kijk! en daar hebben we dus de andere kant van het verhaal.
en dank je wel Lois

- en welkom op het Forum - dat je dat er onder hebt zet.
er wordt op het Forum nogal eens emotioneel gereageerd op één kant van een vervelende situatie, die dan doorgaans ook nog met veel emotie wordt gekleurd en dan regent het vervolgens veroordelingen en oordelen.
en toch blijf ik bij mijn vragen (niet vet en niet onderstreept, zoals Camoth meent te moeten doen),
spreek je als fokker de eventuele gezondheidsrisico's van het ras door met diegenen die een kitten bestellen?
dat sluit aardig aan bij een eerdere vraag van .... zowaar Nijncke:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 83&t=19767
"Een kennis van me is al een tijdje op zoek naar een Ragdoll. Nou zijn er in een half jaartje tijd al 3-5 nestjes of leeggebleven of zijn de kittens binnen een paar dagen overleden. Dit was bij verschillende fokkers. Nu is er een nestje met 4 kittens waar zij hoog op het lijstje staat.
Nou ben ik benieuwd, is het een kwetsbaar ras, of is het gewoon domme pech?"
aldus de vraag van Nijncke van 27 februari 2010.
het antwoord weet ik inmiddels al lang..
als je zonodig een raskat wilt, dan googel je op 'vatbaarheden gezondheid blauwe rus' (in mijn geval) en je krijgt een avondje leeswerk om je te oriënteren, makkelijk zat.
en dan is het je eigen inschatting en verantwoordelijkheidsgevoel om daar zo goed mogelijk rekening mee te houden.
en startproblemen met jong leven blijf je houden, dat is bij mens/dier altijd het geval.