Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Sibby »

Help! Na drie weken intensief bezig te zijn om Beertje het systeem "kattenluikje" aan te leren, heeft hij het nog niet door.
Beer is een grote kater van 2 jaar.... zelfs zijn klein zusje van 3,5 maanden heeft er geen problemen mee.
Ik heb al vanalles geprobeerd: hem zachtjes door het luikje duwen, van de andere kant blijven roepen naar hem.....in het begin het deurtje met een stokje open gezet om hem aan te tonen dat dit de plaats was om van binnen naar buiten te gaan en omgekeerd...
Hij is al 2 maal buiten geraakt (waarschijnlijk per ongeluk), maar raakt niet meer binnen. Hij probeert het echt wel hoor. Hij staat dan minuten lang aan het deurtje te krabben maar het luikje openen lukt hem gewoonweg niet.
Iemand een idee?
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Beertje kan niet gewoon worden aan kattenluikje

Bericht door Cari »

Als hij buiten is, kan je dan het luik op een klein kiertje naar binnen toe open zetten? Dan hoeft hij niet hard te duwen. Als dit een paar keer gelukt is, moet hij het begrijpen en zal hij harder gaan duwen als het niet lukt.
Toevallig heb ik zelf sinds een week of 7 een nieuwkomer erbij. Bij mij moeten ze 's winters 3 luiken door om buiten te komen. Dag in dag uit zag hij mijn andere 5 katten naar binnen en buiten gaan, maar 2 weken geleden is hij zelf pas voor de 1e keer van de keuken naar de hal gegaan. Een dag later probeerde hij dat weer en hoorde ik hem daarbij grommen: zijn pootje zat vast :roll: . Dagen lang niet meer door dat luik gegaan, maar sinds een paar dagen neemt hij ze moeiteloos alle 3 naar binnen en buiten :grin:
Ik denk dat je niet teveel moet helpen, laat hem het zelf maar uitdokteren. Sommigen vinden het maar wat leuk als ze al die aandacht daar krijgen en uiteindelijk toch gewoon de deur opengaat ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Umimeis »

hahaha, jah die van mij laten zich het liefst bedienen...ik moet dan of het luikje voor ze openhouden of de deur openmaken.
Maar ja, dat komt ook een beetje door mij want ik heb de laatste tijd het luikje dichtzitten als ik thuis ben ivm de katten vd buren die stiekum wel eens hier door het luikje gaan.
Dus mijn katten raken daardoor in de war en weten nou niet meer wanneer het luikje open of dicht is.
Met als gevolg dat ze ook enkele minuten voor het luikje staan en met hun poot er tegen aan meppen.
Als het ze niet lukt dan gaan ze net zo lang miauwen tot ik ze help hahaha :lol: en da's niet leuk als ze dat om 6.00 's ochtends doen. Met name Flea heeft daar een handje van, Sam lukt het meestal wel.
Als ik weg ben dan laat ik het luikje open met als gevolg dat de katten van de buren hier ook rondlopen in huis.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door TrudyTraa »

Ik heb ook ooit eens een poes gehad die er erg veel moeite mee had en bang voor geworden was. Toen heb ik in eerste instantie het deurtje er helemaal uit gehaald. Dit kon omdat het luikje in in binnendeur zat, buitendeur zal met dit weer lastiger zijn:-)
Toen ze doorhad dat ze er gemakkelijk doorheen paste, heb ik na een week het deurtje er weer ingezet, maar dan zonder het tochtwerend rubbertje. Het deurtje flapte dus heel gemakkelijk heen en weer, ze hoefde er maar heel zachtjes tegen te duren. Toen ze dat helemaal vertrouwde (en dat duurde wel weer ruim een week) heb ik het rubbertje er weer in geschoven.
Ze had er daarna absoluut geen probleem meer mee :-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Nyncke »

Lekkere kattenmelk aan de andere kant van het luikje houden.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Boomer »

Op mijn werk hebben we ook een kattenluik naar de binnen tuin toe. 1 kat Traffic verdomt het ook om daar door heen te gaan. Hij blijft nog liever in de regen zitten, dan door dat luik te gaan. Zelfs na 3 jaar doet hij het nog niet, terwijl er ook van alles geprobeerd is.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door TrudyTraa »

Als ik je originele berichtje nog eens doorlees, bedenk ik dat je schrijft dat hij staat te krabben. Wat hij dus moet leren is dat hij niet zijn pootje, maar zijn neus moet gebruiken. Dat was ook het probleem met die poes waar ik al eerder over schreef. Als het luikje heel losjes heen en weer kan flappen, durven ze dat wel met hun neus te doen in plaats van met hun poot.
Met de pootjes krabben is ook nog eens gevaarlijker, omdat ze klem kunnen komen te zitten. Als ze nl. hun pootje erdoor krijgen en dan terugtrekken, zit het vast. Dan raken ze helemaal in paniek.
Een poezenneus is gevoelig, dus hij zal het niet graag met zijn neus doen. Dat zal hij dus echt moeten aanleren.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Misschien helpt het als je je kat bij zijn schouders oppakt en dan voorzichtig zijn koppie tegen het luikje duwd, zo had ik dat bij Flea ook gedaan. Na een paar keer dat gedaan te hebben had hij door dat hij met z'n neus tegen het luikje moest duwen.


Wat ik Flea hier ook wel eens zie is dat hij het luikje met zijn poot naar zich toe trekt en er dan doorheen gaat.
Dat kwam omdat ik een paar maanden geleden Sammetje kreeg en die mocht toen nog niet naar buiten, dus had ik het luikje van binnen opslot. Maar van buiten was hij wel open, zodat ik alleen de deur open hoefde te doen als Flea naar buiten ging, maar dat hij wel zelf naar binnen kon.
Maar op ten duur had hij door hoe hij ook van binnenuit naar buiten kon terwijl het luikje van binnen opslot zat.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Sibby
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 nov 2009 14:49
Locatie: Brugge

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door Sibby »

Bedankt iedereen! We zijn nu reeds een aaltal weken verder en hij heeft het eindelijk door maar het openen duurt een eeuwigheid. Best leuk om het te bekijken :-)
Hij staat met zijn kopje geleund tegen het luikje waar nog geen beweging in komt. Dan kun je gerust (traag) tot 20 tellen. Vervolgens duwt hij het een halve centimeter open....tot 15 tellen.....dan nog een centimetertje verder.....weer tellen....tot hij uiteindelijk het luikje volledig open duwt met de neus. Nu ja, hoe hij het doet, doet er niet toe want wij zijn heel trots op onze grote, stoere, slimme Beer! :-)



Ik had inderdaad alles geprobeerd wat jullie voorstelden maar ik denk dat Beertje ook ergens heeft vastgezeten of de een of de andere slechte ervaring heeft gehad met luikjes.....oftewel is hij gewoon niet al te slim :-)
Hubje (10j) Woozy (4j) Wolfje (5m) Mereltje (3m) Beer (2j) Min Min ( 19j RIP) Simmy ( 17j RIP)
TrudyTraa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 dec 2009 22:41

Re: Beertje kan niet wennen aan kattenluikje

Bericht door TrudyTraa »

Een moedige overwinning voor Beertje :-)
Plaats reactie