Ander gedrag na overlijden maatje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Marrie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2009 18:46

Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door Marrie »

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag, 28 december heb ik helaas een van mijn poezen moeten laten inslapen.
Ze was de allerliefste van het stel (ik had er 5) en bemoederde de rest.
Nu merk ik aan een van mijn overgebleven poezen dat ze afwijkend gedrag vertoont naar mij toe.
Ze heeft me maandag totaal genegeerd, kwam niet bij me liggen op schoot, en s'nachts ook niet op bed.
Gister ging ze me uit de weg. Ze lag wel in de buurt, maar wanneer ik haar riep keek ze heel afkeurend naar me
of negeerde ze me. Ook vannacht heeft ze niet bij mij geslapen.
Nu zit ze wel wat dichterbij, en heb ik haar vanochtend ook weer mogen aaien...

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Blijft dit zo? Zou het echt heel erg vinden, ze is normaliter heel erg op
mij gericht, samen met onze overleden Pukkie.,,,
Ligt de poes de hele dag op de stoel, reken dan op een natte boel
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door TrudyTraa »

Hoe is dat inslapen verlopen? Ben je naar de da geweest en is het daar gebeurd? Of bij jou thuis, zodat de anderen konden meemaken wat er gebeurde?
Heeft de poes, die nu afwijkend gedrag vertoont, de kans gehad om 'afscheid' te nemen? Dwz heeft ze Pukkie nog kunnen zien/besnuffelen na haar overlijden?
Marrie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2009 18:46

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door Marrie »

Hoi Trudy,

We hebben Pukkie bij de da laten inslapen. Maar wel weer meegenomen naar huis.
De andere dames moesten toen helemaal niks van haar hebben.
Tiny, de poes de nu niks meer van mij wil weten, lag altijd bij Pukkie, heeft haar altijd gewassen enzo.
Nu hadden we Pukkie in een mandje gelegd, zodat de andere poezen en honden nog even konden snuffelen, maar
toen moesten ze niks van haar hebben. Echt heel erg vreemd.
Ook de honden liepen er met een boog omheen, terwijl een van onze honden haar ook altijd een lik over de kop gaf.

Vanaf dat moment wordt ik dus door Tiny compleet genegeerd. Normaal ligt ze altijd op schoot, en op bed...
Ligt de poes de hele dag op de stoel, reken dan op een natte boel
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door TrudyTraa »

Toen mijn Fifi een jaar geleden overleden is, hebben de andere poezen haar ook volledig genegeerd. Ze heeft wel nog een hele nacht op de bank gelegen, op een dekentje en ook onder een (omdat het voor ons zo akelig was om te zien...).
Ik weet natuurlijk niet wat de poezen die nacht gedaan hebben, maar toen wij nog op waren hebben ze er totaal geen aandacht aan besteed.

Het lijkt me heel logisch dat Tiny tijd nodig heeft. Een afscheidsproces heeft nu eenmaal tijd nodig. Ik zou het aan haar uitleggen, gewoon tegen Tiny vertellen dat je snapt dat ze verdriet heeft, dat jij dat ook hebt. Dat je Pukkie mist, maar dat je de beste keuze gemaakt hebt, enz enz.
Het klinkt misschien raar om dit met woorden te vertellen aan je poes, maar een vriendin van me (die veterinair natuurgeneeskundige is) zegt dat katten je snappen. Och, en baat het niet dan schaadt het zeker ook niet.

Als Tiny niet over het verlies en haar verdriet heen kom (na een tijd) zou ik haar een Bach-remedie geven. Er is er een (weet zo uit mijn hoofd niet welke. Star of Bethlehem??) die steun biedt na het verliezen van een dierbaar persoon.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door Cari »

Ik sluit me helemaal bij Trudy aan. Tiny was heel close met Pukkie en ze rouwt. Geef haar tijd, maar laat haar weten dat je er voor haar bent.

Dieren reageren allemaal anders. Toen Barney op kerstavond oveleed, heeft hij tot de volgende ochtend, gewoon in een mandje, zonder deken eroverheen, in de kamer gelegen. Een paar hebben even aan hem gesnuffeld, maar verder geen reakties. Daarna heeft hij tot maandagavond in de berging gelegen met een deken over hem heen. Toen ik hem maandagavond weer binnenbracht, reageerden mijn dieren anders. Heel voorzichtig snuffelden ze, maar bleven nu op ruime afstand. Eén van de honden probeerde hem wel met zijn snuit verder te begraven.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Marrie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2009 18:46

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door Marrie »

Hallo allemaal,

Bedankt voor de antwoorden. Klinkt stom, maar ik heb even met Tinu gepraat.
Ik heb haar op schoot genomen (had ze even helemaal geen zin in) en haar uitgelegd wat er gebeurd is,
en waarom we dit gedaan hebben.
Het leek net alsof ze me begrepen heeft. Ze is weer een stuk rustiger. Ze ligt nu te slapen op de vensterbank, kacheltje staat aan...
Ze heeft al even naast me gezeten op de leuning van de stoel, en ik mocht haar even aaien.
Het zal hopelijk wel goed komen...

Poeh, ik merk nu wel hoe aanwezig Pukkie altijd is geweest in huis. We hadden dan in totaal 5 poezen, maar nu zij er niet
meer is, is het echt saai.
Een poes is veel buiten en binnen niet van het aanhalige gebeuren, de ander ligt de hele dag boven op de krabpaal, de volgende ligt de hele dag op de eettafel stoel en dan
Tiny die nu ligt te maffen op de vensterbank. Pukkie lag altijd bij me.... Waar ik was, was zij ook.
Ik even naar boven? Zij liep mee. Douchen? zij zat op de badmat te wachten. Naar toilet? Zij zat op schoot...
Verschrikkelijk hoe ik haar mis....
Ligt de poes de hele dag op de stoel, reken dan op een natte boel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ander gedrag na overlijden maatje

Bericht door Cari »

Ja, een kat als Pukkie laat een enorme leegte achter... :-(
Tiny voelt dat ook zo en wie weet, hoe close jullie gedeelde verdriet je nog toch elkaar gaat brengen...
Sterkte, voor jullie allebei!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie