Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Waarschijnlijk heb ik een plekje, waar ze weten wat voor eentje het is.
Het is een gelijkvloers appartement, dus eventueel kan hem wel buiten
maar langs de andere kant heeft hij een speelkameraadje (als het klikt natuurlijk) en kan hij zo ook zijn energie kwijt

met ook nog een partner die helemaal niet een beest wil wegdoen...
ja ik heb hem inderdaad opgevangen ja, mss moet ik het zomaar zien

Och mensen het is moeilijk hoor om een beest weg te doen en ik hoop echt dat ik er snel overkom!

Ik zou nooit een kat naar het asiel doen, mss is het in Nederland beter dan in Belgie, maar ik vertrouw het niet
enkel iemand die ik ken
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Tazke »

Alles eens aan een stuk gelezen en ik kan me heel goed voorstellen dat het verschrikkelijk moet zijn om jullie kat weg te doen. Je hebt er tenslotte toch 6 maanden voor gezorgd en het is wel bij je thuis geweest! Als ik het zo allemaall lees denk ik dat dit inderdaad de beste oplossing voor je is. Een 2de poes erbij zou een super oplossing voor je kunnen zijn, maar zoals ik het lees is dat geen optie!

Neem het jezelf in iede geval niet kwalijk, je hebt je best gedaan. Jij en je kat verdienen allebei een beter leven (zonder stress). Jammer dat je partner er zo in ziet, maar dan moet jij maar de verstandige zijn van jullie 2!

Heel veel sterkte ermee en maak het jezelf niet al te moeilijk!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

een update:

ik heb hem gisteren weggedaan, toen ik thuis kwam heb ik niks anders gedaan dan geweend, geweend, geweend... maar echt niet normaal.
ik ben uiteindelijk wenend in slaap gevallen en wenend wakker geworden
ik voelde mij leeg, DOODSleeg...

Uiteindelijk ging het rond 10 uur iets beter tot mijn broer stuurde dat Typhoon zich echt onhandelbaar gedroeg. Blazen, kressen, brullen, aanvallen, slagen... het was zo erg dat zijn vriend op de tafel is gaan staan van schrik
dat was Typhoon niet...
ik kon niet anders dan hem terug gaan halen, want asiel is uitgesloten... (dit was al rampzalig voor me)
het ander katje was ook kwaad op hem, het klikte blijkbaar niet
nu, dat kon nog komen, maar ze wilden hem niet houden..
Ik kwam bij men broer aan, ik hoorde hem echt blazen, tot die men stem hoorde, en die was ineens kalm.
ik kon hem direct pakken, heb hem effe op schoot gezet, gehuild van blijdschap dat ik hem terug zag...
hij was ineens terug Typhoon... hij jammerde wel, maar hij was niet agressief, nam direct een snoepje aan (iets wat ie gisteren ook niet deed)

nu, ik weet niet wat jullie ervan denken, maar ik heb momenteel mij voorgenomen niet meer zo streng te zijn...
ik laat hem nu in de badkamer + gang + slaapkamer rondlopen, maar het eigenaardige is, dat die nu maar eventjes op verkenning ging in de slaapkamer en toen was het al ok. hij heeft even op de wasmand in de badkamer geslapen en nu ligt ie op zijn favo plekje, op de leuning van de zetel op zijn dekentje.
Ik denk dat die dolblij was dat hij terug hier is...
Als hij op de tafel springt, geen erg zolang er geen eten op staat, idem keuken...
want is het mss ook niet zo dat van het moment je het hem niet meer verbiedt, hij het niet meer interessant vindt?

Wat denken jullie?
Binnen 2 jaar zeker kan hij sowieso wel buiten, en mss dat ik het in de lente wel eens op het terras probeer...
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Heftig :shock: !
Het is duidelijk dat Typhoon in zijn nieuwe huis in 1 keer in het diepe/voor de leeuwen is gegooid en doodsbang was - heel jammer :-(
Goed dat je hem hebt teruggehaald, want dit zou niet meer gaan werken.
Ik begrijp dat hij nu gewoon het hele appartement tot zijn beschikking heeft? Niet meer zo streng zijn is inderdaad een goed en ook noodzakelijk voornemen en ik hoop dat jullie dat allebei volhouden. Verwacht niet dat het niet verbieden dingen oninteressant gaat maken. Typhoon blijft toch een kat met veel energie en een grote nieuwsgierigheid ;-) .
Ik begrijp dat nog een keer elders herplaatsen voor jou waarschijnlijk geen optie is, dus ik wens je heel veel succes verder en ook heel veel plezier met Typhoon (mooie passende naam trouwens ;-) )!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Umimeis »

Wat fijn dat hij weer terug is, hij zal jullie ook flink gemist hebben waardoor hij bij je broer in de stress raakte.
Goed dat hij nu thuis wat meer mag. Mijn katten mogen ook alles, behalve op het aanrecht springen.
Ze mogen op zolder, bij mij op bed. Ik laat altijd alle deuren open 's nachts, zodat ze overal kunnen lopen. Die vd badkamer doe ik wel dicht (anders gaat de warmte eruit en is het 's ochtends koud hihi). Ook mogen ze bij mij dag en nacht naar buiten (ik heb een luikje),maar meestal blijven ze 's nachts liever binnen.

Typhoon kan best al eerder naar buiten hoor, mits hij gecastreerd en gechipt is. Desnoods doe je hem voorlopig eerst nog aan een tuigje naar buiten. Maar laat hem voordat je hem buiten laat eerst een paar weken (4 weken of langer)weer even wennen aan je huis, want dan heb je meeste kans dat hij terug komt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Wat een heftig verhaal. Ik zou er goed over nadenken of je hem bij je wilt houden. Ik merk aan je verhaal dat je hem toch veel van hem houdt, ondanks dat hij lastig is. Als je hem wilt houden, dan moet je wellicht toch nog eens kritisch kijken naar het " vermaak" voor je kat.
In wat voor een appartement woon je? Kun je alleen met een lift naar beneden? Of kun je ook met trap naar beneden? Ik heb zelf ook wel eens in een appartement van 5 hoog gewoond. Dat gebouw had een lift en en twee trapppen. Een kat kan natuurlijk makkelijk via een trap naar beneden lopen. Woon je aan een drukke weg? En misschien is het toch mogelijk om iets aan je balkon te doen (en makkelijk in oude staat terug te brengen wanneer je de huur opzegt) waardoor je kat daar veilig op kan verblijven. Overigens ben ik niet zo handig en kan ik je niet echt goede tips geven om je balkon af te schermen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

ja zeer heftig,
mijn ogen en onder men ogen zagen vuurrood..
en voor Typhoon was het minstens even erg!!
oh ben blij dat die terug is!
En nu mag die in het hele appartement,
enkel nog niet als hij heel alleen is,
eerst wat afwachten of hij niet teveel afbreekt
is dat een goed ding?
Dus Cari, vindt je dan ook dat ik hem kan houden momenteel ???
helpt ermee wandelen? met een tuigje, want dat heb ik er nu ook voor over!
Daarnet zat ie int bad, al enkele keren trouwens, en als ik het water laat lopen, vind ie het fijn!

ik denk dat het teveel verbieden hem stress gaf...
ik hoop dit allesinds!!
het beeske was zo blij dat ie thuis was, hij liep uit zijn reiskoffertje

Umimeis: ik woon nu op het 2de verdiep, dat is het grootste probleem
ik heb al dikwijls gedacht om met hem te gaan wandelen vanachter aan de carpoort ofzo...of eventueel naar een rustiger plek.. (woon in een druk centrum nu).Hoe vermijd je dat die op het aanrecht springen?

Cari: hoe leer je dan best iets af?
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

JLC schreef:Wat een heftig verhaal. Ik zou er goed over nadenken of je hem bij je wilt houden. Ik merk aan je verhaal dat je hem toch veel van hem houdt, ondanks dat hij lastig is. Als je hem wilt houden, dan moet je wellicht toch nog eens kritisch kijken naar het " vermaak" voor je kat.
In wat voor een appartement woon je? Kun je alleen met een lift naar beneden? Of kun je ook met trap naar beneden? Ik heb zelf ook wel eens in een appartement van 5 hoog gewoond. Dat gebouw had een lift en en twee trapppen. Een kat kan natuurlijk makkelijk via een trap naar beneden lopen. Woon je aan een drukke weg? En misschien is het toch mogelijk om iets aan je balkon te doen (en makkelijk in oude staat terug te brengen wanneer je de huur opzegt) waardoor je kat daar veilig op kan verblijven. Overigens ben ik niet zo handig en kan ik je niet echt goede tips geven om je balkon af te schermen.

lift en trappen, maar kun een kat alleen de trap afl aten?
het is wel een drukke weg ja... dus das geen mogelijkheid,
ik woon midden in het centrum.

Hoe kan ik hem "vermaken"?
ik laat hem vanaf nu ook al toe in andere ruimtes, hij is veel kalmer nu vandaag,
maar ik weet dat de kuren er nog zijn hoor, hij is tenslotte 7 maand oud nog maar
Ik ben er echt over aan't nadenken een tuigje te halen...
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door JLC »

Misschien nog een (grotere) krabpaal? Katten vinden dozen ook leuk. Dus lege dozen (van verschillend formaat) op verschillende plekken neerleggen.
En met hem spelen als je terug komt van het werk. Ik heb een hengeltje met veren. Ik beweeg dat en de katten jagen er achteraan.
En katten kunnen op zich van een trap aflopen, maar als je in het centrum woont dan is het misschien niet handig om je kat los te laten.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Umimeis »

Als je in het centrum woont, zou ik hem ook niet gewoon loslaten.
Ik heb zelf het geluk dat ik in een rustige woonwijk woon waar niet veel auto's rijden, maar had ik in een drukke buurt gewoond, dan had ik ze echt niet buiten gelaten en al helemaal niet los.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

jeetje, wat een ontwikkelingen, Aphrodite, je wordt nog kat-minded!
en Typhoon heeft zijn redding duidelijk aan jou te danken, dus zal-ie ook wel wat aardiger tegen je gaan zijn.

een kat is een levend wezen met eigen natuurlijk gedrag.
actief, nieuwsgierig, speels en het beste is om dat zo min mogelijk te onderdrukken en soms ook te stimuleren.
gelukkig mag-ie nu uit de 'eenzame opsluiting' en dat maakt hem blijkbaar al rustiger.

ik woon in een flat 5-hoog met ook een trappenhuis, dat bij mijn voordeur eindigt.
als ik beneden de post ga halen, dan gaat de jongste kater mee en soms gaat-ie zelfs al vooruit.
dan neem ik stiekem de lift en vindt hem beneden. dat is allemaal afgesloten en het is er rustig, zeker s morgens vroeg.
vaak neem ik een speeltje aan een touwtje mee.
ik haal de post uit de bus en ga met hem trap voor trap weer naar boven. (intussen heb ik tijd om de post te lezen..)
vleesje, paar snoepjes, paar brokjes boven aan de trap lokken hem naar boven. en als we boven en weer binnen zijn en ik heb het gevoel dat hij nog te wild is, dan laat ik hem ontsnappen en doen we het, maar dan sneller, nog een keer.
dat kost je een half uur maar voor hem is dat onbetaalbaar, want luchtjes en geluidjes en spannende omgeving.

jouw kat lijkt me vrij wild voor een tuig, maar je kunt het proberen. eerst af en toe in huis omdoen en verder niks.
en dan meenemen en bv op een grote parkeerplaats of andere rustige plek neerzetten. verwacht niet dat hij met je meewandelt als een hond.
hij steekt zijn neus omhoog en gaat snuffelen en in de rondte lopen en een uitrol-lijn voor kleine hondjes is daarvoor ideaal.
laat hem die maar uittrekken als hij ergens naar toe wil, daar kan ie zijn energie in kwijt.

en je kunt hem aan de lijn ook op het balkon laten en sommige katten vinden een grote bench/kooi met zon/schaduw op het balkon ook prima, als ze maar goed rond kunnen kijken en daar hun natje en droogje hebben.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Cari »

Aphrodite schreef: En nu mag die in het hele appartement,
enkel nog niet als hij heel alleen is,
eerst wat afwachten of hij niet teveel afbreekt
is dat een goed ding?
Het is een begin, maar feit bllijft dat hij wel heel veel alleen is, verre van ideaal dus.
Dus Cari, vindt je dan ook dat ik hem kan houden momenteel ???
Laat ik het zo zeggen: als ik in een asiel deze kat zou moeten plaatsen en jij zou hem willen hebben en je zou me vertellen hoe je leefomstandigheden zijn, dan zou ik zeggen: sorry, maar deze kat gaat bij jou niet gelukkig worden, dus je krijgt 'm niet mee :ehand: . Maar de situatie is nu anders: je hebt 'm al en blijkbaar zit er toch meer liefde bij dan je vermoedde. Je kan hem natuurlijk houden, maar je moet je wel realiseren dat jouw houding t.o.v. hem heel sterk zal moeten veranderen. Hij was even blij en jij was even blij toen hij terug was,maar houdt dat stand?? Ik denk dat je op dit moment best graag wil, maar mensen veranderen helaas niet zo makkelijk :???:
helpt ermee wandelen? met een tuigje, want dat heb ik er nu ook voor over!
Als hij daar aan wennen kan (voor hoe dat moet lukken, moet je bij Adriana zijn) is dat heel leuk voor 'm. Maar een kat uitlaten is anders dan een hond: jij laat de hond uit, maar de kat laat jou uit. Het vergt veel geduld en inzicht in wat voor de kat fijn en leuk is.

Hoe vermijd je dat die op het aanrecht springen?

Cari: hoe leer je dan best iets af?
Het belangrijkste is dat je nooit iets te eten op het aanrecht hebt staan. Eten maakt die plek namelijk zo waanzinnig interessant ;-) . Als het aanrecht leeg is, zal hij er missschien nog wel eens opspringen, maar er ook gelijk weer af, omdat er wel leukere plekken te bedenken zijn. Hem echt afleren er ooit nog op te springen is heel lastig. Dan moet je iets bedenken wat 'zelf-straffend' is. Daarmee bedoel ik dat hij bv een straal water over zich heen krijgt als hij erop springt. De plantenspuit, door jou bediend, is niet afdoende. Hij zal er dan tijdens je afwezigheid evengoed nog opspringen. (O nee, hij zit dan alijd opgesloten :evil: ;-) ) Er zijn apparaatjes met bewegingssensor te koop die bestemd zijn om katten van bepaalde plekken te weren, dat zou je kunnen proberen.

Aphrodite, ik zou zeggen: kijk wat je kan doen om de omstandigheden te verbeteren. Wees eerlijk tegenover jezelf en tegenover Typhoon of het voor beide partijen allemaal wel leuk is en de moeite waard.
Hou ons in ieder geval op de hoogte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Adriana »

katten kun je vrijwel niet afleren op het aanrecht te springen
het is een soort van televisie, het beweegt, dicht bij het geliefde (hm!..) baasje, het is interessant en soms ook nog wel lekker..

wat je kunt doen is een klein handdoekje altijd op een t zelfde deel van het aanrecht leggen, waar je zelf niet bezig bent en je zult zien dat Typhoon op dat handdoekje gaat zitten. die wil gewoon bij je zijn!

AfbeeldingTyphoon leren in je nek te gaan liggen, is dat wat?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door lievelijn »

een goede tip is om als je weg bent, plakplastic met de plakkende kant naar boven op het aanrecht te plakken. wat voor de kat is dit een naar gevoel.. een laagje water op je aanrecht zetten kan ook helpen.

Dan zal het nog wel eens gebeuren maar minder vaak! een kat heeft toch een eigen willetje en is geen hondje, dat zijn baasje wil plezieren...
ik <3 Vlinder
Aphrodite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 03 aug 2009 16:49

Re: Mijn kat (6 maanden) maakt alles kapot

Bericht door Aphrodite »

Maarja Cari

Er zijn toch genoeg mensen die een kat houden op een appartement?
ik denk gewoon dat ik mij minder er in moet opjagen en bepaalde zaken moet vermijden, zoals hem enkel in de living laten
hij zit nu ook in de badkamer waar er nieuwe andere leuke dingetjes zijn...
Het is ook niet voor de rest van zijn leven, binnen 2 jaar zijn we normaal rond met de bouw en daar kan ie wel buiten eventueel...

ik denk dat elke mens voltijds werkt, en soms ook 's avonds weg is, is dat dan zo abnormaal?

Hij zal er dan tijdens je afwezigheid evengoed nog opspringen. (O nee, hij zit dan alijd opgesloten :evil: ;-) )
hij zit NIET opgesloten ?? :shock:
hij zit dan gewoon in de living en badkamer en gang en keuken ...

het feit dat die andere mensen zo erg aanviel, betekent ergens denk ik dat ie hier wel graag is/was
en dat het heel moeilijk zou zijn om hem te plaatsen,
denk je niet?

ik vind het soms tegenstrijdig...
Plaats reactie