Vreemd eetgedrag

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Dreher
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:55

Vreemd eetgedrag

Bericht door Dreher »

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, en heb even op het forum rond gekeken, maar heb helaas nog niets identieks kunnen vinden (Helaas), dus wou ik alsnog mijn probleem voorleggen. ;)

Ik heb een poes, ze is *schat de DA* 13 a 14 jaar oud!

Hoe ze eruit ziet en wat ze doet: Ze ziet er jong uit, heeft een mooi wit gebid, heeft een natte neus, rent vaak door het huis, dus levendig is ze zeker, maar vreselijk mager!

6 maanden geleden begon het, ze at haar brokken niet meer, dit hebben we een aantal dagen aangekeken, en zijn toen naar de arts geweest, deze vermoede suikerziekte, maar ze dronk gewoon zoals vanouds (Nog steeds trouwens) niet meer, en niet minder.

We zijn toen overgestapt op andere (harde) brokken, en at slecht, bijna niets, uiteindelijk hebben we verschillende soorten brokken geprobeerd. (Whiskas, Kitekat, Gourmet, Felix, Purina...), ze had in die tijd ook een blaas onsteking, dus werd geadviseerd meer nat voer te geven, dus dat advies hebben wij gevolgd.

Dus toen ze iedere dag nat voer kreeg, at ze zich vol, bak was in 20 minuten leeg.

Kort daarna werd ook dit voer saai? en liet ze of een halve bak, of zelfs alles staan, dus wij hebben in de afgelope 4 maanden IEDER merk en IEDER soort natvoer geprobeerd, waaronder het duurste wat te verkrijgen is in de supermarkt (Denk aan, Felix - Elke dag feest) dure Gourmet blikjes, 1 euro per stuk, ook Alexis van de Aldi (Alle smaken), ieder merk, je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het geprobeerd.

Was ze het natvoer alweer zat, kochten we ander natvoer (Andere smaak, ander merk) (zoals omschreven hierboven), at ze dat een aantal dagen zo leeg, bleef er daarna alweer een half bakje staan, en uiteindelijk at ze helemaal niets, en kochten we WEER wat anders.

Tot op de dag van vandaag is dit gaande, nu heeft ze Kitekat Avonturier in Saus, 12 zakjes in een box.
Enigste wat ze doet is het Saus oplikken, en al het voer laat ze staan, en is het dus niet naar haar zin, en komt ze weer naar beneden, zeuren om eten.... :evil: :evil: .. En dan eet ze wat honde brokken, want haar eigen natvoer en de harde brokken eet ze gewoon helemaal niet...

Dit probleem omtrent eten is al voor 4 maanden gaande; iedere dag miauwen, zeuren om eten en negatieve aandacht, loopt je continue achterna... het is NOOIT goed.

Dit is volgens mij wel het hele verhaal, we denken er over om haar in te laten slapen, want we zijn kwa menu keuze gewoon uitgekocht, en de DA kan niets vinden.

Misschien hebben jullie een idee, Gr Daniel.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Vreemd eet gedrag

Bericht door ktje »

kan het niet aan haar gebit liggen?? Ze is natuurlijk al een ''oudje''...

Anders denk ik dat het toch medisch is, misschien een bloedonderzoek laten doen?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Dreher
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:55

Re: Vreemd eet gedrag

Bericht door Dreher »

We hebben gedacht aan een bloed onderzoek, misschien een optie.

Over het gebit... Zou je niet verwachten dat nat voer geen enkel probleem mag zijn wanneer ze wel grotere honde brokken eten kan?

Vooralsnog bedankt. ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Adriana »

Dreher schreef:het is NOOIT goed. Dit is volgens mij wel het hele verhaal,

we denken er over om haar in te laten slapen, want we zijn kwa menu keuze gewoon uitgekocht,

en de DA kan niets vinden. Misschien hebben jullie een idee, Gr Daniel.
welkom Daniel op het Forum en wat een binnenkomer!

katten die ouder worden en bij de verwarming wonen hebben een steeds lagere behoefte aan eten.
maar je schrijft: ze eet eigenlijk niet meer en is erg mager. je geeft haar hondenvoer?

een algemeen bloedonderzoek bij de dierenarts lijkt me de enige en aanbevolen weg en ik begrijp dat dit nog niet is uitgevoerd.
dus de opmerking dat de dierenarts niets kan vinden slaat op een vrij oppervlakkig onderzoek..

malaise op nierfunctiegebied zou een oorzaak kunnen zijn, van hoge ureum en creatininewaardes kunnen katten heel erg misselijk zijn en dan slecht eten..

kun je iets over haar gedrag zeggen? vrolijk, levendig maar zeker niet rusteloos? is ze meer gaan drinken/plassen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Cari »

Een bloedonderzoek is inderdaad iets wat op dit moment noodzakelijk is. Heel goed mogelijk dat haar nieren niet in orde zijn, of haar schildklier, of lever, of......wat bloed laten afnemen en je weet 't.
Ik zal maar niet ingaan op je tekst over 'inslapen'...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Dreher
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:55

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Dreher »

Ze is gecontroleerd bij de DA en die kon niks geks voelen of vinden.

Over inslapen, misschien voor jullie onbegrijpelijk, maar dit is gewoon te gek voor woorden.

Zojuist nog een keer Whiskas met Sardines voor haar gekocht, en die eet ze wel gewoon op, maar voor hoelang?!

En nee, ik voer haar geen honden voer, dat voer staat beneden en soms dan eet ze daar ongevraagd van!

Haar gedraag, tja, ze is levendig, soms heeft ze de dolle 5 minuten, altijd in beweging, drinken en plassen gaat goed.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door JLC »

Ik sluit me aan bij eerdere reacties. Wellicht zou je daarbij ook nog over kunnen gaan op een premium merk kattenvoer, zoals royal canin of hills. En dan zou ik dan kiezen voor brokken speciaal voor senior katten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Adriana »

katten kunnen tot wel 75% nierfunctieverlies hebben en dan nog voor het oog redelijk functioneren.
je zegt geloof ik niks over overgeven. ik kan me wel heel goed voorstellen dat je ten einde raad bent want een kat die niet eet en zeker al zo lang, gaat behoorlijk op je zenuwen werken, weet ik uit eigen ervaring.

als ik het allemaal op een rijtje zie dan lijkt me goed bloedonderzoek de enige optie.
ik denk dat haar eetweigeringen een medische achtergrond hebben en zeker geen gril zijn van een kieskeurige tante.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Cari »

Is een bloedonderzoek nou echt teveel gevraagd :roll: ???
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Roos en Minousch »

Misschien ook eens wat "beter" voer kopen, ik lees alleen maar over supermarkt eten, end at is nu niet het beste voer wat er is..
En een bloedonderzoek kan best wat uitkomen hoor.
Maar laten inslapen........
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Siris »

Ik sluit me aan bij de rest. Waarom doe je geen bloedonderzoek. De kat van mijn moeder, at ook niet meer die is 13 jaar, ze hebben een bloedonderzoek gedaan en hij blijkt het aan zijn schildklier te hebben. Hij krijgt nu pilletjes en gaat ietsjes beter met hem. Wil niet zeggen dat jou kat het heeft. Maar met een bloedonderzoek weet je gewoon meer en sluit je een heleboel uit.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Dreher
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:55

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Dreher »

Cari schreef:Is een bloedonderzoek nou echt teveel gevraagd :roll: ???
Jou adviseer ik een SLR McLaren Roadster aan te schaffen, want geld speelt tegenwoordig geen rol meer! :roll:

Ze heeft nu al 5 zakjes Whiskas met sardines e.d op, gaat perfect, dus ziek kan ze gewoon niet zijn... - Hopelijk blijft ze nu goed eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Adriana »

http://www.vlanauto.be/nl/nieuwe-auto/p ... dster/6016
even gegoogeld want weet ik veel wat zoiets is? een auto dus. :automobiel:
tussen de aanschafprijs van zo'n automobiel en bloedonderzoek voor je lieve huistijger zit een redelijke marge.
ik bedoel als je dat er niet voor over hebt,
verwacht dan van je kat verder geen wonderen en van ons verder geen meedenkwerk.

ik hoop van harte dat ze nu goed blijft eten, maar heb er een hard hoofd in.
in ieder geval weet je dus als je weer ten einde raad bent, wat ons dringende advies is.
enne, een da laat een kat niet zomaar inslapen zonder dat is uitgezocht wat de kat mankeert hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dreher
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2010 13:55

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door Dreher »

Klopt, maar dingen als Levertumor, en andere aandoeningen die de eetlust belemmeren, zie ik niet als mogelijke oorzaak, gezien ze prima eten kan, dat heeft ze keer op keer bewezen..

Dus ja, ik word een beetje knorrig van al die reacties met het verzoek een bloed onderzoek te doen..
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Vreemd eetgedrag

Bericht door berg »

Tja,
Als je eigenlijk geen raad wilt (of althans blijkbaar niet wat je wit horen) en toch je eigen gang gaat, waarom doe je dat de moeite
om hier uberhaupt een vraag te stellen? Vraag het dan niet, wordt je ook niet knorrig.
Ik ben trouwens blij dat ie eet. Dat red z'n leven blijkbaar....
Groeten,
Jootje
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Plaats reactie