Hoe mooi ik de gedachte vind: geen plantespuit e.d. je moet toch een consequentie verbinden aan gedrag wat je niet wilt...tenminste dat denk ik dan. Tenzij er andere oplossingen zijn natuurlijk! Altijd beter al het op een 'zachte manier' kan. Maar ik ben bang dat deze er niet is in dit geval. Ja misschien helpt het iedere keer consequent iets lekkers bovenop de krabpaal leggen?? Ik heb mijn twijfels...maar wat weet ik!? Dat zou natuurlijk mooi zijn. Ik lees het dan graag!!!
Maar klimt je kat nu niet in de krabpaal dan?
Diesel klimt bij mij af en toe in de gordijnen. Ik vind het, buiten het feit dat mijn gordijnen kapot gaan, ook altijd een beetje eng. Hij klimt namelijk helemaal naar boven en laat zich dan min of meer naar beneden vallen. (hij klimt wel een soort van...maar naar boven klimmen gaat toch echt een stuk soepeler dan naar beneden 'klimmen') De plantenspuit vind ik geen optie als hij helemaal bovenin zit want dan pleurt hij ECHT ongecontroleerd meters naar beneden. Meestal heeft hij zich al naar beneden laten vallen voordat ik ook maar iets kan doen trouwens en het komt niet zo vaak voor.
Wat ik wel vaak doe bij dit soort acties, is met ze gaan spelen. Ergens doe ik dan misschien ook wel wat Adriana je aanraad? Ik vat het altijd op als een teken dat ze weer een 'energie te veel' hebben en dat kwijt moeten. (Ik speel ook met ze zonder dat ze dit soort acties uitvoeren hoor

)
Maar als je genoeg legale klimmogelijkheden hebt (die ze ook echt interessant vind) en je speelt genoeg met haar en ze doet het heel vaak dan houd het wel een beetje op. En zou ik persoonlijk toch de plantenspuit ter hand nemen o.i.d. (kijk daar alleen wel mee uit als ze net als die van mij helemaal bovenin zit) of een andere minder leuke consequentie er aan verbinden.
Maar goed...je moet ook doen wat bij jou (en je kat) past!