Poezen blazen en grommen na het wassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
sarahboleij
Kitten

Poezen blazen en grommen na het wassen

Bericht door sarahboleij »

Hallo,
wij hebben vandaag onze poezen van 16 weken allebei om de beurt gewassen. Normaal gaan ze allebei leuk en gezellig met elkaar om (twee zusjes), maar sinds het wassen is het totaal omgeslagen. Een van de twee poezen (Kaatje) is continu aan het blazen en grommen naar de ander (Pip). Pip is het nu ook zat en begint terug te blazen en te grommen.
Heeft iemand enig idee waarom dit zo is? Zou het iets met de nieuwe geur te maken kunnen hebben oid?
Of doordat het geen leuke ervaring was misschien? Maar dan hadden we toch verwacht dat ze vreemd zouden doen tegen ons en niet tegen elkaar.
Ik hoop dat iemand tips heeft!
Camoth
Tijger
Tijger

Re: poezen blazen en grommen na het wassen

Bericht door Camoth »

Dat komt omdat ze elkaar niet meer herkennen. Ze ruiken nu anders dus ze denken dat het een vreemde kat is.

Je kan hun favoriete dekentjes pakken en ze beide daarmee inwrijven om hun oude geurtje weer wat meer over ze te krijgen. Anders moet je gewoon een paar dagen wachten tot de wasgeur er een beetje uit is.

Waarom moesten ze in bad?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Adriana

Re: poezen blazen en grommen na het wassen

Bericht door Adriana »

:pdtbath:
ja, dat intrigeert mij ook eigenlijk wel..
hetzelfde zie je bij thuiskomst nadat je er eentje mee naar de dierenarts hebt genomen
en ik moet daar altijd even bij blijven en uitleggen en afleiden totdat de geurtjes goed zijn uitgewisseld en iedereen weer weet wie wie is..
sarahboleij
Kitten

Re: Poezen blazen en grommen na het wassen

dankjewel voor de tip! Ik heb ze vandaag een beetje ingewreven met de hoes van het kussen waar ze altijd op liggen. Tot nu helpt het nog niet echt, maar we houden hoop ;-)
We hadden ze gewassen omdat ze allebei een beetje vies roken, beetje een kattenbaklucht. Maar ik denk dat we daar maar gewoon aan gaan wennen en ze niet meer wassen als het niet écht nodig is!
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Ik denk dat je dat inderdaad beter kan doen ;)
who knows where it's at.

Adriana

Bericht door Adriana »

sarahboleij schreef: omdat ze allebei een beetje vies roken, beetje een kattenbaklucht.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... eurbinders

de beaphar multifris voor kattenbakken voldoet hier in combi met klontvormend grit het allerbeste

en let op!

kost bij Nederlandse tuincentra en de meeste dierspeciaalzaken niet meer dan euro 4,99

en waarom Zooplus er 2 euro méér voor rekent is mij een raadsel.... :eshifty: :eshifty:
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Je kan ook droogshampoo proberen. Of babypoeder ;)
who knows where it's at.

Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

De kattenbak misschien wat beter schoonhouden :eshifty: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Adriana

Bericht door Adriana »

dat laatste vond ik eigenlijk vanzelfsprekend en missch is dat ook wel zo en zit het punt tussen jullie oortjes.
misschien moet je zelf gewoon rustig wennen aan de geur van een kat (ruikt naar pas gewassen dekens, welke schrijver zei dat ook al weer.. WF Hermans?..)

enne, nooit meer wassen hoor.
trouwens er is hier waarsch geen topic over het wassen van katten omdat de meeste katten dat niet zullen toelaten en de baasjes het verder wel uit hun hoofd laten (krassen, schrammen, waterballet)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik vind mijn katten heerlijk ruiken :pdtsml: - verdwijn regelmatig met mijn neus in hun vacht :eangel: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sarahboleij
Kitten

Tja, de kattenbak verschonen we vaak genoeg, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik al zei, we gaan ze never nooit meer wassen en zullen maar gewoon wennen aan hun geurtjes... Ze ruiken overigens niet naar pasgewassen dekens hier, maar ach ;-)
Nou maar hopen dat ze ook aan elkaars geurtjes wennen. Het gedrag hier is overigens nog niet veranderd, ze grommen en blazen nog de hele dag naar elkaar. De truc met de dekentje is helaas niet gelukt, maar we houden stug vol...
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Je kan ook feliway proberen (is geen paardenmiddel, maar het valt te proberen).

Dat is een stekker met een verdamper, die doe je in het stopcontact. Die verspreidt bepaalde feromonen die katten ook aanmaken als ze bijvoorbeeld kopjes geven (zich op hun gemak voelen dus). Je kan het kopen bij de dierenarts of hier via internet: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... y/127/1/1/ wel prijzig, maar je kan het overwegen. Heb het hier standaard in huis voor "noodgevallen". Heb het gebruikt bij de introductie van mijn katten, na een operatie om rust te brengen en tijdens het vuurwerk bij oud en nieuw. Ik ben er wel tevreden over. Maar is geen wondermiddel zoals gezegd ;)
who knows where it's at.

Adriana

Bericht door Adriana »

sarahboleij schreef: is overigens nog niet veranderd, ze grommen en blazen nog de hele dag naar elkaar. De truc met de dekentje is helaas niet gelukt, maar we houden stug vol...
missch helpt het volgende:
pak een wattenschijfje en wrijf zachtjes over de onderkant van het snoetje, tussen snorharen en dan naar beneden,
doe dat eerst bij de ene kat en dan bij de andere en dan nog een keer bij de eerste.
en na een uurtje met datzelfde wschijfje nog eens herhalen.
ze reageren naar jullie toe wel goed of ook daar beetje van slag? dan wil neus/neus-contact nog wel eens helpen
sarahboleij
Kitten

Het gaat hier sinds gisteren stukken beter! Heel af en toe blazen of grommen ze nog, maar daarnet waren Pip en Kaatje weer even samen aan het spelen! We hadden hun reismand te voorschijn getoverd om ze te wegen en daar gingen ze samen in zitten!
Dankjewel voor al jullie tips!
Plaats reactie