goed: drukke kat of minder druk, moeilijk 'opvoedbaar' of makkelijk...uiteindelijk ga je gewoon zo van zo'n beestje houden. En dat past dan vanzelf bij je...tenminste dat denk ik (is mijn ervaring)--

Daar kan ik me erg in vinden, in wat je daar schrijft, en daar gaan we voor !
Leuk om over de stunts van jou en jou katten te lezen.

Gr. dijual
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door ktje »

Ik ben het wel eens met Cari. Hier mogen ze ook echt bijna alles. Alleen als wij thuis zijn komen ze echt niet op de eettafel. Maar ik weet zodra wij van huis zijn ze dit wel doen.

Ik zou er niet aan moeten denken dat ik rustig zit te eten en ik er telkens op moet letten dat een kat mijn eten aan het jatten is. Dit kun je katten ook echt wel leren. Maar net wat Cari zegt als je het huis uit loopt zullen ze dingen doen die ze niet zullen doen als ik in de woonkamer ben.

Onze katten weten precies waar ze mogen liggen, wat ze mogen hebben qua speelgoed enz. Dus er zijn best dingen aan te leren, maar je moet er niet vanuit gaan dat zodra jij weg bent ze zich aan die regels houden.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Cari »

@ dijual:
Je zegt wel dat je door mijn tekst geprikkeld raakt, maar in feite zijn we het behoorlijk eens hoor ;-) .
Ik ben de laatste om 'te betuttelen' en ben ook helemaal voor 'leven en laten leven'. Dit beperkt zich echter niet tot mensen, maar hanteer ik ook m.b.t. katten. Laat de kat zijn leven leven zoals hij/zij dat wil. Hoe minder de kat beperkt wordt, hoe fijner voor de kat. Een kind moet grenzen hebben en een hond moet ook grenzen hebben, maar een kat wordt daar niet beter van. Een te vrij gelaten kind geeft later vaak problemen en een hond die alles mag, wordt de baas in huis. Een kat die 'vrij' gelaten wordt, ontspoort niet, die komt weer 'op de rails'.
De meeste katten hebben een redelijk incasseringsvermogen en passen zich goed aan. Die lijden niet onder het feit dat bepaalde dingen niet mogen en dan is er ookniets aan de hand. Feit (ja,ik kan er niets aan doen ;-) ) is wel dat ontstane problemen altijd minder worden, zodra de kat meer ruimte krijgt, letterlijk en figuurlijk.

Niemand hier kan jou ook vertellen wat er gebeurt als je de katten tijdens je afwezigheid vrij door het huis laat lopen. Elke kat is anders en persoonlijke ervaringen zeggen dus niet zoveel. Of het wel of niet goed gaat is voornamelijk afhankelijk van het karakter van de katten en de alternatieven die ze hebben. Als ik jouw berichten zo lees, denk ik dat er helemaal geen problemen zijn/komen, want volgens mij ben jij best makkelijk, niet super zuinig op je spulletjes en kan je ook goed de humor van dingen inzien (Shatty in de patat :lol: ). Kies 2 katten die je leuk vindt en geniet van ze!

@ Loek:
Je ziet wat het effekt van jouw grommen is. Het maakt ze acuut onzeker.
Katten gedragen zich naar hun mens toe vaak in hoge mate zoals ze zich gedroegen naar hun mams. Toen ze klein waren, mochten ze alles van mams en mams vond het ook prima dat ze met hun neuzen in haar eten hingen. Als de kittens echter een bepaalde leeftijd bereiken, verandert dat vaak. Mams kan gaan grommen als de kittens te opdringerig worden. Dat is precies wat er hier aan jouw bord gebeurde. Als de kittens hier niet naar luisteren, krijgen ze vervolgens van mams een klauw op hun kop om de boodschap kracht bij te zetten. Een plantenspuit zou ik hier niet gebruiken, met 2 vingers op de kop slaan is meer vergelijkbaar met wat mams zou doen. Dat komt heel direkt en duidelijk over ;-) .
.je bent nou eenmaal mens en geen kat...Dus is kattentaal en kattenregels ook op jou als mens van toepassing?
Natuurlijk maakt een kat onderscheid tussen mens en andere kat, maar hoe dichter je de kattentaal benadert, hoe beter de boodschap overkomt. Een kat (en ieder levend wezen) gaat in eerste instantie uit van wat hij kent.
In dit geval: kattenregels en kattentaal. In een kattenkolonie zal een willekeurige kat het niet in zijn hoofd halen om iets van de topkater weg te snaaien. Die topkat ben jij in dit geval. Voor de kittens even wennen dat mams bij het eten verandert in topkat ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Ilone »

Het is inderdaad een kwestie van opvoeden.
Ik merk dat ik te soft ben geweest...
Maar, het zijn dan ook mn eerste eigen katten :-P en ik heb ze iets teveel vertroeteld denk ik ;)
Als ik met mijn bord op schoot zit, zit Pluis er soms ook bijna met haar neus in. Uiteindelijk luisterd ze wel naar me als ik haar terecht wijs, maar ze luistert echt niet na de eerste waarschuwing! Het ruikt immers zo lekker :-P Soms springt ze heel demonstratief over mij en mijn bord heen. Zo van, misschien hoeft ze het zo niet meer, en krijg ik het! Of, als ik maar genoeg aandacht vraag....
Nu denk ik dat het bij Pluis ook deels komt door waar ze vandaan komt. Ze was al iets ouder dan Muka en Speedy toe ik haar kreeg, en ik weet dat ze daar niet goed verzorgd werd. Dus misschien is het nog een soort instinct om aan voedsel te komen....Maar na 6 en een half jaar..? :-P

Dus, als je vanaf begin al consequent bent, moet het geen probleem worden denk?


Vond volgend plaatje trowuens net, en vond hem wel passen in dit topic :lol:

Afbeelding
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Adriana »

hihihih, consequent..?
nee Ilone katten blijven verrassen en het is zelfs zo dat wat katzels toen ze erg jong waren niet deden,
ze soms wel gaan doen als ze wat ouder worden. en andersom..
katten zijn er trouwens om te vertroetelen en om je knuffels in ontvangst te nemen, dat is een belangrijke functie..
en om je aan te horen en je te troosten en op te vrolijken - en nog een heleboel onbetaalbare functies meer!

hier helpt soms, à la Cari, met één vinger op de kop tikken, soort van pets, dat doen ze onderling ook.
en ik blaas nog wel eens een kat zachtjes in zijn gezicht, zo van 'je weet wel dat dit niet mag hè?'
soort van kleine herinnering en makkelijker en veel sneller (lik op stuk) dan de plantenspuit,
want die zou ik eerst moeten gaan zoeken en pakken en normaal staan ze op mijn volkstuin, hihi! :pdtrepa:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Nyncke »

Haha!!!!
Ilone schreef: Afbeelding

Ja, vanaf dag 1 conseqent zijn ( en blijven ;-) )
Dan kun je ze superveel leren!!!

Salsa wil ook wel eens naar mijn eten hengelen, dan blaas ik in haar snoetje, en als ze het dan nog niet weet dan blaas ik als een boze kat, succes verzekerd.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Ilone »

Ik lig nog steeds (in mijn eentje...) in een deuk om dat plaatje :lol:

Maar goed, even ontopic ;)
Dat tikje vind ik best een goed idee. En dat blazen ook haha. Gewoon waarschuwen in hun eigen taal :grin: En Loek die gaat grommen, dat ga ik ook eens uitproberen :lol:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Umimeis »

Als mijn katten vervelend of stout zijn, dan blaas ik ik tegen ze, dan zeg ik Gggggggggggggggggggggg, dat lijkt dan een beetje op het blazen wat de katten zelf doen hihi. Maar het helpt wel.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door loek »

Nou zo'n tik kan ik gewoon niet. Ik snap dat jullie niet bedoelen dat ik mijn kat voor z'n harsens moet slaan.;-) Maar voor mij voelt dat te veel die richting op....Nee dat gaat hem niet worden.

Maar super grappig. (jullie hadden me moeten zien zitten) heb net ook weer zitten grommen tijdens mijn eten. (eten gaat dan ook niet echt snel..want grommen met eten in je mond lukt me nog niet haha) Die reactie is echt heel grappig. Ook een beetje aandoenlijk. (had bijna de neiging om ze te gaan knuffelen en nog wat van mijn eten te geven ook haha)
Diesel blijft wel echt met zijn snoet naast mijn bord zitten. (bord op schoot voor de tv he, om het beeld compleet te maken ;-) en extra moeilijk voor mijn katten)
En af en toe ging dat pootje in mega slow motion omhoog. Ik weer grommen. Pootje weer in slow motion terug. (en dat dan wel 10 keer he haha, en in alle eerlijkheid moest hem wel ook 2 keer tegenhouden...hij kan dan zo mooi zijn achterpoten gewoon laten staan zodat hij zeg maar rechtop komt te staan...zovan enk je nou werkelijk dat je me weg kan duwen?!) En dat koppie erbij (ik zag hem gewoon denken: wat is dit? wat moet ik hiermee? Wat vind ik hiervan? Wat is mijn plan B?).......uiteindelijk ging hij er gewoon vandoor!!!

Misschien kan ik toch kattentaal haha. Blazen is trouwens ook een plan ga ik ook eens doen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Adriana »

kattenmoeders in een nest sissen als er gevaar is en als kittens niet doen wat mams graag wil.

sissen en eten, zou dat wel gaan? wel gelachen om het beeld van jou met bord en je lieve snuiters daarnaast.
hoofdkater Mo geeft kleuterkater Zo af en toe een pets met platte poot op voorhoofd.
opperkater A. geeft hoofdkater Mo af en toe een petsje met platte vinger op kattenvoorhoofd, gevolgd door zacht gesis en beetje geblaas.

proberen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Nyncke »

Oh, Loek ik zie het helemaal voor me :lol: ik lig dus helemaal gestrekt, gewoon al van de gedachte....
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door loek »

Adriana schreef:proberen?
nee ...;-)
Nynke schreef:Oh, Loek ik zie het helemaal voor me :lol: ik lig dus helemaal gestrekt, gewoon al van de gedachte....
Ik ook :grin:

Trouwens Ilone, leuk plaatje inderdaad ga hem even uitprinten. Is wel iets voor op mijn 'wc-magneetbord'.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
felix111
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 okt 2009 18:41
Locatie: Enschede

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door felix111 »

als we niet thuis zijn komt mijn kitten niet alleen de woonkamer in. hij gaat altijd op de tv springen en spelen met de gordijnen. helemaal als we er niet zijn. ook de aanrecht is verboden direst kan hij boveral komen.
Gebruikersavatar
dijual
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 feb 2010 22:03

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door dijual »

Super om al jullie reacties nog weer eens te lezen. Zo maak ik me helemaal een beeld van al die huiskatjes en hun personeel ! Leuk !!

Groetjes,
dijual
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Kat in woonkamer als je zelf niet thuis bent?

Bericht door Roosje »

Onze katten mogen ook niet in de woonkamer als we weg zijn. Toen we alleen Rosa hadden kon het nog wel, maar deden we het uit voorzorg toch maar niet. (maar als we erbij waren krabte ze nooit aan de banken enzo) Maar met Baret hebben we een echte bankensloper in huis gehaald. Na een paar keer krabben hebben we besloten om kleden over de banken heen te gooien omdat die er toch niet meer uitzagen met al die halen in het leer. En nu met het kleed er overheen heeft Rosa opeens besloten dat ze de bank toch ook een prima krabpaal vind, haha.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie