Halsbandje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wel of niet bandje?

Bericht door puck0906 »

bedankt voor je reactie. Mijn katten leven binnens huis maar als het mooi weer is en ik thuis ben mogen ze lekker naar buiten in de tuin enzo. Met bandje bedoel ik inderdaad een bandje om de nek met een belletje en een adres kokertje. Dit bandje is veilig aangezien er een veiligheidssluiting op zit die zo los gaat mocht dat nodig zijn. (dat blijkt ook wel dat het makkelijk gaat aangezien ze het zo af krijgen) Bedoel je alleen een tuigje om doen als ze naar buiten gaan?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wel of niet bandje?

Bericht door Adriana »

ja, een tuig zonder lijn.
dat doen we hier ook wel eens. met belletje en in een signaalkleur.
als er dan eentje uit de blokhut op de volkstuin zou ontsnappen, dan hoor en zie je 'm vrij snel en onze ervaring is dat ze zich thuis en in de blokhut wat meer gedeisd houden mèt tuig.

normaal zit er altijd een lange lijn aan die aan een steen zit of aan mijn broeksband en er zit elastiek tussen kat en tuig, soort van bungeejump om eventuele schokken op te vangen.
en ik werk daar waar katzel wil zijn en omdat er overal wel wat te doen is, vormt dat geen probleem.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wel of geen halsbandje?

Bericht door Umimeis »

Mijn Sam loopt nu al gewoon los, hij is nu ruim 8,5 maanden. (doet ie al sinds hij 3,5 maanden was).
Ik woon niet aan een weg dus, kon het ook.
Bovendien heeft hij veel van Flea geleerd, die is nu bijna anderhalf jaar, da's ook weer een voordeel als je nog een oudere kat hebt die ook naar buiten mag en die de buurt op z'n duimpje kent, anders had ik het anders aangepakt. ;-)

Flea mocht vd vorige eigenaar ook al heel vroeg naar buiten. Toen ik hem kreeg was hij 4 maanden en ik kon merken dat hij al gewend was om naar buiten te gaan omdat hij niet bang was toen ik hem voor het eerst bij mij naar buiten liet.
Eerst 2 weken onder toezicht, later alleen.
Wel had ik 3 weken gewacht met het naar buiten gaan want hij moest eerst even wennen aan zijn nieuwe huisje.

Sam had ik 4 weken laten wennen. Ook Sam moest eerst met toezicht naar buiten, hem heb ik langer onder toezicht gehouden omdat hij nog heel klein was. Het voordeel was dat het in de zomer was, dan hoefde ik niet te verkleumen zoals bij Flea, die was vorig jaar in de herfst voor het eerst naar buiten.

Sam en Flea hebben nooit aan een tuigje gezeten. Ze mochten meteen los naar buiten.
zowel bij Flea als bij Sam heb ik samen een rondje gelopen om de buurt te verkennen.
Ik vond het eerst wel eng, toen ik ze naar buiten liet.
Ik had dan ook altijd een doosje kattensnoepjes bij me, zodat ik ze mee kon lokken.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 17 dec 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wel of geen halsbandje?

Bericht door Cari »

Ik ben tegen bandjes. Ik ben een paar keer een kat tegengekomen die met een voorpoot door de band heen was gewurmd. Dat geeft akelige wonden en een getraumatiseerde kat. Hoe het zit met ophanging/wurging weet ik niet: ze horen lost te schieten... :???: . Ze krijgen wel altijd een kale huid onder het bandje en ik heb mijn katten graag zo mooi mogelijk ;-) .
Als ik in 't verleden een nieuwe kat naar buiten liet, deed ik hem alleen een aantal dagen een bandje met tel.nr. om, zodat de buurt ook kon zien dat het geen zwerver was.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wel of geen halsbandje?

Bericht door Umimeis »

Ik was even vergeten te vermelden dat mijn katten ook geen halsbandjes dragen, alleen Sam heeft in het begin toen hij voor het eerst naar buiten ging wel 1 gedragen met een adressenkokertje, voor het geval dat hij wel weg zou lopen.
Later is hij hem kwijtgeraakt en heb hem toen ook maar geen nieuwe omgedaan.
Mijn beide katten zijn gechipt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Halsbandje

Bericht door puck0906 »

dank voor de reacties. Ik zie dat mijn vraag verplaatst is. Ik had bij zoeken wel gezocht op bandje maar geen hits dus vandaar mijn nieuwe onderwerp. Ik denk dat ik het over een maandje nog maar een keer probeer en als ze het dan weer af doen dan laat ik het maar zo. De katten zien er beiden goed uit en niet als zwervertje dus ik denk dat dat niet het probleem is. Het is meer dat mensen misschien niet weten dat ze gechipt kunnen zijn. Ze zijn nu nog te groot dus misschien vinden ze dat niet fijn. Ik wacht wel totdat ze wat dikker zijn.......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Halsbandje

Bericht door Umimeis »

Als je katten vermist raken dan moet je altijd aangifte doen bij de politie, amivedi, NDG en alle dierenartsen en in de omgeving.Je moet namelijk ook altijd het chipnr opgeven+foto.
Mocht er iemand die dan met je katten bij een dierenarts terechtkomen, dan kunnen ze aan de hand van een chipcontrole (en foto's) zien dat ze gestolen zijn.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Tazke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:42

Re: Halsbandje

Bericht door Tazke »

Onze katten hebben hier wel braaf meteen de eerste dag een bandje om gekregen. Het interesseerd ze nu totaal niet meer en we horen ze mooi aankomen. Het lijkt soms elke dag kerstmis als ze met z'n tweetjes lekker aan het rennen zijn door het huis.

Beide poesjes zijn gechipt, maar ik heb verhalen gehoord dat "gevonden" katten niet altijd na gekeken worden. Of ze gechipt zijn dus. Ik wil daarom binnenkort een bedel bestellen met daarop: "ik ben gechipt". In eerste instantie had ik ook een koker aan het halsbandje hangen, maar dat is op de een of andere manier losgeraakt (opengedraaid). Dus dat is voor mij ook niet de oplossing. Onze poeskes hebben nog geen kale plekken onder de bandjes, maar ik check ook regelmatig of er nog wel genoeg ruimte onder zit.

Overigens: wij hebben binnenpoezen. We wonen nogal achteraf met veel jagers op het veld naast ons. Ik zou niet willen dat ze iets overkomt. Dat ze gechipt zijn is puur voor het geval ze ontsnappen!
Mickey en Juultje, our greatest love!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Halsbandje

Bericht door Roosje »

Een bedel met "ik ben gechipt" vind ik wel een geniaal idee trouwens. Ik denk dat dat beter werkt dan een adreskokertje, want er hoeft maar 1 iemand dat ding open te draaien en niet meer vast te krijgen en je bent hem kwijt. Ik heb het zelf een keer gehad dat er regelmatig een kat miauwend langs de deur kwam dus toen ben ik ook naar het adres in het kokertje gaan kijken, maar die kat vond het niet zo leuk dat ik daarna het kokertje weer vast moest draaien... (de kat kwam gewoon uit de straat trouwens, dus was niet verdwaald ofzo)
Onze kat is ook een binnenkat, dus ik vind het ook niet echt nodig om haar een bandje om te doen. De kans dat ze ontsnapt is heel erg klein, want we hebben geen ramen die we zover open hebben staan dat ze er doorheen kan en als ze via de voordeur ontsnapt komt ze niet verder dan de gang van het appartementencomplex waar we wonen...
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Re: Halsbandje

Bericht door Polkadotje »

Ik heb onze twee kittens (met 8 weken) wel een halsbandje gegeven. Geen fijne halsbandjes, maar ik kon nergens betere kittenhalsbandjes met veiligheidssluiting vinden, zodra ze wat groter worden krijgen ze die zeker om. Eerst had ik er een kokertje aangedaan, maar die hebben ze al binnen twee dagen kwijtgemaakt. Nu hebben ze beiden een penning aan het halsbandje. Het is niet de bedoeling dat de meisjes buiten komen, maar juist binnenkatten kunnen goed de weg kwijtraken als ze onverwachts naar buiten glippen. Dan vind ik het toch fijn dat mensen ze zo terug kunnen brengen, ondanks hun chipje. En ze kunnen er maar beter vroeg aan wennen, over een weekje moeten ze ook even mee op vakantie en als er daar iets gebeurd dan vinden ze de bungalow natuurlijk nooit meer terug....
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Halsbandje

Bericht door puck0906 »

voor het kwijt raken van de koker heb ik ooit de tip gekregen om er wat blanke lak tussen te doen. Je krijgt hem dan nog maar heel moeizaam open maar als het moet wel. Ik wacht wel even een maandje of wat als ze wat groter zijn en de bandjes beter werken. Ik probeer denk ik ook wel even of het helpt als ik de bel eraf haal en nu heb ik soort van leren bandje met veiligheidsklip dus misschien haal ik wel zo'n zachte. Dank voor de reacties
Gebruikersavatar
lizzy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 dec 2009 16:20

Re: Halsbandje

Bericht door lizzy123 »

ik heb zo'n soot elastiek katten halsbandje waar katafdrukken opstaan. heb er ook een aderes kokertje en belletje aan hanegen
groetjes iris en Afbeelding van tijger en lizzy.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Halsbandje

Bericht door puck0906 »

inmiddels ben ik dus ruim een maand verder en heb ik het dus geprobeerd. 1 van de 2 accepteerd het en laat het zitten maar de ander krijgt hem binnen 1 minuut af. TOch wil ik wel een veilig bandje om doen. Weten jullie of er ook bandjes bestaan die veilig zijn maar toch blijven zitten? (heb er nu 1 met zo'n veiligheidsclip die moet losschieten als er wat gebeurd) Ik heb iets gehoord over elastiek wat uit rekt ofzo maar nog niet gezien. Ik hoor het graag. Tuigjes is voor mij overigens geen oplossing aangezien ik mijn tuindeur gewoon open wil doen en ze gewoon dan in en uit moeten kunnen lopen. Over 1 maandje ongeveer (als het warmer wordt) gaan ze voor het eerst naar buiten en dan wil ik dat ze een naam kokertje om hebben en dus een belletje voor dat ik ze hoor. Ze zijn ook gechipt.......
Plaats reactie