'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
chantal1985
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:36

'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door chantal1985 »

Wij hebben sinds gisteren een nieuw poesje uit het asiel gehaald, van bijna 3. Het is een erg sociaal beestje en eigenlijk vanaf het moment dat zij binnen kwam, had zij haar draai al gevonden.

Wij hadden al een poesje van bijna 2 jaar. Ook een heel sociaal beestje. Maar sinds de nieuwe poes er is, is daar niks meer van over.

Ze blijft erg grommen en blazen. De nieuwe poes blijft d'r wel op zoeken, die wil duidelijk vriendjes worden. Maar zodra de oude poes gaat blazen, maakt ze zich toch maar uit de voeten. Een enkele keer blijft ze staan, of komen ze elkaar toevallig tegen, en dan gaat de oude poes ervan door en kruipt in een hoekje.

We hebben al geprobeerd de twee weer even in aparte ruimtes te zetten. Wij bij de oude poes, zodat die weer een beetje rustig kon worden. Maar ze bleef in de kast kruipen en zelfs tegen ons te grommen, omdat onze handen ruiken naar de nieuwe poes.

Wat kunnen we het beste doen? Ik weet dat het best een tijd kan duren voordat ze aan elkaar gewend zijn. De nieuwe poes is hier pas 1 dag. Maar dat onze oude poes zo bang is, voelt toch niet prettig.
Laatst gewijzigd door chantal1985 op 24 jan 2010 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: 'Oude' poes went niet aan nieuwe poes?

Bericht door Roos en Minousch »

Ze moeten wennen, dan kan best een paar weken duren, zolang het alleen maar bij gegrom en geblaas blijft, niets aan doen, geen aandacht aanschenken, als ze echt agressief worden zou ik ze apart zetten, het is volkomen normaal dat de eerste poes zo reageert.
dus geen aandacht aan schenken en ze hun gang laten gaan. Komt wel goed.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 'Oude' poes went niet aan nieuwe poes?

Bericht door sandy »

Het kan een week duren het kan een paar weken duren, het is gewoon een kwestie van wennen.
Zolang er geen bloedspetters op de muren zit gewoon even laten betijen ;)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
chantal1985
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:36

Re: 'Oude' poes went niet aan nieuwe poes?

Bericht door chantal1985 »

Het kan natuurlijk een stuk erger, dat snap ik. Het is prettig dat de nieuwe poes zoiets heeft van; 'gut, waar maak je je druk om' naar de oude poes. We zien ook al wel iets van verbetering, maar het blijft raar om je kat ineens zo 'niet zichzelf' te zien zijn.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: 'Oude' poes went niet aan nieuwe poes?

Bericht door sandy »

Tuurlijk, maar als de nieuwe poes zo relaxed blijft is dat voor de andere poes ook makkelijker om te wennen.
Toen Redney bij mij kwam in Rotterdam, was het met Missy ook een en al geblaas en gegrom, Red bleef heel stoïcijns eronder, keek 'r alleen maar aan van *waar ben jij nou mee bezig* en reageerde totaal niet op haar.
Na een week had ze de strijd wel opgegeven.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door Adriana »

ze moeten snel naar elkaar gaan ruiken, dus wattenschijfje om bekje onder snorharen van oude kater wrijven en dat wattenschijfje over snoetje van te accepteren poezel wrijven en nog een paar keer heen en weer. en dat paar keer per etmaal herhalen een paar dagen.
en als er geen verbetering is dan feliway verdamper proberen. er zijn halsbandjes van beaphar tegen angsten, misschien helpt dat.
en geduld en prijzen en aaien en veel aandacht..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door Nyncke »

Geduld, het gaat niet van de ene dag op de andere.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door Leonie89 »

bij ons duurde het een dag of 3/4 totdat onze poes interesse begon te krijgen in de nieuweling.. daarvoor zat ze alleen maar boos in een hoekje hem aan te staren.. het heeft in totaal een of twee weken geduurd totdat het helemaal koek en ei was..
geef ze de tijd, het komt vast goed..
wij hebben trouwens ook de feliway stekken gebruikt, maar ik week niet of dit echt invloed heeft gehad.. ik vond ze wel rustig al met al..
chantal1985
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:36

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door chantal1985 »

Bedankt allen! Erg fijn om deze reacties te lezen. Dat geeft wel hoop!

Ik heb inderdaad wel eens gehoord over die Feliway stekkers. Nog meer mensen met goede ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door Adriana »

de ervaringen zijn altijd wisselend, er zijn katten die goed reageren op Telizen (da), destress (huisdierendokter), feliway (da en dierenspeciaalzaak), kattenkruid,
TLC doet het altijd goed (tender loving care) en dat kost aandacht en veel tijd.
zelf kan ik niet tegen feliway en krijg daar tranende ogen van... :-( :uunk:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
chantal1985
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:36

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door chantal1985 »

Ik heb gisteren een klein probeer flesje Feliway besteld, die kwam zojuist binnen. Ik heb het een beetje op de hoeken van de kast, op de stoel en op de bank gespoten. En daarna op mijn hand. Een minuut laten drogen, en toen kwamen de poesjes beiden naar mij toe om geaaid te worden, en aan m'n hand te ruiken. De 'oude' poes gromde niet meer, terwijl ze toch even heel dichtbij stonden.

Of dat nu aan de Feliway ligt, weet ik niet. Ik zie sinds de eerste dag sowieso een vooruitgang. Ze zoeken elkaar steeds meer op. De 'oude' kat is alweer lekker zichzelf. Lekker druk en speels. En alleen heel soms gromt ze nog even naar de nieuwe kat, maar niet meer de hele tijd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door Adriana »

goeie berichten en zo te lezen gaat het al stukken beter onderling. :pdttsr:
en kennelijk heeft feliway effect en heb je aan een probeerflesje genoeg! :pdtbot:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
chantal1985
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2010 11:36

Re: 'Oude' poes (2 jr) went niet aan nieuwe poes (3 jr)?

Bericht door chantal1985 »

Nog even een update:

Het gaat heel goed tussen de poesjes. Ze zoeken elkaar steeds meer op, ook de 'oude' poes. Ze eten samen en geven elkaar 'kusjes' in het voorbij gaan. Soms hebben ze een dolle bui en rennen ze achter elkaar aan. Maar dit wel met staarten omhoog en zonder te grommen of blazen, dus wij denken dat ze dan aan het spelen zijn. De 'oude' poes gromt nog heel zelden. Ik heb d'r vandaag pas 1 keer gehoord.

En dat al op de 6e dag! Dat had ik de eerste twee/drie dagen niet verwacht. ;)
Plaats reactie