Niet op schoot / niet aaien (kinderen)

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
xtaix
Huiskat
Huiskat

Niet op schoot / niet aaien (kinderen)

Bericht door xtaix »

Hallo,

Ik heb een vraag:
Onze Sam wil eigenlijk niet opschoot of bij je liggen. Is dit iets in zijn karakter of komt dit later als hij ouder wordt? (hij is nu nog heel erg speels en is nog maar een half jaar).

Nog een vraag: Wat kunnen wij eraan doen dat hij niet bang meer is voor (kleine)kinderen? Als kinderen naar hem toelopen of hem willen aaien gaat hij krabben of blazen.
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Niet op schoot / niet aaien (kinderen)

Bericht door Leonie89 »

niet alle katten vinden het fijn om op schoot te liggen.. het kan nog komen, maar het kan ook zo blijven..

kinderen zijn altijd lastig voor katten.. ze zijn onvoorspelbaar voor de kat en gaan vaak wat wilder met de kat om.. als de kinderen rustig zijn en niet naar de kat toe lopen maar juist laag blijven en alleen hun hand uitsteken (zodat de kat eraan kan ruiken) laat ze bijvoorbeeld een snoepje geven, terwijl ze op de grond zitten.. dan moet de kat op het kind afkomen en ontvangt een beloning.. dan heb je de meeste kans..
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hallo,

Ik weet het ook niet. Kan je alleen mijn ervaringen vertellen. Ik heb twee kittens, bijna 5 maanden. Eerst was Muis de knuffelkont, kwam al snel bij me op schoot, kon je altijd oppakken, bleef altijd. Diesel kwam nooit bij me knuffelen. En aaien was hij ook niet altijd van, zo nu en dan.
Sinds een paar weken is dit aan het veranderen. Muis is nog steeds mijn schootkat. Maar ze wil niet meer echt opgepakt worden, tenminste heel even is goed, en dan wil ze weer weg. (Ik moet het initiatief dus echt aan haar laten) Diesel kan ik nu oppakken en lang vasthouden (terwijl hij eerst altijd meteen weer weg wilde) en komt sinds kort echt helemaal tegen me aan liggen, en vind het dan heerlijk om geaaid te worden. (op schoot komt hij nog steeds niet)

Ik krijg steeds meer het vermoeden dat de rollen zich een beetje aan het omdraaien zijn. Heel grappig. Ik heb niets anders gedaan dan anders, dat is gewoon gebeurd.

Dus ik denk dat beide opties kunnen...en waarsch. ook een mengeling is van beide: karakter, maar het kan ook veranderen.

Muis is ook bang voor kleine kinderen (maar ze wel van meer dingen bang) ze haalt niet uit ofzo. Ze duikt weg op een plekje waar het kind niet bij kan (achter de kachel bijv. waar ze eigenlijk nooit zit) en komt daar niet meer vandaan tot de persoon (hoeft niet kind te zijn, in haar geval) weg is. Ik heb haar laatst eens opgepakt toen mijn vader er was (is ze ook bang voor) en langszaam naar mijn vader gelopen (die echt niets deed!!!, geen rare beweging of wat dan ook, alleen maar er zijn haha). Toen ik op drie meter afstad kwam gingen de nagels uit en wurm wurm weg was ze weer.
Diesel vind alles en iedereen leuk. Is voor niets of niemand bang. Is dus echt karakter in mijn geval.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

kleine kinderen zijn erg druk, en kunnen geen kattengedrag interpreteren.
vooral gevoelige katten zijn als de dood voor kinderen. das normaal. niets aan te doen.
als je kat niet bij je / op je wil liggen, doe je ook niets aan. Forceren heeft juist een averechts effect. (oppakken en op je schoot leggen)

dus gewoon wachten tot ie zelf komt.

de aanhouder wint !
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Henri
Huiskat
Huiskat

Bericht door Henri »

Hopelijk kunnen de kinderen al bewust gemaakt worden, dat ze de beestjes zachtjes moeten naderen en rustig mee leren omgaan?
Zo niet, en het zijn binnenkatten, zouden ze wel eens schuchter kunnen worden volgens mij, want iedereen wel hoe kleine kindjes kunnen tewerk gaan,in ieder geval wens ik julie succes toe, in de opbloei
van het multiculturele leuke gezinnetje, als iedereen wat ouder is geworden, zowel de katten als de kinderen, komt dat allemaal wel in kannen en kruiken hoor. :grin:
Plaats reactie