Lager IQ

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
pukenjoepy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2009 23:50
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Lager IQ

Bericht door pukenjoepy »

Hoi hoi

Kan het zo zijn dat een kat net als een mens een lager IQ heeft dan gemiddeld ?

Nu is het zo :

Joepy ( van bijna 4 jaar ) mauwt elke avond rond half tien stipt .'s Avonds als ik alleen thuis ben of mn vriend is alleen thuis is er niks aan de hand .Zodra ik thuis komt van mn werk of mn vriend van de voetbal is het mauwen geblazen .En dan meestal rond half 10 ..Ik geef hem dan eten en dan stopt het ook .Maar 10 min later gaat het weer door .Ook merk ik dat Joepy in zn gedrag nog een kitten is zeg maar ...Hoe die kan kijken met zn kopje schuin ,en heel zielig zit te mauwen zonder dat zn bekkie open is .Terwijl er niks aan de hand is hoor ,hij zit dan bij een deur en zit daar maar .Bijna binnensmonds dus zeg maar zo .Ook merk ik dat als ik Joepy dan bezig houd is het net of ie een kitten is .Dan zit ie in de hal en opeens mauwt ie en neemt een speurt naar de woonkamer in galop net als een paard .Soms moet ik er wel erg om lachen hoor hoe ie doet hij kan ook erg lomp uit de kast komen . :eeh:

Weten jullie of katten een achterstand kan hebben in zn doen en laten ?

Grz Esther
Zij leven voort in jou en in mij ....
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Lager IQ

Bericht door Henri »

Lager IQ is volgens mij :?: ongepast :???: . Zoals bij mensen, hebben katten, indien ze gezond zijn, allemaal evenveel hersencellen gekregen van moeder natuur, maar niet iedereen maakt er evenveel gebruik van. Tijdens de opgroei , en afhankelijk van het karakter, word dan een zekere ontwikkelingsgraad op peil gebracht, waar sowieso
bij de ene al meer achterstand :edoh: of voorsprong :eclap: voorkomt, dan bij de andere.

groetjes :grin:
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Lager IQ

Bericht door Sann »

Ik denk dat een kat van 4 jaar ook gewoon graag nog wil spelen. Misschien niet zo vaak als een kitten, maar toch. Dat gemiauw is denk ik niet een kitten-iets maar een katten-iets. Elke kat is anders, en jouw kat is gewoon hartstikke schattig!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Lager IQ

Bericht door Cari »

In feite blijven tamme katten altijd een beetje kitten. En verschil in intelligentie is er zeker, net als bij mensen. Maar ik denk dat het lastig te zeggen is wat nou precies intelligentie is. Ik denk dat wij daar andere maatstaven voor hebben dan de kat ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door Nyncke »

Henri schreef:Lager IQ is volgens mij :?: ongepast :???: . Zoals bij mensen, hebben katten, indien ze gezond zijn, allemaal evenveel hersencellen gekregen van moeder natuur, maar niet iedereen maakt er evenveel gebruik van. Tijdens de opgroei , en afhankelijk van het karakter, word dan een zekere ontwikkelingsgraad op peil gebracht, waar sowieso
bij de ene al meer achterstand :edoh: of voorsprong :eclap: voorkomt, dan bij de andere.

groetjes :grin:

Het spijt me zeer maar bij mensen is dit zeer zeker niet waar en ik vind het gevaarlijk om dit soort meningen te ventileren.
Ik werk met verstandelijk gehandicapte mensen die al veel te vaak door dit soort onzin worden overschat en doodongelukkig daarvan worden.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door Admin »

Esther,

Ik vraag mij af of je bij katten van IQ kunt spreken. Ik denk wel dat ook katten een ontwikkelingsachterstand kunnen hebben, maar of dat hier het geval is, betwijfel ik. Het lijkt er meer op dat jullie kat prima in de gaten heeft hoe hij iets gedaan moet krijgen, alleen jullie (zijn personeel) werken nog niet zo lekker mee, wat hem betreft :-)

Om dat gedrag van het miauwen te doorbreken zul je consequent moeten zijn. Eraan toegeven (door eten en aandacht te geven als hij miauwt) houdt dat gedrag in stand.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
pukenjoepy
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 dec 2009 23:50
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door pukenjoepy »

Hoi allemaal

Ten eerste wil ik aangeven dat Joepy een schat van een kat is .Het is echt waar een droppie .Hij komt lekker in mn nek liggen als ik op de bank lig of zit .Het woord IQ kan ik inderdaad ook vervangen door ontwikkelings achterstand .Ik bedoel er verder geen gekke dingen mee hoor .Maar vroeg me gewoon af of katten dat ook kunnen hebben aangezien Joepy's gedrag .Joepy is inderdaad een hele speelse kat waar ik ook veel mee speel .Geef hem een propje papier en hij is heel de dag zoet .lol ...dure speeltjes kijk ie weer niet naar om :???: lol

Puk daarin tegen is erg op zich zelf gesteld ligt lekker op zn plek op de krabpaal en als joepy wil spelen komt ie Puk ook echt treiteren hahahah ....

Verder zijn het 2 van schatten .

Straks gaan we verhuizen en hebben ze veel meer ruimte dus zullen ze ook meer bewegingsvrijheid hebben om te rennen enzo .Woon nu in een flatje en straks in een één gezinswoning met een woonkamer van 10 bij 4 laten ze maar lekker hun gan gaan staks .En wat ik me nu ook bedenk ze merken ook dat er veranderingen aan komen .dus misschien mauwt ie daarom ook iets meer :?: Heeft iemand nog een goeie tip hoe ik mn poezels zo rustig mogelijk kan verhuizen .Joepy schiet al snel in de stress ...

Grz Esther

ps check hun site :

www.pukenjopey.web-log.nl ( is ff geleden hoor dat ik het bij gewerkt heb lol )
Zij leven voort in jou en in mij ....
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door Admin »

Kijk voor verhuistopics in http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=54 en stel daar ook je verdere vragen zodat de topics niet door elkaar gaan lopen ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Lager IQ

Bericht door Henri »

Kleine rechtzetting nyncke. :smile:

Het spijt mij ontzettend dan, met begrip, dat je met verstandelijk gehandicapten werkt,en mijn uitdrukking in mijn bericht ongepast vind.
Heb zelf ook regelmatig contakt met gehandicapten hoor, toevallig is mijn vrouw dat ook.
Duidelijk is ,dat lichamelijk gehandicapten hoge intelligentie hebben, wat men aan de ene kant mist,
ontwikkeld men des te meer aan de andere zijde.
Vandaar dat in mijn bericht stond :""als ze gezond zijn"
Verstandelijk gehandicapten werden hier dus niet overschat, maar ik heb alle eerbied voor jouw
opkomende reaktie hier.

groetjes met begrip. :grin:
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Lager IQ

Bericht door Camoth »

IQ is zowel bij mensen als bij dieren (er is een IQ test voor honden), onzin.
Dat de een intelligenter is dan de ander klopt wel. Maar dat valt niet (goed en betrouwbaar) te meten.

Zoals al eerder is gezegd: ik denk dat dit per kat verschilt. Al is het wel zo dat sommige rassen over het algemeen als intelligenter worden beschouwd dan andere (Siamees bijvoorbeeld).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Lager IQ

Bericht door Nyncke »

@ Henri
Ik blijf vinden dat je je op erg glad ijs begeeft.
Ik zie dat veel gebeuren bij mensen die wel veel hebben nagedacht maar bij wie daadwerkelijke kennis ontbreekt. Het lijkt erg logisch maar de feitelijkheid is er niet.
Schoenmaker hou je bij je leest!
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Lager IQ

Bericht door Henri »

Nyncke, :grin:

Over welke feitelijkheden heeft u het dan wel, als ik vragen mag? :?:
Feit is, dat katten, net als mensen, verschillen onder elkaar, wat intelligentie betreft,
en dit is mijn antwoord op het betreffend onderwerp. :!: :!: :!:
Indien u verder wenst te bekvechten, over mijn ervaring met geestelijk gehandicapten, stel ik voor, om dat in persoonlijke berichten af te handelen.
Ik ben heus niet vatbaar voor mensen, die door uitdagen, lol wensen te maken.
De levenssfeer, al dan niet beperkte mogelijkheden en het lot,spelen parten in de ontwikkeling,
en daar is niets mis mee.Dit geldt ook voor katten.

Groetjes, mij maak je niet boos. :smile:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lager IQ

Bericht door Adriana »

het begrip intelligentie staat voor mij als zelf en zelfstandig dingen bedenken zoals oplossingen en nieuwe inzichten ontwikkelen. (dus niet kopiëren)
dan is er ook nog handigheid en slimheid. en snel of minder snel van begrip.
Mo ging hier in huis door voor vrij slim en hij 'bedenkt' ook wel dingen (bv levende muizen in emmers parkeren voor de opperkater ipv een half uur lang met je poot een muis in bedwang moeten houden, totdat Miepje uitgetuinierd was en zich weer om die lieve Mo kwam bekommeren..
de Karthuizer poes, waarmee hij 10 jaar lang in de clinch gelegen heeft, was tot aan haar sterilisatie ongelofelijk slim, snel van begrip, handig en leek me ook wel intelligent. bij de sterilisatie heeft ze ongetwijfeld hersenschade opgelopen, want daarna was het absoluut over en werd het een beetje dommige poes.
Enzo spant de kroon, die is onhandig bijdehand, daarmee is bv vrijwel niet te spelen want hij zoekt onmiddellijk uit hoe het in elkaar steekt. hij is beresnel van snappen en haalt - ook met Mo - vreselijke geintjes uit en dat zie je gewoon gebeuren. zijn zus en hij snappen ook dingen als ze ze eenmaal hebben meegemaakt en gaan als het weer gebeurt er daarna heel anders mee om. zijn daarom ook makkelijk te trainen. het gemak waarmee Mies zich heeft aangepast als lichtmatroos is voor mij nog altijd een bewijs dat ze dingen 'begrijpt' en kan plaatsen. en ik zie Enzo bepaalde dingen de volgende keer heel anders en ook efficiënter doen dan de eerste keer.
van alle katten, waarmee ik mijn leven heb gedeeld, zijn broer en zus Zo en Mies ronduit het snuggerst, slimst of zo je wilt wat intelligenter dan de andere. ze zijn niet alleen handig, ze bedenken ook dingen en het zijn super uitbrekers. ze beginnen ook steeds beter aan te geven 'wat' als ze iets willen en als je dat begrijpt/oppikt en dat heb ik moeten leren, dan is het best wel handig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Lager IQ

Bericht door Henri »

"Ze snappen ook dingen, als ze ze eenmaal hebben meegemaakt", zegt adriana.

Dat is nu ook wat ik bedoel, het meemaken is de ontwikkeling.
Als ze de kans niet hadden, dit mee te maken, waren ze op dit bepaald gebeuren , niet ontwikkeld.
Men kan natuurlijk bij katten de gebruikte zegswijzen relativeren, maar het gaat dus wel om
waargenomen feiten, en kan men stellen dat de intelligentie ook opvoedafhankelijk is.Nogmaals mijn exkuses, wanneer bepaalde mensen mijn bovenstaande beschrijving zouden misverstaan hebben.

Daag.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Lager IQ

Bericht door Adriana »

je hebt katten die dingen meemaken en de volgende keer weer precies eender reageren met schrik of ander gedrag.
er zijn dus ook katten die iets met die ervaring doen en de volgende keer een ander gedrag vertonen.
en aan het verschil kun je zien dat er in het kattenbrein intussen iets is gebeurd, ze gaan er anders mee om.

ik weet niet of intelligentie opvoed-afhankelijk is. als je met opvoeden ook trainen bedoelt dan denk ik van niet.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie