Kat krijgt kale plekken

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
merja
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 17:53

Kat krijgt kale plekken

Bericht door merja »

onze kat muis heeft iets met zn vacht. wij weten niet precies wat maar haar achteren voorpoten zijn helemaal kaal en haar buikje ook. nu begint ze ook kale plekken te krijgen aan de achterkant van haar rug. we kunnen geen eczeem vinden en ze heeft 2 weken geleden een anti vlooien keur gehad.

wij hopen echt dat iemand weet wat het is.

alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Admin op 30 jan 2010 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 421
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: weet iemand wat er aan de hand is..

Bericht door Sannie_xx »

Ik zou het niet weten, haaruitval zou op zich van stress kunnen komen denk ik? Maar vast en zeker wel meerdere oorzaken mogelijk.
Als ik jou was zou ik even naar de dierenarts voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: weet iemand wat er aan de hand is..

Bericht door Shaz »

Dat kan inderdaad meerdere oorzaken hebben, een allergische reactie (misschien wel juist door het ontvlooien, door andere voeding, .....) of door stress. Xandor heeft in drukke tijden een kale staart, dan zit hij er zo aan te likken dat hij het kaal likt. Als het dan weer rustiger is groeit het haar weer aan en dan laat hij zijn staart ook met rust.
Ik zou er in ieder geval even mee naar de dierenarts gaan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: weet iemand wat er aan de hand is..

Bericht door Camoth »

Inderdaad: mee naar de dierenarts gaan om te laten onderzoeken.

Als het door stress komt kan je overwegen om Telizen te geven en hem een rompertje aan te doen (speciaal voor katten) zodat hij er niet aan kan likken (of zo'n kraag, kan ook vanwege de achterpoten misschien dan beter).

Hou je ons op de hoogte?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Claudia007 »

Ik zou naar de dierenarts gaan of even met de dierenarts bellen.
Zoeken op internet is handig maar beter is gewoon de dierenarts.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
merja
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2010 17:53

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door merja »

hay bedankt voor het snelle reageren ik denk dat het inderdaad de dierenarts wordt. enige probleem is dat onze kat dood en doods bang is in de auto hebben jullie misschien een idee om het een beetje minder stressvol voor dr te maken? groetjes merja
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Claudia007 »

Ik hou Sting altijd op schoot als we met de auto moeten en praat heel veel tegen haar.
Voor haar werkt het maar nou moet ik zeggen dat Sting geen problemen met de auto heeft.
Is de DA verweg? misschien kan je ook lopen....al is dat niet echt fijn met dit weer :-(
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Nyncke »

Kan de DA niet naar jou toekomen?
Onze dierenoppas heeft een DA die voor 7,50 naar haar toekomt. Als je niet gehecht bent aan je eigen DA ( als die niet komt ) kan het een optie zijn om een DA te zoeken die het dus wel doet.

Anders zou ik wat valeriaandruppeltjes in de kattenreismand sprenkelen.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Claudia007 »

Dat is inderdaad ook een goeie....die van ons doet het alleen bij uitzondering.
Maar wil er ook 1 zoeken die thuis komt omdat Sting het op haar zenuwen krijgt bij de DA zelf :???:
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door DJR »

Hoi,
Mijn katje kreeg ook kale plekjes, de plekjes zijn droog en schilferig. Hij heeft het op zn snoetje en voorpootje en ook achter zn oortjes. Ik ben al bij de dierenarts geweest en zij heeft een kweekje opgestuurd naar het lab want ze denkt zelf aan een schimmel :(
Hoop eind deze week de uitslag te krijgen maar als het schimmel is dan zijn we er de komende weken goed zoet mee..!
Ben benieuwd wat jouw DA constateert..!
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Camoth »

Vaak als het bij hun kopje zit is er sprake van een voedselallergie.

Wat voor voerbakjes heb je? Plastic voerbakjes kunnen namelijk ook uitslag en irritatie veroorzaken rond het bekje.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door DJR »

Ik heb inderdaad een plastic duobakje voor natvoer, ook rvs bakjes voor de brokjes en geef ze ook regelmatig op een schoteltje. Nu ik vaker over plastic bakjes heb gelezen gebruik ik die even niet meer...
Vervelend dat de uitslag van een schimmelkweekje zolang duurt..!

Merja ben je al bij de DA geweest?
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Huidschimmel, wie heeft er recent mee te maken gehad?

Bericht door DJR »

Na dagenlang al te speuren op het internet en in eerdere topics (oudere, die alweer gesloten zijn), ga ik er toch weer eentje over openen.. :eshifty:
Vorige week met de katjes bij de dierenarts geweest voor de laatste enting en Kaya had kale plekjes rond zn neusje, en op een voorpootje. :-| De DA dacht aan schimmel dus er is een schimmelkweekje naar het lab gestuurd. Thuis begon ik al te googlen en toen sloeg de paniek een beetje toe... :shock:
Maar wat ik eigenlijk veel lees zijn vrij oude berichten, of berichten van catteries, waar het logisch erg grondig aangepakt moet worden.
Misschien zijn er tegenwoordig weer betere behandeltechnieken. Dus mijn vraag is (en ik weet dat als de DA me opbelt en het blijkt schimmel te zijn, dat ik uitvoerige instructies krijg, maar ik ben erg ongeduldig en maak me druk, tot ik de uitslag heb.. vandaar dat ik hem hier ook even neerleg) wie heeft er vrij recent nog schimmel in huis gehad en hoe is het behandeld?
Wat ik bijvoorbeeld lees en bang voor ben is het volgende:
- katten scheren/knippen
- katten op 1 kamertje opsluiten
- 6 weken lang geen bezoek en niet op bezoek bij mensen met diertjes (helaas geen verjaardag vieren voor moi..)

Onze situatie: 2 katjes, een eengezinswoning waarbij de katjes door het hele huis kwamen excl. onze slaapkamer. (sinds het bezoek aan de da heb ik al 2 extra kamers voor ze afgesloten maar het zal wel niet veel nut hebben want ik loop het onder mn schoenen dan alsnog die kamers in...)

Vast bedankt voor jullie hulp!
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
DJR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2010 11:36
Locatie: Ede

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door DJR »

:hmmz: apart dat het naar dit topic is verhuisd.. ik heb geen vragen over de kale plekken maar over de behandeling van schimmel van tegenwoordig.. maar goed misschien dat iemand het via dit topic kan vinden en mij alsnog kan helpen......
Tigo en Kaya, 2 broertjes kruising Britse Korthaar X Maine Coon, geboren 01-11-09
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat krijgt kale plekken

Bericht door Camoth »

Ik weet dat Uumie van dit forum wel eens schimmel heeft gehad bij haar katten. Misschien kan je haar een pb sturen?

Ik weet wel dat ringworm (dat is die schimmel dan waarschijnlijk) ook voor mensen besmettelijk is. Google even op ringworm, ik denk dat je dan wel veel info zal vinden. Ik heb er zelf geen ervaring mee gelukkig.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie