Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door DJR »

Na wat verschillende soorten brokjes uitgeprobeerd te hebben ben ik erachter dat Kaya Royal Canin babycat heerlijk vindt, en Tigo alleen maar Jarco kat kitten wil eten. Nadat mijn proefzakje op was heb ik een doosje van een kilo gekocht. Ik kon echter nergens vinden wat de aanbevolen hoeveelheid per dag is. Staat niet op de doos en op de website ook niet.. :ethink:
Ik heb Jarco gemaild met de vraag en gezegd dat Tigo nu zo'n 1,2 kilo weegt en ik kreeg als antwoord: 'Vanaf 2 kg gewicht mag de kat 30 gram hebben dus bij 1,2 zou ik 20 gram geven'.
Ze zegt dat er achterop de doos van 2,5 kilo een tabelletje staat. Nu is de dierenzaak waar ik Jarco kan krijgen niet bepaald dichtbij dus vrij lastig om 'even' op die doos te kijken voor een tabelletje. Ik geef Tigo nu gewoon zoveel als hij wil, maar ik vind het fijn om te weten hoeveel hij eigenlijk 'moet' hebben want hij is nog wel es aan het miepen met eten. 20 gram voor een hele dag vind ik eigenlijk wel weinig, ook ter vergelijking met de hoeveelheid brokjes van Royal Canin.
Ik geef ze trouwens naast de brokjes ook nog een beetje natvoer van Royal Canin babycat.

Nou ja, mijn vraag is, wie gebruikt er ook Jarco en heeft wel een overzichtje voor mij? Zou ik heel fijn vinden!
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door loek »

Nee helaas bij mij krijgen ze hills. Maar kun je de dierenzaak niet even bellen om te vragen of ze even voor je kijken?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Nyncke »

Nee, vroeger stond het achter op de zak.
Anders zou ik ze eens bellen. Toen ik daar zelf mijn voer nog ging halen, wisten ze echt alles. Superaardig en superbehulpzaam.

www.jarco.nl

Hoenderstraat 10
5846 AE Ledeacker
Nederland

Telefoon 0485-382324
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Adriana »

http://www.jarco.nl/zoeken/voor-katten/ ... n-1kg.html

even bij mevrouw Jarco gekeken, indd. zo gauw geen tabelletjes gevonden..
wat ik wel zag is dat het hoofdbestanddeel van vrijwel alle brokjes bestaat uit granen..

is een kat een hamster? ik bedoel en dit is een ongevraagd advies..
dit voer is niet goed voor katten want katten kunnen niks met de koolhydraten en zetmeel uit granen..
en van hun aanbevelende teksten zijn we hier ook achterover gerollebold van het lachen, wat een onzin!

.... ;-) dus als het pak op is dan zou ik toch missch overwegen over te stappen naar een kwaliteitsvoer ipv Jarco..
we hadden laatst het merk Fokker op het Forum, ook zulk geweldig kwaliteitsvoer en ook voornamelijk granen,
dat is goed voor de financiën van de producent maar niet voor onze lieve pluizebollekes
en indd. zeker als ze niet genoeg drinken kunnen ze daar geweldig blaasgruis van krijgen

en van de dierenartsrekeningen (zie elders op het Forum) kun je heel veel kwaliteitsvoer kopen!
(sorry, ben missch weer beetje bot... :pdtdrv: maar t is goed bedoeld hoor!) :-P :-P
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door ktje »

Hoe oud is Tigo?

Naar mijn mening mogen kittens zoveel eten als ze zelf willen. Ze zitten in de groei dus hebben het hard nodig.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door DJR »

Hoe kom je erbij Adriana dat het hoofdbestanddeel van alle brokjes bestaat uit granen?

Kat Lam-Rijst : Samenstelling: lams 50%, rijst 15,5%, vet 18%, as 7,5 %, vocht 9%.
Kat gevogelte: Samenstelling: Gevogelte(kip/kalkoen) 45%, plantaardige bijproducten(rijst) 24% , oliën/vetten 18%, mineralen 13%.
Kat Special(Struviet): Samenstelling: kalkoen 36%, kippen 19,5%, vis 9%, rijst 4%, vet 17%, as 6,5%, vocht 8%.
Kat premium: Samenstelling: rund 41,5%, kip 10%, vis 8%, rijst 8%, vet 18%, as 6,5%, vocht 8%.
Kat vis: Samenstelling: vis 39%, rijst 15%, maïs 20%, vet 10%, as 6%, vocht 10%.
Kat rijst-mix: Samenstelling: rijst 93%, Groenten 3%, vet 4%

En tot slot, de kat kitten heeft inderdaad in de ingredienten granen zitten:
Ingrediënten:Granen, Vlees en dierlijke bijproducten, Plantaardige eiwitextracten, Oliën en vetten, Mineralen.

Maar of granen het hoofdbestanddeel is haal ik er niet uit. Dus of er is een synoniem voor granen die ik niet ken, of het valt allemaal wel weer mee. Jarco heeft geen chemische kleur-, geur- en smaakstoffen en is daarom ook maar beperkt houdbaar. Ik heb me er heus wel in verdiept wat goed is voor ze en nee, mn kat is geen hamster.
Ik heb alleen liever dát hij eet, met zn 12 weken moet hij nog goed groeien, en dan is het maar brokjes waar wat granen in zitten, dan dat hij niets eet.
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Adriana »

..er staat "vrijwel alle brokjes"

er zijn veel meer soorten en jij zet nu alleen de vis/vleessoorten onder elkaar..

de senior soorten hebben ook granen als hoofdbestanddeel
en dat is helemaal merkwaardig want juist oudere katten hebben vaak last van overwicht omdat ze minder bewegen en kunnen daar diabetes op ontwikkelen

en: rijst/mais is ook graan
en: granen wordt als eerste wordt genoemd, maw het grootste bestanddeel is dus graan
en: kittenvoer dat uit granen bestaat en ook nog plantaardige eiwitextracten is een merkwaardige samenstelling voor een kitten, plantaardige eiwitten zijn voor een kat zwaarder te verteren dan dierlijke eiwitten want zijn stofwisselingssysteem is daar niet op ingericht

en indd alleen het anti struviet voer bestaat voor het grootste deel uit dierlijk eiwit (logisch!) maar dat zou voor alle soorten moeten opgaan

maarre, voel je niet aangevallen hoor, dat was dus niet de bedoeling
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Kattenbella »

Tom en Jerry kregen hier inderdaad accuut blaasgruis van.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door JoBoris76 »

Is Orijen niet wat voor je dan? Dat is voor zowel kittens en volwassen katten. En begrijp ik het goed dat ze geen blaasgruis kunnen krijgen van dit voer omdat er geen granen enz. in zit?
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Camoth »

Katten kunnen altijd blaasgruis krijgen, ook katten die helemaal nooit brokjes eten en alleen vers voer.

Blaasgruis krijgen ze niet van granen, maar van de samenstelling van voer in het algemeen. Die bepaald de PH-waarde (zuurte) van de urine. Als die uit balans is krijgen katten blaasgruis. De hoeveelheid water/vocht die een kat binnen krijgt heeft hier ook invloed op. Daarom is de theorie dat omdat in natvoer en vers meer vocht zit, ze minder snel blaasgruis ontwikkelen.

De meeste brokken bevatten stoffen om blaasgruis te voorkomen. Zo zit er in Orijen bijvoorbeeld cranberry. Dit maakt de urine zuurder, maar kan, afhankelijk van de kat, ook weer oxylaatgruis (tegenovergestelde van blaasgruis) veroorzaken. Dit geldt voor alle brokken trouwens.

Kortom: als je brokken wilt geven maakt het wat betreft de granen niet zoveel uit welk voer je kiest mbt blaasgruis. Het gaat om andere bestanddelen. Orijen wordt algemeen als beter voer beschouwd omdat er geen graan maar aardappel in zit als koolhydraat.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door JoBoris76 »

Oké... ik snap het. Dank je voor de uitleg.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door DJR »

Toevallig gister een zak Orijen opengemaakt. Na de berichten over Jarco had ik er geen fijn gevoel meer bij om die te geven dus heb Applaws en Orijen brokken besteld. Tigo haalt overal zijn neus voor op. Ook had ik Bozita natvoer besteld en dat vindt hij heeeeerlijk. Eet er goed van, en verder geen brokken. Helaas komt hij er niets van aan en heeft diaree. Ik blijf sukkelen met mn beestjes..
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Camoth »

Je kan ook Jarco proberen te mengen met Orijen om te kijken of hij het misschien dan wel wilt eten? Gewoon langzaam aan meer Orijen en minder Jarco. Wie weet helpt het?

Veel succes met je beestjes.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door Adriana »

wij hebben voor Enzo minstens vier soorten harde brokjes in jampotjes en vrijwel iedere dag is de keuze anders. (50% van het totale dagvoer bestaat bij Enzo uit harde brokjes)

soms is het Indoor van Hills en dan ook wel Orijen bruin.
dan weer een paar dagen Applaws (80% kip cereal free, tegen haarballen, blaasgruis, hypo allergeen) en/of Royal Canin s/o en dan weer dental care van Hills of ..
Hills nature's best is nu helemaal uit en Orijen bruin ligt er af en toe ook een weekje uit.
het heeft een half jaar geduurd voordat er hier Orijen gegeten werd, iedere keer 1/2 brokjes O meegesmokkeld met ander voer..
Almo holistic is een tijdje 'je-van-hèt' geweest en wordt nu begraven.. Orijen blauw wordt nu verslonden - voor zolang het duurt.

ik hoef het dekseltje maar van het potje te doen en zie aan zijn reactie wat hij wil.
en laten we eerlijk zijn, ik eet ook niet weken achter elkaar alleen maar witlof...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Jarco Kat Kitten, aanbevolen hoeveelheid

Bericht door DJR »

Nee je hebt gelijk Adriana, ik vind het ook wel best dat hij Bozita zo lekker vindt, tot nu toe vindt hij daarvan de blikjes natvoer, de brokjes in gelei én de pate allemaal lekker, en die heb je dan weer in verschillende smaken dus kan ik heel veel varieren. Lijkt mij ook net zo lekker :)
Heb ook Royal Canin 36 brokjes weer gehaald, dat vindt Kaya dan erg lekker en Tigo moet je zo'n beetje brokje voor brokje voeren, dán eet hij het ook....
Maar goed, wat de aanbevolen hoeveelheid Jarco betreft (topiconderwerp) dat is niet meer relevant..
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Plaats reactie