Alleen zijn, kan dat?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Hey hallo,

Zoals omschreven in het voorstel topic, gaan mijn vriend en ik woensdag een eenjarige zwarte kater uit het asiel halen. Dat hoop ik overigens, want het asiel wil het katje niet 'vasthouden'. Dus ik heb vriendlief, met zijn variabele uren, direct de opdracht gegeven hem woensdag op te kunnen halen! Het asiel ik maar tot 16:00 uur open, dus ik hoop dat het lukt. :grin:

Het 'probleem' wat wij nu hebben is dat wij tijdelijk in een woning wonen tot ons huisje verbouwd is. Dit is overigens de woning naast ons toekomstige huisje, dus veel verhuiswerk zal het niet zijn. En de kat zal enkel aan de geur van het huis moeten wennen, want ze lijken op elkaar. In dit huis zitten wij dus nog met dozen te kijken die wij nog niet willen uitpakken ( = gewoon onnodig) en staan dus op de kamer waar wij de kat willen plaatsen overdag. Nu heb ik de kamer zo 'catproof' gemaakt door de dozen stabiel op te stapelen en de open kasten en onze renband te bedekken met oude lakens. Ik heb een oude kartonnen doos van de Ikea ingeknipt en een oud laken ingelegd, de stoel een kussen gegeven en komt er een krabpaal en het andere wat hij nodig heeft om de dag door te komen.

Zelf wilde ik twee kittens halen met mijn vriends verjaardag, maar aangezien hij een moeilijke periode doorgaat wilde ik hem verblijden met een lieve kat. Dit is erg plotseling gegaan en daarom wil ik voorlopig nog geen tweede kat er bij. Natuurlijk is een kitten van de lente/zomer meer dan welkom, maar nu wil ik dit eerst aanzien. De kat die hopelijk bij ons mag komen wonen is 1 jaar oud, zindelijk en zelfstandig. s'Ochtends en s'avonds wil ik hem toch beneden hebben, maar als wij beiden van huis zijn wil ik niet voor de verrassing komen te staan dat ik thuis kom en de kamer overhoop ligt.

Pffff, lang verhaal maar mijn vraag aan jullie: doe ik hier verstandig aan?
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Mac »

Er is neem ik aan geen andere mogelijkheid...

Mijn kat is wel gek op karton en hij krabt er ook aan. Ik denk dat als je genoeg speeltjes en een krabpaal neer zet, het wel mee zal vallen. Maar ja, een kat is nou eenmaal een dier, dus je zal wel eens voor verrassingen komen te staan. Zo is dat nou eenmaal :)

Suc6 ermee!
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Leonie89 »

ik zou gaan voor twee katten.. onze poes is ook een jaar alleen geweest.. ik had niet het idee dat ze erg eenzaam was, maar ik zie wel dat ze is opgefleurd sinds ons katertje er is.. het is gewoon veel gezelliger voor de katten, zeker als je veel weg bent..
maar je kan altijd beginnen met 1 natuurlijk.. een 2e kan er altijd later nog bij..
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

@ Mac: van verrassingen ga ik gewoon uit, ik bedoel, het blijft een dier. Het idee dat ze de hele dag op 1 kamertje zit staat me wat tegen. Wij hebben gelukkig boven en beneden een klein halletje. Misschien dat ik de kat daar na een paar dagen overdag kan laten loslopen?

@Elvedinenleonie: een tweede komt er zeker! Eerst zien of we één kat overleven. Maar ik heb je fotoboekje net bekenen en ik moet toegeven dat het er zo lief uitziet...
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Mac »

Bij een verhuizing is het beter om de kat maar aan 1 ruimte te laten wennen. En als de verhuizing klaar is de kat pas de andere ruimtes te laten verkennen. Dus ik zou hem gewoon in 1 kamer laten en als de verbouwing en verhuizing klaar is, de kat "los laten".

Ik zou dan wel regelmatig bij de kat blijven zodat hij ook aan jou kan wennen.
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Nyncke »

Vind het een beetje ingewikkeld verhaal...gaat het nou om het verhuizen, de rommel of het alleen zijn?

Ik persoonlijk zou wachten tot de verhuizing voorbij is en dan 2 kittens nemen.
Rommel, tja, een kitten maakt minder rommel als een pup....meestal....maar ja soms kun je uitgegraven planten hebben, of bloemen uit de pot, of nageltjes in je gordijnen, rafels aan je bankstel, gemorste koffiemelk.....enzo....
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

@Nyncke: het is voornamelijk het alleen zijn en of zo'n kamer met (netjes, niet wankelende) opgestapelde dozen wel kan. Oh, en het is, als hij het word, een eenjarige, dus al 'kitten af'. De volgende verhuizing is pas rond juni, dus het is nog wel even. De tweede kat wil ik toch graag als deze kat gewend is in het nieuwe huis.
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Mac »

Als het pas over een paar maanden is dat jullie naar het verbouwde huis gaan zou ik de kat wel wat meer leefruimte geven. Maar ik snap het probleem...(denk ik)
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Sorry, het is ook een beetje ingewikkeld... zelfs voor vrienden is ons verhuisplan ingewikkeld...
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

Ik vind een half jaar wel erg lang om in 1 kamertje , helemaal alleen de hele dag opgesloten te zitten. Als je straks je nieuwe huisje hebt, is alles piekfijn in orde en waarom zou je hem dan wél ineens het hele huis geven :???: ? Dat kan je beter nu meteen doen. Als je te bang bent voor je spulletjes, dan ben je niet echt geschikt voor een kat.
Het dier is jong en speels en zal best eens wat omgooien :eshifty: of aan de bank krabben. Dat hoort erbij. Als je hem in zijn eentje opsluit, raakt hij gefrustreerd en dat verdient hij niet.
Waarom vraag je in het asiel niet met welke kat hij goed kan opschieten en dan neem je er gelijk twee en geef je ze het hele huis. Je maakt er je kat echt veel gelukkiger mee. Als je er twee neemt, zijn ze nooit alleen en hebben ze afleiding - beter achter elkaar aanjagen, dan proberen de schaduwen in de gordijnen te vangen ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Nyncke »

Het ligt aan de kat zelf of die goed alleen kan zijn, alleen, als die dat kan en dan eerst alleen is, is een kat erbij een straf...beter of te wachten of meteen 2 katten te nemen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Cari »

Met een kat alleen in een leeg huis is er hoe dan ook een gebrek aan prikkels. Dan heb je 2 mogelijkheden: de kat verveelt zich en gaat 'probleemgedrag' ontwikkelen, of de kat legt zich erbij neer en stompt af tot hij een saaie dooie diender is. Mensen zeggen dan al heel makkelijk "hij kan er goed tegen :roll: " Vanuit het standpunt van de mens gezien misschien wel, want hij maakt niks stuk en slaapt, maar hij wordt ernstig tekort gedaan. Een kat alleen kan prima, maar dan moet hij wel naar buiten kunnen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Umimeis »

Ik Sluit me bij Cari aan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door loek »

Tamir schreef:@ Mac: van verrassingen ga ik gewoon uit, ik bedoel, het blijft een dier. Het idee dat ze de hele dag op 1 kamertje zit staat me wat tegen. Wij hebben gelukkig boven en beneden een klein halletje. Misschien dat ik de kat daar na een paar dagen overdag kan laten loslopen?
Dat zou mij ook een beetje tegen staan. Hoewel ik je overweging begrijp. Uiteindelijk wil je dat niet hoor voor je kat (overdag) in een klein kamertje alleen. Dat vind ik echt een beetje zielig. Ik zou gewoon lekker een paar dagen (paar weken nog beter ;-) maar neem aan niet realiseerbaar) vrij nemen van werk als de kat komt, zodat hij aan je kan wennen en jij aan hem. En tegelijkertijd de 'regels van het huis' leert kennen. Echt voorkomen dat er wat kapot gaat/ om gaat etc. kan niet. Maar over het algemeen valt het best mee (is mijn ervaring dan) en wordt iedereen en blijer (en rustiger, zeker op langere termijn) van al je kat gewoon de ruimte krijgt.

Persoonlijk zou ik ook overwegen om te wachten tot je lekker in je nieuwe huisje zit en dan als het kan meteen twee katten. Lekker in je hele huis. Iedereen op z'n best!

Ik snap echt dat het verleidelijk is, vooral als je al verlieft bent geworden op een kat uit het asiel.........Maar op de wat langere termijn...

succes met beslissen!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Alleen zijn, kan dat?

Bericht door Tamir »

Bedankt voor de antwoorden!

We hebben één kamer voor hem waar ik hem echt niet de hele dag wil opsluiten, maar wat wel een basis voor hem is. Zeker als hij pas in het huis komt wil ik hem toch rustig, kamer voor kamer laten wennen. Ons huisje heeft een kleine overloop, een trap, een hal en dan de keuken. Daar is een open ruimte naar de kamer. Ik zet er een krabpaal en een mandje neer en over onze bankstellen gaan dekens (hoe heten die verrekte dingen eigenlijk?). In de keuken zet ik een tweede kattenbak en voer neer. Dus heeft hij het hele rijk voor zichzelf (voorlopig) ;-) Een tweede komt er zeker, maar eerst hem eens helemaal thuis laten voelen, weten hoe het voor ons is (een eigen kat is toch anders dan wanneer mama het allemaal doet) en ook voor hem. Als we dat eens achter de rug hebben kunnen we op ons gemak verder kijken. Dan word het ook een kitten. Maar goed, eerst de maandag eens afwachten. :grin:
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Plaats reactie