Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

De vraag spreekt voor zich.
Die arme Luna is alweer krols zo te zien. Het is nog niet heel hevig maar het lijkt erop dat ze weer krols is/gaat worden.
De piek zal dan over 2 dagen pas zijn (qua gedrag), maar morgen worden ze gesteriliseerd!
Kan dat wel?
Ben nu overigens wel heel blij dat ze snel gesteriliseerd worden, gelijk na de eerste krolsheid (Luna 2e) Want 't arme beestje is om de week krols..
Dus ben blij dat we gelijk doorgepakt hebben nu.
Ik bel de DA ook nog wel, maar wil graag weten wat katten-kenners/houders weten/vinden.
Dus ik hoop op reactie!

Groetjes Biny
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Nyncke »

Een aantal jaar gelden mocht het niet, nu hoor ik wel eens dat het wel gebeurd.

Maar ik denk niet dat het verstandig is, krols zijn is een behoorlijke uitputtingsslag. Je kat is dus niet in optimale conditie.
Daarnaast zijn de hormonen dan dubbel van slag.
Dus; ik zou even wachten.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Ik snap het inderdaad..! Ik weet niet of ze echt krols gaat worden, ze vertoont soms wel vaker eens een dag zulk soort gedrag maar dan blijkt het 'vals alarm'
Ik wacht nog even af hoe het gaat verlopen vandaag.. Want als ze echt krols is, dan wordt het met het uur heviger. Arm beestje..

Ik blijf trouwens benieuwd naar meer reacties! Want dit is weer iets nieuws voor mij in mijn carriére als kattenpersoneel..
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door sandy »

De baarmoeder is meer doorbloed als ze krols zijn, daarom word het afgeraden om ze in die tijd te laten helpen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door daantje »

Het werd ons destijds sterk afgeraden. Maar goed, inmiddels kunnen de meningen daarover bijgesteld zijn want voor onze meiden is het ruim 5 jaar geleden ;-) .
Verstandige keuze in elk geval en heel veel succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Het heeft niet doorgezet gelukkig. Kan best zijn dat het er wel aan zit te komen maar de rest van de dag niks meer gemerkt.. vanochtend ook niet.
Heb 't wel even gemeld en hij zei dat hij er in ieder geval wel rekening mee houdt en dat ze dan wat voorzichtiger (?) te werk gaan dus dat het wel belangrijk was dat hij 't weet.
Maar ze zijn gebracht.....
Na 15.00 weer halen, ga er het liefst nu heen en wachten :(
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Nyncke »

Oh vreselijk dat lange wachten...ik ga altijd thuis hééél erg goed poetsen...
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Ben ook maar wat zenuwachtig bezig, zit nu maar achter de pc.. van eten wordt ik misselijk :shock:
Is het raar als ik zometeen even bel of ze al klaar zijn met Lun en Zief en vooral hoe het is gegaan/hoe het gaat?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Ilone »

Dat denk ik niet ;) Geeft alleen maar aan dat je veel om die beestje geeft, toch?
Ik zou ook zo snel mogelijk willen weten hoe het gaat!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Nyncke »

Gewoon even bellen en als ze nog niet klaar zijn, kun je meteen vragen wanneer je weer terug kunt bellen. ;-)
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Heb gebeld, ze waren vanochtend al klaar en de assistente zei dat ze er 'fleurig' bij zaten, alles was goed gegaan..!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Nou ze zijn thuis alweer bijna een dagje.. gisteren heel zielig en suf, vooral Ziva, maar die ging tenminste slapen. Luna wist niet waar ze het zoeken moest en bleef ronddrentelen, heel zielig want ze kon eigenlijk niet meer. Gelukkig 's avonds laat wel geslapen en zo te merken vannacht ook wel. We hebben ze vannacht in de badkamer gehad voor rust, zonder dat ze konden gaan springen op hoge oppervlakten, want dat wilden ze gister gewoon wel doen :shock: Vond ik doodeng.. kon ze ook nog niet zo goed optillen (of durfde dat in ieder geval niet) Nu al beter, ze zijn veel fitter, til ze op bij hun borst en achterpootjes, niet op de wond hoor!
Maar waar ik me zorgen over maak is dat Ziva continue zit te likken aan de wond, ben bang dat ze er hechtingen uit knabbelt.. dus ik zal de dierenarts even bellen of het handig is dat ze een kap op krijgt (zal ze me niet dankbaar voor zijn) maar denk dat we verder van huis zijn als ze de wond openhaalt doordat hechtingen weg zijn..
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Edit: Gebeld en ga zo een kap halen want 't is (logisch ook) niet de bedoeling dat ze eraan gaat zitten...
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Boheme

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Boheme »

Je zou ook nog een rompertje (zoals voor babys) om kunnen doen, dan kunnen ze er niet aan likken en hebben ze ook geen last van een vervelende kap.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Biny »

Dat is grappig! Die hebben we dus gekregen want we kwamen erachter dat ze er al 2 uit had gepulkt vrijdag, gelijk heen gegaan en heeft ze er nietjes in gekregen en een rompertje ipv kap! Ding kostte bijna 20 euro maar als ik dat gelijk had geweten had ik 'm ook gelijk meegenomen ipv die kap, veel beter voor 't beestje, dan kost t maar 6x zoveel maar zo'n kap is echt niks.. ze wist niet meer wat ze moest en hoe. Was haar ook veel te groot (kleinste maat) ze is heel iel. Gewone kattenhalsbandjes passen dr ook niet :)
Maar ze kan er niet mee plassen en poepen omdat het daar ook langs zit zegmaar.. dus zetten haar nu om de zoveel tijd op de bak (weten wel wanneer ze ongeveer moet/ of in ieder geval gaag wanneer je haar erop zet). Is wel een beetje zielig want ze vind het maar niks dat ding steeds los en weer vast maargoed 't is niet anders.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Boheme

Re: Mag een kat krols zijn tijdens sterilisatie?

Bericht door Boheme »

Fijn dat ze in elk geval die kap niet op hoeft, zo'n rompertje is veel fijner.. wel erg duur trouwens, je had ook even naar de hema kunnen gaan ;) Maar kan me voorstellend dat je op dat moment daar een rompertje mee neemt.
Plaats reactie