Plassen op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marian2778
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:05
Locatie: Almelo

Plassen op bed

Bericht door marian2778 »

lieve allemaal,

onze kat, Disney is nu vier jaar. hij is zindelijk, en kan zo af en toe, als het weer meezit, naar buiten in de tuin spelen. Soms doet hij daar ook een plasje en grote boodschap. Ik doe daar niks aan. houdt tenslotte ook andere katten uit de tuin.

Overdag heeft meneer het hele huis tot zijn beschikking. Als koning des huizes moet dat ook wel, hij is tenslotte de baas. Hij mag alleen niet op de slaapkamer komen. tenminste, als wij er, als zijn behulpzame personeel niet slapen. heel af en toe komt het wel eens voor, dat de slaapkamerdeur open blijft. Puur als foutje van onze kant. Maar nu het probleem, als die deur openstaat, en wij niet slapen of boven zijn, dan gaat hij plassen op het dekbed. Soms al na drie minuten. hij heeft ook dondersgoed in de gaten dat het niet mag, want hij houdt zich heel erg gedeisd als het weer gebeurt is.

Nou weet ik ook wel, gewoon deur dichtdoen. ja, dat snap ik... Maar ik snap alleen niet waarom! Hij heeft altijd een schoon toilet, hij kan regelmatig naar buiten... Dus dat is het niet. Heeft het te maken met territorium, omdat wij misschien een deel van zijn territorium afsluiten, of zo? Ik zoek dus geen oplossing, want die weet ik wel, alleen een waarom....

Dank jullie wel!!!

xxx
"Dogs come when they're called; cats take a message and get back to you later." - Mary Bly
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen op bed...

Bericht door Camoth »

Plast hij wel normaal op de kattenbak als hij niet naar buiten kan? Of kan hij altijd naar buiten?

Als hij niet op de kattenbak plast en alleen buiten/op bed zou ik even naar de DA gaan, want dan kan hij blaasontsteking/gruis hebben.

Als hij wel normaal op de bak plast als hij niet naar buiten kan, dan kan je eens proberen een feliway stekker op te hangen in de slaapkamer.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
marian2778
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:05
Locatie: Almelo

Re: Plassen op bed...

Bericht door marian2778 »

hey,

Disney plast ook gewoon op de bak. Hij kan niet altijd naar buiten, omdat ik de deur open moet doen...zover issie nog niet, dat hij dat zelf kan gelukkig.... :edance: Dus volgens mij heeft hij nergens last van.

En wat is precies een feliway stekker? Zal eens even snuffelen!
"Dogs come when they're called; cats take a message and get back to you later." - Mary Bly
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen op bed...

Bericht door Camoth »

Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen op bed...

Bericht door Kattenbella »

Ik denk dat hij ook vind dat jullie bed van hem is. Hij laat dit zo weten ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
marian2778
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:05
Locatie: Almelo

Re: Plassen op bed...

Bericht door marian2778 »

Aha, das dus feliway. Maar ik vind het toch een beetje vreemd, 's nachts slaapt hij gewoon onder of naast ons bed, er is geen echte stress situatie voor hem, en hij doet het alleen op het dekbed. verder heeft hij nog nooit ergens anders geplast. :edance:
hij kent de kamer goed, doet het nooit als wij er slapen. Maar inderdaad, misschien doet hij het gewoon om te laten zien: Is mijn huis, is mijn bed, jullie MOGEN er van mij in slapen, maar mijn bed! Puh! hihi.
Ik kan ook echt niet boos op hem worden, oke ik straf hem wel als het gebeurd, maar ik moet mezelf ook straffen, dat ik de deur niet dichtdoe.... :oops:

Hij is en blijft....King of the Castle....
"Dogs come when they're called; cats take a message and get back to you later." - Mary Bly
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen op bed...

Bericht door Camoth »

Feliway is niet alleen tegen stress ;) Het heeft ermee te maken dat katten als ze die feromonen ruiken niet meer de neiging zouden hebben te gaan markeren zeg maar. Ik kan het niet zo geweldig uitleggen, maar misschien een keer het proberen waard? Baat het niet dan schaadt het ook niet toch?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Plassen op bed

Bericht door Kattenbella »

Klopt met de feliway! Ik ga er hier twee ophangen als ik aan het werk ga.
Het kan toch een vreemde teken van liefde zijn. Karel pist soms zelfs tegen mij aan. Gelukkig zie ik het wel aankomen en wimpel ik hem liefdevol af.....
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Plassen op bed

Bericht door daantje »

Wij kennen dit probleem dus ook. Onze Barrel piest uit protest (en ik weet zeker dat het echt protest is) op ons bed, of in de mand van Bo (de hond). Wanneer de bakken niet schoon genoeg zijn naar de freule haar zin piest ze ergens anders, of wanneer er een verandering in huis is, piest ze ook op bed of in mand. Barrel is inmiddels ruim 6 jaar en eigenlijk is dit altijd zo met haar geweest. Erg vervelend, maar we weten waar het vandaan komt en accepteren dit gedrag dan maar ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Plassen op bed

Bericht door puck0906 »

mijn kater heeft tot nu toe maar 2x op het bed gepiest en bij beide keren was dat omdat ik zijn kattenbak vergeten was schoon te maken. Hij ging dan ook echt op mijn kussen piezen zo van jij moet het doen. Volgens mij is het een soort van boosheid omdat hij overal mag komen maar daar niet. Je geeft aan dat hij daar wel mag slapen. Wat als je de deur gewoon een aantal dagen open laat staan?
Gebruikersavatar
marian2778
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009 12:05
Locatie: Almelo

Re: Plassen op bed

Bericht door marian2778 »

Hmm, als ik de verhalen zo lees, denk ik dat het een mengeling is van verschillende factoren... dat meneertje gewoon boos is, dat we zijn gebied afsluiten, en dat hij een nog schonere bak wil....
het is ook niet zo, dat hij het altijd doet, als de deur open staat. Het is al een tijdje weken goed gegaan, met de deur open. Maar nu ineens weer twee keer vlak achter elkaar....
Ik ga de feliway zeker proberen. Alleen als het niet lukt.... kan het grote dekbed weer in de badkuip.... :???:
"Dogs come when they're called; cats take a message and get back to you later." - Mary Bly
boonen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2010 11:51

Re: Plassen op bed

Bericht door boonen »

Onze kat Tommy doet exact hetzelfde. Kerngezond, gesteriliseerd mannetje, twee jaar oud. Hoe lossen jullie dat op ? Een kat kan veel aanleren, maar afleren is een andere zaak !
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Plassen op bed

Bericht door Adriana »

marian2778 schreef:Hmm, als ik de verhalen zo lees, denk ik dat het een mengeling is van verschillende factoren...
en 'aandacht' is ook nog een factor.
katten doen soms dingen om aandacht te krijgen en dat kunnen hele rare dingen zijn en heel erg tegendraads gedrag..
Mo is sinds zijn ziektes een aandachtsjunk. bloed afnemen bij de da kostte soms driedubbele spreekuurtijd.
aaien, vleien, lekkers, middelpunt van de belangstelling - genant was het

we wachten nu met hem in de auto totdat hij aan de beurt is,
dan plemp ik hem rechtstreeks op de behandeltafel van zijn favo dierenarts en verdwijn.
zijn favo da en zijn favo assistente nemen hem over,
pakken een voorpoot, beetje natmaken en ontsmetten en aftappen en goed zo, Mo!

sinds ik dat weet gaat het dwangvoeren met medicijnen ook anders, niet meer smeken, bidden, vragen, knuffelen, geduld hebben..
alles ligt gereed en dan is het 'goed voor je Mo en even hier komen', pak hem onder zijn poten,
stukje kip, handdoek over voorpoten, hand over kop, onder en bovenkaak open en oeps.
daarna mag ie het tweede stukje kip in alle rust opeten. en aandacht krijgt-ie zat maar het is nóóóóit genoeg bij hem..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie