Blinde, oudere poes vermaken

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Leintjecherubijntje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2009 17:29

Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Leintjecherubijntje »

Beste lezers,

Sinds kort hebben wij een wat oudere poes, ca 13 jaar, uit het asiel. Zij bleek helaas erg ziek te zijn, hoge bloeddruk en mogelijk een of meer attaques en als gevolg daarvan ook blind. Dat was in het asiel niet opgemerkt, ze dachten dat ze doof was (...).
Gelukkig gaat alles nu naar omstandigheden eigenlijk heel erg goed, en is ze best gelukkig.
We weten niet hoe lang ze als blind is, bijvoorbeeld al lang voor ze in het asie lkwam (ze is gevonden).
Ze weet zich erg goed te redden, kan alles vinden, springt vrolijk op de bank en het bed en dan lijkt het alsof er niets mis is. Tegelijkertijd loopt ze ook vrolijk tegen de muur op :).
Haar neus doet het ook prima, al het lekkers weet ze te vinden...

Maar om nu de vraag te stellen; omdat het de laatste tijd duidelijk beter gaat, en ze alerter is, heb ik het idee dat ze zich begint te vervelen!! Ze kan natuurlijk niet lekker naar buiten kijken of achter balletjes aan zitten. Ze komt wel op het balkon, maar vindt dat niet super leuk. Ze heeft een speeltje met een belletje, daar doet ze af en toe iets mee omdat ze het dan hoort (heel schattig, en bijna altijd raak!) als wij het beginnen, maar de laatste tijd ook niet echt meer.
Wat zou ze nou leuk vinden???? Ik vind het zo zielig dat ze eigenlijk alleen maar kan slapen en eten en borstelen (en knuffelen, maar helaas wil ze vooral s nachts aandacht en dan willen wij zelf slapen grom). Ik wil nu zo'n bal kopen waar je eten in kan stoppen en die hier en daar verstoppen, dan heeft ze wat te doen.
Ze loopt ook vaak heel hard te mauwen. Echt loeien. Soms denk ik dat ze misschien een beetje dementerend is... en dan niet meer weet waar ze is..? Als we haar dan roepen, dan is het weer goed.

Wie o wie heeft ee ntip/idee!
Dank alvast
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door JLC »

Wat goed dat je voor een wat oudere poes hebt gekozen, die nu ook nog eens blind blijkt te zijn. Wat raar dat het asiel dat niet heeft gemerkt.
Maar goed, je hebt in dierenwinkels ook speelgoedmuizen te koop die piepen. Misschien is dat leuk. Zelf heb ik geen ervaring met een blinde kat. Je kunt het eens vragen in de dierenwinkel wat zij verder nog hebben voor blinde katten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door tacuma »

Allereerst mijn complimenten dat jullie je sowieso over een oudere kat hebben willen ontfermen,
en dat jullie je niet uit het veld laten slaan door haar blindheid!

Er zijn inderdaad aardig wat speeltjes waar zo'n belletje in zit, en ook van die verenstokken
met belletjes eraan. Pingpongballetjes is ook een optie, als jullie tenminste een harde vloer
hebben, zodat het balletje te horen is als het stuitert of rolt. Alleen is bij balletjes e.d. de kans
ook weer groter dat de poes ergens tegenop botst tijdens het spelen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door sandy »

Mischien heeft dat harde mauwen te maken met het zijn in een vreemde nieuwe omgeving die ze dus niet kan zien en zoekt ze geruststelling in jullie stem?

Ik zat ook al te denken aan zo'n verenhengel, als ze dat voelt is het mischien herkenbaar als speelgoed voor haar.
Dat ding is hier in elk geval altijd heel populair.
En ik wil ook even kwijt dat ik het geweldig vind dat jullie haar ondanks haar handicap een kans hebben gegeven op een goeie ouwe dag in een warm huisje :thup:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Leintjecherubijntje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2009 17:29

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Leintjecherubijntje »

Dank jullie voor de reacties.
We wilden ook bewust een wat oudere kat, die al wat rustiger was. En die verdienen ook nog een leuk leven! We wisten dat ze ziek geweest was en een attaque gehad had, maar het ging eigenlijk best goed ze was alleen nog vrij mager van het zwerven. Maar toen we haar twee dagen hadden werd ze steeds zieliger, en 's ochtends lag ze ineens in haar drinkbak...arm ding, helemaal nat en koud. We dachten al, dat is nog een attaque en nu is het gedaan....
Maar wonderbaarlijk was het na 1 prikje bij de dierenarts (toen ze geconstateerd had dat 't de bloeddruk was) totaal over! Echt een compleet ander diertje hadden we. Ze at weer, kreeg interesse in de omgeving, in ons, en ging lekker ontspannen liggen slapen, echt super.

Ik heb inderdaad een speeltje aan een draad, dat moet ook wel anders ben ik zelf harder aan het rennen dat poes lief, haha, het moet binnen een paar centimeter van haar bewegen, dan vindt ze het uitdagend. Maar ik zal nog wat anders speeltjes en inderdaad pingpongballetjes gaan proberen.

Dat mauwen heeft zeker te maken met een soort verdwaasdheid, alleen ze is wel echt al gewend en het is ook al ruim drie maanden nu dat we haar hebben, vandaar dat ik dacht aan een soort dementie-verwardheid en uiteraard in combinatie met het niet kunnen zien. We moeten 's avonds ook niet zomaar naar bed gaan als zij diep ligt te slapen. als ze dan wakker wordt en het is helemaal donker (ze ziet wel verschil tussen licht/donker merken we want ze reageert op het aandoen van lichten) en stil dan raakt ze echt in een paniek/stress. Heel zielig. Nu nemen we haar 's avonds mee naar ons bed. Zolang ze dicht bij iemand kan zijn is ze helemaal gelukkig.

In dat opzicht is het wel sneu dat we overdag vaak aan het werk zijn. Maar ik zet nu vaak een muziekje voor haar aan en vantevoren lekker spelen en knuffelen. Vanochtend had ze zowaar weer interesse in haar speeltje, lekker gek doen :D.
Maar we komen er wel.... en alle tips blijven welkom!
Ik dacht nog aan een tweede als gezelschap, maar las ook ergens dat blinde katten juist niet zo gesteld zijn op soortgenoten, omdat ze dat als bedreigend ervaren als ze ze niet kunnen zien....

groetjes,
Marjolein
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door sandy »

Nou..ik weet niet of dat waar is, mischien voor sommige katten
Een van de katten van mn zus is ook blind, onderscheid volgens ons ook alleen nog maar licht van donker en ze is bijna volledig doof. Zij is 16.
Ze heeft nog 7 andere katten rondlopen die een stuk jonger zijn, en toen ze dus nog wel kon zien was ze altijd op haar hoede en nu omdat ze ze niet ziet is ze juist heel relaxed.
Over het algemeen slapen ze overdag dus zou het werk op zich niet zo'n punt zijn, en zeker als ze lekker heeft kunnen spelen en geknuffeld is, is dat denk ik wel voldoende.
Maar blind of niet blind, je moet het objectief bekijken of je haar er een plezier mee doet om 'r een maatje te geven. Zou dan ook een oudere rustige kat moeten zijn die niet ineens in een dolle bui haar bespringt want dat is natuurlijk wel bedreigend.
Maar niet alle katten hebben er behoefte aan ;-)
Ik vind dat jullie het geweldig doen hoor :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Kattenbella »

Marjolijn, geweldig dat jullie haar zo'n goede kans geven. Wat ik begrepen heb is dat haar bloeddruk te hoog was. Is het mogelijk dit regelmatig te laten controleren? Dit gaat vaak ook samen met eventuele nierproblemen. Zijn haar nierwaarden ook getest?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Leintjecherubijntje
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 sep 2009 17:29

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Leintjecherubijntje »

Poes heeft nu elke dag medicijnen en een keer per maand gaan we terug, ook omdat het nog niet helemaal goed is, wel beter, maar de arts vond dat 't nog beter zou moeten kunnen. Er is toen 't de eerste keer gebeurde bloedonderzoek gedaan, daar is niets uitgekomen, dus geen schildklier of nieren ofzo. Ik denk dat de dierenarts het wel in de gaten houdt, ze had in een keer de goede conclusie en doet heel veel voor Poes, dus ik denk dat we daar wel op kunnen vertrouwen!
Dank voor meedenken :)

En wat betreft maatjes.... ik denk dat we haar meer plezier doen met een extra mens, haha! Ze is heel erg aanhankelijk, wil altijd bij ons in de buurt zijn. Nu we haar 's nachts meenemen naar het bed, slapen wij alledrie beter, lol.
Dus wie nog een leuke oma of opa in de aanbieding heeft die het gezellig vindt om bij ons te wonen en met Poes te knuffelen als wij er niet zijn.... ;-)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door sandy »

Helaas, ik ben te jong om oma te zijn :-( :lol:
Als ze tevreden is, is het goed toch ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Cari »

Wat geweldig dat jullie haar hebben geadopteerd :eclap: !
Als ze blind is geworden door de attaque, kan het dan niet langzaam weer wat beter worden? Als ze wel licht en donker ziet, zou ze dan misschien ook een laserlampje zien :ethink: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
blinkie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:42

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door blinkie »

Hoi,
Wat goed om de verhalen hier te lezen. Wij hebben sinds een paar dagen ook een blinde kat en de verhalen zijn herkenbaar. Alles gaat tot nu toe perfect en de kat weet alles te vinden. Alleen spelen blijft lastig. Ik had toevallig een babykado gekocht bij de hema (een boxspiraal) met allemaal hangende popjes die geluid maken. Onze kat was hierin zeer geinteresseerd, dus vandaag maar weer even snel langs de hema :)
Gebruikersavatar
Peachy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009 14:00
Locatie: Nijmegen

Re: Blinde, oudere poes vermaken

Bericht door Peachy »

Mijn katjes hebben een bal met prikkeltjes en een belletje erin, en ze zijn er dol op. Vooral in het donker onder het bed, wat mijn vriend en ik dan weer iets minder vinden.. Misschien is een belletjesbal wel iets voor jouw kat?
Samenwonend met lief Thomas en twee heerlijke kittens Juno en Smokey

viewtopic.php?f=5&t=18864
Plaats reactie