Hoi Annika,
Horren voor de ramen, doen! Beter nu dan later. Ik had dezelfde vraag woonde twee hoog. Wilde 'nog ooit die horren regelen' Nou mooi te laat dus. Ik zat notabene voor het raam wat open stond. Met de gedachte als hij op de vensterbank springt dat kan ik hem in de gaten houden of eraf zetten...en ben er dus nog op tijd bij.
Ik weet niet wat hij heeft gedaan....want het gebeurde in een flits...Maar voordat ik het door had lag mijn kleine kittentje onderaan op de harde stoep. Vreselijk...als ik er nu nog aan denk. Gelukkig zag ik hem bewegen en er klonk een zielig kittenmiauwtje. Met het hart in mijn keel naar beneden gerend. En hij (en ik) hebben heel heel veel geluk gehad. Hij had een bloedneusje en was heel erg geschrokken wilde in eerst niets eten etc.
Maar de dag daarna ging het eigenlijk weer goed. Hij heeft er wonder boven wonder niets aan over gehouden. Maar dat is echt puur heel erg geluk het had heel slecht met hem kunnen aflopen.
Dus doe het jezelf en je kat niet aan....doe nooit een raam open voordat je die horren hebt. (ze zijn trouwens best heel duur kwam ik achter....dan weet je dat alvast. Maar dat is het dubbel en dwars waard!)
(brrr. krijg er weer een naar gevoel van...even mijn boevige rode kater knuffelen...)
Wat betreft tweede kat. Ik sta er denk ik iets minder 'heftig' tegenover als Cari. Maar ben het wel met de strekking eens. Het grappige wat je je volgens mij niet beseft (tenminste ik besefte me dat niet toen ik ook aan het twijfelen was: 1 of 2) is dat een tweede kat eigenlijk alleen maar voordelen heeft! Ik heb dus uiteindelijk voor twee gekozen en ben daar heel blij mee.
En dan kom ik meteen op je andere vraag. Ik heb veel meer rust en een goed gevoel over het alleen laten omdat ze met z'n tweeen zijn. (nog vind ik het niet echt leuk om ze een nacht alleen te laten..daar niet van maar hoop dat ik daar nog over heen groei

want ik vind het in theorie geen probleem)
Maar goed het is natuurlijk aan jou of jij dat wel of niet wilt!!! Wel zou ik je aanraden om er eens wat meer over te lezen. Voor en nadelen van 1 of 2 katten (voor jezelf en je kat(ten). Juist ook als (jonge) kitten, wat stiglitz is. (gedrag leren van elkaar etc) Het heeft bij mij uiteindelijk de twijfel al vrij snel weggenomen, 1 of 2. Ik vind er persoonlijk voor mijn katten te veel voordelen aanzitten dat ze met z'n tweeen zijn. En niet te vergeten voor mij ook! En dan bedoel ik niet alleen de gezelligheid maar ook de praktische zaken: minder verveling, minder vernielzucht, minder moeite om alleen te zijn...met evt. gedragproblemen etc.
Maar goed ik draaf een beetje door. Is aan jou...
Wat betreft het tuigje, sluit ik me aan bij voorgaand antw. Als je dat wilt kun je beter zo vroeg mogelijk beginnen. (maar bedenk dan dus ook dat als je daarmee begint...je er ook niet mee ophoud

Tenminste dat denk ik. Als ze eenmaal regematig buiten is dan denk ik dat ze dan ook regelamatig wil blijven doen.
Veel plezier van je kleintje!