Acute verlamming

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Kadylee
Kitten

Acute verlamming

Bericht door Kadylee »

Hoi Luitjes

Ik ben hier nieuw op het forum, dus zal mezelf eerst even voorstellen,
Ik ben Kady lee 24 jaar en woon in Sas van Gent met mijn vriend en onze 8 katten.

Je denkt gelijk, zoveel ?!?!?! Maar wij zijn dus een kleine Brits korthaar Cattery die af en toe een nestje Britjes heeft.
Dit gaat meestal allemaal goed, maar zo nu en dan zijn er zo van die gevalletjes die wat minder zijn.
Zo heb ik er nu ook eentje, waar ik graag jullie advies of mening over zou willen horen, want ik weet even niet wat te doen.

Op 9 mei is onze poes Tortelynnie bevallen van 5 gezonde kittens, 2 lilacs poesje en katerjte, 1 choclate katertje 1 rood katertje en een Choclate tortie poesje.
Wel alles gaat allemaal super met de kleintjes en ze vinden allemaal een gouden mandje waar ze allemaal lekker verwent en vertroeteld zullen worden door hun nieuwe eigenaars. Na wat berichten heen en weer met de nieuwe eigenaars hoor je dat het allemaal goed gaat ! Gelukkig dus.

Maar nu een goede maand geleden, krijg ik een bericht van een eigenaar van het rode katertje Carfield genaamd, dat het niet zo goed gaat met hem.
Zijn voorpootjes doen het niet meer (acute verlaming) , ze zijn naar de Da geweest en daar hebben ze medicijnen gekregen (sorry naam ervan weet ik niet meer) voor polyneurologie. Oorzaak onbekend.
Een tijdje op de medicijnen en ze zagen verbetering, (lichte trekkingen met de pootjes) dus ik was allang weer blij :)
Na een paar SMSjes gestuurd te hebben waar ik geen antwoord op kreeg, zag ik op maandagochtend een mailtje van deze eigenaar, waarin stond dat carfield begon vrijdag wat tegen te stribbelen met eten in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden is. Hij is zaterdagmiddag gecremeerd ! (mailtje ontvangen zaterdag om 21.36)

Gebeld sterkte gewenst met het overlijden enz.... en een vraag van mijn kant waarom geen sectie op het lichaam?
(gelet op het feit dat ze al eerder een poes van mij had gekocht, die helaas overleden is aan accute nierfalen op 1.5 jaar, had ze carfield van mij gekregen)
Ik had dit bij het vorige overlijden ook al gevraagd ? Antwoord: Sorry
Nu had ik al met onze Da overlegd over heel dit gebeuren, en zij zou even contact op nemen met de behandelend Da van Carfield. Maar ook zij kreeg geen medisch dossier. Enkel met toestemming van de eigenaar.
Ik de eigenaar bellen (geen gehoor meer gehad na het gesprek, enkel via sms of mail) of ze toestemming geeft voor een kopie van het dossier naar mijn DA te sturen.
Krijg ik een sms dat er geen Dossier is van Carfield, Elke kat die bij de DA onder behandeling is, of langskomt voor zijn entingen heeft een Dossier neem ik aan ?

Ik zelf contact opgenomen met hun DA, het enige wat ik nu te horen krijg is waar ik me mee bemoei en dat het privacyschending is ?
En nog verder een grote mond, ik heb gesmst, gebeld gemailt naar de eigenaar zonder gehoor.

Sorry voor het lange verhaal maar moet dit toch even kwijt,

Wt moet ik hier nu mee: Verder spitten, of de zaak laten rusten
Nieuw kitten geven of geld terug (nu 2 kittens dood zonder sectie) in totoaal 2 jaar een kat gehad van mij.
Ik vindt het raar dat er naar mijn weten geen bloedonderzoeken zijn gedaan, (mss toch niet zo'n goede DA) of andere tests ?

Ik hoor graag jullie reacties hierop of wat jullie zouden doen in deze situatie ??????????

Alvast heel erg bedankt
Een hond heeft een baas en een kat heeft personeel.
Cari
Tijger
Tijger

Re: Acute verlamming

Bericht door Cari »

Vervelende toestand....

Dat het aan de eigenaar van de kat is of het medisch dossier aan een derde wordt getoond, vind ik wel logisch..
Dat er geen medisch dossier zou bestaan, lijkt me ook vreemd en is waarschijnlijk alleen een poging om jou de deur te wijzen ...
Dat de eigenaren geen autopsie hebben laten verrichten, kan ik me heel goed voorstellen. Ze krijgen er hun kat niet mee terug en de kat wordt behoorlijk binnenstebuiten gekeerd, wat ook niet iedere eigenaar zo'n prettig idee vindt.. De autopsie zou meer voor jou zijn, omdat voor jou het rapport van invloed zou kunnen zijn op komende nesten.
Als ik jou was, zou ik het laten rusten, want je komt er toch nooit meer achter wat het probleem was. Het enige wat jij kan doen is je ouderdieren op zoveel mogelijk punten van tevoren laten testen.

Geld terug of nieuw kitten? Dat is helemaal aan jou. Misschien geen van beide.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

Ik snap dat de eigenaars het misschien geen prettig idee vinden,
dat hun kat binnenstebuiten gekeerd wordt, maar bij het overlijden van de eerste kat, had ik ook autopsie willen laten doen en dit heb ik toen ook aangegeven.

Dan is er sowieso nog het leugen over het dossier...... wel of geen dossier....

Het lijkt mij,, dat ze iets verbergen of achterhouden voor me... maar ik kom er niet uit wat....

Heb jij eerder over zulke gevallen gehoord of ervaring hiermee ????
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk hier even vanuit het standpunt van de eigenaar en niet vanuit de fokker.
Jij kan wel zoveel willen, maar het is/was hun kat. Een kat waar ze van hielden en een band mee hebben opgebouwd. Voor jou is het niet leuk dat er 2 kittens in een jaar tijd zijn overleden (ook financieel niet), maar voor de eigenaar is dit veel erger. Misschien vinden ze jou als fokker inmiddels ook wel heel twijfelachtig.. :eshifty:
Vertrouw je die mensen niet?

De kattenbende in beeld
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

Ik vertrouwde die mensen blind, hele leuke en vriendelijke mensen, maar nu achteraf begin ik er inderdaad aan te twijfelen.

Ik twijfel er ook aan of er wel alles aan gedaan is om hem te redden.... geen testen of onderzoeken etc....

Financieel is nog wel het laatste waar ik als fokker aan denk...
het gaat mij vooral om het welzijn van het beestje.... ik doe dan ook Fiv& Felv en pkd En Hcm testen, zowel de papa als de mama van de kittens.

Alle andere kittens zijn verder ook kerngezond en zijn prachtige katjes om te zien tot nu toe nog nooit een klacht gehad betreft hun gezondheid, vindt het juist daarom zo gek dat er iedere keer kittens doodgaan bij haar.

Nog vergeten te vermelden,,, in het begin had ze het er al over om hem te laten euthaniseren.....
Wat ik absoluut niet wilde hebben, heb zelfs nog aangeboden om hem terug te nemen.

Dan een maand later,,, kitten dood.... hmmmmmm
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Tsja.... :ethink:
Misschien hebben ze er niet alles aan gedaan om hem te redden, in ieder geval minder dan jij zou doen, dat is best mogelijk. Sommige mensen zijn sneller met euthanasie dan andere... Maar ze hebben blijkbaar met dit katje wel zeker een maand gedokterd en jou daarvan ook op de hoogte gesteld. Waarom zouden ze dat doen, als ze iets achter wilden houden? Misschien hadden ze een niet al te beste da :???: ? Dat ze hem niet terug wilden geven, kan ik me ook weer goed voorstellen. Het is geen paar schoenen, die je omruilt omdat ze toch achteraf niet zo lekker ziten. Als je zelf denkt dat euthanasie de beste oplossing is, ga je zo'n diertje niet weggeven aan iemand die een andere mening is toegedaan. Ze hebben de euthanasie toen niet doorgezet (dat kan ook een tekst uit pure wanhoop geweest zijn...) en dat zegt ook wel weer iets...
Ik kan me voorstellen dat je argwaan krijgt, als de andere kittens allemaal kerngezond zijn, maar misschien was het gewoon vette pech :???:
Hebben ze nu gevraagd om een nieuw kitten of geld terug?
Heb je van het vorige kitten wel het dossier mogen inzien?

De kattenbende in beeld
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

hoio

Ik heb er eigelijk van het vorige kitten niet om gevraagd vond het toen verschrikkelijk van ze en heb dat gelijk zelf aangeboden, heb ze ook nog eerste keus uit het nestje gegeven.

Ik had aangeboden om hem te komen halen omdat zij al 25 katten heeft dan is zo'n zorg voor een kat die niets zelf kan mss wel veel dacht ik.... was met de beste bedoelingen hoor..

Goed ik vind het allemaal een beetje vreemd gewoon.. geen sectie, zogenaamd geen dossier.... dierenarts die geen kopie van het dossier wil maken...

En inderdaad mss ligt het ook helemaal niet aan de eigenaren, (wat ik ook nog steeds wil geloven, ik geloof altijd nog in de goedheid van mensen) maar heeft die Da wel iets te verbergen, en dat is dat er gewoonweg geen onderzoek gedaan is..... of heel slecht onderzoek..

Mss is hij wel bang dat hij aansprakelijk gesteld kan worden voor de dood van Carfield,,

Goed het blijft natuurlijk wel gisssen,,

Maar is wel fijn om de mening van anderen hierover te horen dus bedankt voor je mening :)
Adriana

Bericht door Adriana »

hoi en welkom,

t kan zijn dat ik wat tekst heb gemist maar
je hebt 25 katten en dan koop je er nog één à twee bij?
een poes van anderhalf jaar met acuut nierfalen?
da's die niet met andere da's (dus buiten eigenaren om) collegiaal over een geval praten?
eigenaren van kittens die zeer voortijdig overlijden en geen verhaal halen bij de fokker?

voorlopig vind ik dit allemaal heel merkwaardig. wat verwacht je van ons?
we weten met zijn allen toch heel veel te weinig om wat voor mening of oordeel te kunnen geven? en helpt dat dan?
en, met respect, het is een verhaal van één kant.
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

Hoi

Tuurlijk is het verhaal van een kant, ik kan haar kant toch niet vertellen ?
Ik zet hier geen leugens neer, enkel de waarheid !
Dit is vanuit mijn oogpunt gezien ; met alle informatie die ik heb.

Acuut nierfalen kan iedere kat krijgen, waarschijnelijk heeft het dan al bij de geboorte niet goed gezeten maar is het pas later naar voren gekomen. Kan ik verder ook niets aan doen. Ik vond het heel erg voor de eigenaren dat ze verdriet hadden van het overlijden van zo'n jonge poes, daarom heb ik ook aangeboden dat ze om een nieuw kitten mochten komen.

Mijn Da heeft met die van haar gebeld, maar haar Da wilde bijna geen informatie geven en was heel kortaf. Toen ik zelf gebeld had met een paar vragen, werd ik ook afgesnauwd en kreeg ik ook een grote mond.

Het geen verhaal halen bij mij dus, doet ze niet. Ik krijg enkel een mail waarin staat dat hij overleden is, en al gecremeerd is. Dus ik heb niet de kans om sectie te laten verrichten of nader onderzoek

Ik zelf heb hier gewoon een raar gevoel bij, en ik wilde weten wat jullie hiervan vinden. Of wat jullie zouden doen in mijn situatie ?

Over de 25 katten, ik zou er niet aan moeten denken om er zoveel te hebben, goed andere denken daar misschien anders over....
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Nog 1 vraagje: ben je bij hen thuis geweest?

De kattenbende in beeld
Adriana

Bericht door Adriana »

nog 1 vraagje: waren de poezen, die je daar aan verkocht hebt bestemd voor de fok?
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

Hoi,

IK ben bij hun thuis geweest, katten liepen er allemaal netjes bij.
Het huis was klein maar het was er absoluut niet vies.

De katten die ik hun verkocht heb, waren niet voor de fok, maar voor show
Dat is ook hun intentie niet, om ermee te fokken, alle katten en poezen zijn gecastereerd en gesteriliseerd.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Tsja Kadylee, dan weet ik 't echt niet. Ik kan geen reden bedenken waarom die mensen iets achter zouden houden, waarom ze daar baat bij zouden hebben. Ze hebben nu blijkbaar ook niet om een nieuw kitten of geld terug gevraagd, dat zegt toch een heleboel? Ik zou het laten rusten.

De kattenbende in beeld
Michel6043
Kitten
Contacteer:

Bericht door Michel6043 »

Hallo Kady, Allereerst strekte met dit verlies, want ook voor een fokker komt dit hard aan.

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Michel en een van de beheerders bij [URL verijderd] en kom daardoor heel veel van dit soort verhalen tegen. Gelet op de aard van de ziekte heb je als fokker altijd het wettelijke recht op inzage van een medisch dossier van een door jou gefokte kat. Als fokker ben je namelijk verantwoordelijk voor het afleveren van een gezonde kat en kan een nieuw baasje zijn/haar schade in sommige gevallen verhalen. Echter, dan moet deze ten alle tijde de fokker melden als er iets verkeerd gaat en evt. in goed overleg de kat laten ophalen zodat de fokker zelf acties kan ondernemen. Een fokker moet dit doen om herhaling te voorkomen middels testen. krijgt de fokker geen informatie of deze pas na het overlijden, dan is dat een beetje het 'paard achter de wagen spannen'. Het onthouden van informatie, de tegenwerking van de DA maken het voor de fokker onmogelijk om op tijd in te grijpen. Beide, zowel de eigenaar als de DA zitten hier goed fout, waardoor zij ook al bij de vorige aankoop geen recht op vervanging, danwel vergoeding hadden.

In sommige gevallen komt het tot een rechtzaak waar de tegenpartij probeerd de schade te verhalen op de fokker. Men beroept zich dan op artikel 7:18 BW waarin wordt vermeld dat er sprake is van consumentenkoop. Geloof het of niet, maar dieren worden door onze wetgever gewoon vergeleken met producten. Zou er sprake zijn van consumentenkoop en U dus een ondeugelijk apparaat hebben verkocht in de vorm van een Brits korthaar, dan zou U als fokker tot zelfs 6 maanden na aankoop aansprakelijk kunnen worden gehouden. Echter, doordat U als fokker nooit de kans en info hebt gekregen om op tijd in te grijpen wordt procederen al moeilijk. In vergelijking met Uw auto (ook een product) moet U ook de leverancier in de gelegenheid stellen het 'euvel' op te lossen.

Tevens valt het nog te bezien of er sprake is van een consumentenkoop. Bij consumentenkoop gaat de rechter er van uit dat de verkoop heeft plaatsgevonden door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. U geeft aan slechts af en toe een nestje te fokken en staat naar ik aanneem niet als beroepsfokker ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In dat geval is van een bedrijfsmatige verkoop dan ook geen sprake zodat het bewijsvermoeden – dat enkel geldt voor de consumentenkoop – niet van toepassing is.

Wat U nu zou moeten doen is,

De zaak laten rusten en eventueel een advcaat inschakelen indien de eigenaar haar schade op U wilt verhalen. U bent hobbyfokker en heeft derhalve recht op juridsche bijstand. Zelfs zonder een eigen rechtsbijstandverzekering is dat mogelijk, U betaald dan slechts 98,00 euro eigen bijdrage. U hoeft hier zelf niets voor te doen, dat doet Uw advocaat.

Verder is ons advies om Uw fokdieren regelmatig te testen en deze officiële papieren goed te bewaren. U moet bij een evt. rechtzaak altijd kunnen aantonen dat U als fokker alles heeft gedaan wat mogelijk is om problemen te voorkomen. Er zijn echter uitzonderingen wat betreft testen/bewijsvoering nl; bijvoorbeeld als testen niet mogelijk zijn of als er geen medische behandeling mogelijk is. Een bekend fenomeen in catteryland is bijv. FIP, tegen FIP bestaat geen enting en kan derhalve niet worden voorkomen. Je kunt het wel via sectie (bloed/wezelonderzoek) aantonen, maar bent vrijwel altijd te laat.

Een heel lang antwoord, waar alle fokkers mogelijk iets aan hebben.

Met Vriendelijke Groet en sterkte,

Michel
[URL verwijderd]
Kadylee
Kitten

Bericht door Kadylee »

hoi Michel

Dank voor je antwoord, waar ik ook echt iets aan hebt ?

Je hebt zelf ook een cattery, neem ik aan ?

Helaas is je url weggehaald, wil je me je site is doorsturen in een pm ?

Alvast bedankt en excuses voor mijn late antwoord

Groetjes
Plaats reactie