Is mijn kat psychisch gestoord?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
bamboe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:11

Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door bamboe »

ik heb een kitten van 5 maanden, een kater.

soms dan is hij stout en spuit ik met de plantenspuit. heel vaak als dat is gebeurd dan lijkt het wel of er een knop omgaat bij hem.

hij gaat plat op de grond liggen, en dan maakt hij vreemde bewegingen met zijn hoofd, alsof hij knettergek word, een soort spastische bewegingen, daarbij komen de meeste vreemde miauwen uit zijn mond. hij kijkt er nog net niet scheel bij (om even te laten voorstellen hoe het eruit ziet).

daarna breekt de hel los en sprint hij het hele huis gillend door. met als gevolg veel gesloop.

het is een binnenkat maar de vloer ligt bezaaid met speeltjes en laserpennen waar ik vaak mee speel met hem. ook krijgt hij genoeg liefde.

ik woon in een flat dus naar buiten gaan is geen optie.

maar op zo een moment dan durf ik hem echt geen aandacht te geven, bang dat hij me aanvalt.

wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door JLC »

Ik denk dat je de plantenspuit maar niet meer moet gebruiken. Dat heeft kennelijk bij jouw kat een averechts effect. Bedenk wel dat het nog een kitten is en die zijn speels.
Heb je naast naast speeltjes, ook een (grote) krabpaal waar hij lekker in kan klimmen?
En misschien is een tweede kitten geen gek idee. Dan heeft je kat een maatje met wie hij kan spelen en ravotten. En spelen met je kat is ook goed, maar dat doe je al.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door loek »

Wat voor bewegingen maakt hij met zijn hoofd? En is dat alleen na de plantenspuit? Spuit je met de plantenspuit op zijn kop?
Als hij hele snelle schudbewegingen maakt met zijn kop dan heeft hij misschien ergens last van. (vlooien, andere beestjes, pijn???)

Maakt hij meer van deze bewegingen: snel zijn koppie draaien en dan weer even stil en weer een beweging en dan weer even stil. En vervolgens een race door het huis dan is het denk ik gewoon effe de dolle 5 minuten.

Waarom ben je bang dat hij je aanvalt? Heeft hij dat al weleens gedaan?

Ik kan niet zo goed beoordelen hoe het er precies uitziet. (kun je niet een filmpje maken?) Maar ga als eerste gok voor gewoon de 'dolle 5 minuten'. Hebben katten, en vooral binnenkatten, vaak zo nu en dan 'last' van. Het is een manier om energie kwijt te raken....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
bamboe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2010 11:11

Re: is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door bamboe »

nee het is geen manier van schudden dat hij last heeft van jeuk of iets dergelijks. het is echt een vreemde manier, inderdaad meer een beetje kopje naar links, rechts, heel snel en dan weer even stil, en dan weer doorgaan. met die vreemde, angstaanjagende geluiden erbij.

hoe moet ik hem dan op iets wijzen als ik geen plantenspuit mag gebruiken, vaak werkt het namelijk wel maar af en toe gaat hij dan zo raar doen (maar dan zat hij al midden in een speelbui maar deed hij stoute dingen)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door Nyncke »

Het kan geen kwaad verder, om te spuiten...het kan een tijdje duren voordat ze het weten.
Mijn eerste kat Trix, die ging zolang door met kattekwaad doen als ze het in haar bolletje had, die is eens behoorlijk nat geweest.
Maar goed, ze houden er niks aan over.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door loek »

Oh dan zijn het gewoon wat dolle minuten denk ik. Wat doet hij dan bijv. aan stoute dingen als hij in een speelbui is? Ik denk dat 'straf' in zo'n bui al helemaal niet goed aankomt. Hij heeft dan gewoon de focus op rennen en vliegen liggen. Als hij bijv. dan in het rennen even de tafel meepikt...zou ik dat persoonlijk negeren..hij is er ook zo weer af in zo'n bui. Maar dat is wat ik persoonlijk zou doen/ doe.

Wat voor 'angstaanjagende' geluiden maakt hij?

Ik denk trouwens dat een tweede katje erbij deze kater (en jou) heel blij zal maken. Kan hij daar lekker mee stoeien en zijn energie op uitleven.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
zeefriekje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 feb 2010 16:27

Re: Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door zeefriekje »

ik heb 2 poesjes rosco(van augustus 2jaar) en poncho(van augustus 1jaar).

maar sinds september-oktober dat de Rosco (het manneke) als wij alle 2 thuis zijn echt zo bang zit te janken aan de deur. Als 1 van ons aan het werken is dan doet hij niks.
Hij heeft nu ook al schrik van elke beweging dat we doen.
Als mijn man gaat slapen (hij is postbode) dan jankt hij niet.
Het is echt wnn we alle 2 thuis zijn dat hij begint bang te janken en dan ligt hij voor de deur.
De poncho(vrouwke) doet niks die speelt gewoon. :catani:
Het is precies of hij wilt iets zeggen dat er iets scheelt met de deur.
Bazinnetje van Rosco, Poncho en Bobo
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door Roos en Minousch »

Kittens hebben nu eenmaal een aantal keer per dag een ren uurtje, ze zijn gewoon speels, Vlinder doet dat hier ook, en ook met veel geluid..
Maar een plantenspuit is voor planten en niet voor katten, als hij iets doet wat niet mag optillen en wegzetten en nee roepen, of in je handen klappen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door Adriana »

helemaal gelijk Linda, plantespuiten zijn voor de planten. sommige katten hebben dat ren- en vlieguurtje tot op hoge leeftijd hoor!
zachtjes in het gezicht blazen, onmiddellijk bij het begaan van het delict, wil ook nog wel eens indruk maken.
en verder de omgeving catproof maken, een kat is een levend wezen, dat net zoals wij af en toe wel eens uit zijn bol wil gaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door JLC »

Ik probeer mijn katen zo veel mogelijk kat te laten zijn. Jaap en Lizzie hebben ook elke ochtend en avond een gek half uurtje. Ze mogen van mij ook naar buiten, maar dat willen ze in de winter niet erg veel.
Ik heb natuurlijk wel wat grenzen. Ze mogen niet op mijn leren bank. Maar het aanrecht... ik begin het een beetje te accepteren.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is mijn kat psychisch gestoord?

Bericht door Adriana »

sommige katten die andere katten aan het uitdagen zijn, kunnen geweldige brullen geven. en klauwen met poten om die ander tot actie aan te zetten. met heel veel gebrul en voor een deel hoort dat bij het Oosterse ras. dat zou je kunnen beschouwen als spel/proberen/trainen..
daar is niks mis mee, dat is geen aanvallen maar oefenen om later goed toegerust te zijn om prooien te vangen.
mijn katers van 16 en 10 doen dat nog steeds, naar elkaar toe en naar mij. en daarna rollebollen ze door de kamer. jouw kater heeft daarvoor geen maatje, vandaar dat hij zich tot jou richt.
wat is trouwens 'stout'? iets dat jou niet bevalt en wat dan nog? geef hem een beetje ruimte en probeer een kat niet te beheersen want dan zou je op den duur kans lopen op gedragsproblemen en dan ben je verder van huis. al dat verbieden en proberen op te voeden leidt doorgaans tot niks en verprutst de sfeer. speel wat extra met hem of zoek een maatje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie