Kiwi, je schreef:
Een maatje erbij halen hebben wij ook al over nagedacht, maar vooral mijn vriendin is voor. Ik zelf zie nadelen:
*2x zoveel haar/kattenbak/voer (geen groot probleem)
*Twee dieren aan elkaar laten wennen
*Tama was bij de cattery duidelijk de onderste in rang..dus een kat vinden waarbij ze zich prettig voelt is lastig
*Geen enorme ruimte (44m2)
- Het verschil in haar ga je niet merken. Je zal iets meer grit nodig hebben en meer voer. Een 2e kattenbak is misschien niet eens nodig. Maar je zegt zelf al dat dat niet zo'n probleem is
- Ze zullen even tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. En? Tama is jong. Stel dat ze een maand moet wennen... dan heeft ze daarna jaaaaren een leuk maatje

En dat gewenningsproces moet je niet te somber inzien. Het kan ook heel interessant en leuk zijn

Zien hoe ze steeds dichter tot elkaar komen, steeds verder hun verdedigingsmuur neerhalen, dat is gewoon mooi om te zien.
- Dat ze de laagste in rang was, zegt niets. Dat wil niet zeggen dat ze dat nu weer zal zijn. Om een voorbeeld te geven (dat gaat dan om kippen, maar toch...): Een paar jaar geleden heb ik bij iemand een kipje weggehaald omdat die door de andere kippen voortdurend gepest werd en geen leven had. Nu is ze de matriarch

!
Als je kiest voor een jong katje, is Tama in eerste instantie sowieso de baas. Je kan bij kittens het karakter al behoorlijk goed zien. Je moet gewoon niet 'haantje de voorste' nemen

Er zijn vaker katten die in catteries niet gelukkig zijn, maar in een huishouden met 1 of 2 maatjes het wel plezierig vinden. En 'baas zijn' ligt bij katten nogal ingewikkeld. Het is zeker niet zo zwart/wit als bij honden en kippen.
- De ruimte is geen enkel probleem. Liever gezelschap op 20m2, dan alleen in een kasteel! 44m2 Is echt zat voor 2 katten

Waar zit
jij lliever? Samen met je vriendin in een knusse woonkamer, of alleen in een grote showroom?
Tama zal geen drang naar buiten hebben, omdat ze dat niet kent en ze is bang aangelegd. Ze weet niet
wat ze wil,ze weet alleen dat ze
iets wil. Het feit dat ze gaat spoken als je in bed ligt, is in feite heel normaal kattengedrag. Katten zijn in het donker actiever. Vaak hebben ze ook nog zo'n outburst rond de tijd dat de zon opkomt
Ik denk ook dat een da bezoek weinig uithaalt. Als je echt iets te weten wilt komen, zal je heel wat onderzoeken moeten doen (en dan nog...) en dat gaat in de centen zitten. Of dat nou nodig is voor een kat die verder geheel gezond lijkt en waarvan het aannemelijk is dat de leefomstandigheden niet helemaal naar mevrouws wens zijn..
ik vind dat geen aanrader.
Als je een kat alleen houdt op een appartement, ontneem je het dier levenslang contact met soortgenoten. Ik vind dat niet gezond. Nou zijn schildpadpoezen vaak niet de makkelijksten (moet ik eerlijk toegeven) met soortgenoten, omdat ze vaak vrij vinnig en bitcherig zijn. Tama is dat echter niet, naar ik begrijp, en Brits Kortharen staan er juist om bekend dat ze heel tolerant zijn. En er zijn ook hele lieve en vriendelijke schildpadjes hoor, laat je dit niet afschrikken

.Het zou voor Tama heel fijn zijn als ze haar aandacht kan gaan verleggen en jullie niet meer zo nadrukkelijk claimt.