Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
StiiYl
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 01:37

Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door StiiYl »

hallo

ik heb sinds gister mijn 2 Poezen laten helpen ze zijn beide 1,2 jaar ongev.
maar nu opeens uit het niets valt Spookie de jongste Misty aan echt uit
het niets en met een kraag om kunnen ze zich niet verdedigen ze grommen
naar elkaar rennen met die kragen door de woonkamer overal tegen aan
opzich wel grappig maar ben er nu al 3 uur op aan het letten en iedere
keer valt spookie misty aan wat te doen ?


alvast bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden van de mail
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door JLC »

Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben. Ze komen net bij de DA vandaan en ruiken nu andere geurtjes dan normaal. Daardoor zijn ze gestresst.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Cari »

Hoe oud is jouw dierenarts? Een kap om na een sterilisatie is nooit meer nodig, omdat een beetje dierenarts al jarenlang inwendig hecht en de poes de draadjes er dus niet uit kan trekken. Zelfs als dat niet zo is, zou ik proberen de kap eraf te halen en te kijken hoe dat gaat. Meestal zitten ze er niet aan, hoogstens wat likken. Een kap op is een ramp voor een kat, geeft enorme stress!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door daantje »

Het aanvallen en ruzie maken komt inderdaad door de geurtjes die niet meer hetzelfde zijn. Het kan een paar dagen duren maar ze wennen echt wel weer aan elkaar hoor.
De kapjes zou ik zelf ook zoveel mogelijk af laten. Als je bij ze bent dan kan je zelf in de gaten houden of ze aan hechtingen rommelen. Met een kapje op is de orientatie er niet. Dat is zeker niet prettig en zorgt inderdaad voor nog meer stress ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door sandy »

Die kapjes zullen ook niet bevorderlijk zijn voor de verstandhouding nu, buiten de vreemde geurtjes, het ziet er natuurlijk heel raar uit voor hun allebei.
Ik heb nog nooit kapjes gehad, is echt niet nodig tenzij ze flink gaan bijten aan de wond maar is is vrij uitzonderlijk hoor, zou die kapjes heel snel afdoen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door JLC »

Volgens mij zijn er tegenwoordig toch ook een soort van t-shirtjes voor huisdieren om te voorkomen dat ze aan de hechtingen gaan zitten. Misschien is dat voor jouw poezen een alternatief voor de kap.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
StiiYl
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 feb 2010 01:37

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door StiiYl »

in ridderkerk ik wou eerst zo`n rompertje aan doen maar ze gaan dan liggen en bewegen niet ziet er op zicht
wel grappig uit maar toen we ze op haalden hadden ze niks om toen we thuis kwamen begonnen ze allebei
direct aan de wond te likken en de dieren arts zei dat ze de hechtingen eruit konden likken ik denk dat als ik thuis
ben de kapjes eraf haal zodat ze zich een beete kunnen wassen ze likken nu aan het kapje
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door sandy »

Het is vrij normaal dat ze zich daar gelijk willen wassen, ze willen die geur kwijt van wat daar zit, kan op zich geen kwaad als ze het maar niet obsessief gaan doen.
Luus, een van de katten van mn zus had binnen een dag de hechtingen eruit, terug geweest, zelfde laken een pak, maar de wond is toch gewoon goed genezen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Tazke »

Onze 2de is vrijdag gesterilliseerd en het is ook niet echt gezellig meer tussen de 2. De eerste dag was vreselijk, maar nu 2 dagen later zie ik al weer dat het steeds beter gaat.

Als er alleen onderhuids gehecht is kun je het kapje gerust af doen, dan kunnen ze er niet bij. Onze Mick (die een paar maanden geleden geholpen is) had ik ook een rompertje aan laten doen, maar dat heb ik na 2 dagen ook uit gedaan. Ik was inmiddels wel uit gelachen en zij vond het helemaal niks. Dat is verder ook goed gegaan.

Als je echt twijfelt kun je natuurlijk de DA even bellen, maar ik denk dat je vooral moet doen waar jij je goed bij voelt.

Succes ermee!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Idris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 apr 2009 21:24

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Idris »

Cari schreef:Hoe oud is jouw dierenarts? Een kap om na een sterilisatie is nooit meer nodig, omdat een beetje dierenarts al jarenlang inwendig hecht en de poes de draadjes er dus niet uit kan trekken. Zelfs als dat niet zo is, zou ik proberen de kap eraf te halen en te kijken hoe dat gaat. Meestal zitten ze er niet aan, hoogstens wat likken. Een kap op is een ramp voor een kat, geeft enorme stress!
Mijn DA is niet zo oud, denk een jaar of 30 ofzo. Adia is vandaag gesteriliseert en ook zij kreeg een kap mee, met als advies om de kap een week te laten dragen. Ik heb de indruk dat ze momenteel meer last heeft van de kap dan van de operatie :???: . Heb hem na dit stuk gelezen te hebben er maar af gehaald en ff kijken hoe het gaat. Ze begint zich overigens wel gelijk te wassen, iets wat ze de hele dag niet gedaan heeft (of heeft kunnen doen in dit geval).
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door jobey »

Je moet wel goed in de gaten houden dat ze niet stiekem bij de hechtingen gaat zitten knagen. Deed die van mij wel, en ik was weer een week verder van huis.....
Veel dierenartsen doen het nog, die van het dierenasiel in Beilen ook en die is totaal niet oud. Een kap is niet leuk, maar een onsteking is voor de kat niet leuk. Ik hoop voor je dat ze er niet bij zit...
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Kattekop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 feb 2011 12:57
Locatie: Vogelwaarde

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Kattekop »

bij mijn beide poezen (inmiddels 14 en 15 jr.) is het na de sterilisatie helaas nooit meer echt gezellig geworden, daarvoor konden ze samen op de bank liggen etc., daarna nooit meer. Die sterilisatie is inmiddels dus 14 jaar geleden, maar vriendinnen zijn ze nooit meer geworden.
RIP Bella geboren:13-04-1997, overleden: 14-02-2011
Minou: 19-05-1996
Tizio: 24-05-2004
Poes: ?
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Eefje88 »

Hallo allemaal, bij mij hetzelfde verhaal. Roxy is gisteren gesteriliseerd en nadat ze op sublieme wijze uit het smalste rompertje dat er bestaat was ontsnapt, dan toch maar beslist met een kapje te werken. Want ook zij zit aan de draadjes te knagen en likken.

Sinds de thuiskomst van de DA blaast Bo nu heel hard naar Roxy. Ook alle vreemde geluidjes maken Bo bang/boos. Het bericht van Kattekop verontrust mij een beetje! Zijn er mensen waarbij de vriendschappen WEL terug zijn hersteld? Want op dit moment vind ik het voor allebei heel erg zielig...

Waarschijnlijk wijst het zichzelf wel uit binnen enkele dagen, maar ik ben toch weer lekker ongerust :)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door MarjanR »

Vroeger was mijn poes altijd erg boos wanneer een van de andere katten stonken naar de DA.
Dit loste zij op door hard te blazen en zelfs een tik uit te delen, maar ook met de zelfde gang de katten schoon te likken. Dan mochten ze pas weer op zichzelf gaan. En was alles weer goed. Nu was zij redelijk maf, dus ja.

Elke kat heeft wel "last" van een stinkend vriendje.
Meestal lost dit zich toch wel op na een dag of wat.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Eefje88
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 apr 2011 09:15
Locatie: Dendermonde

Re: Na sterilisatie ruzie tussen de vrouwtjes

Bericht door Eefje88 »

Het duurt nu al 3 dagen... Roxy ziet er ook echt van af, ze probeert steeds toenadering te zoeken, ze wil spelen en knuffelen en slapen met Bo. Maar Bo wil nog steeds niks van Roxy weten. Bo heeft vooral schrik denk ik, ze gaat niet aanvallen ofzo, gewoon hard blazen en snel wegrennen...

Ik lees hier op het forum veel over valeriaan... zou dit in dit geval ook kunnen helpen? En moet ik dan Roxy inwrijven met Valeriaan? Of hoe pak ik dit aan?

Alle tips zijn welkom!
Plaats reactie