Mag het een toontje lager zijn?

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

Nyncke schreef:blijf ik bij mijn eerdere opmerking, eerst medisch/lichamelijk na laten kijken, dan pas andere opties.
..., ik niet naar een da was geweest, alleen maar omdat ik een "idée-fixe" naleefde.
en, hihihi, wat verwacht je van een dierenarts?
die zal het dier bevoelen en in het zwaarste geval bloed afnemen voor een algemeen bloedonderzoek.
en diep in de bolle stuiters kijken, maar een thermometer in het kattenbrein..

ik heb hier een heel lijstje van gemiste diagnoses door de diverse da's en mijn ervaring is, dat je als kattenbaasje er doorgaans alleen zelf, door te observeren en kleine proefjes te doen en veel te weten en uit te zoeken/proberen, achter komt wat er aan mankeert..
... en soms gaat het vanzelf over
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Cari »

Kiwi, je schreef:
Een maatje erbij halen hebben wij ook al over nagedacht, maar vooral mijn vriendin is voor. Ik zelf zie nadelen:
*2x zoveel haar/kattenbak/voer (geen groot probleem)
*Twee dieren aan elkaar laten wennen
*Tama was bij de cattery duidelijk de onderste in rang..dus een kat vinden waarbij ze zich prettig voelt is lastig
*Geen enorme ruimte (44m2)
- Het verschil in haar ga je niet merken. Je zal iets meer grit nodig hebben en meer voer. Een 2e kattenbak is misschien niet eens nodig. Maar je zegt zelf al dat dat niet zo'n probleem is ;-)
- Ze zullen even tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. En? Tama is jong. Stel dat ze een maand moet wennen... dan heeft ze daarna jaaaaren een leuk maatje ;-) En dat gewenningsproces moet je niet te somber inzien. Het kan ook heel interessant en leuk zijn ;-) Zien hoe ze steeds dichter tot elkaar komen, steeds verder hun verdedigingsmuur neerhalen, dat is gewoon mooi om te zien.
- Dat ze de laagste in rang was, zegt niets. Dat wil niet zeggen dat ze dat nu weer zal zijn. Om een voorbeeld te geven (dat gaat dan om kippen, maar toch...): Een paar jaar geleden heb ik bij iemand een kipje weggehaald omdat die door de andere kippen voortdurend gepest werd en geen leven had. Nu is ze de matriarch :lol: !
Als je kiest voor een jong katje, is Tama in eerste instantie sowieso de baas. Je kan bij kittens het karakter al behoorlijk goed zien. Je moet gewoon niet 'haantje de voorste' nemen ;-) Er zijn vaker katten die in catteries niet gelukkig zijn, maar in een huishouden met 1 of 2 maatjes het wel plezierig vinden. En 'baas zijn' ligt bij katten nogal ingewikkeld. Het is zeker niet zo zwart/wit als bij honden en kippen.
- De ruimte is geen enkel probleem. Liever gezelschap op 20m2, dan alleen in een kasteel! 44m2 Is echt zat voor 2 katten ;-) Waar zit jij lliever? Samen met je vriendin in een knusse woonkamer, of alleen in een grote showroom?

Tama zal geen drang naar buiten hebben, omdat ze dat niet kent en ze is bang aangelegd. Ze weet niet wat ze wil,ze weet alleen dat ze iets wil. Het feit dat ze gaat spoken als je in bed ligt, is in feite heel normaal kattengedrag. Katten zijn in het donker actiever. Vaak hebben ze ook nog zo'n outburst rond de tijd dat de zon opkomt ;-)

Ik denk ook dat een da bezoek weinig uithaalt. Als je echt iets te weten wilt komen, zal je heel wat onderzoeken moeten doen (en dan nog...) en dat gaat in de centen zitten. Of dat nou nodig is voor een kat die verder geheel gezond lijkt en waarvan het aannemelijk is dat de leefomstandigheden niet helemaal naar mevrouws wens zijn.. ik vind dat geen aanrader.

Als je een kat alleen houdt op een appartement, ontneem je het dier levenslang contact met soortgenoten. Ik vind dat niet gezond. Nou zijn schildpadpoezen vaak niet de makkelijksten (moet ik eerlijk toegeven) met soortgenoten, omdat ze vaak vrij vinnig en bitcherig zijn. Tama is dat echter niet, naar ik begrijp, en Brits Kortharen staan er juist om bekend dat ze heel tolerant zijn. En er zijn ook hele lieve en vriendelijke schildpadjes hoor, laat je dit niet afschrikken ;-) .Het zou voor Tama heel fijn zijn als ze haar aandacht kan gaan verleggen en jullie niet meer zo nadrukkelijk claimt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Kiwi »

Een DA bezoeken blijft inderdaad niet onze eerste keus, aangezien ze verder compleet gezond lijkt en zich 'poezig' gedraagt.
We zijn nog over het nadenken over een speelmaatje en houden de websites over herplaatsers goed in de gaten..

Vandaag ben ik (de vriendin) alleen thuis met de poes en nu miauwt ze zeker 1x per half uur, ook al ligt ze lekker in de krabpaal
of op een stoel. Zodra ik in beweging komt, komt ze met korte miauwtjes van haar plek en volgt ze me en blijft me aanstaren.
Als ik haar aanhaal lijkt het even te stoppen, maar al snel wikkelt ze zich weer om mijn benen om aandacht te krijgen.
Ik ben even een kwartier met haar gaan spelen en heb haar een kwartier 'quality time' op schoot gegeven en nog blijft ze daarna
zielig en langgerekt miauwen. Ik krijg meer en meer het idee dat ze mijn vriend mist, aangezien ze ook het meest 'dol' op hem is.

In elk geval al heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe!
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

je schrijft: 'Tama is het meest dol op hem'...
ja, dat hebben we hier ook, we hebben vorig jaar twee herplaatsers opgenomen bij eén oudere kater.
en wat blijkt? de beide herplaatsers zijn dol op mijn vriend en we wonen niet eens samen.... van mij moeten ze nog steeds niet zo veel hebben.
broer en zus zijn al snel uit elkaar gegaan en zus leeft nu in lat-relatie bij mijn lat aan de andere kant van de spoorlijn en ze zijn samen helemaal gelukkig.
k was er net en mevrouw kijkt mij nog steeds nauwelijks aan.
haar broer heb ik thuis en het heeft maanden geduurd voordat hij in mijn buurt wilde komen en hij begint geloof ik langzamerhand een beetje te begrijpen dat ik niet zijn mishandelende vorige vrouwelijke baasje ben...
jullie Tama heeft niet zo'n voorgeschiedenis maar katten kunnen hun voorkeuren hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Henri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jan 2010 14:03

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Henri »

Eigenlijk moet ik toegeven dat de opmerking van het levenslang ontnemen van soortgenoten inderdaad niet gezond is, dit loopt eveneens parrallel met onnatuurlijke levensomstandigheden, met ongelukkige gevoelens tot gevolg.In dit opzicht lijkt het mij dan wel zinvol natuurlijk, een 2de poes erbij te nemen, ermee rekening houdend dat deze dan ook geen weet heeft van de buitenwereld.Een optimale aangepaste lokatie blijft natuurlijk vereist,en op tijd en stond verplaatsbare inrichting reorganiseren.
Niettegenstaande dit alles, blijft de kans niet uitgesloten, wat dat balkon betreft.Nu is de poes nog wel bang hiervan, maar.....

Een bloedonderzoek ondersteun ik ook wel in geval van twijfels hoor, een oppervlakkige klinische raadpleging kan in dit geval niets bevestigen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door loek »

Hoi Kiwi
Ik herken het wel een beetje alleen is het volgens mij niet zo erg. Diesel mijn kater lijkt 'altijd onderweg'. Soms denk ik ook: je bent niet zo tevreden. (vind ik heel erg als ik dat denk). Hij kan ook zo door het huis lopen: mauw, mauw, mauw mauw, maaaauuuuuww, mauw. Nou ja dus iniedergeval zoveel gemiauw achter elkaar samen met dat onrustig rondlopen dat je denkt: 'houd eens even op' (en tegelijkertijd kan ik daar dan soms een beetje verdrietig van worden: 'zo van, wat is er nou manneke'. Hij kan ook gelukkig gewoon hele rustige momenten hebben (en hele drukke haha maar dan op een 'ontspannen' manier). En gelukkig heb ik nog een andere heel tevreden kat waardoor ik me wat minder onzeker voel. Want soms maakt het me wel een beetje onzeker hierdoor.
Kan Tama naar buiten? Ik denk namelijk bij Diesel weleens: dat beestje zou heel gelukkig zijn met een tuin. (ze komen dus niet buiten, woon twee hoog) Niet dat ik echt denk dat hij nu ongelukkig is. Maar het zou wel iets toevoegen in zijn leven denk ik. Hij heeft gewoon zoveel energie in zijn lijf lijkt wel. Tja zo vat ik dat miauwen dus meestal een beetje op een soort 'hyperactiviteit'. Dat merk ik dan ook wel in meer dingen.
Maar ja ik weet het ook niet hoor. Ik denk iniedergeval bij Diesel ook helemaal niet aan iets medisch. Hier heb je helaas niet zoveel aan in het kader van een oplossing ben ik bang. Maar misschien wel prettig om wat herkenning te krijgen.

Oja hoe is ze met eten? Diesel zou het liefst de hele dag door eten volgens mij.
Adriana jij heb toch standaard van die timerbakken aan staan 's nachts? Misschien is dat een idee. Is ze op zoek naar eten?

Gelukkig is het trouwens 's nachts erg rustig hier. (is ook een tijdje anders geweest) Maar 's nachts nergens last van. En da's natuurlijk bij jou wel het vervelende voor jou Kiwi dat ze s' nachts miauwd.
Misschien heb ik dit weleens eerder gevraagd maar zou een kattemaatje iets voor haar zijn?
Laatst gewijzigd door loek op 09 feb 2010 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door loek »

Oh...ik had een beetje stom alleen maar de eerste pagina gelezen...zie nu dat er al wat dingen gezegd zijn die ik nu misschien dubbel zeg...(dan snap je waarom ik dat doe ;-)) (lees nu ook pas dat hele balkon verhaal enzo. Diesel is inmiddels ook niet meteen heel happig op het balkon. Al weet ik het niet zeker want heb hem er niet meer opgelaten. Maanden terug sprinte hij het balkon op als de deur open stond. Als nu de deur open staat heb ik nog alle tijd om deze weer dicht te doen want hij steekt alleen maar twijfelend zijn koppie naar buiten......Maar goed da's natuurlijk weer wat anders dan bang zijn)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

loek schreef: Oja hoe is ze met eten? Diesel zou het liefst de hele dag door eten volgens mij.
Adriana jij heb toch standaard van die timerbakken aan staan 's nachts? Misschien is dat een idee. Is ze op zoek naar eten?
mssch beetje off-topic..
ja, ( ;-) hoi, loek!) om allerlei redenen eten bij mij beide katzels etmaal-door constant kleine beetjes voornamelijk natvoer.
dat houdt de rust in de tent, niet meer op jacht, geen hongerstress, geen gekots.
ze eten het meeste s nachts: s avonds laat en rond 04.00 uur. overdag bijna niet, tenzij onwijs lekker..

ik heb twee-vaks timerbakken (cat mate-Zooplus) en daarvan 3 stuks (je komt ze hier ook bij de kringloop tegen!), en nierfaalkater Mo mag eigenlijk geen voer van schildklierkater Zo. omgekeerd wèl.
dus Mo wordt s nachts met mij in de slaapkamer opgesloten en doorgevoerd.
Enzo kotst als-ie te gretig eet, dus die voer ik iedere vier uur via een timerbak en dat kan ik s morgens instellen.
en Enzo krijgt zijn harde brokjes apart en die laat ik hem als bezigheidstherapie uit de diverse jampotten hengelen als ik erbij ben. (foto volgt!)
en zo weet ik dus ook dat het soms Hills indoor, soms Orijen, doorgaans Applaws cereal free, vaak RCanin s/o moet zijn. en op dit moment is de blauwe Orijen met vis favo.

het is een beetje georganiseer maar heeft hier heel veel onrust, geblèr en malaise/gekots opgelost.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door loek »

Hoi Adriana
Niet echt of topic toch. Als Tama een kat is die dol is op eten is heel misschien dat de oplossing voor het nachtelijke probleem. Tenzij ze altijd al eten tot haar beschikking heeft en dus niet zo'n schrokkop (als die van mij ;-)) die alles altijd ineenkeer opeten.

(wel even off topic, ik heb zo'n timerbak voor als ik met etenstijd niet thuis kan zijn. Maar Diesel breekt dat ding bij mij gewoon open. Heb hem opgehangen, maar was binnen 10 seconde van de muur ;-) Hij hangt nu boven een deur daar kan hij niet bij. ;-) de brokjes vallen dan wel op de grond maar ja dan hebben ze ook wat meer te doen zullen we maar zeggen)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

Kiwi schreef:We zijn nog over het nadenken over een speelmaatje en houden de websites over herplaatsers goed in de gaten..
mijn ervaring is dat als je op zoek bent naar een herplaatser en in jullie geval een britje,
dat je dan (nog) beter even zelf de contactpersoon voor herplaatsing kunt benaderen.
zij zoeken samen met jullie en dat levert sneller altijd meer op!

[URL verwijderd. Plaats geen links naar catteries/fokkers, ajb]

en dan even links doorklikken op herplaatsing en vervolgens naar de betreffende rasclub
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Gita »

Herkenbaar probleem. Mijn schilpadpoes miauwt ook dat het een lieve lust is, dat doet ze al vanaf het moment dat ze als kitten hier kwam wonen, inmiddels is ze bijna 10. Soms zit ik rustig op de bank of achter de computer, niks aan de hand... maar dan gaat de telefoon en dan begint het. Idem dito 's nachts als het licht uit gaat (terwijl ze nota bene in de slaapkamer mag). Of ik zit in de zomer op het afgerasterde balkon, Nina houdt niet van buiten en gaat dan binnen erbarmelijk zitten miauwen.

Ze is niet enig poes wel een korte tijd geweest. Ik kan er niks zinnigs over zeggen of het toen erger was of juist niet.

Advies:
rustig blijven, zoveel mogelijk negeren maar wel gerust stellen (even roepen). Tenminste ik heb ontdekt dat als ik het volledig negeer dan wordt het gemiauw nog een tandje erger. Nina doet haar hoofd een beetje achterover en miauwt achter elkaar door.

Ook is het zo dat Nina een heel jargon heeft. Heel bijzonder maar ook zwaar irritant als je wil slapen of even rustig bijpraten met iemand. Ze heeft echt allerlei verschillende miauwen en geluiden. Ze zegt ook heel vaak een soort van "mmmmm achtig iets", dat beantwoord ik ook. Heb ook ontdekt dat als ik dat zeg als ze zeer dwingend is dat dit helpt. Blijkbaar klinkt het voor haar geruststellend.

Natuurlijk kan het nooit kwaad om uit te sluiten of er niks lichamelijks aan de hand is. Toch lees ik uit jou verhaal dat het gemiauw samenhangt met dingen die jij wel of niet doet. Probeer het in goede banen te leiden. En sommige poezen praten erg veel. Nina is ook wel eens ziek geweest en het gemiauw wat ze dan laat horen is echt totaal anders.

Mijn katten mogen ook mee naar de wc als ze dat willen. Mee in de douche houden ze niet van maar zodra de douche uitgaat, gaat Nina miauwen. Nou ja dan laat ik haar binnen. Ik vind dat ook niet zo'n ding. Mijn katten mogen denk ik ook op veel plaatsen in het huis zijn, het is ook hun huis en woonplek.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

Adriana schreef: [URL verwijderd. Plaats geen links naar catteries/fokkers, ajb]

en dan even links doorklikken op herplaatsing en vervolgens naar de betreffende rasclub
dit was Neocat en dat is geloof ik geen cattery/fokker
en de contactpersoon van de britjes was ook niet het adres van een cattery, voorzover ik het kon zien, maar een e-mailadres, dus geen url
en heel fijn en veel waardering ervoor dat we nu kennelijk erg kritisch op fokkers zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mag het een toontje lager zijn?

Bericht door Adriana »

hier wordt ook bij tijden veel geblèrd en sommige Oosterse rassen en katzels met Aziatisch bloed 'praten' meer en vaker dan sommige htk's.
Mo is sinds hij zwaar ziek was een soort van aandachtsjunk en kan je de oren van je hoofd kletsen. ik klets kats terug, op dezelfde toonhoogte en dan wordt het minder. maarrr, .. als de telefoon gaat dan gaat hij iets vreselijk verkeerds doen want hij is ook nog stikjaloers..
och, je leert ermee leven
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie