Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Poeteke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:43
Locatie: Vlijmen

Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Poeteke »

Onze Xena van 15 maanden wil niet aangehaald worden.
Ik praat de hele dag tegen haar en doe regelmatig knuffelen en spelen.
Wil ik haar knuffelen of even oppakken dan wil ze niks met mij te maken hebben.
Geef ik haar eten dan mag ik haar ook niet aaien.
Het enigste wat ze wil is met mij spelen, zonder haar aan te raken.
Ik geef haar veel meer aandacht dan onze andere poes, dus daar kan het niet aan liggen.
En knuffel ik onze andere poes dan komt ze er meteen op af, en wil ik haar dan knuffelen dan loopt ze weer weg.Het kan zijn dat ze dan jaloers is, maar zoals ik net al zei, geef ik haar veel meer aandacht dan ons Poeteke.
Ze doet het niet alleen bij mij maar ook bij mijn man, die is de hele dag werken en ik ben altijd bij haar thuis.
Ik verlang er zo erg naar om haar eens te mogen knuffelen.
Zou het ooit zover komen dat ze net als onze andere poes uit zichzelf komt om te knuffelen?
Ligt het aan mij? Wat kan ik nog meer doen?
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door berg »

Hoi,
Tja je hebt gewoon katten die niet gediend zijn van (verplicht) knuffelen. Ik heb twee katten die wel op schoot liggen en ééntje die alleen maar naast mij ligt en ook alléén maar bij mij komt om af en toe een kopje te geven, en nooit bij mijn man. Van de drie kan ik er maar één oppakken die dan lekker blijft liggen, de andere twee beginnen direct te spartelen; die zijn daar niet van gediend en dus doe ik dat ook niet. Laat haar in haar waarde, misschien komt ze dan een keer uit zichzelf een kopje geven ;-)
Tja, poezenkaraktertjes....
Groeten, Jootje
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Gebruikersavatar
Poeteke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:43
Locatie: Vlijmen

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Poeteke »

Dus het ligt niet aan mij!
Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag.
Dus afwachten totdat ze een keertje uit zichzelf komt. Pffft dat zal niet meevallen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Kattenbella »

Hoe meer je haar "negeert" de meer ze je wel zal opzoeken ;-)
Katten, he blijven eigenzinnige monsters :lol:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Cari »

Veel katten zijn sowieso niet gediend van oppakken, daar zou ik dus mee stoppen. Het zou kunnen dat ze, als je wilt knuffelen, het idee heeft dat ze dan ook opgepakt gaat worden.
Wat je nog kan proberen, is af en toe even (met de nadruk op even) te aaien als ze relaxed ergens ligt (niet als ze slaapt!). Probeer dan op te houden voordat ze wegloopt. Misschien kan je het zo langzaam opbouwen.
Je moet haar zeker niet meer aandacht gaan geven dan je andere poes - behandel ze 't zelfde, dat is 't beste.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poeteke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:43
Locatie: Vlijmen

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Poeteke »

Dank je wel voor de tip.
Ik merk wel dat ik nog een hoop kan leren van jullie tips.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door loek »

Mijn katten houden ook niet zo van oppakken. En als ik met ze speel hebben ze meestal geen zin in aaien (lijkt me logisch, zijn ze veel te druk met andere dingen). Ze komen wel uit zichzelf 'knuffelen' d.w.z. de 1 op schoot en de ander tegen me aan. En dan kan ik ze aaien. (en dat vinden ze doorgaans dan ook leuk ;-))

Ik denk dat het gewoon karakter is van je kat, dus accepteren. En wie weet veranderd het dan ook nog. Ik weet wel dat, hoe meer je ze oppakt terwijl ze dat niet willen hoe sneller ze wegsprinten. Ook eigenlijk logisch, wat dat betreft zijn het net mensen ;-)

Cari, ben benieuwd waarom je deze kat niet zou aaien als ze slaapt. (ik doe dit namelijk weleens bij mijn katten...dus vroeg me af of daar wat achter zat wat voor alle katten zal gelden...of niet?)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Poeteke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:43
Locatie: Vlijmen

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Poeteke »

Dank je Loek voor je reactie.

Dat is een goede vraag van jou aan Cari, dat zou ik ook wel eens willen weten.
Ben erg benieuwd naar het antwoord.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Cari »

Ten eerste moet je het onderscheid maken tussen liggen doezelen en echt slapen. Het grootste deel van de tijd liggen ze te doezelen, weliswaar met de ogen dicht, maar ze horen alles. Als een kat echt slaapt en je gaat hem aaien, dan schrikt ie wakker. Sommige katten vinden dat niet erg en gaan meteen "in de knuffelstand", maar als een kat er al niet van gediend is om geknuffeld te worden, zal hij het zeker niet waarderen om daarvoor uit zijn slaap gewekt te worden. Begrijpelijk toch? Je moet het doezelmoment hebben, dan zijn ze 't meest in de stemming.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Poeteke
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2009 17:43
Locatie: Vlijmen

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door Poeteke »

Dank je Cari, alweer wat geleerd.

Ik denk dat ik Xena een paar keer heb laten schrikken tijdens haar slaap.
Ooh, wat heb ik daar spijt van.
Kijk, wij hebben nog niet zo lang poesjes. Wij hebben wel een hele boel gelezen voordat we de poesjes kochten. Maar in de praktijk is het toch even iets anders dan dat het zo mooi wordt beschreven.
Maarrrrrrrr, wij hebben geen spijt van onze poesjes.
Ik weet wel als ik iets niet weet of ik twijfel dan stel ik mijn vraag wel op deze leuke forum.

Nogmaals bedankt.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Waarom mag ik Xena niet aanraken?

Bericht door puck0906 »

Ik had een poes die het ook nooit leuk vond. Aaien mocht ik even totdat ik een pets kreeg. Soms kwam ze spontaan op schoot zitten maar ook dan weer heel even. Ik heb nu nog een kater die veel op schoot zit en even knuffelen goed vindt maar niet te lang en ik heb 2 kittens die knuffelen heerlijk vinden maar wel wanneer het hun uit komt. Het is dus echt een karakter iets volgens mij. Misschien moet je het langzaam opbouwen met bv achteraf iets lekkers geven zodat hij voelt dat het iets leuks is. Ik merk als mijn katten het niet fijn vinden dat ze dan gaan draaien met hun lichaam en dan laat ik direct los. Het ligt dus niet aan jou maar het kan zeker ook nog veranderen. Niet teveel opleggen en dan komt het vast vanzelf.
Plaats reactie