Wetten en regels betreffende katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
henkzwart
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:35

Wetten en regels betreffende katten

Bericht door henkzwart »

Hoi, alweer een tijdje geleden heeft mijn kat, die naar buiten mag en een hartstochtelijk jager is, een vis gevangen uit een nabijgelegen vijver. Bij die gelegenheid is mij door iemand verteld dat katten strikt genomen niet los buiten mogen lopen, dat er weliswaar geen toezicht op wordt gehouden maar dat, als puntje bij paaltje komt, het eigenlijk niet mag. Dit lijkt mij onzin maar je weet nooit.

Ik vraag me drie dingen af : In welk geval ben je aansprakelijk voor zo'n gevangen vis ? Dekt je WA-verzekering zoiets ? En : Hoe zit het juridisch met loslopende katten : is daar echt een wet of regel tegen !?

Henk
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Cari »

In Nederland zijn loslopende katten naar mijn weten gewoon toegestaan (in tegenstelling tot honden).
Als je kat een vis uit de opnbare vijver gapt, lijkt me dat geen probleem - die vissen zijn van niemand.
Als je kat een goudvis of koikarper uit de buurman zijn vijver gapt, dan dekt je WA verzekering dat. Als je kat het te bont maakt, zal hij/zij waarschijnlijk uit de verzekering gegooid worden. (Ik heb dat met een hond gehad die 4 schapen had gedood. Dat werd vergoed, maar de hond was niet langer gedekt.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door JLC »

Als jouw loslopende kat schade veroorzaakt, dan kun je daarvoor aansprakelijk worden gesteld; echter het zal wel bewezen moeten worden dat het jouw kat was.
Over het algemeen zal het allemaal wel loslopen met juridische problemen. Als je nu al weet dat je een buurman hebt die problemen heeft met katten, dan kun je er beter voor zorgen dat je kat niet in de buurtuin kan komen.

@Cari: Als een kat vissen uit een openbare vijver vangt, dan kan de gemeente de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen. Openbare ruimte is van de gemeente. Ook dit zal wel loslopen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Cari »

@Cari: Als een kat vissen uit een openbare vijver vangt, dan kan de gemeente de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen. Openbare ruimte is van de gemeente. Ook dit zal wel loslopen.
Je zal ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik vind dat heel krom. Bomen in het park zijn ook eigendom van de gemeente. De vis leeft in de vijver, de vogel in de boom. Er is nog nooit een gemeente geweest die een eigenaar aansprakelijk heeft gesteld voor het feit dat zijn kat een mus uit de boom heeft geplukt :???: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door JLC »

In de praktijk zal het ook niet gebeuren dat de gemeente jou aansprakelijk gaat stellen voor schade die je kat veroorzaakt. Er zijn niet genoeg ambtenaren om dit in de gaten te houden. ;-) Echter, formeel kan het wel.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Boomer »

En alle vissers die haakjes door de bek van een vis rassen en de vissen soms mee naar huis nemen ? Dan mag daar ook iets aan gedaan worden.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Camoth »

Het is in Nederland (en eigenlijk overal wel) ingeburgerd dat je een kat los buiten laat lopen. Ik vind het eigenlijk maar een raar iets. Je laat je hond ook niet los buiten lopen. Tenminste, dat mag ook volgens mij niet eens. Bij mijn ouders in de straat zijn er dus mensen die dat wel doen, die hebben een Chow Chow en die gooiden ze gewoon 2x daags zo de straat op. Die is vorige week door de dierenbescherming meegenomen. Ik kan geen goeie reden verzinnen waarom je een kat wel los buiten zou mogen laten lopen en een hond niet.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Adriana »

Boomer schreef:En alle vissers die haakjes door de bek van een vis jassen en de vissen soms mee naar huis nemen ? Dan mag daar ook iets aan gedaan worden.
daar worden vergunningen voor verkocht, dus als je betaalt dan mag je martelen. :twisted:
en dat geldt voor jagers ook en zo en zo :twisted: :twisted:
er is veel (dieren)leed in de wereld :oops:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Cari »

Dat vissen nog steeds als een sport gezien wordt en gepromoot wordt bij de jeugd is wel weer bewijs van een totaal gebrek aan gevoel in deze consumptiemaatschappij. Vissen hebben ook pijn, dat is al lang bewezen :evil: !
Maar ik ga off topic.. :oops:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door JLC »

Het is inderdaad als gewoonte geaccepteerd dat katten mogen loslopen. In de 19e eeuw is ook bepaald dat er een hondenbelasting moest komen. Er is geen kattenbelasting. Ik kan mij voorstellen dat een hondenbezitter hier wel eens vraagtekens bij zet.
In de gemeentewet staat dat de gemeente belasting op honden mag heffen en dit stamt nog uit de tijd dat arme mensen een hondenkar gebruikten (en rijke mensen paard en wagen). Ook om toen controle te hebben op hondsdolheid.
De wet spreekt niet van huisdieren of katten en dus mogen gemeenten over andere dieren dan honden geen belasting heffen. De gemeentewet moet dan veranderd worden en dat kan alleen door het parlement in Den Haag.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wetten en regels betreffende katten

Bericht door Cari »

Het is jammer dat de hondenbezitter vraagtekens zet bij het feit dat er geen kattenbelasting is. Hij zou zich moeten inzetten tot het afschaffen van de hondenbelasting en niet de zaken nog moeten verergeren. ALs kattenbelasting ingevoerd zou worden, dan zouden we pas ECHT een kattenprobleem krijgen. Dan zouden er weer door de gemeente vergiftigingsacties e.d. ingevoerd worden.
Ik ben een groot voorstander van KINDERbelasting (i.p.v. subsdie :???: )!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie