Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
bertmarleen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:03
Locatie: Hengelo

Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door bertmarleen »

Ik heb een nieuwe kitten en hij is nog heel erg bang, logisch want hij uit zijn vertrouwde omgeving gerukt en in ons leven geplaatst.
Ons gezin bestaat uit onze dochter van 6, 2 ex katers van 3,5 en 1,5 en een pup van een half jaar.
Toen onze laatste kitten (nu 1,5) erbij kwam wat het allemaal wat rustiger maar nu wij ook onze pup hebben is het allemaal wat drukker in ons huis.
De kitten is op dit moment nog heel bang, onze andere katten blazen nog (dat gaat vanzelf wel weer over) maar waar ik me het meest zorgen om maak is onze ooooh zoooo blije pup. Hij wil natuurlijk het liefst spelen met onze kitten, hij vindt katten geweldig. De kitten ligt het liefst in het reismandje want dat is lekker veilig, normaal komt zo'n kitten er wel een keer uit maar met onze pup die hem strak in de gaten houd ben ik er een beetje bang voor.
's Nachts hou ik ze gescheiden, katten in de kamer, hond in de gang en kitten bij ons in de slaapkamer. Dan kan hij even tot zichzelf komen, eten, drinken en plassen.
Heeft iemand hier ervaring mee en goede tips voor mij.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door Adriana »

;-) Hoi en welkom op het Forum,

Gelukkig heb je zelf ook al in de gaten dat dit ver van een optimale situatie is..

"kitten is op dit moment nog heel bang, :-(
onze andere katten blazen nog
want dat is lekker veilig, normaal komt zo'n kitten er wel een keer uit maar ....
Dan kan hij even tot zichzelf komen, eten, drinken en plassen."

Ik heb diep medelijden met dat kleine kitten bij jullie en dit kan de nodige stress en dus groei-achterstand op gaan leveren. Hier kan-ie toch niet tegen op! Zodra hij naar zijn bak wil, staat er een puppy gereed 'om met hem te spelen'..
Zou je je kitten voorlopig een aparte ruimte kunnen geven waar hij rustig kan eten, drinken, poepen en slapen? En af en toe onder begeleiding even bij de grote jongens om te wennen en te proberen staande te blijven. En dan snel weer veilig en rustig terug. En je ziet zelf wel wanneer hij groot en sterk genoeg is en zijn mannetje staat om er tegenop te kunnen en mee te kunnen doen. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
bertmarleen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:03
Locatie: Hengelo

Re: Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door bertmarleen »

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik de logeerkamer maar even ga inrichten als een kleine speelkamer voor hem. s' nachts is hij lekker bij ons op onderzoek uit dus dan laat ik hem bij ons op de kamer. We laten hem eerst maar eens even goed acclimatiseren, ach het is nu ook nog zo'n kleine frummel.

Grtz Marleen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door Adriana »

;-) fotootje van jullie kleine frummel?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door Cari »

Hai Marleen,
het wordt steeds gezelliger bij jullie ;-) . Maar goed, daar denkt het kitten nog even héél anders over :-( .
Het lijkt me inderdaad goed de kleine even een eigen ruimte te geven en 's nachts bij jullie. Dan zou ik, als hij lekker gewend is in zijn eigen kamertje en zich daar veilig voelt, voorzichtig één voor één de katten gaan introduceren. Pas als dat ook goed gaat, zou ik de pup erbij laten. Hoe oud is de pup en wat voor ras/hoe groot? Het is voor een kitten een heel verschil of er een labrador-pup of een york-pup op hem afstiert ;-) Ik zou de pup bij de introductie aangelijnd houden. Zet hem maar ergens vast op de kamer bij het kitten (hoe heet hij/zij??) en ga lekker met het kitten spelen. Aai intussen ook af en toe de pup even ;-) Ik heb dat ook zo gedaan toen mijn 7 maanden oude kitten/kat ineens het huis moest gaan delen met een hond (1,5 jaar en nog geen 40cm hoog). Hij was ook doodsbang, maar na een paar weken rolden ze samen stoeiend over de vloer :lol: . Met een grotere hond wordt stoeien uiteraard wat lastiger :icon_shifty: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
bertmarleen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:03
Locatie: Hengelo

Re: Hoe kan mijn kitten het beste wennen aan 2 ex katers en pup

Bericht door bertmarleen »

Hallo,

Nou we zijn goed en wel 2 weken later en ik moet zeggen dat iedereen hier weer lekker z'n gangetje gaat. Iedereen is zo goed als het kan aan elkaar gewend. Eén van mijn katten heeft er een leuk speelmaatje bij en de hond is ook op zijn plek gezet door Harry.

Ik heb hier wel een paar foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Marleen en Harry
Plaats reactie