Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Nyncke »

Goh, lees dit topic eigenlijk net helemaal....wat een dilemma.
Ik kan niet echt een advies geven, weet dat prednison rotsooi is door alle rottige bijwerkingen. Zou dat zelf zeker niet te lang geven.
Maar verder, kun je geen foto's laten maken om te weten te komen wat ze heeft. Dan kun je misschien op basis daarvan besluiten wat je doet????

Verder, heel veel sterkte met het nemen van besluiten en de hele situatie op zich.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Was ik zo blij dat ze het weer iets beter accepteerde dat ik aan haar heupen kwam, kreeg ik gister opeens een mep toen ik haar over haar borst aaide. En vanochtend weer twee keer met haar heupen. :S

Ik kom net bij de dierenarts vandaan en ik heb nou niet echt het idee dat ik er heel veel wijzer van ben geworden. Haar heupen zijn gecontroleerd en daar was verder niks mis mee. Ze kon er geen verklaring voor geven waarom ik er niet aan mocht zitten en ze kon er dus ook verder niks aan doen. Verder was het advies om toch maar door te blijven gaan met de prednison, alleen dan met een hogere dosis. Omdat prednison zwelling tegengaat en het de eerste week toch duidelijk heeft geholpen lijkt er toch iets van een zwelling te zitten. Zou dus ook een tumor kunnen zijn. Volgens de da is suikerziekte een hele zeldzame bijwerking, maar er was wel kans op een andere ziekte bij langdurig gebruik. Ik weet de naam niet meer maar het kwam erop neer dat ze daardoor een slechtere/dunnere huid kan krijgen, slechtere wondgenezing en kans op verschillende tumoren. Op mijn vraag of ik het dan dus niet alleen nog maar erger maak kreeg ik het antwoord dat het hoe dan ook een keuze tussen kwaliteit en kwantiteit van leven moet worden.
Ik heb ook nog gevraagd naar een eventuele operatie. Ze vertelde dat ik dan met Rosa naar een KNO-arts voor katten moet. Dan moet ze dus onder narcose en dan gaan ze met een camera kijken wat er nou precies in de weg zit. Alleen het kijken al zou me waarschijnlijk 400/500 euro gaan kosten. En dan weten ze dus alleen nog maar wat het is, terwijl het dan misschien niet eens weggehaald zou kunnen worden. Ik moet zeggen dat ik dit wel heel erg veel geld vind, zeker omdat het dus misschien nog niet eens hoeft te helpen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

Rosa is echt een zorgenkindje.. :cry:

als ik je goed lees dan is niet te achterhalen wat de oorzaak van die zwelling is. (autoklap? tumor?)
en is er dan ook nog de mogelijke poliep in haar neus of is dat wat anders?
en die benauwdheid, komt die van die zwelling in haar nek of vanuit haar neus?
zijn er ooit foto's van die nek(wervels) gemaakt?

en als er een vermoeden van een tumor is, zou er dan geen biopt genomen kunnen worden?
dat is vrij overzichtelijk, met een wat dikkere injectieaald aanprikken en materiaal op een glaasje doen en dat bekijken of opsturen.
maar daar heeft je da dus tijdens dit consult niet voor gekozen en weet je waarom niet?

van bijwerkingen weet je nooit wanneer en of en hoe en in welke hevigheid ze toeslaan. 'kans op' heet dat.
vwb de tabletjes heeft je da gelijk, de kans op diabetes bij prednisolon-injecties is groter (ik ken inmiddels 7 gevallen) dan bij tabletjes.
maar prednison is geen lekker spul en het probleem is dat het gegeven wordt voor iets waarvoor de oorzaak niet duidelijk is.

als ik baasje van Rosa was (even onafhankelijk van de financële kant)
dan zou ik ergens medio januari een second opinion vragen bij een goed bekend staande en zeer ervaren (ook technisch en veelzijdig)
dierenarts (Kattenbella? Ambertje? Poezebal? weten jullie zo iemand ongeveer in de buurt?)

kun je aan Rosa zien wanneer ze gespannen is/last van stress heeft?
mept ze dan eerder/vaker dan wanneer alles in huis rustig is of zie je geen verband?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Het is inderdaad een zorgenkindje, maarja, dat is niet anders.

De dierenarts zegt steeds dat het in haar neus zit, maar nu breng je me aan het twijfelen hoe ze dat zo zeker weet, want waarom zou het inderdaad niet in haar nek bijvoorbeeld kunnen zitten. Na de aanrijding had ze een opgezwollen nek, maar als het goed is nu niet meer. Kan het ook wel dat een zwelling na een aanrijding blijvend is? Dit klinkt me niet logisch in de oren namelijk. Voor zover ik het weet zijn er nooit foto's van haar nekwervels gemaakt. De da heeft nu wel overal gevoeld of er vreemde dingen te voelen waren...

Omdat het niet helemaal duidelijk is wat het probleem is en waar het zit is het dus ook niet zo makkelijk om een bioptie te nemen. Dat kunnen ze wel tegelijk doen terwijl ze aan het kijken zijn waar het probleem zit. Rhinoscopie heet deze techniek. Op deze site staat wel een helder verhaal over hoe ze het precies uitvoeren. Ze gaan dan met een cameraatje en een soort grijpertje de neus in. http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Spec ... copie.html
Bovenstaande site komt van een kliniek in Friesland, kwam ik toevallig tegen toen ik op zoek was naar meer info en is nog relatief dichtbij ook. Ik heb nog niet gekeken of er ook klinieken dichterbij zijn, maar ik heb deze kliniek in ieder geval een mailtje gestuurd met de vraag hoe duur het zou worden als ik wil laten kijken wat het probleem is en als ik een eventuele tumor wil laten verwijderen.

Rosa heeft vandaag ook een prednison injectie gehad. Ik vond het zelf niet nodig omdat ik zelf die pilletjes nog wel in huis heb, maar toch had de da het liever wel omdat ze daar nogal gestresst was en dus ook megabenauwd. En een injectie werkt sneller dan een pilletje. Ik zei dat ik het niet nodig vond omdat ze toch zo weer naar huis kon en het dan wel beter zou worden maar toch heeft de da het gewoon gedaan. :???: Beetje vreemde actie vond ik dat, maargoed. De oorzaak is inderdaad niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat het wel aanslaat, dus wat moet je anders...

Rosa mept vooral als ik alleen bij haar ben. Bij m'n vriend heeft ze het nog nooit gedaan en die heeft het ook nog nooit bij mij zien gebeuren. Maar ze vertrouwt mij meer dan hem, waarschijnlijk omdat ik sowieso veel meer thuis ben dan hij. Ze laat zich makkelijker knuffelen door mij en schikt ook minder snel van mij dan van hem. Misschien dat ze mij dus ook makkelijker laat aaien op een moment dat het misschien toch niet helemaal goed voelt. Het gebeurt ook steeds als ze zelf naar me toe komt voor een knuffel.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

k schrik een beetje van die prednisolon-actie van je da!
daar kun jij ook niks aan doen, maar de gevolgen hier waren heftig en het heeft me bijna een kater gekost.
gestresst en dus megabenauwd en dan prednison tegen de zwelling, niet zo logisch.
het is een paardemiddel en ergens zal het wel aanslaan.... maar oplossing voor de oorzaak lijkt het me niet.
maak er even aantekening van, dat is altijd handig voor later.

((dit is drie bruggen te ver, maar er is chemotherapie voor tumoren bij katten en dat blijkt erg goed te gaan en katten hebben daar veel minder last van dan mensen.
maar nogmaals, daar zijn we nog lang niet 'want waarom en hoezo tumor'?))

wat goed van je om die mensen een mail te sturen. mijn ervaring is dat je meestal ook nog wel redelijk antwoord krijgt ook. misschien kun je een mailtje met de gegevens op een rij naar univ. Utrecht sturen, adres moet ik opzoeken maar je kunt ook even googelen, lijkt me goed studiemateriaal voor studenten. en missch willen ze daar met je meedenken over mogelijke oorzaken en eventuele oplossingen.

en wat betreft het gemep..
er loopt hier een geestelijk zeer verwaarloosde kater rond die samen met zijn zus bijna een jaar in een garage heeft gebivakkeerd. naast tegen uitgemergeld aan was hij zijn hele korte (5 jr) kattenleven afgewezen en weggestuurd. ik ben nu een jaar bezig om hem te wennen aan oppakken, knuffelen en naar me toe komen om bij me te zijn. komt nog bij, zijn zus en hij hebben een grote hekel aan vrouwen, want het onheil kwam doorgaans daar vandaan... hij begint nu een beetje rustig te worden en ik kan hem oppakken en 1 minuut over mijn schouder laten. ik dwing hem niet zodat hij onmiddellijk wegkan. hij gaat heel erg hard spinnen en knorren en daarna is het net alsof er een stop doorslaat en dan vlucht hij weg. we doen dat elke dag en het gaat vooruit maar heel erg langzaam. ik bedoel maar, geen weken, soms maanden, vaak jaren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Nyncke »

Ik zou eens een second opinion gaan vragen.
edith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2009 13:10

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door edith »

Ik heb je hele verhaal nu pas gelezen en het is duidelijk iets wat zeker niet mee valt. Toch zou ik maar eens om een neuscopie gaan vragen en ik vertel je ook waarom.
Wij hadden Fleur. Ik zeg hadden want we hebben haar een maand geleden in moeten laten slapen. Zij was erg aan het kwakkelen, in eerste instantie alleen maar een nat oogje, daarna natte neus (linkerkant) en de andere kant kwam later. De da gaf antibiotica omdat het vermoedelijk een virus/bacterie was. Dit hielp niet en uiteindelijk ook prednison. De eerste dagen leek er een verbetering in te zitten maar dat was toch echt maar tijdelijk. Fleur werd ook benauwd en ging slecht eten. Ze piepte of maakte in ieder geval geluid bij het ademhalen.
Uiteindelijk zijn we naar Wageningen (de Wagenenk) gegaan. Hier hebben ze een neuscopie gedaan. Bij Fleur zat er een tumor achter de neus en achter in haar keel. Dit verklaarde dus alles en voor ons was toen de keus snel gemaakt. Ze was toch al onder narcose.... Oke het heeft ruim 300 euro gekost, maar we wisten tenminste wat er was en hoe we moesten handelen. Dan weet je het.
Bij de Wagenenk wordt trouwens na de diagnose direct een eventuele ingreep gedaan. Dit gebeurt niet op de Uithof.

Wij hebben in het verleden een suikerkat gehad en sinds 1 december heeft onze laatste kat ook suikerziekte. Dit is ook een kat die je niet kan oppakken en kan testen. Dat is vervelend. We spuiten nu op "gevoel". De ene kat is de andere niet. Oke, het vergt een enorme zorg en gezette tijden, maar het is het zeker waard.

Ik wens je veel wijsheid.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Nouja de gedachte erachter is natuurlijk dat ze benauwd is door de zwelling en nog benauwder door de stress, dus dan moet je 1 van beide zien terug te dringen. Maar blij ben ik er niet mee, want ik vond het niet nodig en toch deed ze het (zonder echt overleg). Ik hoop dat het geen ernstige gevolgen heeft...

Ik vind het erg lastig om op internet info te vinden over KNO-artsen voor katten. Je komt bijna alleen maar verhalen tegen van mensen tegen die bij een KNO-arts zijn geweest en allergisch bleken voor katten.... Ik ben er tot nu toe 1 per toeval tegengekomen in Friesland, maar die doet het het kijken en de ingreep sowieso niet tegelijk heb ik begrepen van de info op de site. Wageningen is wel erg ver weg vanaf hier (provincie Groningen) Anders was ik er graag heen gegaan. 300 euro is nog goedkoper dan ik dacht, aangezien de DA het over 400-500 euro had voor alleen het kijken.

Hoe lang heeft Fleur aan de prednison gezeten voordat je merkte dat het niet meer werkte? Ik zal Rosa eerst maar weer op 1 pil per dag zetten om te kijken of het dan weer gewoon aanslaat.

Chemotherapie zou een optie kunnen zijn, maar dan moet er wel eerst zeker zijn dat het inderdaad om een tumor gaat.

Ik zal eens kijken of ik meer KNO-artsen kan vinden die redelijk in de buurt liggen en dan zal ik de situatie eens voorleggen. Kijken hoe die erover denken en of ze het in 1 of 2 ingrepen doen en wat het me ongeveer gaat kosten. Als iemand nog een KNO-arts hier in de buurt weet hoor ik het graag!
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

k heb zitten zoeken (veterinair oncologie) maar kom alleen Drachten/de Toren tegen.
heb ook nog gedacht aan Duitsland, is dat te doen?
heb ook nog gedacht aan een klein mailtje aan De Wagenrenk (http://www.wagenrenk.com/global/nl/oncologie) of Korte Akkeren in Gouda (http://www.dierenkliniekkorteakkeren.nl/) met de vraag of zij je de naam willen doorgeven van hun oncologische collega's in het Noorden van het land of desnoods Noord-Duitsland, ik ken ze en dat doen ze vast wel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
edith
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 nov 2009 13:10

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door edith »

We hebben Fleur 1 week prednison gegeven, 5 mg. Best wel heel veel. Ik vergat er bij te vertellen dat ze ook steeds nieste/proeste, alleen zonder snot, water dus.
Als het had geholpen dan had ik haar zeker tot de rest van haar leven prednison gegeven. Beter een waardervoller leven dan......en desnoods met suikerziekte als gevolg. Want dat is best wel goed te behandelen. Maar ik heb makkelijker praten omdat onze Fleur 15,5 was en dan ga je al anders denken.

Waar je ook voor kiest, houdt er rekening mee dat als de benauwdheid ineens erger gaat worden, jij daar echt niet op zit te wachten, want dat is heel akelig om mee te maken. 2 Dagen voordat Fleur de neuscopie had, was ze vreselijk benauwd. Ze lag helemaal plat op de vloer met haar bekkie open en mauwen. We hebben direct de da gebeld (om haar in te laten slapen) maar die was met iets bezig. Na een half uurtje was ze gelukkig weer wat bij en de da hoefde niet te komen, maar voor ons stond toen als een paal boven water dat we toch die neuscopie gingen doen.

Tjonge wat een moeilijke keuzes moet je toch soms maken.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Dat waren inderdaad ook de enige die ik tegenkwam, Adriana. Ik heb gisteravond ook nog even verder zitten kijken. Duitsland is qua afstand te doen, alleen spreek ik absoluut geen duits, dus of dat zo handig is...

Na een week sloeg de prednison al niet meer aan? Rosa moet nu ook 5 mg per dag en ik mag eventueel proberen af te bouwen naar 2,5 mg per dag (en niet om de dag zoals eerst de bedoeling omdat dat sowieso misging) Is 5 mg echt zoveel? Bij Rosa heb ik er nog niet echt water uit haar neus zien komen, maar ik merkte gister wel dat ze een nat neusje had.

Maar als er echt een tumor zit, dan kan ik me ook eigenlijk niet voorstellen dat prednison er nog minstens 10 jaar voor zorgt dat die tumor zo klein blijft dat ze er geen last van krijgt. Zo'n tumor blijft toch ook groeien?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

ja, als er een tumor zit dan groeit dat en zorgt gaandeweg voor steeds meer problemen.
en er is nu niet te zeggen hoe snel en we weten ook niet dàt er een tumor zit.
bovendien loop je kans op uitzaaiingen bij bepaalde tumoren.

maar wat ik zo vreemd vind (op basis van wat ik hier lees) is dat je da een aantal dingen suggereert,
waarvoor een andere da een verwijzing naar bv kno of veterinair oncoloog zou geven.
of toch een biopt zou proberen te nemen. en niks van dat alles: prednison!

dus ik weet niet zo goed wat ik van de 'behandeling' van je da moet denken.
òf ze weet wat het is via het asiel maar zegt het niet tegen jou, of ze weet niet wat ze ermee aan moet
maar wil ook niet doorverwijzen en probeert categorie 'pappen en nathouden' oid.
maar dat is voor Rosa geen oplossing, denk ik, zeker niet als ik de berichten van Edith goed lees.

wat ik ook nog heb bedacht is dat je zou kunnen proberen om een oncoloog van Korte Akkeren via het telefonisch spreekuur te pakken te krijgen.
ik weet niet hoe druk ze het vandaag hebben,
maar je zou vooraf kunnen vragen of je een vraag mag stellen over Rosa tijdens het telefonisch spreekuur.
missch moet je dan kort even op een mail onder elkaar zetten wat precies het probleem is en de verschijnselen.

ik heb (vorig jaar om deze tijd met Mo's mastceltumor) te maken (gehad) met dierenarts Tan (chirurg/oncoloog),
die is bezig met promotieonderzoek tumoren mondholte bij katten en die kan je denk ik vrij snel zeggen hoeveel zorgen je je moet gaan maken.

ja, ik weet het Korte Akkeren is Gouda maar misschien kent hij wel collega's bij jou in de buurt en het is altijd te proberen..
(je zit echt in een rotsituatie en ik leef met je mee...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Adriana »

wat ik me eigenlijk nog afvroeg,
heb je de gegevens van het meest recente bloedonderzoek van Rosa?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je eens kijken op de site van diergeneeskundigcentrum Hopmans in Roden. Die doen ook veel meer dan de normale dingen, gewoon even lezen en kijken of het wat is ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Dilemma, medicijnen, een operatie of niks doen?

Bericht door Roosje »

Het lijkt er inderdaad op dat m'n eigen DA misschien niet helemaal goed weet wat ze hiermee moet. Ze doet nu inderdaad een aanname dat er een zwelling zit, dus het zou eventueel een tumor kunnen zijn. Maar als er echt een tumor zit lijkt levenslang medicijnen me ook geen oplossing, want inderdaad, het zou bijvoorbeeld kunnen gaan uitzaaien en ik kan me niet voorstellen dat 1 pilletje per dag er voor kan zorgen dat dat helemaal niet gebeurd. Zeker niet als het een pilletje is dat zelf ook nog eens meerdere verschillende tumoren kan veroorzaken.
Zeker na het verhaal van Edith ben ik bang dat het inderdaad om een tumor gaat, al zou het natuurlijk ook nog steeds blijvende schade na de aanrijding kunnen zijn.

Gegevens van bloedonderzoeken van haar heb ik niet. Bij m'n eigen dierenarts is geen bloedonderzoek uitgevoerd en of dat in het asiel wel gebeurd is dat weet ik niet. Als het goed is heb ik haar hele medische dossier gekregen en daar stond niks in over een bloedonderzoek.

Kattenbella, bedankt voor de tip! Ze doen hier inderdaad ook aan endoscopie, dus ik heb al naar ze gemaild met de hele situatie. Ik heb het zo gedetailleerd mogelijk geprobeerd uit te leggen en gevraagd of ze daar inderdaad denken of het een tumor kan zijn en wat ze in dat geval voor me kunnen betekenen. Ik ben benieuwd naar het antwoord, maar dat zal vast pas na de kerst komen.

Ik heb het mailtje bewaard dus ik kan hem misschien ook nog wel naar die andere klinieken sturen om te kijken wat die er van zeggen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie